Fremsat den 14. december 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven og
virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra
fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter)
§ 1
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8. oktober 2015, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15. december 2015,
§ 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og § 11 i lov
nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 13 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Underskud fra virksomhed, der drives i en skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den
skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan ikke fradrages i den skattepligtiges
øvrige skattepligtige indkomst. Underskuddet
fremføres til fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et
senere indkomstår fra samme virksomhed. 1. og 2. pkt.
omfatter ikke underskud omfattet af stk. 6.«
§ 2
I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, som
ændret ved § 9 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, § 1
i lov nr. 992 af 16. september 2014, § 4 i lov nr. 202 af 27.
februar 2015 og § 13 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 13 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for underskud fra virksomhed, der
drives i en skattemæssigt transparent enhed, hvor den
skattepligtige ikke hæfter personligt for den transparente
enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Underskud omfattet
af 1. pkt. kan ikke fradrages i anden virksomheds skattepligtige
indkomst eller i den skattepligtiges øvrige skattepligtige
indkomst, men underskuddet fremføres til fradrag i positiv
skattepligtig indkomst i et senere indkomstår fra samme
virksomhed.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har
erhvervet eller påbegyndt den 14. december 2016 eller senere.
Har den skattepligtige erhvervet eller påbegyndt en del af en
virksomhed senest den 13. december 2016, har loven ikke virkning
for indkomst fra denne del af virksomheden. Har den skattepligtige
erhvervet eller påbegyndt virksomheden eller en del heraf
senest den 13. december 2016, og anskaffer virksomheden aktiver
eller overtager anden virksomhed den 14. december 2016 eller
senere, uden at dette er nødvendigt for virksomhedens
fortsatte drift, har loven dog virkning for indkomst fra den del af
virksomheden, der er erhvervet eller påbegyndt senest den 13.
december 2016, fra og med det indkomstår, hvori aktiverne er
anskaffet, eller den anden virksomhed er overtaget.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2017 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2017, der følger af denne lovs
§§ 1 og 2.
Stk. 4. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 3
fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2017, der foreligger pr. 1. maj 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I Danmark støttes udbygningen med
vedvarende energi via PSO (Public Service Obligation). Ordningen
indebærer, at der opkræves en såkaldt PSO-afgift,
som er en betaling, der pålægges elforbruget.
Indtægterne fra PSO-afgiften er øremærkede og
anvendes til at støtte miljøvenlig elproduktion.
Det er en bunden opgave at finde en langsigtet
løsning, der omlægger PSO-systemet og sikrer holdbar
finansiering af den grønne omstilling.
V-regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 17. november 2016
indgået aftale om at afskaffe PSO-afgiften og afholde
udgifterne til vedvarende energi over finansloven.
Det følger således af
»Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften« af 17. november
2016, at PSO-udgifterne gradvist flyttes til finansloven fra 2017,
og at udgifterne er fuldt indfaset på finansloven i 2022.
PSO-afgiften afskaffes tilsvarende gradvist fra 2017 med fuld
udfasning i 2022.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at
partierne er enige om at justere eksisterende regler for visse
erhvervsmæssige investeringer. Dette lovforslag
udmønter denne del af aftalen.
Det foreslås, at der dæmmes op for
den asymmetriske beskatning af fysiske personers investeringer i
visse anpartsprojekter (de såkaldte 10-mandsprojekter),
herunder bl.a. i solcelleparker og ejendomme i udlandet. Disse
projekter er således kendetegnede ved, at de første
års underskud fradrages med fuld skatteværdi i anden
dansk personlig indkomst som f.eks. lønindkomst og dermed
nedbringe topskattebetalingen, mens Danmark deler beskatningsretten
til et efterfølgende overskud med den udenlandske stat.
10-mandsprojekter er i det væsentligste skattemotiverede og
indebærer ofte et mindreprovenu for den danske statskasse.
Der er ofte også tale om, at der f.eks. i forbindelse med
solcelleparkerne på forhånd er garanteret en
afregningspris på el, hvilket reducerer investorernes
risiko.
Med lovforslaget foreslås det at justere
i eksisterende regler, således at underskud fra
10-mandsprojekter via skattemæssigt transparente selskaber,
hvor deltagerne alene hæfter begrænset for selskabets
forpligtelser, f.eks. partner- og kommanditselskaber, og den
pågældende deltager ikke deltager i virksomhedens drift
i væsentligt omfang, kun kan fremføres og fradrages i
eventuelt senere overskud fra samme investering. Dermed vil
beslutningen om investering i 10-mandsprojekter fremover ikke i
samme omfang være skattemotiverede, idet de
skattemæssige konsekvenser af investeringen ikke i
tilsvarende omfang som efter de gældende regler
påvirker beskatningen af den skattepligtiges øvrige
indkomster.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Underskud fra drift af en skattemæssigt
personligt drevet erhvervsvirksomhed kan som hovedregel fradrages i
overskud fra anden erhvervsvirksomhed, som personen driver, eller
fradrages i anden indkomst, f.eks. lønindkomst, herunder i
en eventuel ægtefælles indkomst. Der er endvidere
adgang til at fremføre uudnyttede underskud med henblik
på fradrag i indkomst i efterfølgende
indkomstår.
Ved det såkaldte anpartsindgreb i 1989
blev der indført begrænsninger i adgangen til at
fradrage underskud fra virksomheder med flere end 10 deltagere,
hvis den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang (såkaldt passiv virksomhedsdrift).
Det gælder således i dag, at underskud fra passiv
virksomhedsdrift med flere end 10 deltagere alene kan fradrages i
fremtidigt overskud fra samme virksomhed. Dermed er underskuddet
kildeartsbegrænset. Derudover blev indkomst fra virksomheder
med flere end 10 deltagere og passiv virksomhedsdrift samt indkomst
fra udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe
ændret fra personlig indkomst til kapitalindkomst.
Underskud fra drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed med 10 eller færre deltagere (de
såkaldte 10-mandsprojekter) er som udgangspunkt ikke
pålagt begrænsninger i adgangen til anvendelse eller
fremførsel af underskud. Det gælder, uanset om den
skattepligtige deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang eller ej. Dermed kan underskud fra
investeringer i 10-mandsprojekter fradrages i anden indkomst,
f.eks. lønindkomst. Ovennævnte udgangspunkt
gælder imidlertid ikke for indkomst fra passiv
virksomhedsdrift i form af udlejning af afskrivningsberettigede
driftsmidler og skibe, da denne type indkomst er kapitalindkomst.
Indkomst fra virksomhedsdrift fra f.eks. solceller og
vindmøller er personlig indkomst, fordi der er tale om salg
og ikke udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler.
10-mandsprojekter er typisk organiseret i et
partner- eller kommanditselskab, som er skattemæssigt
transparent, og hvor deltageren derfor skattemæssigt anses
for personligt at drive virksomhed. Der er endvidere tale om
enheder, hvor den enkelte investor er kommanditist og dermed ikke
hæfter personligt for den samlede investering, men alene for
det forpligtede beløb.
2.3. Lovforslaget
Det foreslås at indføre
kildeartsbegrænsning af underskud fra investeringer i
10-mandsprojekter i skattemæssigt transparente selskaber,
hvor deltagerne alene hæfter begrænset for selskabets
forpligtelser, f.eks. partner- og kommanditselskaber, og hvor den
pågældende deltager ikke deltager i virksomhedens drift
i væsentligt omfang. Underskud fra investeringer i
sådanne 10-mandsprojekter vil efter forslaget kun kunne
fradrages i senere overskud fra samme investering.
Investering i 10-mandsprojekter
indebærer typisk store skattemæssige underskud i de
første år. Det skyldes, at der ofte foretages
investeringer i f.eks. ejendomme, vindmølle- eller
solcelleparker, hvor adgangen til at foretage skattemæssige
afskrivninger resulterer i skattemæssige underskud i de
første år. Disse skattemæssige underskud kan
efter gældende regler fradrages i den skattepligtiges
øvrige indkomster.
Foretages investeringen i 10-mandsprojekter,
hvor virksomheden er beliggende i udlandet, vil Danmark endvidere
typisk skulle dele beskatningen til et eventuelt overskud fra
investeringen med det pågældende land i form af
lempelser for betalt udenlandsk skat.
Derudover følger det af reglerne i
virksomhedsskatteloven om en virksomhedsordning, at et tidligere
opsparet overskud først kommer til endelig beskatning i den
personlige indkomst, når virksomhedsdriften
ophører.
Investering i et 10-mandsprojekt kan i den
forbindelse foretages for at opfylde kravet om drift af
erhvervsmæssig virksomhed, således at et eventuelt
opsparet overskud fra en tidligere drevet erhvervsmæssig
virksomhed ikke kommer til endelig beskatning. Anpartsprojekter med
flere end 10 deltagere kan derimod ikke indgå i
virksomhedsordningen.
Det er opfattelsen, at det ikke er
hensigtsmæssigt, at investeringer i 10-mandsprojekter er
undergivet lempeligere regler, end hvis der er flere end 10
deltagere. Derfor indebærer den foreslåede
kildeartsbegrænsning, at investeringer i 10-mandsprojekter i
større grad ligestilles med investering i anpartsprojekter
med flere end 10 deltagere. Lovforslaget indeholder dog ikke et
forslag om, at indkomst ved investering i 10-mandsprojekter
beskattes som kapitalindkomst, som det er tilfældet med
indkomst ved investering i anpartsprojekter med flere end 10
deltagere. Beskatningen vil derfor fortsat ske som personlig
indkomst.
Kildeartsbegrænsning af underskud fra
10-mandsprojekter vil betyde, at underskud alene vil kunne
fradrages i senere overskud fra samme virksomheds drift. Dermed kan
underskuddet ikke fradrages i den skattepligtiges øvrige
indtægter. Den foreslåede kildeartsbegrænsning
gælder, uanset om den skattepligtige har valgt at blive
beskattet efter reglerne i personskatteloven eller efter reglerne i
virksomhedsskatteloven.
Med forslaget vil beslutningen om at foretage
en investering i et 10-mandsprojekt ikke i samme omfang som efter
de gældende regler være skattemotiveret, idet et
eventuelt underskud fra investeringen alene kan fradrages i senere
års overskud fra samme investering og dermed ikke nedbringe
den skattepligtiges øvrige indkomst, herunder
lønindkomst. Dermed vil det ikke længere være
muligt at investere i et såkaldt 10-mandsprojekt med det
formål at nedbringe topskattebetalingen.
Den foreslåede
kildeartsbegrænsning indebærer, at underskud fra
investeringer i 10-mandsprojekter via selskaber, hvor investorerne
hæfter personligt for selskabets forpligtelser, f.eks.
investeringer via interessentskaber, ikke omfattes af forslaget.
Hvis investeringen sker via en transparent enhed i udlandet, er det
afgørende, hvorvidt den pågældende enhed er
skattemæssigt transparent efter danske regler.
Det foreslås, at forslaget om
kildeartsbegrænsning af underskud alene finder anvendelse for
investering i 10-mandsprojekter, der foretages fra og med
lovforslagets fremsættelse den 14. december 2016. Det er
opfattelsen, at der vil være risiko for hamstring, hvis
lovforslaget først får virkning efter vedtagelsen.
Selve hamstringen består i, at personer kan fremrykke
investeringer i 10-mandsprojekter med henblik på at kunne
fradrage underskud herfra i anden indkomst f.eks.
lønindkomst, inden den foreslåede
kildeartsbegrænsning er vedtaget. Dermed omfattes allerede
foretagne investeringer i 10-mandsprojekter som udgangspunkt ikke
af forslaget, og investorerne i disse 10-mandsprojekter vil fortsat
kunne fradrage og fremføre underskud efter de gældende
regler. Det vil sige, at underskud fra investeringer i
10-mandsprojekter, der er foretaget senest den 13. december 2016,
ikke kildeartsbegrænses.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med forslaget vil underskud fra
10-mandsprojekter i visse skattemæssigt transparente
selskaber, f.eks. partner- og kommanditselskaber, kun kunne
fradrages i senere års overskud fra samme virksomhed.
Forslaget vurderes derfor at dæmme op
for skattemotiverede investeringer i 10-mandsprojekter, idet et
eventuelt underskud fra investeringen ikke kan nedbringe den
skattepligtiges øvrige indkomst, herunder
lønindkomst. Dermed vil det ikke længere være
muligt at investere i et 10-mandsprojekt med det formål at
nedbringe topskattebetalingen eller undgå indkomstaftrapning
af børne- og ungeydelsen.
Merprovenuet fremkommer således ved, at
de skattemæssige underskud fra investeringer i
10-mandsprojekter ikke længere kan fradrages i den
skattepligtiges øvrige indkomster, og der dermed vil skulle
svares fuld indkomstskat af den øvrige indkomst, herunder
lønindkomst.
Med baggrund i statistiske oplysninger om
antal projekter og afskrivningsgrundlag vurderes det samlede
afskrivningsgrundlag ved nye projekter at udgøre omkring
1.500 mio. kr. i 2017. Ved en saldoafskrivning på 25 pct. og
en skønnet gennemsnitlig marginalskat på ca. 52 pct.
udgør det umiddelbare merprovenu ca. 190 mio. kr. i 2017,
jf. tabel 3.1. Det skønnes, at
merprovenuet er gradvist stigende frem til 2022, hvorefter det
gradvist aftager, da der i et vist omfang er tale om fremrykkede
skatteindtægter.
Med betydelig usikkerhed skønnes det,
at forslaget indebærer et varigt umiddelbart merprovenu
på ca. 200 mio. kr. og ca. 150 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
Det er vanskeligt at kvantificere
adfærdsvirkningerne, men forslaget indebærer en mere
neutral beskatning på tværs af anbringelsesformer,
hvilket isoleret set kan trække i retning af at øge
merprovenuet.
Lovforslaget skønnes at have
begrænset provenuvirkning i 2016 set i lyset af, at
lovforslaget har virkning fra den 14. december 2016. Den
begrænsede provenuvirkning i 2016 skyldes, at det er
vurderingen, at langt hovedparten af 10-mandprojekterne, der
ønskes indgået for at nedbringe den skattepligtige
indkomst i indkomståret 2016, er underskrevet på
tidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget.
Hvis lovforslaget først får
virkning efter lovforslagets vedtagelse, vil der være en
hamstringsrisiko, ved at personer fremrykker investeringer i
10-mandsprojekter med henblik på at kunne fradrage underskud
herfra i anden indkomst f.eks. lønindkomst for ikke at blive
omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning. Det
skønnes at kunne reducere merprovenuet i et ikke ubetydeligt
omfang.
Tabel
3.1. Provenumæssige
konsekvenser vedrørende kildeartsbegrænset
underskud | Mio. kr. (2017-niveau) | Varig virkning | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Finansårsvirkning
2017 | Umiddelbart merprovenu | 200 | 190 | 300 | 370 | 410 | 440 | 440 | | Merprovenu efter tilbageløb | 150 | 140 | 250 | 320 | 360 | 390 | 390 | | Merprovenu efter
tilbageløb og adfærd | 150 | 140 | 250 | 320 | 360 | 390 | 390 | 140 | Umiddelbar provenuvirkning for
kommunerne | | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | | Anm. : Tilbageløbet er opgjort
til 24,5 pct. og er beregnet på baggrund af den umiddelbare
varige virkning. |
|
For kommunerne vil forslaget medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 85 mio. kr. som følge af en stigning
i indkomstskatterne.
I 2017 får forslaget ingen umiddelbar
økonomisk virkning for kommuner, der har valgt det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for indkomståret 2017,
da det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at
indarbejde virkningen af forslaget heri. For kommuner, der har
valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget for 2017, vil
virkningen af forslaget blive neutraliseret.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vil medføre behov for at
foretage tilretninger i SKATs it-systemer, ligesom der vil
være behov for en løbende kontrolindsats fra SKAT.
Systemtilretningerne skønnes at medføre omkostninger
på ca. 2-4 mio. kr. i 2017 samt driftsomkostninger på
ca. 0,3 mio. kr. årligt. Kontrolindsatsen skønnes at
kræve ca. 5 årsværk, hvilket vil medføre
omkostninger på ca. 3 mio. årligt .
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at begrænse
10-mandsprojekter i partner- og kommanditselskaber betragteligt,
hvilket blandt andet påvirker virksomheder, der specialiserer
sig i at udbyde passive anpartsprojekter, negativt.
Forslaget indebærer en mere neutral
beskatning på tværs af anbringelsesformer, hvilket
sikrer mere ensartede rammebetingelser for erhvervslivet og kan
trække i retning af en mere hensigtsmæssig
investeringssammensætning.
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering
(TER) har følgende bemærkninger, for så vidt
angår de administrative konsekvenser:
TER vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De administrative konsekvenser bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes alt andet lige at
føre til, at der oprettes færre vedvarende
energianpartsprojekter, idet investorernes skattemotiverede
incitamenter for at deltage i vedvarende energianpartsprojekter
reduceres. Dette vurderes at have begrænset negativ
indflydelse på udbygningen af vedvarende energi i Danmark, da
det er vurderingen, at der primært er tale om investeringer i
udenlandske energianpartsprojekter. Der er dog ikke foretaget en
kvantitativ vurdering af dette.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring forud for fremsættelsen af
lovforslaget. Det skyldes, at der vil være en
hamstringsrisiko, ved at personer fremrykker investeringer i
10-mandsprojekter med henblik på at kunne fradrage underskud
herfra i anden indkomst, f.eks. lønindkomst, for ikke at
blive omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
Det er vurderingen, at muligheden for at hamstre vil kunne reducere
merprovenuet i et ikke ubetydeligt omfang. Det foreslås af
denne grund også, at loven får virkning fra og med
fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 14. december 2016 sendt i høring med
frist til den 19. januar 2017 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS,
Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Danske
Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, DVCA,
Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv
Regulering, Finans og Leasing, Finansrådet, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Håndværksrådet, Kraka, InvesteringsFondsBranchen,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale
Pengeinstitutter, Offshoreenergy.dk, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Vindmølleindustrien.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 190 mio. kr.
i indkomståret 2017 stigende til 440 mio. kr. i
indkomståret 2022. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes det varige merprovenu at udgøre ca. 150 mio.
kr. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vil medføre behov for
at foretage tilretninger i SKATs it-systemer, ligesom der vil
være behov for en løbende kontrolindsats fra SKAT.
Systetilretningerne skønnes at medføre omkostninger
på ca. 2-4 mio. kr. i 2017 samt driftsomkostninger på
ca. 0,3 mio. kr. årligt. Kontrolindsatsen skønnes at
kræve 5 årsværk, hvilket vil medføre
omkostninger på ca. 3 mio. kr. årligt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at lovforslaget
indebærer en mere neutral beskatning, som kan trække i
retning af en mere hensigtsmæssig
investeringssammensætning. | Det vurderes, at lovforslaget
begrænser investeringerne i passive anpartsprojekter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Forslaget vurderes at have begrænset
negativ indflydelse på udbygningen af vedvarende
energi. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Underskud fra drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed kan som hovedregel fradrages i et eventuelt
senere overskud eller i den skattepligtiges øvrige
indkomster, herunder en eventuel ægtefælles indkomst.
Det gælder dog bl.a. ikke underskud ved selvstændig
erhvervsvirksomhed, når antallet af ejere er større
end 10, og den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang (personskattelovens § 4, stk. 1, nr.
9). Det følger nemlig af personskattelovens § 13, stk.
6, at underskud i skattepligtig almindelig indkomst fra en
virksomhed som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 9, ikke kan
fradrages i den skattepligtiges øvrige skattepligtige
indkomst, men fremføres til fradrag i positiv skattepligtig
indkomst i et senere indkomstår fra samme virksomhed. Dermed
er underskud fra denne type investering
kildeartsbegrænset.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at der i personskattelovens § 13, stk. 7,
indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af
underskud fra virksomhed drevet i skattemæssigt transparente
selskaber, f.eks. partner- og kommanditselskaber.
Det foreslås, at der af
personskattelovens § 13, stk. 7, 1.
pkt., fremgår, at den foreslåede bestemmelse kun
finder anvendelse, hvis den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang, og den
skattepligtige ikke hæfter personligt for det
skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser. Forslaget
omfatter derfor alene underskud fra fysiske personers deltagelse og
dermed ikke juridiske personers deltagelse.
Det er en betingelse for at blive omfattet af
forslaget om kildeartsbegrænsning af underskud, at den
skattepligtige hverken deltager i virksomhedens drift i
væsentlig omfang eller hæfter personligt for det
skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser. Dermed
skal begge betingelser være opfyldt for at investeringen
bliver omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ved afgørelsen af, om den
skattepligtige anses for at deltage i virksomhedens drift i
væsentlig omfang - det vil sige, hvorvidt arbejdsindsatsen er
væsentlig - gælder den samme praksis som gælder
for anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr.
9. Som en vejledende regel anses en personlig arbejdsindsats
på 50 timer om måneden for at være en
væsentlig arbejdsindsats.
Ved personlig hæftelse skal der
forstås den hæftelse, der udspringer af selve
selskabsformen. Derfor vil f.eks. kaution el. lign. ikke være
tilstrækkeligt til at opfylde betingelsen om personlig
hæftelse for det skattemæssigt transparente selskabs
forpligtelser. Det betyder, at f.eks. en fysisk person, der er
komplementar i et kommanditselskab, ikke vil blive omfattet af
kildeartsbegrænsningen for underskuddet, idet en komplementar
altid hæfter personligt og ubegrænset for selskabets
forpligtelser.
Det foreslås endvidere, at det af
personskattelovens § 13, stk. 7, 2.
pkt., fremgår, at underskud fra passiv deltagelse i
f.eks. partner- og kommanditselskaber kun kan fradrages i et senere
overskud fra samme virksomhed. Underskuddet vil dermed ikke kunne
fradrages i anden virksomhed herunder i form af anden passiv
deltagelse i andre partner- eller kommanditselskaber.
Formålet hermed er at sikre, at
beslutningen om investering i de såkaldte 10-mandsprojekter
fremover ikke vil være skattemotiveret i samme omfang, idet
underskuddet ikke kan fradrages i den skattepligtiges øvrige
indtægter og dermed ikke kan nedbringe beskatningen af
lønindkomsten, herunder en eventuel topskattebetaling.
Det foreslås til sidst, at det af
personskattelovens § 13, stk. 7, 3.
pkt., fremgår, at underskud i skattepligtig almindelig
indkomst fra en virksomhed som nævnt i personskattelovens
§ 4, stk. 1, nr. 9 eller 11, der efter gældende ret er
omfattet af personskattelovens § 13, stk. 6, ikke omfattes af
den foreslåede bestemmelse, jf. lovforslaget § 1, nr. 1.
Det er således ikke hensigten, at den foreslåede
bestemmelse om underskudsbegrænsning i personskattelovens
§ 13, stk. 7, f.eks. skal omfatte underskud fra
selvstændig erhvervsvirksomhed, hvor der er mere end 10
deltagere og den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift
i væsentligt omfang. Underskud fra sådanne
erhvervsvirksomheder er efter gældende regler allerede
kildeartsbegrænset.
Den foreslåede § 13, stk. 7, i
personskatteloven skal endvidere ses i sammenhæng med
lovforslagets § 2, nr. 1, hvor der indføres en
tilsvarende bestemmelse om kildeartsbegrænsning af underskud,
hvis den skattepligtige har valgt virksomhedsordningen.
Hvis et underskud fra virksomhed ved
deltagelse i f.eks. et partner- og kommanditselskab omfattes af
kildeartsbegrænsningen efter den foreslåede § 13,
stk. 7, i personskatteloven, og den skattepligtige på et
senere tidspunkt vælger, at beskatning skal ske efter
virksomhedsskattelovens regler om en virksomhedsordning, vil
underskuddet blive omfattet af kildeartsbegrænsningen efter
den foreslåede § 13, stk. 5, i virksomhedsskatteloven.
Det vil sige, at underskuddet fra virksomheden herefter anses for
kildeartsbegrænset for den pågældende virksomhed
i virksomhedsordningen.
Foreligger den omvendte situation, det vil
sige, at et underskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et
partner- og kommanditselskab har været omfattet af
kildeartsbegrænsningen efter den foreslåede § 13,
stk. 5, i virksomhedsskatteloven, og fravælger den
skattepligtige at benytte virksomhedsordningen, vil underskuddet
blive omfattet af kildeartsbegrænsningen efter den
foreslåede § 13, stk. 7, i personskatteloven. Det vil
sige, at underskuddet fra virksomheden anses for
kildeartsbegrænset efter personskattelovens regler i stedet
for efter reglerne i virksomhedsskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud fortabes
således ikke ved tilvalg af virksomhedsordningen.
Underskuddet følger med virksomheden over i
virksomhedsordningen og omfattes af den foreslåede
bestemmelse om kildeartsbegrænsning i
virksomhedsskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud kan ikke
udnyttes, efter at virksomheden er afstået. Det vil sige, at
kildeartsbegrænsede underskud ikke følger med
virksomheden, hvis virksomheden afstås.
Til §
2
Underskud fra drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed kan som hovedregel fradrages i et eventuelt
senere overskud eller i den skattepligtiges øvrige
indkomster, herunder en eventuel ægtefælles indkomst.
Det gælder dog bl.a. ikke underskud ved selvstændig
erhvervsvirksomhed, når antallet af ejere er større
end 10, og den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang (personskattelovens § 4, stk. 1, nr.
9). Det følger således af personskattelovens §
13, stk. 6, at underskud i skattepligtig almindelig indkomst fra en
virksomhed som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 9, ikke kan
fradrages i den skattepligtiges øvrige skattepligtige
indkomst, men fremføres til fradrag i positiv skattepligtig
indkomst i et senere indkomstår fra samme virksomhed. Dermed
er underskud fra denne type investering kildeartsbegrænset.
Det følger endvidere af virksomhedsskattelovens § 1,
stk. 1, at virksomhedsordningen ikke kan finde anvendelse på
indkomst fra virksomhed, der er kapitalindkomst, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9.
Det foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 1, at der i virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5,
indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af
underskud fra virksomhed drevet i skattemæssigt transparente
selskaber, f.eks. partner- og kommanditselskaber.
Det foreslås, at der af
virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, 1.
pkt., fremgår, at de almindelige relger om
underskudsfremførsel i virksomhedsskattelovens § 13,
stk. 1-4, ikke finder anvendelse for underskud fra virksomhed, der
drives i en skattemæssigt transparent enhed, hvis den
skattepligtige hverken deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang eller hæfter personligt for det
skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser.
Det er en forudsætning, at
virksomhedsordningen er valgt, førend den foreslåede
kildeartsbegrænsning i virksomhedsskattelovens § 13,
stk. 5, finder anvendelse. Dernæst er det en betingelse, at
den skattepligtige hverken deltager i virksomhedens drift i
væsentlig omfang eller hæfter personligt for det
skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser. Dermed
skal ovenstående tre betingelser være opfyldt
før, at den foreslåede kildeartsbegrænsning i
virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, finder anvendelse.
Ved afgørelsen af, om den
skattepligtige anses for at deltage i virksomhedens drift i
væsentlig omfang - det vil sige, hvorvidt arbejdsindsatsen er
væsentlig - gælder den samme praksis som gælder
for anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr.
9. Som en vejledende regel anses en personlig arbejdsindsats
på 50 timer om måneden for at være en
væsentlig arbejdsindsats.
Ved personlig hæftelse skal
forstås den hæftelse, der udspringer af selve
selskabsformen. Derfor vil f.eks. kaution el. lign. ikke være
tilstrækkeligt til at opfylde betingelsen om personlig
hæftelse for det skattemæssigt transparente selskabs
forpligtelser. Det betyder, at f.eks. en fysisk person, der er
komplementar i et kommanditselskab, ikke vil blive omfattet af
kildeartsbegrænsningen af underskuddet, idet en komplementar
altid hæfter personligt og ubegrænset.
Det foreslås endvidere, at det af
virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, 2.
pkt., fremgår, at underskud fra deltagelse i f.eks.
partner- og kommanditselskaber kun kan fradrages i et senere
overskud fra samme virksomhed. Underskuddet vil dermed ikke kunne
fradrages i anden virksomhed herunder i form af anden passiv
deltagelse i andre partner- eller kommanditselskaber.
Formålet hermed er at sikre, at
beslutningen om investering i de såkaldte 10-mandsprojekter
fremover ikke vil være skattemotiveret i samme omfang, i de
situationer hvor virksomhedsordningen finder anvendelse.
Underskuddet kan således ikke fradrages i den skattepligtiges
øvrige indtægter og kan f.eks. dermed ikke nedbringe
beskatningen af overskud af anden virksomhed i virksomhedsordningen
eller af eventuel lønindkomst, hvoraf der f.eks. skal
betales topskat.
Den foreslåede § 13, stk. 5, i
virksomhedsskatteloven skal endvidere ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 1, hvor der indføres en
tilsvarende bestemmelse om kildeartsbegrænsning i
personskatteloven.
Har underskud fra virksomhed ved deltagelse i
f.eks. et partner- og kommanditselskab været
kildeartsbegrænset efter den foreslåede § 13, stk.
5, i virksomhedsskatteloven, og fravælger den skattepligtige,
at benytte virksomhedsordningen, vil underskuddet blive
omfattet af kildeartsbegrænsningen efter den
foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 7, i
personskatteloven. Det vil sige, at underskuddet fra virksomheden
anses for kildeartsbegrænset efter personskattelovens regler
i stedet for efter reglerne i virksomhedsskatteloven.
Foreligger den omvendte situation, det vil
sige, at et underskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et
partner- og kommanditselskab har været omfattet af
kildeartsbegrænsningen efter den foreslåede § 13,
stk. 7, i personskatteloven, og vælger den skattepligtige at
benytte virksomhedsordningen, vil underskuddet blive omfattet
af kildeartsbegrænsningen efter den foreslåede
§ 13, stk. 7, i virksomhedsskatteloven. Det vil sige, at
underskuddet fra virksomheden anses for kildeartsbegrænset
efter virksomhedsskattelovens regler i stedet for efter reglerne i
personskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud fortabes
således ikke ved fravalg af virksomhedsordningen.
Underskuddet følger med virksomheden ud af
virksomhedsordningen og omfattes af den foreslåede
bestemmelse i personskattelovens § 13, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Et kildeartsbegrænset underskud kan ikke
længere udnyttes, hvis virksomheden afstås. Det vil
sige, hvis anparterne i 10-mandsprojektet afstås. Det
kildeartsbegrænsede underskud følger ikke med
virksomheden, hvis virksomheden afstås.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger
regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har
virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli. Loven har virkning fra
fremsættelsen af lovforslaget, fordi der kan være en
hamstringsrisiko, ved at personer fremrykker investeringer i
10-mandsprojekter med henblik på at kunne fradrage underskud
herfra i anden indkomst f.eks. lønindkomst for ikke at blive
omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning. Det er
opfattelsen, at det ikke er hensigtsmæssigt, at
retshåndhævelsestidspunktet først ligger mere
end seks måneder efter det tidspunkt, hvor loven har virkning
fra, hvilket ville være tilfældet, hvis
ikrafttrædelsestidspunktet var den 1. juli 2017. Derfor
foreslås det, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt
fremrykkes til den 1. april 2017.
Det foreslås i stk.
2, 1. pkt., at loven har virkning for indkomst fra
virksomhed, når den skattepligtige erhverver virksomheden den
14. december 2016 eller senere. Det vil sige, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning i personskatteloven
(den foreslåede § 13, stk. 7) og i
virksomhedsskatteloven (den foreslåede § 13, stk. 5)
tillægges virkning for underskud fra og med lovforslagets
fremsættelse, når den skattepligtige erhverver
virksomheden den 14. december 2016 eller senere.
Med et senere virkningstidspunkt ville der
være en nærliggende risiko for, at skattepligtige, der
ved lovforslagets offentliggørelse endnu ikke har forpligtet
sig til deltagelse i et 10-mandsprojekt, ville fremrykke
beslutningen herom til før lovens virkningstidspunkt,
hvorved de ville have opnået mulighed for fradrag i anden
indkomst f.eks. lønindkomst.
Det foreslåede virkningstidspunkt er
vurderet nødvendigt for at undgå den ellers
nærliggende risiko for, at det med lovforslaget tilsigtede
merprovenu ikke kan opretholdes.
Erhvervelse efter det foreslåede stk. 2,
1. pkt., foreligger på det tidspunkt, hvor der er
indgået en bindende aftale mellem køber og
sælger om overdragelse af en virksomhed eller en eller flere
anparter i en virksomhed, f.eks. en kontrakt (købsaftale)
eller lignende. En bindende aftale kan også være
indgået, hvis f.eks. en kommanditist har underskrevet en
tegningsaftale, og kommanditselskabet har accepteret
tegningsaftalen. Hvornår der foreligger en bindende aftale
følger i øvrigt de almindelige obligationsretlige
regler herom. Det gælder, uanset om der er tale om køb
af »brugte« anparter i et eksisterende 10-mandsprojekt
eller anparter i et nyetableret 10-mandsprojekt. Ved
afgørelsen af, om der foreligger en bindende aftale
gælder den samme praksis som gælder for
anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og
11.
Bestemmelsen omfatter også den
situation, hvor den skattepligtige ikke erhverver en eksisterende
virksomhed eller en del heraf, men selv - evt. sammen med andre -
påbegynder en virksomhed. Virksomheden er da påbegyndt,
når virksomhedens aktiver er anskaffet og benyttes
erhvervsmæssigt af den skattepligtige.
Ved anskaffelse af anparter - nye som
»brugte« - den 14. december 2016 eller senere i
forskellige 10-mandsprojekter, hvor underskuddet fra denne
virksomhed omfattes af enten personskattelovens § 13, stk. 7,
eller virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, skal anskaffelsen
af anparterne i de enkelte virksomheder anses for en
afgrænset virksomhed. Det bemærkes dog, at anparterne
vil blive betragtet som to andele i samme virksomhed, hvis den ene
anpart er anskaffet senest den 13. december 2016, mens den anden
anpart er anskaffet den 14. december 2016 eller senere.
Førstnævnte anpart vil fortsat blive beskattet efter
gældende regler, mens sidstnævnte anpart vil blive
omfattet af den foreslåede bestemmelse om
kildeartsbegrænsning af underskud.
Det foreslås i stk.
2, 2. pkt., at loven ikke
har virkning for indkomst fra den del af en virksomhed, som den
skattepligtige har erhvervet senest den 13. december 2016.
Det vil sige, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning i personskatteloven (den
foreslåede § 13, stk. 7) og virksomhedsskatteloven (den
foreslåede § 13, stk. 5) ikke har virkning for
investeringer i 10-mandsprojekter, som den skattepligtige har
foretaget senest den 13. december 2016. Tidspunktet for erhvervelse
eller påbegyndelse af virksomhed afgøres efter 2. pkt.
på samme måde som efter 1. pkt., der er omtalt
ovenfor.
Sammenholdt med 1. pkt. indebærer 2.
pkt., at i tilfælde, hvor den skattepligtige har anskaffet en
anpart senest den 13. december 2016 og en anden anpart den 14.
december 2016 eller senere i samme virksomhed, vil anparterne blive
betragtet som to andele i samme virksomhed. Det vil sige, at den
anpart, der er anskaffet senest den 13. december 2015, fortsat vil
blive beskattet efter de hidtil gældende regler, mens den
anpart, der er anskaffet den 14. december 2015 eller senere, vil
blive omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning
af underskud i enten personskattelovens § 13, stk. 7, eller
virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5.
Det foreslås i stk.
2, 3. pkt., at såfremt den skattepligtige allerede har
erhvervet en konkret virksomhed eller en del heraf senest den 13.
december 2016, og denne virksomhed herefter den 14. december 2016
eller senere anskaffer aktiver eller overtager anden virksomhed,
uden at dette er nødvendigt for virksomhedens fortsatte
drift, har loven virkning for indkomst fra den del af virksomheden,
der er erhvervet senest den 13. december 2016, fra og med det
indkomstår, hvori aktiverne eller den anden virksomhed
erhverves.
Det vil sige, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning i personskatteloven (den
foreslåede § 13, stk. 7) og virksomhedsskatteloven (den
foreslåede § 13, stk. 5) som udgangspunkt ikke har
virkning for investeringer i 10-mandsprojekter, som den
skattepligtige har erhvervet senest den 13. december 2016.
Tidspunktet for erhvervelse eller påbegyndelse af virksomhed
afgøres efter 3. pkt. på samme måde som efter 1.
pkt., der er omtalt ovenfor.
Det gælder dog ikke, såfremt der
sker en udvidelse af den eksisterende virksomhed
(10-mandsprojektet), hvori anparterne er købt senest den 13.
december 2016. Det vil sige, at hele indkomsten fra virksomheden
vil blive omfattet af kildeartsbegrænsningen, hvis
virksomheden anskaffer yderligere aktiver eller anden virksomhed,
der ikke er nødvendige for virksomhedens fortsatte drift.
Hele virksomhedens indkomst vil dog kun være
kildeartsbegrænset fra og med det indkomstår, hvori
aktiverne eller den anden virksomhed er erhvervet.
Udgangspunktet for en vurdering af, om der er
tale om en anskaffelse, der er nødvendig for virksomhedens
fortsatte drift, kan f.eks. være, om virksomheden har
fradragsret for udgiften som en driftsudgift. Hvis udgiften er
fradragsberettiget som en driftsudgift, vil anskaffelsen normalt
også være nødvendig for virksomhedens fortsatte
drift. En mindre udvidelse, f.eks. en mindre ombygning af en
udlejningsejendom, kan som hovedregel anses for at være
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift, mens en
større udvidelse, f.eks. køb af en tilsvarende
ejendom, som hovedregel ikke kan anses for at være
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift. At virksomheden
f.eks. tilkøber et aktiv, er derfor ikke ensbetydende med,
at hele indkomsten omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning i personskattelovens § 13, stk. 7,
eller virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, men det
afhænger af en konkret vurdering af, hvorvidt tilkøbet
anses for nødvendigt for virksomhedens fortsatte drift.
Disse regler skal sikre, at de
foreslåede regler ikke omgås, ved at nye
10-mandsprojekter etableres i regi af eksisterende
10-mandsprojekter (oprettet senest den 13. december 2016) med
henblik på at sikre fuldt fradrag for underskud i anden
indkomst.
Den foreslås i stk.
3, at de økonomiske virkninger for den personlige
indkomstskat for kommunerne og folkekirken af lovforslaget for
indkomståret 2017 neutraliseres, for så vidt
angår de kommuner, der for 2017 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat. Det drejer sig om København,
Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Rødovre,
Vallensbæk, Furesø, Rudersdal, Køge, Roskilde,
Solrød, Holbæk, Ringsted, Vejle, Skanderborg og
Århus kommuner. Neutraliseringen sker med baggrund i
aktstykke 133, 2015/16, tiltrådt af Finansudvalget den 23.
juni 2016, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2017 hviler på en forudsætning
om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at der ved efterfølgende ændringer i
udskrivningsgrundlaget for 2017 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Det foreslås i stk.
4, at efterreguleringen af indkomstskatten for de
selvbudgetterende kommuner for 2017 efter stk. 3, herunder
også kirkeskatten, opgøres i 2019. Efterreguleringen
afregnes i 2020.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8. oktober 2015, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15. december 2015,
§ 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og § 11 i lov
nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring: | | | | § 13 | | | Stk. 1-6. --- | | | | | 1. I § 13 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Underskud fra virksomhed, der drives i en skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den
skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan ikke fradrages i den skattepligtiges
øvrige skattepligtige indkomst. Underskuddet
fremføres til fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et
senere indkomstår fra samme virksomhed. 1. og 2. pkt.
omfatter ikke underskud omfattet af stk. 6«. | | | | | | § 2 | | | | | | I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, som
ændret ved § 9 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, § 1
i lov nr. 992 af 16. september 2014, § 4 i lov nr. 202 af 27.
februar 2015 og § 13 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring: | | | | § 13 | | | Stk. 1-4. --- | | | | | 1. I § 13 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for underskud fra virksomhed, der
drives i en skattemæssigt transparent enhed, hvor den
skattepligtige ikke hæfter personligt for den transparente
enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Underskud omfattet
af 1. pkt. kan ikke fradrages i anden virksomheds skattepligtige
indkomst eller i den skattepligtiges øvrige skattepligtige
indkomst, men underskuddet fremføres til fradrag i positiv
skattepligtig indkomst i et senere indkomstår fra samme
virksomhed.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
har virkning for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige
har erhvervet eller påbegyndt den 14. december 2016 eller
senere. Har den skattepligtige erhvervet eller påbegyndt en
del af en virksomhed senest den 13. december 2016, har loven ikke
virkning for indkomst fra denne del af virksomheden. Har den
skattepligtige erhvervet eller påbegyndt virksomheden eller
en del heraf senest den 13. december 2016, og anskaffer
virksomheden aktiver eller overtager anden virksomhed den 14.
december 2016 eller senere, uden at dette er nødvendigt for
virksomhedens fortsatte drift, har loven dog virkning for indkomst
fra den del af virksomheden, der er erhvervet eller påbegyndt
senest den 13. december 2016, fra og med det indkomstår,
hvori aktiverne er anskaffet, eller den anden virksomhed er
overtaget. Stk. 3. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2017 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2017, der følger af denne lovs
§§ 1 og 2. Stk. 4. Den
beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren
på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2017, der foreligger pr. 1. maj 2019. |
|