Fremsat den 14. december 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, lov om frem-gangsmåden ved
inddrivelse af skatter og afgifter m.v. og lov om kommunal
ejendomsskat
(Overdragelse af inddrivelsesopgaven
vedrørende fortrinsberettigede kommunale fordringer til
kommunerne)
§ 1
I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015,
som ændret ved lov nr. 1253 af 17. november 2015, § 1 i
lov nr. 298 af 22. marts 2016 og § 1 i lov nr. 428 af 18. maj
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »offentlige«: », jf. dog
§ 1 a«.
2.
Efter § 1 indsættes før overskriften før
§ 2:
»Fortrinsberettigede kommunale
fordringer§ 1 a. Loven gælder ikke
for opkrævning og inddrivelse af kommunale fordringer, der
ved deres stiftelse eller senere hæfter på fast ejendom
med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf. dog stk. 2, 3. pkt.,
og §§ 13-15.
Stk. 2.
Kommunerne forestår inddrivelsen af egne fordringer efter
stk. 1. Der er udpantningsret for disse fordringer med tillæg
af renter, gebyrer og andre omkostninger, der vedrører
opkrævningen og inddrivelsen af fordringerne. § 2, stk.
3, 2. pkt., § 7, § 8, stk. 1, og § 9 finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. To eller
flere kommuner kan samordne inddrivelsen af deres i stk. 1
nævnte fordringer i et kommunalt fællesskab, jf. §
60 i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 4. En
kommune kan efter aftale bemyndige en anden kommune til at
forestå inddrivelsen af den bemyndigende kommunes fordringer
efter stk. 1.«
3. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »lov«: », samt fordringer
omfattet af § 1 a, stk. 1, hvis skyldneren anmoder om
eftergivelse af disse«.
§ 2
I lov om fremgangsmåden ved inddrivelse
af skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 572
af 20. juni 2001, som ændret ved § 13 i lov nr. 430 af
6. juni 2005 og § 1 i lov nr. 252 af 30. marts 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Udlæg i fast ejendom for ydelser, der
på udlægstidspunktet hviler på den faste ejendom
med lovbestemt pant og inddrives af en kommune eller et kommunalt
fællesskab, kan foretages af personer, der er bemyndiget
dertil af kommunen eller det kommunale fællesskab.«
2. I
§ 3, stk. 2, indsættes efter
»stk. 1,«: »1. pkt.,«.
3. I
§ 4, stk. 1, ændres
»pantefogder« til:
»restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder«.
4. I
§ 5, stk. 2, indsættes efter
»§ 487«: »for udlæg, der foretages af
restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder,«.
5. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Pantefogder« til:
»Restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder«.
§ 3
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1887 af 29. december 2015 og
§ 1 i lov nr. 179 af 1. marts 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 27, stk. 3, ændres
»restanceinddrivelsesmyndigheden« til:
»kommunalbestyrelsen«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2017.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på de i § 1, nr. 2, nævnte
fordringer, der den 1. februar 2017 er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, og som ikke den 1. februar 2017
eller senere tilbagekaldes fra restanceinddrivelsesmyndigheden i
medfør af § 2, stk. 7 eller 8, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige. For sådanne fordringer finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af
fortrinsberettigede kommunale fordringer | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Kommunernes
opkrævningstiltag vedrørende egne fortrinsberettigede
fordringer | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | | 3.3. | Eftergivelse af
fortrinsberettigede kommunale fordringer | | | 3.3.1. | Gældende
ret | | | 3.3.2. | Lovforslaget | | 3.4. | Kommunale
fællesskaber og kommuners delegation af kommunal
opgavevaretagelse | | | 3.4.1. | Gældende
ret | | | 3.4.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Det er vigtigt for regeringen, at der er en
effektiv inddrivelse af gæld til det offentlige. Det
gælder også den gæld, der er til landets
kommuner. Derfor indgik regeringen den 11. april 2016 med KL en
aftale om, at kommunerne overtager inddrivelsen af deres
ejendomsskatter og øvrige fortrinsberettigede krav. Det
kendetegner de fortrinsberettigede krav, at de er lettere at
inddrive som følge af de særlige, smidige
inddrivelsesregler, der gælder for disse krav. Reglerne
gør det muligt for kommunerne selv at gennemføre en
effektiv inddrivelse.
Lovforslaget følger op på denne
aftale ved at tilvejebringe lovgrundlaget for, at kommunerne
overtager opgaven med at inddrive deres fortrinsberettigede
krav.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Som følge af den ekstraordinære
situation, som SKATs restanceinddrivelse befinder sig i, efter at
det blev besluttet at nedlukke Ét Fælles
Inddrivelsessystem, EFI, er inddrivelsesaktiviteten
væsentligt nedsat, hvilket har betydelige konsekvenser for
kommunernes krav, herunder de fortrinsberettigede krav, der i
særlig grad anses for at være inddrivelige som
følge af kravenes fortrinsstilling.
Regeringen og KL indgik derfor den 11. april
2016 en aftale, »Tiltag vedrørende inddrivelsen af
kommunale restancer«, om en fælles forståelse om
tiltag vedrørende inddrivelsen af kommunale restancer, jf.
SAU 2015-16, Alm. del - bilag 176. Følgende fremgår af
aftalen:
»SKAT besluttede den 8. september 2015
at suspendere al automatisk inddrivelse af gæld til det
offentlige via it-systemet EFI, fordi en rapport konkluderede, at
EFI gennemførte ulovlig inddrivelse. Som følge af
endelige analyser af systemet, som forelå ved udgangen af
september 2015, besluttede regeringen med Finansudvalgets
godkendelse, at EFI ikke længere skulle anvendes som
it-understøttelse.
Regeringen og KL konstaterer, at problemerne
på inddrivelsesområdet er særdeles alvorlige, og
at den nedsatte - og i dag yderst begrænsede -
inddrivelsesaktivitet har betydelige konsekvenser for kommunerne.
Suspenderingen af den aktive inddrivelse via EFI betyder, at de
krav, som kommunerne har til gode hos borgere og virksomheder, og
som er sendt til inddrivelse hos SKAT, kun i meget begrænset
omfang inddrives.
Der er enighed mellem regeringen og KL om, at
der er behov for fælles løsninger, som kan forbedre
inddrivelsen af de kommunale krav, indtil ny
systemunderstøttelse af inddrivelsesområdet kan
implementeres. Skatteministeriet forventer, at den første,
simple version af et nyt - i første omgang midlertidigt -
inddrivelsessystem vil kunne idriftsættes primo 2017.
På denne baggrund er regeringen og KL
enige om, at:
- Regeringen i
efteråret 2016 fremsætter et lovforslag om, at
kommunerne og de kommunale forsyningsselskaber overtager
inddrivelsesopgaverne vedrørende udlæg og
begæring af tvangsauktion for nye, fortrinsberettigede
krav.
- Det analyseres af
Skatteministeriet og KL om en justering af opgavesnittet mellem
kommunerne og SKAT vedrørende civilretlige krav kan bidrage
til at afhjælpe den begrænsede
inddrivelsesaktivitet.
- KL
nedsætter en arbejdsgruppe støttet af
Skatteministeriet, som skal undersøge, hvordan
opkrævningsindsatsen kan optimeres. Arbejdet skal udmunde i
konkrete forslag, der kan øge betalingen af tilgodehavender
i opkrævningsfasen og dermed mindske tilgangen af restancer
hos SKAT. Skatteministeriet undersøger mulighederne for at
understøtte opkrævningen, fx ved at betalingsordninger
i opkrævningen er forældelsesafbrydende, og at
inddrivelsesindsatsen målrettes sådan, at den samlede
opkrævnings- og inddrivelsesproces optimeres.
- Skatteministeriet
igangsætter med inddragelse af KL en analyse af
datakvaliteten i de fordringer, der sendes til inddrivelse.
Herudover analyseres hvordan snitfladerne mellem SKAT og kommunerne
indrettes mest hensigtsmæssigt således, at
fordringshavernes administration minimeres, og der skabes maksimal
transparens i forhold til fordringerne. Analysen har til
formål at sikre, at fordringshaverne i opkrævningsfasen
registrerer korrekte og fyldestgørende oplysninger og at
koblingen mellem SKATs nye inddrivelsessystem og fordringshavernes
systemer indrettes effektivt.
- Skatteministeriet
og Finansministeriet igangsætter en analyse af de
økonomiske konsekvenser for kommunerne af den nedsatte
inddrivelsesaktivitet samt muligheden for at kompensere kommunerne
via et statsligt afkøb af de kommunale restancer. Analysen
skal danne grundlag for videre forhandlinger om et evt.
afkøb.
- Skatteministeriet
er ved at analysere behovet for at afskrive fordringer. KL
inddrages i dette arbejde vedrørende de kommunale
fordringer.
Herudover er det allerede sikret, at der via Udbetaling Danmark
kan foretages modregning i de kommunale
daginstitutionsopkrævninger i forbindelse med udbetalingen af
børne- og ungeydelsen den 20. april 2016. SKAT arbejder
på at genetablere den automatiske modregning, og det
forventes at SKAT igen vil kunne foretage modregning af
daginstitutionsrestancerne i forbindelse med udbetalingen af
børne- og ungeydelsen den 20. juli 2016.«
Skatteudvalget afgav den 15. juni 2016
»Beretning om kommunernes overtagelse af inddrivelse af
fordringer« i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 144, »Forslag til
folketingsbeslutning om kommuners adgang til selv at inddrive
fordringer«, af 1. april 2016, jf. Beretning af almen art nr.
8, 2015-16. Af beretningen fremgår bl.a. følgende:
»Udvalget noterer sig, at regeringen har
fundet en fælles forståelse med KL om inddrivelsen af
kommunale fordringer, og at den fælles forståelse i
store træk ser ud til at opfylde hensigten med
beslutningsforslag nr. B 144. På den baggrund tilbagetog SF
beslutningsforslag nr. B 144, men partierne forventer hermed, at
den fælles forståelse udmøntes i et konkret
lovforslag til efteråret 2016, som Folketingets partier kan
tage stilling til, og fremhæver ønsket om, at
overdragelsen af inddrivelsesopgaven vedrørende
fortrinsberettigede krav sker hurtigst muligt«.
Nærværende lovforslag
udmønter den del af aftalen mellem regeringen og KL,
hvorefter regeringen i efteråret 2016 fremsætter et
lovforslag om, at kommunerne og de kommunale forsyningsselskaber
overtager inddrivelsesopgaverne vedrørende udlæg og
begæring af tvangsauktion for nye, fortrinsberettigede
krav.
Lovforslaget vedrører dog alene
inddrivelsen af fortrinsberettigede kommunale fordringer. Herved
forstås fordringer, der tilhører kommuner og hviler
på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, dvs.
med prioritet foran tinglyste hæftelser som f.eks.
pantebreve, udlæg, servitutter m.v. Det drejer sig bl.a. om
kommunale ejendomsskatter.
Kommunalt ejede forsyningsvirksomheder er ikke
omfattet af lovforslaget. I forbindelse med et analysearbejde i en
arbejdsgruppe bestående af deltagere fra KL, udvalgte
kommuner og Skatteministeriet er det fra kommunal side bl.a.
påpeget, at det mellem kommunerne og SKAT vil kunne
medføre samme uhensigtsmæssige opgavesnit, som
eksisterer i dag, ligesom det vil kræve væsentlige
ændringer i kommunernes it-systemer, hvis disse skulle kunne
håndtere inddrivelsen af de kommunalt ejede
forsyningsvirksomheders fortrinsberettigede krav. Endelig må
der forventes en meradministration. Kommunerne finder det
således ikke på det foreliggende grundlag
hensigtsmæssigt, hvis kommunerne på nuværende
tidspunkt skal stå for inddrivelsen af de kommunale
forsyningsvirksomheders fortrinsberettigede fordringer. De
kommunale forsyningsvirksomheders fordringer er i dag kun i
beskedent omfang sikret ved fortrinsstillet lovbestemt panteret i
den faste ejendom, som forsyningsopgaven vedrører.
Fortrinsberettigede er således alene vedligeholdelsesudgifter
vedrørende el, gas og varme, gebyrer vedrørende
bortskaffelse af affald fra husholdninger, forskudsvist afholdte
udgifter og det årlige gebyr vedrørende
rottebekæmpelse samt forskudsvist afholdte udgifter
vedrørende skorstensfejning og brandpræventivt
tilsyn.
I stedet vil Skatteministeriet i samarbejde
med de kommunale forsyningsvirksomheder finde en måde at
håndtere inddrivelsesopgaven vedrørende deres
fortrinsberettigede fordringer.
De øvrige punkter fra den fælles
forståelse af 11. april 2016 mellem regeringen og KL vil
indgå i analyser, som Skatteministeriet allerede har indledt
eller vil indlede.
Der er en fælles forståelse om, at
Skatteministeriet og KL foretager en evaluering af området,
når kommunerne har varetaget inddrivelsesopgaven
vedrørende de fortrinsberettigede kommunale fordringer i 2-3
år. Evalueringen har til hensigt at foretage en endelig
vurdering af omfanget af sager, hvor tvangsauktion ikke er
hensigtsmæssig, eller hvor kravet ikke kan dækkes, samt
analysere, om der er behov for igen at drøfte andre mulige
alternativer, herunder mindre justeringer i lovgivningen.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af
fortrinsberettigede kommunale fordringer
3.1.1. Gældende ret
SKAT har som restanceinddrivelsesmyndighed
siden den 1. november 2005 haft opgaven med inddrivelse af al
gæld til det offentlige. I lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige fastslås således, at
restanceinddrivelsesmyndigheden forestår inddrivelsen af
fordringer med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige.
Det gælder bl.a. kommunale fordringer.
Enkelte kommunale fordringer er
fortrinsberettigede. Herved forstås fordringer, der hviler
på fast ejendom med lovbestemt panteret og med prioritet
forud for alle tinglyste hæftelser, jf. tinglysningslovens
§ 4. Bestemmelsen fastslår en tinglysningsfritagelse for
en sådan lovbestemt panteret. Endvidere fastslår §
2 i forordning nr. 18026 af 8. juli 1840 (amtstueforordningen) for
de skatter og afgifter, der vedrører fast ejendom,
såvel en lovbestemt panteret som en fortrinsret for denne.
Ved lovbestemt panteret forstås en panteret, der stiftes ved
lov og ikke ved aftale. Fortrinsretten skal udnyttes inden
udløbet af en frist på 2 år og 3 måneder,
der regnes fra forfaldsdagen.
Blandt de fortrinsberettigede kommunale
fordringer kan nævnes kommunale ejendomsskatter, jf. §
29 i lov om kommunal ejendomsskat, rottebekæmpelsesgebyr, jf.
§ 18, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, kommunens krav
på dækning af udgifter vedrørende brandsikring
gennemført på ejerens bekostning, jf. § 15, stk.
2, i lov om brandsikring af ældre beboelsesbygninger m.v., og
kommunens krav på bidrag til kystbeskyttelse, jf. § 13,
stk. 1, i lov om kystbeskyttelse. SKATs Juridiske Vejledning 2016-2
indeholder en oversigt i afsnit G. A. 3.7.2.
Det kendetegner bestemmelserne om
fortrinsberettigede kommunale fordringer, at de henviser til den
pante- og fortrinsret, der tilkommer kommunale ejendomsskatter. Det
gælder dog ikke lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme, hvorefter kommunalbestyrelsen til sikkerhed
for lån ydet efter lovens § 12 lader tinglyse pant i
ejendommen med fortrinsret efter ejendomsskatter, men uden
personlig hæftelse, jf. lovens § 14, stk. 1. Disse
fordringer har også fortrinsret, idet pantebrevet, der rummer
en lovbestemt panteret, får prioritet efter
ejendomsskatterne, men forud for alle øvrige tinglyste
hæftelser.
I dag forestår SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed inddrivelsen af de
fortrinsberettigede kommunale fordringer, og inddrivelsen kan ske
med alle de inddrivelsesmidler, som SKAT råder over, dvs.
navnlig udlæg, modregning, afdragsordninger og
lønindeholdelse. Inddrivelsen forudsætter, at
fordringen af kommunen er overdraget til SKAT. Overdragelsen kan
ske, når betalingsfristen er udløbet, ligesom en evt.
rykkerprocedure forgæves skal være gennemført.
Fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, kan dog på skyldnerens anmodning
tillade afdragsvis betaling eller henstand med betalingen.
Afgørelser om afdragsvis betaling eller henstand med
betalingen kan ikke påklages til højere administrativ
myndighed. Inden overdragelsen skal kommunen skriftligt underrette
skyldneren om overdragelsen. Det kan f.eks. ske på sidste
rykkerskrivelse.
Fyldestgørelsen af krav, der er sikret
ved fortrinsstillet lovbestemt panteret i fast ejendom, sker - hvis
det er panteretten, der skal udnyttes - ved gennemførelsen
af tvangsauktion over ejendommen. Lov om fremgangsmåden ved
inddrivelse af skatter og afgifter m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 20. juni 2001 med senere
ændringer, gælder for inddrivelse af skatter, afgifter,
bøder og andre ydelser, som opkræves eller inddrives
af det offentlige, og som i lovgivningen er tillagt udpantningsret,
jf. lovens § 1. Det fremgår af lovens § 3, stk. 1,
at udlæg for ydelser, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, kan foretages af personer, der er
bemyndiget dertil af restanceinddrivelsesmyndigheden - de
såkaldte pantefogeder. Det følger af lovens § 5,
stk. 1, at udlæg - hvis ikke andet er bestemt i loven -
foretages efter de almindelige regler herom i retsplejelovens
kapitel 45-47.
Lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af
skatter og afgifter m.v. indeholder i den forbindelse en
særlig regel om udlæg på pantefogedens kontor.
Det fremgår således af lovens § 7, stk. 4, at der
på pantefogedens kontor - hvis skyldneren ikke er mødt
- ikke kan foretages udlæg i andet end fast ejendom for krav,
der er sikret ved lovbestemt pant i ejendommen (et såkaldt
»kontorudlæg«).
3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at kommunerne overtager
inddrivelsesopgaverne vedrørende deres fortrinsberettigede
krav.
Efter lovforslaget overtager kommunerne fra
lovens ikrafttrædelse den 1. februar 2017 inddrivelsen af
egne fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter
på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, og
som den 1. februar 2017 ikke er under inddrivelse hos SKAT, eller
som inden den 1. februar 2017 er under inddrivelse hos SKAT, men
den 1. februar 2017 eller senere tilbagekaldes fra SKAT med henblik
på at tillade afdragsvis betaling, at give henstand med
betalingen eller at gennemføre modregning under
opkrævning, jf. § 2, stk. 7 og 8, i lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, jf. således lovforslagets
§ 1, nr. 2, og § 4.
Kommunerne vil efter lovforslaget derfor
også have opgaven med inddrivelse af disse fordringer, hvis
panteretten på et tidspunkt måtte ophøre som
følge af fortrinsrettens ophør eller som følge
af en tvangsauktion, der ikke giver dækning til den
pågældende fordring, idet det afgørende er, at
fordringerne ved deres stiftelse eller senere var sikret ved
fortrinsstillet lovbestemt panteret i den faste ejendom, som
fordringerne vedrører. Tilføjelsen »eller
senere« foreslås anvendt for at beskrive de lån,
som kommunalbestyrelsen kan yde efter § 12 i lov om tvungen
administration af udlejningsejendomme. Disse lån opnår
næppe allerede ved stiftelsen af det tilbagebetalingskrav,
som lånet skaber, en lovbestemt panteret i den faste ejendom.
Det sker først, når et pantebrev tinglyses i
tingbogen, idet pantebrevet for at kunne tinglyses med fortrinsret
skal indeholde kommunalbestyrelsens erklæring om, at
pantebrevet er til sikkerhed for lån efter § 12, jf.
lovens § 14, stk. 2.
Lovforslaget indebærer, at de
fortrinsberettigede kommunale fordringer vil udgå fra
anvendelsesområdet for lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, ifølge hvilken SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed forestår inddrivelsen af de
fordringer, der opkræves eller inddrives efter denne lov, jf.
således lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige fastslår i § 11, at fordringer, der er
nævnt i bilag 1 til loven, med tillæg af renter,
gebyrer og andre omkostninger kan inddrives ved udpantning, dvs.
udlæg. Da de fortrinsberettigede kommunale fordringer vil
udgå fra lovens anvendelsesområde, foreslås det,
at der i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
indsættes en bestemmelse, hvorefter disse fordringer har
udpantningsret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås, at der i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
som noget nyt indsættes bestemmelser, hvorefter en kommunal
pantefoged - der foreslås indført som sidestykke til
SKATs pantefogeder - kan foretage udlæg i fast ejendom for
ydelser, der på udlægstidspunktet hviler på den
faste ejendom med lovbestemt pant og inddrives af en kommune,
eventuelt efter delegation, eller af et kommunalt fællesskab,
jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det følger i den forbindelse af §
7, stk. 4, i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. - der ikke foreslås ændret - at et
sådant udlæg kan foretages på den kommunale
pantefogeds kontor, selv hvis skyldneren ikke er mødt, jf.
nærmere om denne bestemmelse ovenfor i afsnit 3.1.1.
Efter lovforslaget vil den kommunale
pantefogeds adgang til at foretage udlæg som nævnt
være begrænset til udlæg i fast ejendom for krav,
der på udlægstidspunktet er sikret ved lovbestemt
panteret i den pågældende ejendom.
Hvis den lovbestemte panteret måtte
ophøre, vil det således ikke længere være
muligt for den kommunale pantefoged at foretage udlæg efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. I sådanne tilfælde - og i
øvrigt i de formentlig sjældne tilfælde, hvor
udlæg ønskes foretaget i andre af skyldnerens aktiver
end den pågældende ejendom - vil kommunen kunne anmode
fogedretten om at foretage udlæg efter retsplejelovens
almindelige regler. Det følger i den forbindelse af
retsplejelovens § 478, stk. 2, at fogedretten kan foretage
udlæg for krav, der i lovgivningen er tillagt udpantningsret.
Lovforslaget indeholder som nævnt ovenfor en udtrykkelig
udpantningsret for de omtalte kommunale krav, jf. således
lovforslagets § 1, nr. 2.
Med indførelsen af nye kommunale
pantefogeder vil lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af
skatter og afgifter m.v. fremover som udgangspunkt regulere
såvel restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder som de
kommunale pantefogeder. Som en konsekvens heraf foreslås at
justere forskellige bestemmelser i loven, således at
bestemmelserne - som hidtil - kun finder anvendelse for
restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder, jf. nærmere
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2-5.
Den kommunale pantefogeds underretning til
skyldner om udlægsforretningen vil kunne sendes via Digital
Post, medmindre skyldneren er blevet fritaget for denne ordning,
jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere. I så fald
gives underretningen pr. brev. Meddelelser, der sendes under
anvendelse af Digital Post, anses for 1) at være kommet frem
på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for
adressaten i postløsningen, og 2) at være afsendt af
den angivne afsender, jf. § 10 i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere.
3.2. Kommunernes
opkrævningstiltag vedrørende egne fortrinsberettigede
fordringer
3.2.1. Gældende ret
Kommunerne har mulighed for selv at
tvangsinddrive bl.a. ejendomsskatter gennem modregning over for den
personligt hæftende skyldner. En fordringshaver, der
ønsker at gennemføre modregning med en fordring, der
er overdraget til SKAT til inddrivelse, kan tilbagekalde fordringen
fra SKAT. Modregningen kan bl.a. ske ved udnyttelse af
indtrædelsesretten, hvorefter kommuner og regioner med deres
forfaldne fordringer indtræder i retten til udbetalinger fra
staten. Med bestemmelsen fraviges de almindelige
modregningsbetingelsers krav om gensidighed, dvs. at A har et krav
mod B, der har et krav mod A.
Ved modregningen anvendes den
dækningsrækkefølge, der følger af §
7 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Efter
bestemmelsen dækkes først fordringer, for hvilke den
udbetalende myndighed træffer afgørelse om modregning
under opkrævningen af fordringen, dernæst - hvis der er
et beløb i overskud - fordringer, for hvilke SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed har truffet afgørelse om
modregning, og endelig - hvis der er et beløb i overskud -
fordringer, for hvilke en af loven omfattet fordringshaver har
truffet afgørelse om modregning i forbindelse med
fordringens opkrævning. Er der ikke dækning til alle
fordringer under opkrævning, dækkes fordringerne i den
rækkefølge, hvori de er indberettet til SKATs
fordringsregister.
Kommunerne kan ikke gennemføre anden
form for tvangsinddrivelse.
En fordringshaver, der, efter at en fordring
er overdraget til SKAT, bliver bekendt med væsentlige
ændringer i skyldnerens forhold, kan underrette SKAT herom og
anmode om en tilbagekaldelse af fordringen, med henblik på at
fordringshaver tillader afdragsvis betaling eller henstand med
betalingen. Ud over adgangen til tilbagekaldelse med henblik
på modregning under opkrævning, jf. ovenfor, giver lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige således
også mulighed for at tilbagekalde fordringer i disse
tilfælde.
3.2.2. Lovforslaget
Da de fortrinsberettigede kommunale fordringer
foreslås undtaget fra anvendelsesområdet for lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, foreslås det,
at de af lovens bestemmelser, der i dag har betydning for
opkrævningen og inddrivelsen af fortrinsberettigede kommunale
fordringer, fortsat skal finde anvendelse, jf. således
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det gælder således bestemmelsen i
§ 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige om muligheden for fordringshaver eller den, der
på dennes vegne forestår opkrævningen, til
på skyldners anmodning at tillade afdragsvis betaling eller
henstand med betalingen. Det bemærkes dog, at en henstand
ikke vil udskyde starttidspunktet for fristen på 2
år og 3 måneder for bevarelse af fortrinsretten for den
lovbestemte panteret. Den regnes trods en eventuel bevilget
henstand fra forfaldstidspunktet for fordringen, jf. Østre
Landsrets dom gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1959, side
718/1.
Derimod foreslås det ikke at fastholde
anvendelsen af § 2, stk. 3, 3. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige. Bestemmelsen, der afskærer
klageadgangen vedrørende afgørelser om afdragsvis
betaling eller henstand med betalingen, er begrundet med, at en
sådan afskæring af klageadgangen findes
ubetænkelig, fordi en egentlig vurdering af
spørgsmålet om afdragsvis betaling og/eller henstand
senere skal ske ved restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis
afgørelse som altovervejende hovedregel kan påklages
til Landsskatteretten (efter § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2014 om afgørelse
af visse klager i Skatteankestyrelsen er det Skatteankestyrelsen,
der afgør de klager, der efter § 17 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige kan påklages til
Landsskatteretten), jf. bemærkningerne til § 2, stk. 3,
i lovforslaget til lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer, jf. lovforslag nr. L 112, Folketingstidende 2004-05 (2.
samling), tillæg A, side 4649. Denne begrundelse for en
afskæring forsvinder samtidig med eksklusionen af de
fortrinsberettigede kommunale fordringer fra
anvendelsesområdet for lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige. Den manglende anvendelse af § 2, stk. 3, 3.
pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
indebærer ikke, at kommunens afgørelse efter § 2,
stk. 3, 2. pkt., i denne lov af skyldner kan påklages til en
administrativ klageinstans. Om en klageadgang består, vil i
stedet afhænge af, om en klageadgang er hjemlet i anden
lovgivning.
En fortsat anvendelse bør også
omfatte bestemmelserne om indtrædelsesret i § 8, stk. 1,
og modregnings- og indtrædelsesret trods en henstand, jf.
§ 9. Kommunerne vil derfor ifølge lovforslaget fortsat
kunne modregne i udbetalinger fra staten.
Da dækningsrækkefølgen for
modregning i udbetalinger, som den udbetalende myndighed og SKAT
som restanceinddrivelsesmyndighed også kan have truffet
afgørelse om modregning i, er fastsat i § 7 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, skal denne
bestemmelse også fortsat finde anvendelse.
3.3. Eftergivelse
af fortrinsberettigede kommunale fordringer
3.3.1. Gældende ret
SKAT kan som restanceinddrivelsesmyndighed i
medfør af § 13, stk. 1, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige eftergive gæld til det
offentlige, hvis gælden inddrives eller vil kunne inddrives
af SKAT efter reglerne i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Der tænkes herved på såvel forfalden
gæld, der er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden
til inddrivelse, som uforfalden gæld, som fordringshaveren
har undladt at overdrage til inddrivelse, f.eks. fordi
fordringshaveren har tilladt afdragsvis betaling eller henstand med
betaling af gælden.
Eftergivelse kan ske, hvis skyldneren
godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og inden for de
nærmeste år ikke har udsigt til at kunne opfylde sine
gældsforpligtelser, og det må antages, at eftergivelsen
vil føre til en varig forbedring af skyldnerens
økonomiske forhold.
Eftergivelse skal ses som et alternativ til
gældssanering og vil som regel forudsætte, at
skyldneren ikke har væsentlig anden gæld til private
fordringshavere, idet SKAT ved væsentlig anden gæld kan
henvise skyldneren til i stedet at søge at opnå en
gældssanering ved skifteretten. En
gældssaneringskendelse vil omfatte al gæld, der er
stiftet inden indledning af gældssaneringssagen, idet
pantefordringer dog ikke omfattes, i det omfang pantet
strækker til, jf. konkurslovens § 199. For SKATs
eftergivelse gælder tilsvarende, at eftergivelse af en
pantesikret fordring ikke kan ske, i det omfang pantet
strækker til, jf. bl.a. Landsskatterettens afgørelse i
SKM2008. 90. LSR.
Der kan heller ikke ske eftergivelse af
fordringer, hvis det i en anden lov er bestemt, at eftergivelse
ikke kan ske. Det er tilfældet i § 30 i lov om kommunal
ejendomsskat, hvorefter grundskyld og dækningsafgift hverken
kan eftergives eller på anden måde lempes, ud over hvad
bestemmelserne i denne lov hjemler. Derimod er eftergivelse ikke
udelukket for eksempelvis rottebekæmpelsesgebyr, der er en
anden fordringsberettiget kommunal fordringstype.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder således ikke noget
forbud mod eftergivelse.
Kun skyldnere, der er fysiske personer, kan
få eftergivelse efter § 13, stk. 1, jf. dog stk. 6, i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, hvorefter
eftergivelse, når sociale eller andre forhold i særlig
grad taler derfor, kan meddeles personer, selskaber, foreninger,
selvejende institutioner, fonde el.lign. Bestemmelserne i §
13, stk. 1-5, svarer indholdsmæssigt til konkurslovens §
197, stk. 1-4 og 6, om gældssanering.
Eftergivelse efter § 13, stk. 6, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige kan bl.a. ske, hvis
der foreligger myndighedsfejl, force majeure og force
majeure-lignende forhold. Derudover kan eftergivelse efter stk. 6
ske, hvis gældens beskaffenhed og omstændighederne ved
dens tilblivelse sammenholdt med skyldnerens situation
medfører, at skyldneren vil kunne opnå en
væsentlig og varig forbedring af sin situation.
Eftergivelse kan ske helt eller delvist, jf.
§ 14, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Endelig indeholder § 15 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige en bestemmelse, der
indholdsmæssigt svarer til konkurslovens § 229, stk. 1,
om ophævelse af en gældssaneringskendelse som
følge af svig eller grov misligholdelse. Efter § 15 i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige kan en
eftergivelse tilbagekaldes, såfremt skyldneren i forbindelse
med eftergivelsessagen har gjort sig skyldig i svigagtigt forhold
(nr. 1) eller groft tilsidesætter sine forpligtelser i
forbindelse med afviklingen af den del af gælden, der ikke
eftergives (nr. 2).
3.3.2. Lovforslaget
Fortrinsberettigede kommunale fordringer vil
som udgangspunkt ikke kunne eftergives efter den nugældende
regel i § 13, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, fordi der ikke kan ske eftergivelse af fordringer,
i det omfang disse er sikret ved pant, jf. princippet i
konkurslovens § 199, stk. 2. Ophører fortrinsretten,
ophører også denne barriere for eftergivelse, og
overførslen af inddrivelsesopgaven vedrørende de
fortrinsberettigede kommunale fordringer fra SKAT til kommunerne
bør derfor ledsages af en mulighed for eftergivelse af disse
fordringer i de i praksis formentlig sjældne tilfælde,
hvor det efter de nugældende regler ville være muligt.
I modsat fald tvinges skyldnere, der ønsker en samlet
gældseftergivelsesordning, til at begære
gældssanering hos skifteretten. Med forslaget vil en
skyldner, der ønsker en eftergivelsesordning, der omfatter
al skyldners gæld til det offentlige, herunder gæld,
som efter nærværende lovforslag fortsat vil være
omfattet af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
f.eks. restancer til SKAT, således kunne anmode SKAT om
eftergivelse af sin gæld til det offentlige, herunder de
kommunale fordringer, som omfattes af nærværende
lovforslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Da pantesikrede fordringer ikke kan
eftergives, i det omfang pantet strækker til, vil
eftergivelse dog alene kunne komme på tale i de i praksis
formentlig få tilfælde, hvor fortrinsretten måtte
være ophørt. Det vil fortsat være således,
at eftergivelse heller ikke kan ske, i det omfang eftergivelse af
fordringen er udelukket efter andre love. Det er tilfældet i
§ 30 i lov om kommunal ejendomsskat, hvorefter grundskyld og
dækningsafgift hverken kan eftergives eller på anden
måde lempes, ud over hvad bestemmelserne i denne lov hjemler.
Derimod indeholder eksempelvis miljøbeskyttelsesloven ikke
noget forbud mod eftergivelse af rottebekæmpelsesgebyrer, som
ifølge § 18, stk. 3, i denne lov hæfter på
vedkommende ejendom med fortrinsret som for kommunale
ejendomsskatter. Hvis skyldner anmoder SKAT om, at skyldners
gæld til kommunen i form af de fordringer, der omfattes af
nærværende lovforslag, omfattes af en eftergivelse, vil
SKAT derfor skulle rette henvendelse til kommunen, med henblik
på at få oplyst hvilken gæld skyldneren har til
kommunen, og hvilke bemærkninger kommunen i øvrigt har
til anmodningen om eftergivelse. Kommunen vil bl.a. skulle oplyse,
om fordringen fortsat er sikret ved fortrinsstillet lovbestemt
panteret, således at eftergivelse ikke kan ske, jf.
princippet i konkurslovens § 199, stk. 2.
3.4. Kommunale
fællesskaber og kommuners delegation af kommunal
opgavevaretagelse
3.4.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen er den øverste
ansvarlige myndighed for de kommunale opgaver, medmindre der i
lovgivningen er fastsat regler, der gør en undtagelse
hertil. En kommune kan som udgangspunkt beslutte, hvorvidt en
opgave skal løses af kommunen selv, eller om kommunen skal
indgå i et samarbejde - f.eks. i et aktieselskab eller et
kommunalt fællesskab - eller ønsker at indgå
aftale med en ekstern leverandør, f.eks. en privat
virksomhed, som løser opgaven for kommunen. En kommune kan
som udgangspunkt ikke varetage opgaver for andre myndigheder,
medmindre dette er hjemlet i lovgivningen.
Kommunale fællesskaber reguleres af
§ 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter
sådanne aftaler om samarbejde mellem kommuner, som vil
medføre indskrænkning i de enkelte deltagende
kommunalbestyrelsers beføjelser efter denne lov,
kræver godkendelse fra statsforvaltningen, medmindre andet
særligt er hjemlet i lovgivningen.
En adgang til delegation af en
myndighedsopgave, som det påhviler den enkelte kommune at
udføre, til en anden kommune kræver udtrykkelig
lovhjemmel. Det samme er tilfældet, hvis myndighedsopgaven
overdrages til et kommunalt fællesskab.
3.4.2. Lovforslaget
Det foreslås, at kommunerne gives
mulighed for at samordne inddrivelsen af fortrinsberettigede
kommunale fordringer - der således vil være en
myndighedsopgave, som det påhviler den enkelte kommune at
udføre - i et kommunalt fællesskab efter § 60 i
lov om kommunernes styrelse. Den kommunale tilsynsmyndighed, dvs.
statsforvaltningen, skal godkende en sådan samordning.
Det foreslås også, at en kommune
skal have mulighed for efter aftale at bemyndige en anden kommune
til at forestå inddrivelsen af den bemyndigende kommunes
fortrinsberettigede krav, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Indtil
den 1. november 2005, hvor SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed
overtog al inddrivelse af gæld til det offentlige, havde
kommunerne en sådan mulighed for at samarbejde om
inddrivelsen ved delegation, jf. § 1 i den indtil den 1.
november 2005 gældende lov om kommunalt samarbejde om
opkrævning og inddrivelse, der blev indført som lov
nr. 52 af 31. januar 2001.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører, at kommunerne
overtager inddrivelsesopgaverne vedrørende udlæg og
begæring af tvangsauktion for nye, fortrinsberettigede krav.
Herved forstås fordringer, der tilhører kommuner og
hviler på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt
panteret, f.eks. kommunale ejendomsskatter.
Det vurderes umiddelbart ikke at have nogen
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige, at ansvaret for inddrivelse overgår fra et
statsligt til et kommunalt niveau.
I forhold til de administrative konsekvenser
for det offentlige vurderes det, at det årlige
ressourceforbrug i kommunerne fra 2017 vil udgøre 35
årsværk, svarende til 18,2 mio. kr. Det er aftalt med
KL, at kommunerne kompenseres for denne udgift. Hertil kommer en
engangsudgift på i alt 11,5 mio. kr. til tilpasning af
it-understøttelsen og uddannelse af kommunale
opkrævningsmedarbejdere. Disse udgifter afholdes af
kommunerne, hvilket ligeledes er aftalt med KL. Det anførte
merforbrug på 35 årsværk i kommunerne modsvares
af et mindreforbrug i SKAT.
Fogedretterne vil i enkelte tilfælde
skulle gennemføre udlægsforretningen for kommunerne.
Det vil dreje sig om de formentlig ganske få tilfælde,
hvor det er nødvendigt at foretage udlægget i andre af
den personligt hæftende skyldners aktiver end den faste
ejendom. Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for domstolene af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. november 2016 til den 29. november 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3 F, Advokatsamfundet, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Bryggeriforeningen, Business Danmark,
Børnerådet, Børsmæglerforeningen, Cepos,
Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Told & Skatteforbund, Danske Advokater,
DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, FDM,
Finansforbundet, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Grundejernes
Landsforening, HORESTA, Håndværksrådet,
Investeringsfondsbranchen, ISOBRO, IT-branchen, KL, Kraka,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug
& Fødevarer, Landsskatteretten, LO, Nationalbanken,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Udbetaling Danmark, Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Kommunale engangsudgifter på 11,5
mio. kr. i 2017. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
og 2
Lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige finder ifølge § 1, stk. 1, 1. pkt., bl.a.
anvendelse på opkrævning og inddrivelse af fordringer
med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, der
opkræves eller inddrives af det offentlige. Omfattet af
lovens anvendelsesområde er således også
fortrinsberettigede krav tilhørende kommuner.
Ved fortrinsberettigede krav forstås
krav, der hviler på fast ejendom med lovbestemt panteret og
med prioritet forud for alle tinglyste hæftelser, jf.
tinglysningslovens § 4 om tinglysningsfritagelse for en
sådan lovbestemt panteret og § 2 i forordning nr. 18026
af 8. juli 1840 (amtstueforordningen), der for de skatter og
afgifter, der vedrører fast ejendom, fastslår
såvel en lovbestemt panteret som fortrinsret for den
lovbestemte panteret. Fortrinsretten skal udnyttes inden
udløbet af en fra forfaldstidspunktet løbende frist
på 2 år og 3 måneder, som er fastslået i
§ 2 i amtstueforordningen fra 1840.
Blandt de fortrinsberettigede kommunale
fordringer kan nævnes kommunale ejendomsskatter, jf. §
29 i lov om kommunal ejendomsskat, rottebekæmpelsesgebyr, jf.
§ 18, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, kommunens krav
på dækning af udgifter vedrørende brandsikring
gennemført på ejerens bekostning, jf. § 15, stk.
2, i lov om brandsikring af ældre beboelsesbygninger m.v., og
kommunens krav på bidrag til kystbeskyttelse, jf. § 13,
stk. 1, i lov om kystbeskyttelse. Se oversigten i SKATs Juridiske
Vejledning 2016-2, afsnit G. A. 3.7.2.
Bestemmelserne om fortrinsberettigede
kommunale fordringer kendetegnes ved, at de henviser til den pante-
og fortrinsret, der tilkommer kommunale ejendomsskatter. En
undtagelse findes i lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme, hvorefter kommunalbestyrelsen til sikkerhed
for lån ydet efter lovens § 12 lader tinglyse pant i
ejendommen med fortrinsret efter ejendomsskatter, men uden
personlig hæftelse, jf. lovens § 14, stk. 1. Disse
fordringer har også fortrinsret, idet pantebrevet, der rummer
en lovbestemt panteret, får prioritet efter
ejendomsskatterne, men forud for alle øvrige tinglyste
hæftelser.
I dag forestår SKAT inddrivelsen af de
fortrinsberettigede krav, og inddrivelsen kan ske med alle de
inddrivelsesmidler, som SKAT råder over, dvs. navnlig
udlæg, modregning, afdragsordninger og
lønindeholdelse. For at SKAT kan forestå inddrivelsen
af en kommunal fordring, skal fordringen være overdraget til
SKAT i medfør af § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, hvorefter
overdragelsen kan ske, når betalingsfristen er
udløbet, ligesom en evt. rykkerprocedure forgæves skal
være gennemført. Fordringshaveren eller den, der
på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen, kan
dog på skyldnerens anmodning tillade afdragsvis betaling
eller henstand med betalingen, jf. § 2, stk. 3, 2. pkt.
Afgørelser om afdragsvis betaling eller henstand med
betalingen kan ikke påklages til højere administrativ
myndighed, jf. § 2, stk. 3, 3. pkt. Inden overdragelsen skal
kommunen skriftligt underrette skyldneren om overdragelsen, jf.
§ 2, stk. 4, 1. pkt., f.eks. på sidste
rykkerskrivelse.
Der kan ifølge retsplejelovens §
478, stk. 2, foretages udlæg for krav, der i lovgivningen er
tillagt udpantningsret. De fortrinsberettigede kommunale krav er
sikret udpantningsret i § 11 i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, der henviser til de i bilag 1
opregnede fordringstyper. Kommunale ejendomsskatter omfattes
eksempelvis af bilag 1, nr. 1.
Kommunerne har mulighed for selv at
gennemføre modregning over for den personligt hæftende
skyldner, hvis fordringen enten ikke er overdraget til SKAT til
inddrivelse i medfør af § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige eller tilbagekaldes
fra SKAT med henblik på modregning, jf. § 2, stk. 8.
Dækningsrækkefølgen for de fordringer, for
hvilke der træffes afgørelse om modregning,
fremgår af § 7 i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, hvorefter der først sker dækning af
fordringer, som den udbetalende myndighed modregner med i
opkrævningsfasen, dvs. at fordringen ikke er under
inddrivelse hos SKAT. Hvis der er et beløb i overskud,
dækkes dernæst de fordringer, som SKAT modregner med i
forbindelse med sin restanceinddrivelse. Hvis der stadig er et
beløb i overskud, dækkes endelig de fordringer, som
fordringshaverne modregner med i opkrævningsfasen. Er der
ikke dækning til alle de sidstnævnte krav, dækkes
ud fra rækkefølgen for fordringernes indberetning til
SKATs fordringsregister, jf. § 7, stk. 2, 2. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige. En kommunes
modregning kan eventuelt ske i udbetalinger, som kommunen skal
foretage til den personligt hæftende skyldner, eller i
udbetalinger fra staten, f.eks. overskydende skat, i kraft af
indtrædelsesretten efter § 8 i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
En kommune kan som udgangspunkt beslutte,
hvorvidt en opgave skal løses af kommunen selv, eller om
kommunen skal indgå i et samarbejde, f.eks. i et kommunalt
fællesskab. Herved forstås et samarbejde mellem to
eller flere kommuner, hvor aftalen om samarbejde medfører en
begrænsning i de enkelte deltagende kommunalbestyrelsers
beføjelser efter lov om kommunernes styrelse. Et kommunalt
fællesskab kan betragtes som en art specialkommune, hvis
kompetence er begrænset til at løse de opgaver, som
fællesskabet omfatter. Kommunale fællesskaber reguleres
af § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter
sådanne aftaler om samarbejde mellem kommuner, som vil
medføre indskrænkning i de enkelte deltagende
kommunalbestyrelsers beføjelser efter denne lov,
kræver godkendelse fra statsforvaltningen, medmindre andet
særligt er hjemlet i lovgivningen. En kommunes overdragelse
af en myndighedsopgave, som det påhviler kommunen at
udføre, til et kommunalt fællesskab forudsætter
særskilt lovhjemmel. Den med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk. 3, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige indeholder hjemmel
til, at kommuner kan samarbejde om inddrivelsesopgaven efter den
foreslåede bestemmelses stk. 2 i kommunale
fællesskaber.
En anden form for kommunalt samarbejde er
delegation, hvor den delegerende kommunalbestyrelse ikke afgiver
kompetence, men fortsat beholder ansvaret for opgaven, mens
opgavens udførelse overlades til andre. Når en
sådan delegation omfatter myndighedsopgaver, kræver det
lovhjemmel, ligesom det som udgangspunkt kræver hjemmel i
lovgivningen, hvis en kommune skal varetage opgaver for andre
myndigheder. Den med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk. 4, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige indeholder hjemmel
til, at kommuner kan samarbejde om inddrivelsesopgaven efter den
foreslåede bestemmelses stk. 2 ved delegation.
Hvis en kommunalbestyrelse efter aftale
bemyndiger en anden kommune til at forestå inddrivelsen af
den bemyndigende kommunes fortrinsberettigede fordringer, vil der
ikke være rekurs til den bemyndigende kommunalbestyrelse, da
der er tale om ekstern delegation mellem sideordnede
myndigheder.
Der foreslås en række
lovændringer med henblik på at overføre
inddrivelsesopgaven vedrørende de fortrinsberettigede
kommunale fordringer til kommunerne. Det sker som opfølgning
på regeringens aftale, »Tiltag vedrørende
inddrivelsen af kommunale restancer«, af 11. april 2016 med
KL om en fælles forståelse om tiltag vedrørende
inddrivelsen af kommunale restancer og Skatteudvalgets
»Beretning om kommunernes overtagelse af inddrivelse af
fordringer« af 15. juni 2016, der er afgivet i forbindelse
med behandlingen af beslutningsforslag nr. B 144, »Forslag
til folketingsbeslutning om kommuners adgang til selv at inddrive
fordringer«, der blev fremsat af SF den 1. april 2016.
Det foreslås i nr. 1, at
fortrinsberettigede kommunale fordringer ikke længere
omfattes af anvendelsesområdet for lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, idet der i § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige indsættes en
henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 1 a i lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige, der foreslås
at fastslå en sådan eksklusion fra lovens
anvendelsesområde, jf. nedenfor i bemærkningerne til
nr. 2.
Det foreslås i nr. 2, at der i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige indsættes en ny
bestemmelse, § 1 a, hvor det i
stk. 1 fastslås, at loven ikke
gælder for opkrævning og inddrivelse af kommunale
fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter
på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf.
dog stk. 2, 3. pkt., og §§ 13-15. Det afgørende er
således, at den fortrinsstillede lovbestemte panteret hviler
på ejendommen ved den pantesikrede fordrings stiftelse eller
senere.
Ordet »senere« har til
formål i bestemmelsen at inkludere de fortrinsberettigede
krav, der reguleres af § 14, stk. 1, i lov om tvungen
administration af udlejningsejendomme, jf. ovenfor.
Henvisningen til §§ 13-15
gælder eftergivelsesreglerne, der således
foreslås fortsat at skulle finde anvendelse på de af
nærværende lovforslag omfattede kommunale fordringer.
Det vil således være SKAT, der træffer
afgørelse om eventuel eftergivelse af disse fordringer.
Pantesikrede fordringer kan ikke eftergives, i det omfang pantet
strækker til, hvorfor eftergivelse i praksis alene vil kunne
komme på tale i de formentlig få tilfælde, hvor
fortrinsretten måtte være ophørt. Derudover vil
eftergivelse være udelukket, hvis dette er bestemt i anden
lov. Det er tilfældet i § 30 i lov om kommunal
ejendomsskat, hvorefter grundskyld og dækningsafgift hverken
kan eftergives eller på anden måde lempes, ud over hvad
bestemmelserne i denne lov hjemler. Derimod indeholder eksempelvis
miljøbeskyttelsesloven ingen bestemmelse, der udelukker
eftergivelse af rottebekæmpelsesgebyrer, der også
omfattes af nærværende lovforslag, jf. ovenfor. Hvis
skyldner anmoder SKAT om, at skyldners gæld til kommunen i
form af de fordringer, der omfattes af nærværende
lovforslag, omfattes af en eftergivelse, vil SKAT skulle rette
henvendelse til kommunen, med henblik på at få oplyst
hvilken gæld skyldneren har til kommunen, og om gælden
er sikret ved fortrinsstillet lovbestemt panteret. SKATs
afgørelse vil af skyldner kunne påklages til
Landsskatteretten efter § 17 i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige ved inden for 3 måneder efter
modtagelsen af den afgørelse, der klages over, at indgive en
skriftlig klage til SKAT. Efter § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2014 om afgørelse
af visse klager i Skatteankestyrelsen er det Skatteankestyrelsen,
der afgør klagerne efter § 17 i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
I den foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige bestemmes, at
kommunerne forestår inddrivelsen af egne fordringer med
fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf. § 1 a, stk. 1. Da
disse fordringer foreslås at udgå fra lovens
anvendelsesområde, vil der ikke kunne foretages
lønindeholdelse for fordringerne. Eneste tvangsinddrivelse,
der vil kunne anvendes af kommunerne, er udlæg foretaget af
en kommunal pantefoged i den faste ejendom på baggrund af den
lovbestemte panteret, der sikrer kravet, jf. nærmere herom i
lovforslagets § 2, begæring til fogedretten om
foretagelse af udlæg, modregning gennemført af
kommunerne og indgivelse af konkursbegæring til skifteretten,
hvilken beføjelse i dag ligger hos SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed.
Med § 1 a, stk. 2,
2. pkt., foreslås i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige indsat en udpantningsret for de
fortrinsberettigede kommunale fordringer med tillæg af
renter, gebyrer og andre omkostninger, der vedrører
opkrævningen og inddrivelsen af fordringerne. Der vil
herefter kunne foretages udlæg for fordringerne, jf.
retsplejelovens § 478, stk. 2, og § 1 i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter
m.v.
Med § 1 a, stk. 2,
3. pkt., foreslås i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige indsat en bestemmelse, hvorefter visse
bestemmelser i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
uagtet udskillelsen af de fortrinsberettigede kommunale fordringer
fra lovens anvendelsesområde dog fortsat skal finde
anvendelse. Det drejer sig om bestemmelserne om afdrag eller
henstand med betaling, dækningsrækkefølgen ved
modregning, indtrædelsesret og adgang til modregning og
indtrædelse trods henstand.
Efter § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige kan fordringshaveren
eller den, der på vegne af fordringshaveren opkræver
fordringen, på skyldnerens anmodning tillade afdragsvis
betaling eller henstand med betalingen. En henstand vil dog ikke
udskyde starttidspunktet for fristen på 2 år og 3
måneder for bevarelse af fortrinsretten for den lovbestemte
panteret. Fristen regnes trods en eventuel bevilget henstand fra
forfaldstidspunktet, jf. Østre Landsrets dom gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 1959, side 718/1. Det betyder, at det
ved meddelelse af henstand må overvejes, om henstanden kan
få konsekvenser for overholdelsen af fristen på 2
år og 3 måneder. Kommunens afgørelse om
afdragsvis betaling eller henstand med betalingen vil af skyldner
alene kunne påklages til en administrativ klageinstans, hvis
en sådan klageadgang er hjemlet i anden lovgivning.
Bestemmelsen i § 7 i lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige fastsætter som nævnt
ovenfor dækningsrækkefølgen ved modregning. Det
er nødvendigt, at bestemmelsen fortsat finder anvendelse,
for at kunne placere de fortrinsberettigede kommunale fordringer i
dækningsrækkefølgen. Kan en kommune modregne i
en egen udbetaling, dækkes fordringen efter § 7, stk. 1,
nr. 1, mens dækningen reguleres af § 7, stk. 1, nr. 3,
hvis kommunen udnytter en indtrædelsesret efter § 8,
stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige til
modregning i f.eks. overskydende skat. Indtrædelsesretten
efter § 8, stk. 1, skal således også fortsat
bestå. Det samme gælder adgangen i § 9 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige til at udnytte
modregnings- og indtrædelsesretten, selv om kommunen har
indgået en betalingsaftale om den fortrinsberettigede
kommunale fordring eller har givet henstand med betalingen.
I forslaget til § 1
a, stk. 3, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige foreslås, at to eller flere kommuner kan samordne
inddrivelsen af deres af nærværende lovforslag
omfattede fordringer i et kommunalt fællesskab, jf. § 60
i lov om kommunernes styrelse.
Efter § 1 i den indtil den 1. november
2005 gældende lov om kommunalt samarbejde om opkrævning
og inddrivelse, der blev indført som lov nr. 52 af 31.
januar 2001, kunne en kommunalbestyrelse efter aftale bemyndige en
anden kommunalbestyrelse til helt eller delvist at forestå
den opkrævning og inddrivelse af fordringer, som i
medfør af lovgivningen varetoges af kommunalbestyrelsen. Med
bestemmelsen i § 1 a, stk. 4, i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås
en tilsvarende ordning for de fortrinsberettigede kommunale
fordringer, således at en kommune efter aftale kan bemyndige
en anden kommune til at forestå inddrivelsen af den
bemyndigende kommunes fordringer efter § 1 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1,
3.2 og 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Bestemmelsen i § 13, stk. 1, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige gør det muligt
for SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed at eftergive en
skyldners gæld til det offentlige, hvis gælden
inddrives eller vil kunne inddrives af SKAT efter reglerne i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige. Der tænkes
herved på såvel forfalden gæld, der er overdraget
til SKAT til inddrivelse, som uforfalden gæld, som
fordringshaveren har undladt at overdrage til inddrivelse, f.eks.
fordi fordringshaveren har tilladt afdragsvis betaling eller
henstand med betaling af gælden.
Eftergivelse kan ske, hvis skyldneren
godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og inden for de
nærmeste år ikke har udsigt til at kunne opfylde sine
gældsforpligtelser, og det må antages, at eftergivelsen
vil føre til en varig forbedring af skyldnerens
økonomiske forhold.
Reglerne om eftergivelse er indført som
et alternativ til gældssanering og vil som regel
forudsætte, at skyldneren ikke har væsentlig anden
gæld til private fordringshavere. En
gældssaneringskendelse vil omfatte al gæld, der er
stiftet inden skifterettens indledning af gældssaneringssag,
idet pantesikrede fordringer dog ikke omfattes, i det omfang pantet
strækker til, jf. konkurslovens § 199. Dette princip
gælder også for eftergivelse efter § 13 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. bl.a.
Landsskatterettens afgørelse i SKM2008. 90. LSR.
Eftergivelse kan også være udelukket ved lov.
Kun skyldnere, der er fysiske personer, kan
få eftergivelse efter § 13, stk. 1, jf. dog stk. 6, i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, hvorefter
eftergivelse, når sociale eller andre forhold i særlig
grad taler derfor, kan meddeles personer, selskaber, foreninger,
selvejende institutioner, fonde el.lign.
Eftergivelse efter § 13, stk. 6, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige kan bl.a. ske, hvis
der foreligger myndighedsfejl, force majeure og force
majeure-lignende forhold. Eftergivelse efter stk. 6 kan derudover
ske, hvis gældens beskaffenhed og omstændighederne ved
dens tilblivelse sammenholdt med skyldnerens situation
medfører, at skyldneren vil kunne opnå en
væsentlig og varig forbedring af sin situation.
Eftergivelse kan ske helt eller delvist, jf.
§ 14, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Endelig indeholder § 15 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige en bestemmelse,
hvorefter en eftergivelse tilbagekaldes, såfremt skyldneren i
forbindelse med eftergivelsessagen har gjort sig skyldig i
svigagtigt forhold (nr. 1) eller groft tilsidesætter sine
forpligtelser i forbindelse med afviklingen af den del af
gælden, der ikke eftergives (nr. 2).
Det foreslås i nr. 3 til lovforslagets
§ 1, at det - selv om de fortrinsberettigede kommunale
fordringer foreslås at udgå fra
anvendelsesområdet for lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige - fortsat skal være muligt for SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed at eftergive disse kommunale
fordringer, hvis skyldneren anmoder om eftergivelse af disse. Det
foreslås derfor, at der i § 13,
stk. 1, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige foretages den nødvendige ændring.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at en skyldner, der ønsker en
eftergivelsesordning, der omfatter al skyldners gæld til det
offentlige, herunder gæld, som efter nærværende
lovforslag fortsat vil være omfattet af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, f.eks. restancer til SKAT, vil kunne
anmode SKAT om eftergivelse af al sin gæld til det
offentlige, herunder de kommunale fordringer, som omfattes af
nærværende lovforslag.
Da pantesikrede fordringer ikke kan
eftergives, i det omfang pantet strækker til, jf. princippet
i konkurslovens § 199, stk. 2, vil eftergivelse dog alene
kunne komme på tale i de i praksis formentlig få
tilfælde, hvor fortrinsretten måtte være
ophørt. Derudover vil eventuelle lovmæssige hindringer
for eftergivelse fortsat være gældende. Det
gælder således ifølge § 30 i lov om
kommunal ejendomsskat, at grundskyld og dækningsafgift
hverken kan eftergives eller på anden måde lempes, ud
over hvad bestemmelserne i denne lov hjemler. Hvis skyldneren
anmoder SKAT om, at skyldnerens gæld til kommunen i form af
de fordringer, der omfattes af nærværende lovforslag,
omfattes af en eftergivelse, vil SKAT derfor skulle rette
henvendelse til kommunen, med henblik på at få oplyst
hvilken gæld skyldneren har til kommunen, og hvilke
bemærkninger kommunen i øvrigt har til anmodningen om
eftergivelse, bl.a. om fordringen fortsat er sikret ved
fortrinsstillet lovbestemt panteret, således at eftergivelse
ikke kan ske.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr.
1
Lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af
skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 572 af
20. juni 2001 med senere ændringer, gælder for
inddrivelse af skatter, afgifter, bøder og andre ydelser,
som opkræves eller inddrives af det offentlige, og som i
lovgivningen er tillagt udpantningsret, jf. lovens § 1. Loven
udgør sammen med retsplejeloven regelgrundlaget for
restanceinddrivelsesmyndighedens - det vil sige SKATs -
pantefogeders foretagelse af udlæg for krav, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Det fremgår af lovens § 3, stk. 1,
at udlæg for ydelser, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, kan foretages af personer, der er
bemyndiget dertil af restanceinddrivelsesmyndigheden - de
såkaldte pantefogeder. Det følger af lovens § 5,
stk. 1, at udlæg - hvis ikke andet er bestemt i loven -
foretages efter de almindelige regler herom i retsplejelovens
kapitel 45-47.
Lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af
skatter og afgifter m.v. indeholder i den forbindelse en
særlig regel om udlæg på pantefogedens kontor.
Det fremgår således af lovens § 7, stk. 4, at der
på pantefogedens kontor - hvis skyldneren ikke er mødt
- ikke kan foretages udlæg i andet end fast ejendom for krav,
der er sikret ved lovbestemt pant i ejendommen (et såkaldt
»kontorudlæg«).
Det foreslås, at udlæg i fast
ejendom for ydelser, der på udlægstidspunktet hviler
på den faste ejendom med lovbestemt pant og inddrives af en
kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 1 a, stk.
1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan
foretages af personer, der er bemyndiget dertil af kommunen eller
det kommunale fællesskab. Sådanne nye kommunale
pantefogeder foreslås således indført som et
sidestykke til SKATs pantefogeder.
Det følger i den forbindelse af §
7, stk. 4, i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. - der ikke foreslås ændret - at de
kommunale pantefogeders udlæg kan foretages på
pantefogedens kontor, selv hvis skyldneren ikke er mødt.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
både fordringshaverkommunen og en kommune, der af
fordringshaverkommunen er blevet bemyndiget til at forestå
inddrivelsen, jf. den foreslåede delegationsbestemmelse i
§ 1, nr. 2, om indsættelsen af § 1 a, stk. 4, i lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Efter den foreslåede bestemmelse vil den
kommunale pantefogeds adgang til at foretage udlæg som
nævnt være begrænset til udlæg i fast
ejendom for krav, der på udlægstidspunktet er sikret
ved lovbestemt panteret i den pågældende ejendom.
Hvis den lovbestemte panteret måtte
ophøre, vil det således ikke længere være
muligt for den kommunale pantefoged at foretage udlæg efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. I sådanne tilfælde - og i
øvrigt i de formentlig sjældne tilfælde, hvor
udlæg ønskes foretaget i andre af skyldnerens aktiver
end den pågældende ejendom - vil kommunen kunne anmode
fogedretten om at foretage udlæg efter retsplejelovens
almindelige regler. Det følger i den forbindelse af
retsplejelovens § 478, stk. 2, at fogedretten kan foretage
udlæg for krav, der i lovgivningen er tillagt udpantningsret.
Lovforslaget indeholder en udtrykkelig udpantningsret for de
omtalte kommunale krav, jf. således lovforslagets § 1,
nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Efter § 3, stk. 2, i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
kan justitsministeren efter drøftelse med skatteministeren
fastsætte regler om foretagelse af udlægsforretninger
efter loven, herunder bestemme, at udlæg for nærmere
bestemte ydelser skal foretages af fogedretten.
En sådan adgang til at fastsætte
administrative regler vurderes ikke at være nødvendig
med hensyn til den afgrænsede kategori af kommunale krav, som
der lægges op til, at de nye kommunale pantefogeder kan
inddrive, jf. hertil bemærkningerne til lovforslagets §
2, nr. 1.
Med nr. 2 i lovforslagets § 2
foreslås det derfor, at § 3, stk.
2, i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. ligesom hidtil kun skal finde anvendelse for
restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Efter § 4, stk. 1, i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
kan justitsministeren fastsætte bestemmelser om, at en
pantefoged kan foretage udlæg for ydelser, der ikke er
omfattet af lovens § 3 om de ydelser, som inddrives efter
loven.
Der lægges ikke med lovforslaget op til,
at de nye kommunale pantefogeder skal kunne foretage udlæg
for andre fordringer end de fortrinsberettigede kommunale
fordringer, jf. hertil bemærkningerne til lovforslagets
§ 2, nr. 1.
Med nr. 3 i lovforslagets § 2
foreslås det derfor, at § 4, stk.
1, i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v. afgrænses til - som hidtil - kun at omfatte
pantefogeder ansat af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Efter § 5, stk. 2, i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
træder de geografiske områder, som
restanceinddrivelsesmyndighedens lokale afdelinger dækker, i
stedet for retskredse ved anvendelsen af retsplejelovens §
487. Retsplejelovens § 487 regulerer således, i hvilken
retskreds anmodning om udlæg m.v. skal fremsættes over
for fogedretten.
Med nr. 4 i lovforslagets § 2
foreslås det, at § 5, stk.
2, i lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter
og afgifter m.v., der specifikt knytter sig til
restanceinddrivelsesmyndigheden - som hidtil - kun skal omfatte
udlæg, der foretages af restanceinddrivelsesmyndighedens
pantefogeder.
For den kommunale pantefogeds
kontorudlæg efter nærværende lovforslag vil
kontoret således skulle befinde sig i en retskreds, der
udgør et lovligt værneting efter retsplejelovens
§ 487.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Efter § 7, stk. 1, 1. pkt., i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
kan pantefogeder efter reglerne i retsplejelovens § 494, stk.
2 og 3, træffe bestemmelse om politifremstilling af
skyldneren, hvis skyldneren f.eks. uden anmeldt lovligt forfald
udebliver fra en udlægsforretning.
De nye kommunale pantefogeder vil ikke have
behov for at træffe bestemmelse om politifremstilling af
skyldnere. Det skyldes, at det følger af § 7, stk. 4, i
lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter
m.v. - der ikke foreslås ændret - at de kommunale
pantefogeders udlæg kan foretages på pantefogedens
kontor, selv hvis skyldneren ikke er mødt, jf. hertil
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1.
Med nr. 5 i lovforslagets § 2
foreslås det derfor, at det - som hidtil - kun er
restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder, der kan træffe
bestemmelse om politifremstilling efter §
7, stk. 1, 1. pkt., i lov om fremgangsmåden ved
inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr.
1
Lov om kommunal ejendomsskat bestemmer i
§ 27, stk. 1, at de kommunale ejendomsskatter - grundskyld og
dækningsafgift - opkræves i to eller flere lige store
rater efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse med
forfaldstid den 1. i de måneder, som kommunalbestyrelsen
bestemmer. Hvis de nævnte kommunale ejendomsskatter
udgør mindre end 200 kr. årligt, opkræves
beløbet dog ikke. Efter § 27, stk. 2, er
kommunalbestyrelsen berettiget til at fordre skattebeløbet
forrentet fra forfaldsdagen med en rente i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling
sker, hvis betaling ikke sker senest på en af
kommunalbestyrelsen fastsat dato efter forfaldsdagen. Hvis
ejendomsskatterne med tillæg af renter ikke er betalt senest
den 3. i den efter forfaldsdagen følgende måned, kan
de inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden, dvs. SKAT, jf.
§ 27, stk. 3.
Med nærværende lovforslag
foreslås det at overføre inddrivelsesopgaven
vedrørende fortrinsberettigede kommunale fordringer fra
restanceinddrivelsesmyndigheden til kommunerne. Med bestemmelsen i
nr. 1 i lovforslagets § 3 foreslås den nødvendige
ændring i § 27, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat,
så det fastslås, at kommunalbestyrelsen og ikke
restanceinddrivelsesmyndigheden, dvs. SKAT, forestår
inddrivelsen af kommunale ejendomsskatter.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. februar
2017.
I stk. 2 foretages
en afgrænsning af anvendelsesområdet for lovforslaget.
Det foreslås, at lovforslaget ikke omfatter de
fortrinsberettigede kommunale fordringer, jf.
fordringstypebeskrivelsen i lovforslagets § 1, nr. 2, om den
foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk. 1, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, der den 1. februar
2017 er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, dvs.
SKAT, medmindre de den 1. februar 2017 eller senere tilbagekaldes
fra restanceinddrivelsesmyndigheden i medfør af § 2,
stk. 7 eller 8, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. .
Fortrinsberettigede kommunale fordringer, der
inden den 1. februar 2017 er overdraget til SKAT til inddrivelse,
omfattes således ikke af lovforslaget, og SKAT vil derfor
forestå inddrivelsen af disse fordringer, medmindre
fordringen tilbagekaldes ved udnyttelse af den
tilbagekaldelsesadgang, der er hjemlet i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige i § 2, stk. 7 og 8.
Efter § 2, stk. 7, kan en fordringshaver,
der, efter at en fordring er overdraget til SKAT, bliver bekendt
med væsentlige ændringer i skyldnerens forhold,
underrette SKAT herom og anmode om en tilbagekaldelse af
fordringen, med henblik på at fordringshaver tillader
afdragsvis betaling eller henstand med betalingen. Efter § 2,
stk. 8, kan fordringshaver tilbagekalde en fordring fra SKAT med
henblik på at foretage modregning for kravet. En sådan
tilbagekaldelse vil dog i praksis alene være
hensigtsmæssig, hvis fordringshaver selv er den udbetalende
myndighed, fordi fordringshaver da opnår dækning forud
for de fordringer, som SKAT har under inddrivelse, jf. § 7,
stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, der er omtalt ovenfor i bemærkningerne til
lovforslagets § 1.
En fortrinsberettiget kommunal fordring, der
er tilbagekaldt, udgår fra anvendelsesområdet for lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige og vil derfor ikke
længere i medfør af loven kunne overdrages til SKAT
til inddrivelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015,
som ændret ved lov nr. 1253 af 17. november 2015 og ved
§ 1 i lov nr. 298 af 22. marts 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Loven
gælder for opkrævning og inddrivelse af fordringer med
tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, der
opkræves eller inddrives af det offentlige. Skatteministeren
kan fastsætte regler om, at loven desuden finder anvendelse
på fordringer, der er fastsat ved lov eller i henhold til
lov. Stk.
2-3. --- | | 1. I § 1, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »offentlige«: », jf. dog § 1
a«. | | | | | | 2. Efter
§ 1 indsættes før overskriften før §
2: | | | | | | »Fortrinsberettigede kommunale
fordringer | | | | | | § 1 a. Loven
gælder ikke for opkrævning og inddrivelse af kommunale
fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter
på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf.
dog stk. 2, 3. pkt., og §§ 13-15. Stk. 2.
Kommunerne forestår inddrivelsen af egne fordringer efter
stk. 1. Der er udpantningsret for disse fordringer med tillæg
af renter, gebyrer og andre omkostninger, der vedrører
opkrævningen og inddrivelsen af fordringerne. § 2, stk.
3, 2. pkt., § 7, § 8, stk. 1, og § 9 finder
tilsvarende anvendelse. Stk. 3. To eller
flere kommuner kan samordne inddrivelsen af deres i stk. 1
nævnte fordringer i et kommunalt fællesskab, jf. §
60 i lov om kommunernes styrelse. Stk. 4. En
kommune kan efter aftale bemyndige en anden kommune til at
forestå inddrivelsen af den bemyndigende kommunes fordringer
efter stk. 1.« | | | | § 13.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive gæld til det
offentlige, der inddrives eller vil kunne inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 1, stk.1, efter
reglerne i denne lov. Fordringer med renter, gebyrer og andre
omkostninger kan eftergives, såfremt skyldneren
godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og inden for de
nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine
gældsforpligtelser, og det må antages, at eftergivelsen
vil føre til en varig forbedring af skyldnerens
økonomiske forhold. Tilsvarende kan beløb eftergives,
som personer er pligtige at betale som erstatning for selskabers
manglende betaling af skyldige beløb til det
offentlige. Stk.
2-6. --- | | 3. I § 13, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »lov«: », samt fordringer omfattet af
§ 1 a, stk. 1, hvis skyldneren anmoder om eftergivelse af
disse«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fremgangsmåden ved
inddrivelse af skatter og afgifter m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 20. juni 2001, som ændret
ved § 13 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og ved § 1 i lov
nr. 252 af 30. marts 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3.
Udlæg for ydelser, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, kan foretages af personer, der er
bemyndiget dertil af restanceinddrivelsesmyndigheden. | | 1. I § 3, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Udlæg i fast ejendom for
ydelser, der på udlægstidspunktet hviler på den
faste ejendom med lovbestemt pant og inddrives af en kommune eller
et kommunalt fællesskab, kan foretages af personer, der er
bemyndiget dertil af kommunen eller det kommunale
fællesskab.« | | | | Stk. 2.
Justitsministeren kan efter drøftelse med skatteministeren
fastsætte regler om forretningernes foretagelse og kan
herunder bestemme, at udlæg for nærmere bestemte
ydelser, der er omfattet af stk. 1, skal foretages af
fogedretten. | | 2. I § 3, stk. 2, indsættes efter
»stk. 1«: », 1. pkt.« | | | | | | | § 4.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser, hvorefter
pantefogder kan foretage udlæg for ydelser, der ikke er
omfattet af § 3. Stk.
2. --- | | 3. I § 4, stk. 1, ændres
»pantefogder« til:
»restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder«. | | | | §
5. --- | | | Stk. 2. Ved
anvendelsen af retsplejelovens § 487 træder de
geografiske områder, som restanceinddrivelsesmyndighedens
lokale afdelinger dækker, i stedet for retskredse. | | 4. I § 5, stk. 2, indsættes efter
»§ 487«: »for udlæg, der foretages af
restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder,«. | | | | | | | § 7.
Pantefogder kan træffe bestemmelse om fremstilling af
skyldnere ved politiets foranstaltning efter reglerne i
retsplejelovens § 494, stk. 2 og 3. Der kan uanset
bestemmelsen i retsplejelovens § 494, stk. 3, træffes
bestemmelse om fremstilling for at fremskaffe oplysning om
skyldnerens arbejdsgiver til brug for lønindeholdelse. Stk.
2-4. --- | | 5. I § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Pantefogder« til:
»Restanceinddrivelsesmyndighedens pantefogeder«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, som
ændret ved lov nr. 1887 af 29. december 2015 og lov nr. 179
af 1. marts 2016, foretages følgende ændring: | | | | §
27. --- | | | Stk. 3. Enhver
af de nævnte skatter og afgifter kan med tillæg af
renter, såfremt de ikke er betalt senest den 3. i den efter
forfaldsdagen følgende måned, inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden. | | 1. I § 27, stk. 3, ændres
»restanceinddrivelsesmyndigheden« til:
»kommunalbestyrelsen«. | | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2017. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på de i § 1, nr. 2, nævnte
fordringer, der den 1. februar 2017 er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, og som ikke den 1. februar 2017
eller senere tilbagekaldes fra restanceinddrivelsesmyndigheden i
medfør af § 2, stk. 7 eller 8, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige. For sådanne fordringer finder
de hidtil gældende regler anvendelse. |
|