Skriftlig fremsættelse (14. december
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers
investeringer i visse anpartsprojekter)
(Lovforslag nr. L 103)
Det følger af »Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften« af 17. november 2016, at
PSO-udgifterne gradvist flyttes til finansloven fra 2017, og at
udgifterne er fuldt indfaset på finansloven i 2022.
PSO-afgiften afskaffes tilsvarende gradvist fra 2017 med fuld
udfasning i 2022. Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne
er enige om at justere eksisterende regler for visse
erhvervsmæssige investeringer. Lovforslaget udmønter
denne del af aftalen.
Lovforslagets formål er at
dæmme op for den asymmetriske beskatning af fysiske personers
investeringer i visse anpartsprojekter (de såkaldte
10-mandsprojekter), herunder bl.a. i solcelleparker og ejendomme i
udlandet. Disse projekter er kendetegnet ved, at de første
års underskud fradrages med fuld skatteværdi i anden
dansk personlig indkomst som f.eks. lønindkomst og dermed
nedbringer topskattebetalingen, mens Danmark deler
beskatningsretten til et efterfølgende overskud med den
udenlandske stat. 10-mandsprojekter er i det væsentligste
skattemotiverede og indebærer ofte et mindreprovenu for den
danske statskasse. Der er ofte også tale om, at der f.eks. i
forbindelse med solcelleparkerne på forhånd er
garanteret en afregningspris på el, hvilket reducerer
investorernes risiko.
Med lovforslaget foreslås det at
kildeartsbegrænse underskud fra 10-mandsprojekter i
skattemæssigt transparente selskaber, f.eks. partner- og
kommanditselskaber, hvis deltagerne alene hæfter
begrænset for selskabets forpligtelser og ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang.
Kildeartsbegrænsningen indebærer, at underskuddet kun
kan fremføres og fradrages i eventuelt senere overskud fra
samme investering. Dermed vil beslutningen om investering i
10-mandsprojekter fremover ikke i samme omfang være
skattemotiveret, idet de skattemæssige konsekvenser af
investeringen ikke i tilsvarende omfang, som efter de
gældende regler, påvirker beskatningen af den
skattepligtiges øvrige indkomster.
Den foreslåede
kildeartsbegrænsning skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 190 mio. kr. i 2017. Med
betydelig usikkerhed skønnes det, at forslaget
indebærer et varigt umiddelbart merprovenu på ca. 200
mio. kr. og ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Lovforslaget har ikke været på
høring forud for fremsættelsen. Lovforslaget er derfor
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 19. januar 2017. Høringssvarene
foreligger således ikke endnu, men vil blive fremsendt forud
for 1. behandling af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.