Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2016 og var til 1. behandling den 21. februar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen den 14. december 2016. Den 16.
februar 2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget. Et udkast til ændringsforslag
har været sendt i høring i perioden fra den 27. april
til den 4. maj 2017. Den 11. maj 2017 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 23.
maj 2017 sendte skatteministeren supplerende høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Blue Capital A/S,
Eivind Christiansen, Fredensborg,
Dansk Investeringsfond - DIFKO,
Deloitte,
Johnny Ekstrøm, Nærum,
FSR - danske revisorer,
Habro og
Schou & Partners A/S.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser undtagen en, som udvalget
forventer kommenteret inden 2. behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har Blue Capital A/S og Schou
& Partners A/S mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret 16
spørgsmål, og udvalget forventer at modtage svar
på de 2 sidste spørgsmål inden 2. behandling af
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, ALT, SF og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 3, 4, 6 og 7 og hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 2 og 5.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 6 og imod
ændringsforslag nr. 2, 5 og 7.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 13, stk. 7, ændres i 1. pkt. »en skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den
skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang« til: »et efter danske
skatteregler skattemæssigt transparent selskab m.v., hvis
forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller
lign.«
[Investering gennem
interessentskaber omfattes af kildeartsbegrænsningen i
personskatteloven]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, ALT, SF og KF):
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 13, stk. 7, indsættes efter 2.
pkt.:
»1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis
den skattepligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin
ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt
omfang.«
[Generationsskifte i
skattemæssigt transparente selskaber m.v. undtages fra
kildeartsbegrænsningen i personskatteloven]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 3, indsættes efter
»virksomhedsordningen«: », jf. dog § 13,
stk. 5«.«
[Præcisering af, hvorledes
kildeartsbegrænsningen virker, i forhold til at flere
virksomheder behandles som én virksomhed i relation til
virksomhedsordningen]
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 13, stk. 5, ændres i 1. pkt. »en skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den
skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang« til: »et efter danske
skatteregler skattemæssigt transparent selskab m.v., hvis
forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller
lign.«
[Investering gennem
interessentskaber omfattes af kildeartsbegrænsningen i
virksomhedsskatteloven]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, ALT, SF og KF):
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 13, stk. 5, indsættes som 3. pkt.:
»1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis
den skattepligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin
ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt
omfang.«
[Generationsskifte gennem
skattemæssigt transparente selskaber m.v. undtages fra
kildeartsbegrænsningen i virksomhedsskatteloven]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 2 ændres to steder
»14. december 2016« til: »11. maj 2017«, og
tre steder ændres »13. december 2016« til:
»10. maj 2017«.
[Ændring af
virkningstidspunktet for den foreslåede
kildeartsbegrænsning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
7) I
stk. 2 indsættes efter 2.
pkt.:
»Erhverver en skattepligtig omfattet af 2.
pkt. en yderligere del af samme virksomhed, eller erhverver en
skattepligtig en virksomhed fra en ægtefælle eller som
arv eller legat fra et dødsbo eller ved udlevering af
dødsbo til længstlevende ægtefælle til
hensidden i uskiftet bo, hvor ægtefællen eller
afdøde har erhvervet eller påbegyndt virksomheden
senest den 10. maj 2017, anses erhververen for at have erhvervet
virksomheden på samme tidspunkt som overdrageren.«
[Mulighed for at overtage anparter,
uden at anparten omfattes af kildeartsbegrænsningen]
Bemærkninger
Til nr. 1-7
Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De
foreslåede ændringer vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige, men vil bidrage til, at merprovenuet ved det fremsatte
lovforslag gøres mere robust i forhold til
omgåelse.
Ændringsforslag nr. 1 og 4, hvorefter investeringer gennem
interessentskaber omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning af underskud, vurderes at medføre
anmodninger om bindende svar til SKAT med henblik på at
fastslå, hvorvidt en interessent deltager i en virksomheds
drift i væsentligt omfang og dermed ikke omfattes af
kildeartsbegrænsningen. I forhold til det fremsatte
lovforslag vurderes de foreslåede ændringer dog
samtidig at medføre færre anmodninger om bindende svar
til SKAT med henblik på at afklare, om en investering gennem
et interessentskab omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
I forhold til
de administrative konsekvenser for det offentlige vurderes det, at
ændringsforslag nr. 1 og 4 medfører løbende
udgifter fra 2017 og frem på ca. 0,6 mio. kr. svarende til et
årsværk til sagsbehandling. Udgifterne afholdes inden
for Skatteministeriets eksisterende ramme.
Ad nr. 1
Det
foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som §
13, stk. 7, i personskatteloven indsættes en bestemmelse om
kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Konkret
indebærer det, at der foreslås
kildeartsbegrænsning for underskud, der realiseres via
deltagelse i partnerselskaber og kommanditselskaber.
I forbindelse
med høringen over lovforslaget er det fremført, at
den foreslåede kildeartsbegrænsning kan undgås
ved at investere gennem et interessentskab, idet der i denne type
af virksomheder som udgangspunkt er tale om, at deltagerne har en
direkte og personlig hæftelse for virksomhedens
forpligtelser. I forbindelse med høringen er der dog anmodet
om en stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i
interessentskabet er begrænset f.eks. ved optagelse af
lån på nonrecoursevilkår. I høringsskemaet
er det tilkendegivet, at det er opfattelsen, at hvis
hæftelsen i et interessentskab reelt er begrænset, vil
også deltagelse i et interessentskab efter
omstændighederne kunne omfattes af lovforslaget. Dette skaber
imidlertid reelt usikkerhed om, hvornår deltagelse i
interessentskab kan udløse kildeartsbegrænsning.
For at skabe
klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings
anvendelsesområde og for at imødegå, at
kildeartsbegrænsningen kan omgås via en
proformahæftelse, foreslås det at ændre den
foreslåede bestemmelse (personskattelovens § 13, stk.
7), således at den foreslåede
kildeartsbegrænsning generelt finder anvendelse for
virksomhed i et selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke
udgør et selvstændigt skattesubjekt, og hvis forhold
er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller
lign.
Heri ligger
der to betingelser, nemlig at der skal være tale om et
skattemæssigt transparent selskab m.v., og at dette skal
være reguleret af selskabslovgivningen, f.eks.
selska?bslovens regler om partnerselskaber
(kommanditaktieselskaber), en selskabsaftale eller lign.
På de
områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en
selskabsaftale sædvanligvis grundlaget for den løbende
regulering af selskabsdeltagernes indbyrdes forhold. Det er normalt
også det afgørende retsgrundlag i forholdet til
omverdenen - herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette
medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
også vil omfatte underskud i interessentskaber og ikke kun
partnerselskaber og kommanditselskaber som oprindelig
foreslået. Et interessentskab er ligesom partner- og
kommanditselskaber et skattemæssigt transparent selskab m.v.,
ligesom der i interessentskaber som udgangspunkt vil være en
selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regulerer
interessentskabet.
I forhold til
et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen af, hvorvidt dette er
skattemæssigt transparent, ske på baggrund af den
danske skattelovgivning, mens vurderingen af, hvorvidt dets forhold
er reguleret af selskabslovgivning, skal ske på baggrund af
den selskabslovgivning, der findes i det land, hvor selskabet m.v.
er hjemmehørende, som f.eks. den engelske lov »the
Limited Partnerships Act 1907«, som fastlægger rammerne
for et Limited Partnership, der på mange måde minder om
et kommanditselskab i dansk ret.
Med den
foreslåede ændring foreslås det, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, skal finde anvendelse for underskud fra
virksomhed, der drives i et selskab m.v., der efter danske
skatteregler ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt,
og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en
selskabsaftale eller lign.
Bestemmelsen
vil derimod som udgangspunkt ikke omfatte situationer, hvor
personer i fællesskab (sameje) uformelt ejer et eller flere
aktiver, uden at der foreligger et driftsfællesskab, der
rækker ud over det interne forhold mellem de personer, der er
en del af fællesskabet. Det vil dog være en
forudsætning, at der ikke er indgået en selskabsaftale,
der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og forholdet
til omverdenen - herunder medkontrahenter og myndigheder.
Hensigten med
forslaget om, at kun de transparente selskaber m.v., hvis forhold
er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lign.,
omfattes, er netop at friholde uformelle samejer for
kildeartsbegrænsningen, eksempelvis et uformelt sameje af en
ejendom mellem familiemedlemmer.
Det sikres
endvidere, at fremtidige investorer vil være bekendt med, om
en investering gennem et interessentskab er omfattet af den
foreslåede kildeartsbegrænsning af underskud.
Ved den
foreslåede ændring sker der en yderligere sidestilling
med det tidligere anpartsindgreb fra 1989, idet der heller ikke
efter disse regler er en sondring i forhold til valg af
organisationsform.
I
lovforslagets § 1, nr. 1 (indsættelse af
personskattelovens § 13, stk. 7), er det foreslået, at
det skal være en forudsætning for at blive omfattet af
kildeartsbegrænsningen, at den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Med
ændringsforslaget foreslås det, at denne betingelse
udgår af 1. pkt., men at betingelsen indsættes som et
3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 2. Ændringen sker for
at skabe klarhed omkring kravet til væsentlig
arbejdsindsats.
Ad nr. 2
Det
foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som §
13, stk. 7, i personskatteloven indsættes en bestemmelse om
kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang.
For at skabe
klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings
anvendelsesområde og for at sikre imod, at
kildeartsbegrænsningen hindrer generationsskifte i
virksomheder, foreslås det at foretage en tilføjelse
til den foreslåede § 13, stk. 7, i
personskatteloven.
Det
foreslås således, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning heller ikke skal finde anvendelse,
såfremt den skattepligtige deltager eller i mindst 36
måneder af sin ejertid har deltaget i virksomhedens drift i
væsentligt omfang.
Ved
afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at deltage i
virksomhedens drift i væsentlig omfang gælder den samme
praksis, som gælder i forhold til anpartsreglerne, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel
anses en personlig arbejdsindsats på 50 timer om
måneden for at være en væsentlig
arbejdsindsats.
De 36
måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver
ikke være inden for samme periode, når blot der i de
enkelte måneder er ydet en væsentlig
arbejdsindsats.
Med den
foreslåede ændring af den foreslåede
kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
sikres der også en øget adgang til generationsskifte.
Den hidtidige ejer af virksomheden, som tidligere har deltaget i
virksomhedens drift i væsentligt omfang, kan i forbindelse
med et glidende generationsskifte nedtrappe sit engagement i
virksomheden, herunder deltagelsen i den daglige drift. Hvis den
pågældende fortsat ejer en andel af virksomheden, vil
ejerandelen - som følge af, at den pågældende
har udøvet en væsentlig arbejdsindsats i mindst 36
måneder, mens vedkommende ejede virksomheden - fortsat ikke
være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ad nr. 3
Det
følger af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, at
driver den skattepligtige flere virksomheder, behandles samtlige
virksomheder som én virksomhed ved anvendelsen af
virksomhedsordningen.
Det
indebærer, at virksomhedsøkonomien omfatter alle
virksomhederne i relation til kravet om regnskabsmæssig
adskillelse af økonomien i en privatøkonomi og en
virksomhedsøkonomi. Det vil sige, at opgørelse af
indskudskonto, konto for opsparet overskud, mellemregningskonto og
hæverækkefølgen samt beregning af
kapitalafkastet også sker under et. Modregning af underskud i
anden indkomst kan kun ske, hvis underskuddet ikke kan rummes i
virksomhedernes samlede overskud for det pågældende
indkomstår.
I forbindelse
med høringen er det påpeget, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning strider imod virksomhedsskattelovens
§ 2, stk. 3, og der er blevet efterspurgt en præcisering
af, hvorledes den foreslåede kildeartsbegrænsning
påvirker f.eks. opgørelse af indskudskonto, konto for
opsparet overskud, mellemregningskonto,
hæverækkefølgen samt beregning af
kapitalafkast.
Det
foreslås derfor at foretage en præcisering af
virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, således at det
fremgår, at samtlige virksomheder behandles som én
virksomhed ved anvendelse af virksomhedsordningen, men at det skal
ske under iagttagelse af den foreslåede
kildeartsbegrænsning i virksomhedsskattelovens § 13,
stk. 5, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Den
foreslåede kildeartsbegrænsning har således bl.a.
betydning for, hvorledes underskud fra virksomhed omfattet af den
foreslåede kildeartsbegrænsning skal behandles i
forhold til indkomst fra andre virksomheder, der er omfattet af
virksomhedsordningen, dvs. hvorledes et underskud fra et
10-mandsprojekt skal behandles i forbindelse med
sammentællingen af det skattepligtige resultat opgjort under
virksomhedsordningen.
Det betyder,
at et 10-mandsprojekt, hvor det skattepligtige resultat er negativt
(underskud), holdes ude af sammentællingen af det
skattepligtige resultat for alle virksomhederne under
virksomhedsordningen. 10-mandsprojektets positive skattepligtige
resultat medregnes først i sammentællingen af det
samlede skattepligtige resultat for alle virksomhederne under
virksomhedsordningen, når tidligere indkomstårs
underskud fra 10-mandsprojektet er fratrukket i senere
indkomstårs overskud fra samme projekt.
I forhold til
sammentællingen under virksomhedsordningen indgår et
10-mandsprojekt fortsat i opgørelsen af indskudskonto og
kapitalafkastgrundlag, uanset at det skattepligtige resultat er
negativt (underskud) for et givent indkomstår. Det vil sige,
at indskudskonto og kapitalafkastgrundlag ikke skal korrigeres for
aktiver og gæld, der vedrører et 10-mandsprojekt,
fordi det giver underskud i et givent år.
Ad nr. 4
Det
foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som §
13, stk. 5, i virksomhedsskatteloven indsættes en bestemmelse
om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Konkret
indebærer det, at der foreslås
kildeartsbegrænsning for underskud, der realiseres via
deltagelse i partnerselskaber og kommanditselskaber.
I forbindelse
med høringen af lovforslaget er det fremført, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning kan undgås ved at
investere gennem et interessentskab, idet der i denne type
virksomhed som udgangspunkt er tale om, at deltagerne har en
direkte og personlig hæftelse for virksomhedens
forpligtelser. I forbindelse med høringen er der dog anmodet
om en stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i
interessentskabet er begrænset, f.eks. ved optagelse af
lån på nonrecoursevilkår. I høringsskemaet
tilkendegives det, at det er opfattelsen, at hvis hæftelsen i
et interessentskab reelt er begrænset, vil også
deltagelse i et interessentskab efter omstændighederne kunne
omfattes af lovforslaget. Dette skaber imidlertid reelt en
usikkerhed om, hvornår en deltagelse i et interessentskab kan
udløse kildeartsbegrænsning.
For at skabe
klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings
anvendelsesområde og for at imødegå, at
kildeartsbegrænsningen kan omgås via en
proformahæftelse, foreslås det at ændre den
foreslåede bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 13,
stk. 5, således at den foreslåede
kildeartsbegrænsning finder anvendelse for virksomhed i et
selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af
selska?bslovgivning, en selskabsaftale eller lign.
Heri ligger
der to betingelser, nemlig at der skal være tale om et
skattemæssigt transparent selskab m.v., og at dette skal
være reguleret af selskabslovgivningen, f.eks.
selska?bslovens regler om partnerselskaber
(kommanditaktieselskaber), en selskabsaftale eller lign.
På de
områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en
selskabsaftale sædvanligvis grundlaget for den løbende
regulering af selskabsdeltagernes indbyrdes forhold. Det er normalt
også det afgørende retsgrundlag i forholdet til
omverdenen - herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette
medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
af underskud også vil omfatte interessentskaber og ikke kun
partnerselskaber og kommanditselskaber som oprindelig
foreslået. Et interessentskab er ligesom partner- og
kommanditselskaber et skattemæssigt transparent selskab m.v.,
ligesom der i interessentskaber som udgangspunkt vil være en
selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regulerer
interessentskabet.
I forhold til
et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen af, hvorvidt dette er
skattemæssigt transparent, ske på baggrund af den
danske skattelovgivning, mens vurderingen af, hvorvidt dets forhold
er reguleret af selskabslovgivning, skal ske på baggrund af
den selskabslovgivning, der findes i det land, hvor selskabet m.v.
er hjemmehørende, som f.eks. den engelske lov »the
Limited Partnerships Act 1907«, som fastlægger rammerne
for et Limited Partnership, der på mange måde minder om
et kommanditselskab i dansk ret.
Med den
foreslåede ændring foreslås det, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1, skal finde anvendelse for underskud fra
virksomhed, der drives i et selskab m.v., der efter danske
skatteregler ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt,
og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en
selskabsaftale eller lign.
Bestemmelsen
vil derimod som udgangspunkt ikke omfatte situationer, hvor
personer i fællesskab (sameje) uformelt ejer et eller flere
aktiv(er), uden at der foreligger et driftsfællesskab, der
rækker ud over det interne forhold mellem de personer, der er
en del af fællesskabet. Det vil dog være en
forudsætning, at der ikke er indgået en selskabsaftale,
der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og forholdet
til omverdenen - herunder medkontrahenter og myndigheder.
Hensigten med
forslaget om, at kun transparente selskaber m.v., hvis forhold er
reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lignende,
omfattes, er netop at friholde uformelle samejer for
kildeartsbegrænsningen, eksempelvis et uformelt sameje af en
ejendom mellem familiemedlemmer.
Det sikres
endvidere, at fremtidige investorer vil være bekendt med, om
en investering gennem et interessentskab er omfattet af den
foreslåede kildeartsbegrænsning af underskud.
Ved den
foreslåede ændring sker der en yderligere sidestilling
med det tidligere anpartsindgreb fra 1989, idet der heller ikke
efter disse regler er en sondring i forhold til valg af
organisationsform.
I
lovforslagets § 2, nr. 1 (indsættelse af
virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5), er det foreslået,
at det skal være en forudsætning for at blive omfattet
af kildeartsbegrænsningen, at den skattepligtige ikke
deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Med
ændringsforslaget foreslås det, at denne betingelse
udgår af 1. pkt., men at betingelsen indsættes som et
3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 5. Ændringen sker for
at skabe klarhed omkring kravet om væsentlig
arbejdsindsats.
Ad nr. 5
Det
foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som §
13, stk. 5, i virksomhedsskatteloven indsættes en bestemmelse
om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang.
For at skabe
klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings
anvendelsesområde og for at sikre imod, at
kildeartsbegrænsningen hindrer generationsskifte i
virksomheder, foreslås det at foretage en tilføjelse
til den foreslåede § 13, stk. 5, i
virksomhedsskatteloven.
Det
foreslås således, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning heller ikke skal finde anvendelse,
såfremt den skattepligtige deltager eller i mindst 36
måneder af sin ejertid har deltaget i virksomhedens drift i
væsentligt omfang.
Ved
afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at deltage i
virksomhedens drift i væsentlig omfang gælder den samme
praksis som gælder for anpartsreglerne, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel
anses en personlig arbejdsindsats på 50 timer om
måneden for at være en væsentlig
arbejdsindsats.
De 36
måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver
ikke være inden for samme periode, når blot der i de
enkelte måneder er ydet en væsentlig
arbejdsindsats.
Med den
foreslåede ændring af den foreslåede
kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets § 2, nr. 1,
sikres der også en øget adgang til generationsskifte.
Den hidtidige ejer af virksomheden, som tidligere har deltaget i
virksomhedens drift i væsentligt omfang, kan i forbindelse
med et glidende generationsskifte nedtrappe sit engagement i
virksomheden, herunder deltagelsen i den daglige drift. Hvis den
pågældende fortsat ejer en andel af virksomheden, vil
ejerandelen - som følge af, at den pågældende
har udøvet en væsentlig arbejdsindsats i mindst 36
måneder, mens vedkommende ejede virksomheden - fortsat ikke
være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ad nr. 6
Det
foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning skal have virkning for
indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet eller
påbegyndt på datoen for lovforslagets
fremsættelse, den 14. december 2016, eller senere.
Det
foreslåede virkningstidspunktet blev vurderet
nødvendigt, fordi der ellers ville være en
nærliggende risiko for, at skattepligtige, der ved
lovforslagets fremsættelse endnu ikke havde indgået
aftale om deltagelse i et 10-mandsprojekt, ville fremrykke
beslutningen herom til før lovens virkningstidspunkt,
hvorved de ville have opnået mulighed for fradrag i anden
indkomst, f.eks. lønindkomst.
Det
foreslås at udskyde virkningstidspunktet generelt fra den 14.
december 2016 til den 11. maj 2017. Det vil sige, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning i personskatteloven
(den foreslåede § 13, stk. 7) og i
virksomhedsskatteloven (den foreslåede § 13, stk. 5)
tillægges virkning for indkomst i virksomhed, der er
erhvervet eller påbegyndt fra og med tidspunktet for
ændringsforslagenes oversendelse til Folketingets
Skatteudvalg. Herved sikres det, at de under nr. 1 og 4
foreslåede ændringer, hvorefter interessentskaber
omfattes af den foreslåede kildeartsbegrænsning, ikke
får tilbagevirkende kraft.
Ad nr. 7
Det
foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning skal have virkning for
indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet eller
påbegyndt på datoen for lovforslagets
fremsættelse, den 14. december 2016, eller senere
(foreslået ændret til den 11. maj 2017, jf.
ændringsforslag nr. 6). Det er dernæst foreslået
i samme bestemmelse, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning ikke skal have virkning for indkomst fra
den del af en virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet
eller påbegyndt senest den 13. december 2016 (foreslået
ændret til den 10. maj 2017, jf. ændringsforslag nr.
6).
Den
foreslåede kildeartsbegrænsning har således
virkning for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har
erhvervet eller påbegyndt på tidspunktet for
lovforslagets virkningstidspunkt eller senere. Det er uden
betydning, hvorledes virksomheden er overtaget og fra hvem, f.eks.
en ægtefælle eller en anpartshaver fra det samme
10-mandsprojekt.
I forbindelse
med høringen af lovforslaget har det været kritiseret,
at der indtræder kildeartsbegrænsning af underskud i
forbindelse med salg af en anpart til den eksisterende
anpartshaverkreds, f.eks. i forbindelse med overtagelse af
nødlidende anparter. På tilsvarende vis blev det ved
høringen af lovforslaget også kritiseret, at der
indtræder kildeartsbegrænsning af underskud, hvis en
anpartshaver overdrager en anpart i et 10-mandsprojekt til
ægtefællen i forbindelse med en skilsmisse, eller hvis
en anpartshaver afgår ved døden og den
længstlevende ægtefælle eller en arving får
udleveret anparten fra dødsboet.
For at
imødekomme denne kritik foreslås det efter 2. pkt. at
indsætte et 3. pkt. i lovforslagets § 3, stk. 2,
hvorefter en skattepligtig, der allerede ved lovforslagets
virkningstidspunkt ejer en anpart og erhverver en yderligere del af
samme virksomhed, anses for at have erhvervet virksomheden på
samme tidspunkt som overdrageren. Endvidere foreslås det, at
en skattepligtig, der erhverver en virksomhed fra en
ægtefælle eller som arv eller legat fra et
dødsbo eller ved udlevering af dødsbo til
længstlevende ægtefælle til hensidden i uskiftet
bo, hvor ægtefællen eller afdøde har erhvervet
eller påbegyndt virksomheden senest den 10. maj 2017, anses
for at have erhvervet virksomheden på samme tidspunkt som
overdrageren.
Det vil sige,
at der foreslås en bestemmelse om succession i ejertiden,
hvilket indebærer, at erhververen i de nævnte
situationer ikke vil blive omfattet af
kildeartsbegrænsningen, fordi overdrageren ejede eller anses
for at have ejet virksomheden eller andelen den 10. maj 2017.
Det
foreslås således for det første, at der kan ske
overdragelse af brugte anparter i 10-mandsprojekter, der
eksisterede den 10. maj 2017, til andre anpartshavere i samme
10-mandsprojekt, hvis erhververen var anpartshaver den 10. maj 2017
og ved erhvervelsen fortsat ejer en andel i 10-mandsprojektet.
Denne undtagelse indebærer således, at der ikke
indtræder kildeartsbegrænsning af underskud for
erhververen i disse tilfælde, selv om anparterne erhverves
fra og med den 11. maj 2017.
Det er en
betingelse for, at der ikke indtræder
kildeartsbegrænsning, at erhververen deltog i virksomheden
den 10. maj 2017. Det vil således ikke være muligt at
undgå kildeartsbegrænsning ved overdragelse af anparter
til en erhverver, der først er indtrådt i virksomheden
efter denne dato.
På samme
vis vil en overdragelse af en anpart i et eksisterende
10-mandsprojekt til det skattemæssigt transparente selskab
m.v. (eksempelvis ved selskabets overtagelse af nødlidende
anparter) ikke betyde, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning finder anvendelse. En sådan
overdragelse anses for at være en overdragelse til de
tilbageværende investorer som følge af den
skattemæssige transparens. Overdragelsen vil således
ikke være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning, forudsat at betingelserne er
opfyldt.
Det
foreslås for det andet at muliggøre overdragelse af
f.eks. afdødes ejerandel, f.eks. anparter eller
kommanditaktier, uden at der indtræder
kildeartsbegrænsning for erhververen (arvingen eller
legataren m.v.).
Ændringsforslaget har til formål at undtage erhvervelse
af ejerandele fra den foreslåede kildeartsbegrænsning,
når afdøde har anskaffet eller anses for at have
anskaffet ejerandelen inden lovens virkningstidspunkt og dermed
ikke er omfattet af kildeartsbegrænsningen. Afgørende
for, om den foreslåede kildeartsbegrænsning finder
anvendelse for erhververen, vil herefter være, hvornår
afdøde kan anses for at have erhvervet virksomheden.
På
tilsvarende vis vil det være muligt at overdrage ejerandele
til en ægtefælle, herunder ved separation eller
skilsmisse, uden at ægtefællen omfattes af
lovforslagets regler om kildeartsbegrænsning, hvis blot den
hidtidige ejer anses for at have erhvervet ejerandelen inden lovens
virkningstidspunkt.
Hermed sikres
det, at den foreslåede kildeartsbegrænsning ikke finder
anvendelse ved overdragelse af anparter til en
ægtefælle, en arving eller legatar fra en overdrager,
der har eller anses for at have ejet anparterne den 10. maj
2017.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 103
Bilagsnr. | Titel | 1 | Henvendelse af 6/9-16 fra Johnny
Ekstrøm, Nærum | 2 | Lovforslag sendt i høring | 3 | Henvendelse af 22/12-16 fra Eivind
Christiansen, Fredensborg | 4 | Henvendelse af 16/1-17 fra Dansk
Investeringsfond - DIFKO | 5 | Henvendelse af 19/1-17 fra Deloitte | 6 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 8 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | Henvendelse af 14/3-17 fra FSR - danske
revisorer | 11 | Meddelelse om udskudt
betænkningsafgivelse | 12 | Materiale fra Blue Capital A/S | 13 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 14 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 15 | Henvendelse af 3/5-17 fra Blue Capital
A/S | 16 | Henvendelse af 3/5-17 fra Blue Capital
A/S | 17 | Henvendelse af 4/5-17 fra Schou &
Partners A/S vedrørende præsentation anvendt under
foretræde den 4/5-17 | 18 | Henvendelse af 4/5-17 fra Habro | 19 | Revideret fastsat tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 20 | 2. udkast til betænkning | 21 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 22 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 23 | Henvendelse af 15/5-17 fra Blue Capital
A/S | 24 | Henvendelse af 15/5-17 fra Blue Capital
A/S | 25 | 3. udkast til betænkning | 26 | Underændringsforslag, fra
skatteministeren | 27 | Henvendelse af 22/5-17 fra Blue Capital
A/S | 28 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 29 | 4. udkast til betænkning | 30 | Tilbagetrækning af
underændringsforslag, fra skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 103
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/9-16 fra Johnny Ekstrøm, Nærum, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/12-16 fra Eivind Christiansen, Fredensborg, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/1-17 fra Dansk Investeringsfond - DIFKO, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/1-17 fra Deloitte, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at oplyse, i hvilket omfang
modellen er anvendt i forbindelse med henholdsvis solcelleprojekter
og vindmølleprojekter, til skattemi?nisteren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvor stort et provenu ministeren
vurderer, at Danmark mister årligt ved gældende
lovgivning, hvor fradraget af underskud kan foretages i Danmark,
mens beskatningen af eventuelt overskud fra investeringen deles med
andre lande i de tilfælde, hvor virksomheden er beliggende i
udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor stor en andel af de
investeringer, der foretages i 10-mandsprojekter, der
vedrører vedvarende energianpartsprojekter i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at redegøre for, hvorfor der
i gældende lovgivning er fastsat en specifik sondring mellem
projekter med flere end 10 deltagere og projekter med 10 deltagere
eller derunder, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/3-17 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til materiale fra Blue
Capital A/S, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til præsentationen
anvendt under foretræde for Skatteudvalget den 4. maj 2017,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/5-17 fra Habro, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren | 18 | Spm., om ministeren vil foretage en fornyet
beregning af provenuet ved lovforslaget og redegøre
nærmere for, hvorfor lovforslaget vurderes at få samme
økonomiske konsekvenser for det offentlige trods
ændringsforslagene, til skatteministeren |
|