Skriftlig fremsættelse (14. december
2016)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Udeblivelsesdomme,
forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i straffesager
m.v.)
(Lovforslag nr. L 105)
Det skal
løbende sikres, at behandlingen af straffesager fungerer
så effektivt som muligt og på en
retssikkerhedsmæssig forsvarlig måde, så sagerne
kan afsluttes inden for en rimelig tid af hensyn til både
tiltalte og forurettede. Det er herudover væsentligt, at
ressourcerne hos politiet, anklagemyndigheden og domstolene
anvendes på en hensigtsmæssig måde.
Det er derfor
vigtigt, at strafferetsplejen løbende tilpasses på
baggrund af de erfaringer med reglernes anvendelse i praksis, som
alle relevante aktører gør i forbindelse med
behandlingen af straffesager.
Lovforslaget
indeholder på den baggrund en række ændringer af
retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf mv. og lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der har til
formål at tilpasse dele af strafferetsplejen bl.a. med
henblik på at sikre respekten for retsvæsenet og en
hensigtsmæssig udnyttelse af politiets, anklagemyndighedens
og domstolenes ressourcer.
Lovforslaget
indeholder for det første et
forslag om, at opgaven med at foretage forkyndelse af meddelelser i
straffesager som udgangspunkt organiseres hos retterne, og at
retsplejelovens regler om forenklet digital forkyndelse justeres,
således at det tilføjes, at det er
tilstrækkeligt til, at der er sket forenklet digital
forkyndelse, at hovedbeskeden, hvortil meddelelsen er
vedhæftet, eller en ud af flere meddelelser eller bilag, der
er vedhæftet beskeden, åbnes eller på anden
måde behandles.
Herudover
indeholder lovforslaget for det andet
et forslag om, at vedkommende
statsadvokat gives mulighed for at beskikke ansatte ved
statsadvokaterne til at foretage telefonforkyndelse.
Lovforslaget
indeholder for det tredje et forslag
om, at der indsættes hjemmel til, at der kan anvendes digital
kommunikation i strafferetsplejen, ved at slå fast, at
anvendte formuleringer i loven ikke er til hinder for anvendelse af
digital kommunikation i det omfang, det er praktisk muligt.
Til
gennemførelse af et forslag om ændring af reglerne om
udeblivelsesdomme i det retspolitiske udspil »Respekt for det
fælles - Respektpakke I«, der blev fremlagt i maj 2016
af regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance med fokus på at øge
respekten for det offentlige rum, offentlige myndigheder og
personer i offentlig tjeneste., indeholder lovforslaget for det fjerde et forslag om at ændre
reglerne for afsigelse af udeblivelsesdomme. Det foreslås i
den forbindelse, at det skal fremgå udtrykkeligt, at retten,
hvis anklagemyndigheden fremsætter begæring herom,
skal afsige udeblivelsesdom, når
betingelserne herfor er opfyldt, at grænserne for,
hvornår det er muligt at afsige udeblivelsesdom hæves,
og at den automatiske adgang til genoptagelse af visse
udeblivelsesdomme fjernes, og at der i stedet indføres
adgang til anke.
For det femte
indeholder lovforslaget et forslag om, at der ikke skal deltage
domsmænd i behandlingen af straffesager, når der ikke
kan blive spørgsmål om højere straf end
bøde, når en person har modtaget en betinget dom og
efterfølgende dømmes for et strafbart forhold, der er
begået før den betingede dom.
For det sjette indeholder lovforslaget et
forslag om at sidestille forurettede i en straffesag om incest med
forurettede i sager om overtrædelse af straffelovens kapitel
24 om seksualforbrydelser ved meddelelse af aktindsigt og ved
offentlig omtale af straffesager, således at forurettedes
identitet ikke fremgår.
For det syvende indeholder lovforslaget et
forslag om at ændre straffuldbyrdelseslovens § 62, stk.
5. Formålet med ændringen er at præcisere, at
justitsministeren fastsætter regler om bæring af
magtmidler. I første omgang forudsættes det, at
bestemmelsen anvendes således, at der fastsættes regler
om, at fængselsbetjente i de lukkede fængsler, på
de lukkede fængsels- og arrestafdelinger samt i arresthusene
kan bære peberspray som en del af den almindelige personlige
udrustning.
For det ottende indeholder lovforslaget et
forslag om at flytte reguleringen af takster for salærer til
forsvarere i straffesager, bistandsadvokater samt beskikkede
advokater i ægteskabs-, forældremyndigheds- og
børnefjernelsessager fra landsretspræsidenterne til
Justitsministeriet.
Endelig
indeholder lovforslaget en række konsekvensændringer,
som ved en fejl ikke er blevet medtaget i forbindelse med tidligere
lovændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.