Fremsat den 14. december 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven og lov
om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter
(Forhøjelse af bundskatten og det
skrå skatteloft samt reduktion af den grønne check til
finansiering af afskaffelsen af PSO-afgiften m.v.)
§ 1
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8. oktober 2015, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15. december 2015,
§ 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og § 11 i lov
nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1. § 6,
stk. 2, 8.-10. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»For
indkomståret 2018 udgør procenten 11,15. For
indkomståret 2019 udgør procenten 12,18. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,19. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,20.«
2. § 6,
stk. 2, 14. og 15. pkt., der
bliver 15. og 16. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»For
indkomståret 2018 udgør procenten 4,15. For
indkomståret 2019 udgør procenten 4,18. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 4,19. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 4,20.«
3. I
§ 19, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.-4. pkt.« til: »2.-6.
pkt.«
4. § 19,
stk. 1, 3. og 4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»For
indkomståret 2018 udgør procenten 52,02. For
indkomståret 2019 udgør procenten 52,05. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 52,06. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 52,07.«
§ 2
I lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 944 af 5. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2.-7. pkt.« til: »2.-16. pkt.«
2. § 1,
stk. 1, 5.-7. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»For
indkomståret 2018 udgør beløbet 765 kr. For
indkomståret 2019 udgør beløbet 630 kr. For
indkomståret 2020 udgør beløbet 600 kr. For
indkomståret 2021 udgør beløbet 595 kr. For
indkomståret 2022 udgør beløbet 550 kr. For
indkomståret 2023 udgør beløbet 545 kr. For
indkomståret 2024 udgør beløbet 535 kr. For
indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår
udgør beløbet 525 kr. For personer, der ved
indkomstårets udløb har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, eller
modtager eller får forskud på førtidspension
efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig eller almindelig førtidspension
m.v., ydes kompensation med det beløb, der er anført
i 14.-16. pkt. For indkomståret 2018 udgør
beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør
beløbet 900 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
875 kr.«
3. I
§ 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2.-5. pkt.« til: »2.-13. pkt.«
4. § 1,
stk. 2, 3.-5. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»For
indkomståret 2017 udgør beløbet 215 kr. pr.
barn, dog maksimalt 430 kr. For indkomståret 2018
udgør beløbet 175 kr. pr. barn, dog maksimalt 350 kr.
For indkomståret 2019 udgør beløbet 145 kr. pr.
barn, dog maksimalt 290 kr. For indkomståret 2020
udgør beløbet 140 kr. pr. barn, dog maksimalt 280 kr.
For indkomståret 2021 udgør beløbet 135 kr. pr.
barn, dog maksimalt 270 kr. For indkomstårene 2022-2024
udgør beløbet 125 kr. pr. barn, dog maksimalt 250 kr.
For indkomståret 2025 og efterfølgende
indkomstår udgør beløbet 120 kr. pr. barn, dog
maksimalt 240 kr. For personer, der ved indkomstårets
udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, eller modtager eller får forskud
på førtidspension efter lov om social pension eller
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v., ydes kompensation med det
beløb, der er anført i 11.-13. pkt. For
indkomståret 2018 udgør beløbet 215 kr. pr.
barn, dog maksimalt 430 kr. For indkomståret 2019
udgør beløbet 210 kr. pr. barn, dog maksimalt 420 kr.
For indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår udgør beløbet 200 kr. pr. barn, dog
maksimalt 400 kr.«
5. I
§ 1, stk. 3, ændres
»betingelsen i stk. 2, nr. 1,« til:
»opholdsbetingelsen i stk. 2, 1. pkt.,«.
6. I
§ 2, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2.-7. pkt.« til: »2.-16. pkt.«
7. § 2,
stk. 2, 5.-7. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»For
indkomståret 2018 udgør beløbet 10.200 kr. For
indkomståret 2019 udgør beløbet 8.400 kr. For
indkomståret 2020 udgør beløbet 8.000 kr. For
indkomståret 2021 udgør beløbet 7.933 kr. For
indkomståret 2022 udgør beløbet 7.333 kr. For
indkomståret 2023 udgør beløbet 7.267 kr. For
indkomståret 2024 udgør beløbet 7.133 kr. For
indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår
udgør beløbet 7.000 kr. For personer, der ved
indkomstårets udløb har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, eller
modtager eller får forskud på førtidspension
efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig eller almindelig førtidspension
m.v., udgør tillægget efter 1. pkt. det beløb,
der er anført i 14.-16. pkt. For indkomståret 2018
udgør beløbet 12.400 kr. For indkomståret 2019
udgør beløbet 12.000 kr. For indkomståret 2020
og efterfølgende indkomstår udgør
beløbet 11.667 kr.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts 2017 og har
virkning fra og med indkomståret 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Forhøjelse af
bundskatten og det skrå skatteloft | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Reduktion af den
grønne check | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | | 3.1.1. | Forhøjelse af
bundskatten og det skrå skatteloft | | | 3.1.2. | Reduktion af den
grønne check | | 3.2. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
I Danmark støttes udbygningen med
vedvarende energi via PSO (Public Service Obligation). Ordningen
indebærer, at der opkræves en såkaldt PSO-afgift,
som er en betaling, der pålægges elforbruget.
Indtægterne fra PSO-afgiften er øremærkede og
anvendes til at støtte miljøvenlig elproduktion.
Det er en bunden opgave at finde en langsigtet
løsning, der omlægger PSO-systemet og sikrer holdbar
finansiering af den grønne omstilling.
V-regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 17. november 2016
indgået aftale om at afskaffe PSO-afgiften og afholde
udgifterne til vedvarende energi over finansloven.
Det følger således af "Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften" af 17. november 2016, at
PSO-udgifterne gradvist flyttes til finansloven fra 2017, og at
udgifterne er fuldt indfaset på finansloven i 2022.
PSO-afgiften afskaffes tilsvarende gradvist fra 2017 med fuld
udfasning i 2022.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at
partierne er enige om at reducere grøn check fra 2018 og
frem mod 2025. Supplerende grøn check nedsættes
forholdsmæssigt. Folkepensionister og
førtidspensionister friholdes fra reduktionen i grøn
check, mens tillægget til grøn check for personer med
lave indkomster fastholdes uændret.
Endvidere fremgår det bl.a. af aftalen,
at partierne er enige om at forhøje bundskattesatsen med
0,05 pct.-point i 2018 stigende til 0,09 pct.-point i 2022 og frem.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst forhøjes
parallelt.
Herudover indgår det i aftalen bl.a. at
finansiere administrative merudgifter til et nyt
ejendomsvurderingssystem.
Dette lovforslag udmønter den del af
aftalen, der vedrører forhøjelse af bundskatten og
det skrå skatteloft samt reduktion af grøn check.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft
2.1.1. Gældende ret
Bundskatten betales af alle skattepligtige
personer, der har en indkomst, der er større end
personfradraget.
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ
nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i grundlaget
for bundskatten. For ægtefæller foretages der en
udligning af deres eventuelle positive og negative
nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så
det kun er i det omfang, at de samlet set har positiv
nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret
2017 med 10,08 pct. Som led i 2009-skattereformen,
Forårspakke 2.0, sker der fra indkomståret 2012 til
2019 gradvist en sammenlægning af sundhedsbidraget og
bundskatten, så beskatningsgrundlaget for de to skatter fra
og med indkomståret 2019 udgøres af grundlaget for
bundskatten, jf. lov nr. 459 af 12. juni 2009.
Sammenlægningen sker ved, at sundhedsbidraget reduceres, og
bundskatten forhøjes med 1 pct.-point årligt i
årene 2012 til 2019. Fra og med indkomståret 2019 er
sundhedsbidraget således ophævet.
Der gælder særlige regler for
indbyggerne på Ertholmene (dvs. Christiansø og
Frederiksø), som ikke betaler sundhedsbidrag, kommuneskat og
kirkeskat. De pågældende indbyggere er derfor undtaget
for den gradvise forhøjelse af bundskatten i takt med
udfasningen af sundhedsbidraget. For indbyggerne på
Christiansø m.v. udgør bundskatten 4,08 pct. for
indkomståret 2017.
I 2014 blev der gennemført en
tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften m.v., jf. lov nr.
1174 af 5. november 2014. Finansieringen af tilbagerulningen af
forsyningssikkerhedsafgiften m.v. skete ved bl.a. at forhøje
bundskattesatsen og det skrå skatteloft. Forhøjelsen
foretages gradvist fra og med indkomståret 2015 og er fuldt
indfaset i indkomståret 2020 med en forhøjelse
på 0,28 pct.-point.
Der er fastsat et loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Det
skrå skatteloft er todelt. Der gælder ét loft
for beskatningen af personlig indkomst og et andet loft for
beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst virker på den måde, at hvis
indkomstskatteprocenterne til staten bestående af
sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til
kommunen tilsammen for indkomståret 2017 overstiger 51,95
pct., så reduceres topskatten af den personlige indkomst med
en procent svarende til forskellen mellem summen af
skatteprocenterne og 51,95 pct.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås at forhøje satsen
for bundskatten og det skrå skatteloft for personlig indkomst
med 0,05 pct.-point for indkomståret 2018, 0,08 pct.-point
for indkomstårene 2019-2021 og 0,09 pct.-point fra og med
indkomståret 2022.
Tabel
1. Nye satser for bundskat og det
skrå skatteloft | Pct. | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Gældende
regler | | | | | | | Bundskattesats | 10,08 | 11,10 | 12,10 | 12,11 | 12,11 | 12,11 | Bundskattesats (Ertholmene) | 4,08 | 4,10 | 4,10 | 4,11 | 4,11 | 4,11 | Skråt skatteloft | 51,95 | 51,97 | 51,97 | 51,98 | 51,98 | 51,98 | Lovforslag | | | | | | | Bundskattesats | 10,08 | 11,15 | 12,18 | 12,19 | 12,19 | 12,20 | Bundskattesats (Ertholmene) | 4,08 | 4,15 | 4,18 | 4,19 | 4,19 | 4,20 | Skråt skatteloft | 51,95 | 52,02 | 52,05 | 52,06 | 52,06 | 52,07 |
|
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Reduktion af
den grønne check
2.2.1. Gældende ret
Som led i 2009-skattereformen,
Forårspakke 2.0, blev der ved lov nr. 472 af 12. juni 2009
indført en skattefri kompensation for forhøjede
energi- og miljøafgifter (den grønne check).
Den grønne check ydes til personer, der
ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år, og som
er fuldt skattepligtige til Danmark eller omfattet af de
såkaldte grænsegængerregler.
I 2014 blev der gennemført en
tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften m.v., jf. lov nr.
1174 af 5. november 2014. Finansieringen af tilbagerulningen af
forsyningssikkerhedsafgiften m.v. skete bl.a. ved at nedsætte
den grønne check og den supplerende grønne check.
Nedsættelsen sker gradvist fra 2015 til og med 2020. Den
grønne check er således på 940 kr. i 2017, 930
kr. i 2018, 900 kr. i 2019 og 875 kr. i 2020 og frem.
Derudover ydes der en supplerende grøn
check til personer, der den første dag i indkomståret
er fuldt skattepligtige til Danmark eller omfattet af
grænsegængerreglerne, og som har barn eller
børn, der ved indkomstårets udløb ikke er fyldt
18 år.
Den supplerende grønne check er
på 215 kr. pr. barn i 2017 og 2018, 210 kr. i 2019 og 200 kr.
i 2020 og frem. Beløbet kan maksimalt ydes for 2 børn
pr. person, dvs. maksimalt med 430 kr. i 2017.
Både den grønne check på
940 kr. og den supplerende grønne check på 215 kr.
aftrappes med 7,5 pct. af grundlaget for topskatten, i det omfang
topskattegrundlaget overstiger et bundfradrag på 388.200 kr.
(2017). Bundfradraget reguleres årligt efter
personskattelovens § 20.
For så vidt angår den supplerende
grønne check på 215 kr. pr. barn gælder, at den
aftrappes, hvis topskattegrundlaget overstiger et bundfradrag
på 388.200 kr. (2017) med tillæg af et fast
beløb, der er på 12.533 kr. i 2017. Tillægget
på 12.533 kr. (2017) betyder, at aftrapningen først
indtræder, når den grønne check på 940 kr.
for personen er aftrappet fuldt ud. Aftrapningsbeløbet kan
maksimalt udgøre et beløb svarende til den
supplerende grønne check.
Fra indkomståret 2013 er der
indført et tillæg til den grønne check, der er
målrettet personer med lave indkomster. Tillægget
udgør et fast beløb på 280 kr. årligt og
tildeles personer med en indkomst, der ikke overstiger 226.900 kr.
(2017). Bundfradraget reguleres årligt efter
personskattelovens § 20. Det betyder, at den samlede
grønne check til voksne uden børn med lave indkomster
udgør i alt 1.220 kr. pr. person i 2017.
2.2.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at den
grønne check reduceres med 165 kr. i 2018 stigende til 350
kr. i 2025, jf. tabel 2. I 2025 vil den grønne check
således udgøre 525 kr. Den supplerende grønne
check reduceres forholdsmæssigt, så den udgør
120 kr. pr. barn i 2025. Som konsekvens af nedsættelsen af
den grønne check nedsættes tillægget til
bundfradraget ved aftrapning af den supplerende grønne
check.
Den grønne check og den supplerende
grønne check reduceres ikke for folkepensionister og
førtidspensionister og er således uændret i
forhold til gældende regler. Det betyder, at pensionister vil
få en større grøn check end
ikke-pensionister.
I forbindelse med udarbejdelse af lovforslaget
er beregningerne konsolideret, hvilket har medført, at det
forudsatte provenu tilvejebringes ved en i forhold til aftalen
reduceret nedsættelse af satserne for den grønne
check.
Tabel
2. Nye satser for den grønne
check | Kr. | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Gældende
regler | | Grøn check | 940 | 930 | 900 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 | Supplerende grøn check | 215 | 215 | 210 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | Maks. supplerende | 430 | 430 | 420 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | Tillæg til bundfradrag ved aftrapning
af den supplerende grønne check | 12.533 | 12.400 | 12.000 | 11.667 | 11.667 | 11.667 | 11.667 | 11.667 | 11.667 | Lovforslag,
ikke-pensionister | | Grøn check | 940 | 765 | 630 | 600 | 595 | 550 | 545 | 535 | 525 | Supplerende grøn check | 215 | 175 | 145 | 140 | 135 | 125 | 125 | 125 | 120 | Maks. supplerende | 430 | 350 | 290 | 280 | 270 | 250 | 250 | 250 | 240 | Tillæg til bundfradrag ved aftrapning
af den supplerende grønne check | 12.533 | 10.200 | 8.400 | 8.000 | 7.933 | 7.333 | 7.267 | 7.133 | 7.000 |
|
Tillægget til den grønne check
på 280 kr. årligt for personer med lave indkomster,
herunder også pensionister, fastholdes uændret.
Med lovforslaget foreslås ikke
ændring af de almindelige betingelser for at modtage
grøn check.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Samlet skønnes lovforslaget at
medføre et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 800 mio. kr. i 2018 stigende til ca.
1.400 mio. kr. i 2025. Den varige virkning skønnes til ca.
930 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes at øge
arbejdsudbuddet svarende til knap 400 personer i 2025.
Tabel
3. Samlet provenuvirkning af
lovforslaget | Mio. kr. (2017-niveau) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020-2021 | 2022-2025 | Varigt | Umiddelbar
virkning | | | | | | | Forhøjelse af bundskat og det
skrå skatteloft | 0 | 550 | 900 | 900 | 1.000 | | Reduktion af den grønne check | 0 | 425 | 675 | 675 | 750 | | I alt, umiddelbar
virkning | 0 | 975 | 1.575 | 1.575 | 1.750 | | Virkning efter
tilbageløb og adfærd | | | | | | | Forhøjelse af bundskat og det
skrå skatteloft | 0 | 400 | 650 | 625 | 700 | 690 | Reduktion af den grønne check | 0 | 400 | 625 | 625 | 700 | 240 | I alt, efter
tilbageløb og adfærd | 0 | 800 | 1.250 | 1.250 | 1.400 | 930 |
|
Forslaget har ingen virkning i
finansåret 2017. I finansåret 2018 skønnes et
merprovenu på ca. 975 mio. kr. Forslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
3.1.1. Forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft
Efter forslaget foreslås det at
forhøje bundskattesatsen og det skrå skatteloft for
personlig indkomst med 0,05 pct.-point i 2018, 0,08 pct.-point i
2019-2021 og 0,09 pct.-point fra og med 2022. Det skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 550 mio. kr.
i 2018 stigende til ca. 1.000 mio. kr., når den fulde
forhøjelse får virkning.
Det skønnes, at ændringerne,
når de er fuldt indfasede, vil reducere arbejdsudbuddet
svarende til en svækkelse af de offentlige finanser med ca.
60 mio. kr. årligt. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes et merprovenu på ca. 700 mio. kr. Den varige
virkning skønnes at svare til et årligt merprovenu
på ca. 690 mio. kr.
3.1.2. Reduktion af
den grønne check
Efter forslaget sker der en gradvis reduktion
af den grønne check og den supplerende grønne check
til op til to børn pr. familie, indtil ændringerne er
fuldt indfaset i 2025. Der sker ingen ændring for personer,
der har nået folkepensionsalderen (alderspensionister) og
førtidspensionister. Tillægget til den grønne
check på 280 kr. årligt for personer med lave
indkomster, herunder også pensionister, fastholdes
uændret.
Reduktionen af den grønne check m.v.
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 425 mio. kr. i 2018 og ca. 750 mio. kr. i 2025.
Det skønnes, at ændringerne,
når de er fuldt indfasede, vil forøge arbejdsudbuddet
svarende til en styrkelse af de offentlige finanser med ca. 150
mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et
merprovenu på ca. 700 mio. kr. i 2025. Den varige virkning
skønnes at svare til et årligt merprovenu på ca.
240 mio. kr.
3.2. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører
reduktion af den grønne check, skønnes at
medføre engangsomkostninger på 1,0 mio. kr. til
it-tilretninger. Lovforslaget vurderes ikke herudover at
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne, da de foreslåede ændringer
automatisk indgår i den maskinelle beregning af borgernes
indkomstskatter.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er i perioden fra den
9. december 2016 til den 9. januar 2017 sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, AMCham
Denmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Business
Denmark, Børsmæglerforeningen, Centralorganisationen
Søfart, CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, DI,
DTL, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finansforbundet,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR -
danske revisorer, FTF, HK-kommunal, HK-Privat, HORESTA,
Håndværksrådet, KL, KRAKA, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Parcelhusejernes
Landsorganisation, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget skønnes at medføre
et merprovenu på ca. 800 mio. kr. i 2018 stigende til ca.
1.400 mio. kr. i 2025. Den varige virkning skønnes til et
årligt merprovenu på ca. 930 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger på 1,0 mio. kr. til
it-tilretninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige konsekvenser | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, er
bundskattesatsen 9,08 pct. for indkomståret 2016.
Bundskattesatsen forhøjes efter gældende regler
gradvist for indkomstårene 2017-2020. For indkomståret
2017 er bundskattesatsen 10,08 pct. For indkomståret 2018 er
bundskattesatsen 11,10 pct. For indkomståret 2019 er
bundskattesatsen 12,10 pct. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår er bundskattesatsen 12,11
pct.
Det foreslås at forhøje satsen
for bundskatten og det skrå skatteloft for personlig indkomst
med 0,05 pct.-point for indkomståret 2018, 0,08 pct.-point
for indkomstårene 2019-2021 og 0,09 pct.-point fra og med
indkomståret 2022.
Med lovforslaget foreslås det
således at forhøje bundskattesatsen for
indkomståret 2018 til 11,15 pct., for indkomståret 2019
til 12,18 pct., for indkomståret 2020 og 2021 til 12,19 pct.
og for indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår til 12,20 pct. Forhøjelsen sker for at
finansiere udfasningen af PSO-afgiften og administrative
merudgifter til et nyt ejendomsvurderingssystem, jf. lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 1.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr.
2
Den foreslåede bestemmelse omfatter
beboere på Ertholmene (Christiansø og
Frederiksø). Efter personskattelovens § 6, stk. 2, er
bundskattesatsen for disse beboere 4,08 pct. for
indkomstårene 2016 og 2017. For indkomstårene 2018 og
2019 er bundskattesatsen 4,10 pct. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår er bundskattesatsen 4,11
pct.
Det foreslås ligeledes at forhøje
denne bundskattesats med 0,05 pct.-point for indkomståret
2018, 0,08 pct.-point for indkomstårene 2019-2021 og 0,09
pct.-point fra og med indkomståret 2022. Herefter
udgør satsen for indkomståret 2018 4,15 pct. For
indkomståret 2019 udgør satsen 4,18 pct. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør satsen 4,19 pct. For
indkomståret 2022 og frem udgør satsen 4,20.
Forhøjelsen sker for at finansiere udfasningen af
PSO-afgiften og administrative merudgifter til et nyt
ejendomsvurderingssystem, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 1.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter
personskattelovens § 19, stk. 1, 3. og 4. pkt. ophæves,
og der i stedet indsættes nye regler i § 19, stk. 1,
3.-6. pkt.
Til nr.
4
Der er fastsat et loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Det
skrå skatteloft er todelt. Der gælder ét loft
for beskatningen af personlig indkomst og et andet loft for
beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst virker på den måde, at hvis
indkomstskatteprocenterne til staten bestående af
sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til
kommunen tilsammen for indkomståret 2017 overstiger 51,95
pct., så reduceres topskatten af den personlige indkomst med
en procent svarende til forskellen mellem summen af
skatteprocenterne og 51,95 pct.
Efter personskattelovens § 19, stk. 1, er
det skrå skatteloft for personlig indkomst 51,95 pct. for
indkomstårene 2015-2017. For indkomstårene 2018 og 2019
er det skrå skatteloft 51,97 pct., og for indkomståret
2020 og efterfølgende indkomstår er det skrå
skatteloft 51,98 pct.
Det foreslås at forhøje det
skrå skatteloft parallelt med den foreslåede
forhøjelse af bundskatten. Derved vil effekten af det
skrå skatteloft være uændret i forhold til
gældende regler, når bundskatten forhøjes.
Det foreslås således at
forhøje satsen for indkomståret 2018 til 52,02 pct.
For indkomståret 2019 forhøjes satsen til 52,05 pct.
For indkomstårene 2020 og 2021 forhøjes satsen til
52,06 pct. For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår foreslås det at forhøje satsen til
52,07 pct.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til §
2
Til nr.
1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter
kompensationslovens (grøn check) § 1, stk. 1, 5.-7.
pkt., ophæves, og der i stedet indsættes nye regler i
§ 1, stk. 1, 5.-16. pkt.
Til nr.
2
Den grønne check ydes til personer, der
ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år, og som
er fuldt skattepligtige til Danmark eller omfattet af de
såkaldte grænsegængerregler, jf. § 1, stk.
1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter. En person er grænsegænger,
når vedkommende er begrænset skattepligtig til Danmark
eller fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende i
udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst og samtidig tjener
mindst 75 pct. af sin erhvervsmæssige indtægt i
Danmark.
Den grønne check udgør et
beløb på 940 kr. årligt (2017). Efter
gældende regler reduceres den grønne check
årligt frem mod 2020.
Den grønne check foreslås
reduceret med yderligere 165 kr. for indkomståret 2018,
således at den grønne check udgør 765 kr.
årligt. For indkomståret 2019 foreslås en
reduktion med 270 kr., således at den grønne check
udgør 630 kr. årligt. For indkomståret 2020
foreslås en reduktion med 275 kr., således at den
grønne check udgør 600 kr. årligt. For
indkomståret 2021 foreslås en reduktion med 280 kr.,
således at den grønne check udgør 595 kr.
årligt. For indkomståret 2022 foreslås en
reduktion med 325 kr., således at den grønne check
udgør 550 kr. årligt. For indkomståret 2023
foreslås en reduktion med 330 kr., således at den
grønne check udgør 545 kr. årligt. For
indkomståret 2024 foreslås en reduktion med 340 kr.,
således at den grønne check udgør 535 kr.
årligt. For indkomståret 2025 og efterfølgende
indkomstår foreslås en reduktion med 350 kr.,
således at den grønne check udgør 525 kr.
årligt.
Med lovforslaget reduceres den grønne
check ikke for personer, der har nået folkepensionsalderen,
og personer, der modtager eller får forskud på
førtidspension. Det betyder, at disse to grupper vil
få en større grøn check end
ikke-pensionister.
Med de foreslåede § 1, stk. 1,
13.-16. pkt., foreslås det således, at den
grønne check til personer, der ved indkomstårets
udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, eller efter lov om social pension eller lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v. modtager eller får
forskud på førtidspension, og som er fuldt
skattepligtige til Danmark eller omfattet af de såkaldte
grænsegængerregler, jf. § 1, stk. 1, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter, udgør de samme årlige
beløb som efter gældende regler. Det vil sige, at den
grønne check for disse personer udgør 930 kr. i 2018,
900 kr. i 2019 og 875 kr. i 2020 og efterfølgende
indkomstår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr.
3
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 4, hvorefter
kompensationslovens (grøn check) § 1, stk. 2, 3.-5.
pkt., ophæves, og der i stedet indsættes nye regler i
§ 1, stk. 2, 3.-13. pkt.
Til nr.
4
Der ydes en supplerende grøn check til
personer, der den første dag i indkomståret er fuldt
skattepligtige til Danmark eller omfattet af
grænsegængerreglerne, og som har barn eller
børn, der ved indkomstårets udløb ikke er fyldt
18 år, jf. § 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation
for forhøjede energi- og miljøafgifter.
Den supplerende grønne check
udgør et beløb på 215 kr. pr. barn, dog
maksimalt 430 kr. (2017). Efter gældende regler reduceres den
supplerende grønne check årligt frem mod 2020.
Der foreslås en yderligere reduktion
frem mod 2025. Den supplerende grønne check for børn
under 18 år foreslås reduceret med 40 kr. for
indkomståret 2018, således at den supplerende
grønne check udgør 175 kr. årligt. For
indkomståret 2019 foreslås en reduktion med 65 kr.,
således at den supplerende grønne check udgør
145 kr. årligt. For indkomståret 2020 foreslås en
reduktion med 60 kr., således at den supplerende
grønne check udgør 140 kr. årligt. For
indkomståret 2021 foreslås en reduktion med 65 kr.,
således at den supplerende grønne check udgør
135 kr. årligt. For indkomstårene 2022-2024
foreslås en reduktion med 75 kr., således at den
supplerende grønne check udgør 125 kr. årligt.
For indkomståret 2025 og efterfølgende
indkomstår foreslås en reduktion med 80 kr.,
således at den supplerende grønne check udgør
120 kr. årligt. Det vil stadig kun være muligt at
få den supplerende grønne check for maksimalt 2
børn pr. år.
Med lovforslaget reduceres den supplerende
grønne check ikke for personer, der har nået
folkepensionsalderen, og personer, der modtager eller får
forskud på førtidspension. Det betyder, at disse to
grupper vil få en større supplerende grøn check
end ikke-pensionister.
I de foreslåede § 1, stk. 2,
10.-13. pkt. foreslås det således, at den supplerende
grønne check til personer, der ved indkomstårets
udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, eller efter lov om social pension eller lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v. modtager eller får
forskud på førtidspension, og som er fuldt
skattepligtige til Danmark eller omfattet af de såkaldte
grænsegængerregler, jf. § 1, stk. 1, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter, udgør de samme årlige
beløb som efter gældende regler. Det vil sige, at den
supplerende grønne check for disse personer udgør 215
kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr. i 2018, 210 kr. pr. barn, dog
maksimalt 420 kr. i 2019 og 200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400 kr.
i 2020 og efterfølgende indkomstår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr.
5
Der er alene tale om rettelse af en
henvisningsfejl, da der ikke blev foretaget konsekvensændring
i forbindelse med en tidligere ændring af stk. 2. Ved
ændringen blev bl.a. betingelsen vedrørende barnets
ophold her i landet flyttet fra § 2, stk. 1, nr. 1, til §
2, stk. 1, 1. pkt. Den gældende formulering henviser
således til nr. 1, som ikke længere findes. Med den
foreslåede rettelse henvises til § 2, stk. 1, 1. pkt.,
hvoraf den relevante betingelse nu fremgår. Samtidig
tydeliggøres, at det er betingelsen om ophold, der henvises
til.
Til nr.
6
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 7, hvorefter
kompensationslovens (grøn check) § 2, stk. 2, 5.-7.
pkt., ophæves, og der i stedet indsættes nye regler i
§ 2, stk. 2, 5.-16. pkt.
Til nr.
7
Den supplerende grønne check aftrappes
efter § 2, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter, hvis
topskattegrundlaget overstiger et bundfradrag på 388.200 kr.
(2017) med tillæg af et fast beløb. Efter
gældende regler justeres tillægget til bundfradraget
årligt frem mod 2020. Tillægget, der i 2017
udgør 12.553 kr., betyder, at aftrapningen først
indtræder, når den grønne check på 940 kr.
for personen er aftrappet fuldt ud. Aftrapningsbeløbet kan
maksimalt udgøre et beløb svarende til den
supplerende grønne check.
Efter forslaget reduceres tillægget for
indkomståret 2018 med 2.200 kr., således at
tillægget udgør 10.200 kr. For indkomståret 2019
reduceres tillægget med 3.600 kr., således at
tillægget udgør 8.400 kr. For indkomståret 2020
reduceres tillægget med 3.667 kr., således at
tillægget udgør 8.000 kr. For indkomståret 2021
reduceres tillægget med 3.734 kr., således at
tillægget udgør 7.933 kr. For indkomståret 2022
reduceres tillægget med 4.334 kr., således at
tillægget udgør 7.333 kr. For indkomståret 2023
reduceres tillægget med 4.400 kr., således at
tillægget udgør 7.267 kr. For indkomståret 2024
reduceres tillægget med 4.534 kr., således at
tillægget udgør 7.133 kr. For indkomståret 2025
og efterfølgende indkomstår reduceres tillægget
med 4.667 kr., således at tillægget udgør 7.000
kr. Reduktionen af tillægget indebærer, at aftrapningen
af den supplerende grønne check indtræder, når
den (almindelige) grønne check - efter de foreslåede
reduktioner - er fuldt aftrappet.
Som konsekvens af, at den grønne check
ikke foreslås reduceret for alderspensionister og personer,
der modtager eller får forskud på
førtidspension, skal tillægget til bundfradraget ved
aftrapningen af den supplerende grønne check for disse
personer udgøre de samme årlige beløb som efter
gældende regler. Herved sikres, at aftrapningen af den
supplerende grønne check efter § 2, stk. 2, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter først indtræder, når den
grønne check for personen er aftrappet fuldt ud. Dette
svarer til gældende regler.
Det foreslås derfor i de
foreslåede § 2, stk. 2, 13.-16. pkt., at tillægget
til bundfradraget for personer, der ved indkomstårets
udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, eller efter lov om social pension eller lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v., modtager eller får
forskud på førtidspension, og som er fuldt
skattepligtige til Danmark eller omfattet af de såkaldte
grænsegængerregler, jf. § 1, stk. 1, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter, udgør de samme årlige
beløb som efter gældende regler. Det vil sige, at
tillægget for disse personer udgør 12.400 kr. i 2018,
12.000 kr. i 2019 og 11.667 kr. for indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2017 og har virkning fra og med
indkomståret 2018.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8. oktober 2015, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15. december 2015,
§ 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og § 11 i lov
nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | §
6. --- | | | Stk. 2. For
indkomståret 2011 udgør procenten 3,64. For
indkomståret 2012 udgør procenten 4,64. For
indkomståret 2013 udgør procenten 5,83. For
indkomståret 2014 udgør procenten 6,83. For
indkomståret 2015 udgør procenten 8,08. For
indkomståret 2016 udgør procenten 9,08. For
indkomståret 2017 udgør procenten 10,08. For
indkomståret 2018 udgør procenten 11,10. For
indkomståret 2019 udgør procenten 12,10. For
indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,11. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, udgør procenten for
indkomståret 2011 og indkomståret 2012 3,64. For
indkomstårene 2013 og 2014 udgør procenten 3,83. For
indkomstårene 2015-2017 udgør procenten 4,08. For
indkomståret 2018 og indkomståret 2019 udgør
procenten 4,10. For indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 4,11. Stk. 3-7.
--- | | 1. § 6, stk. 2, 8.-10. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: »For indkomståret 2018
udgør procenten 11,15. For indkomståret 2019
udgør procenten 12,18. For indkomstårene 2020 og 2021
udgør procenten 12,19. For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
12,20.« 2. § 6, stk. 2, 14. og 15. pkt., der bliver 15. og 16. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »For indkomståret 2018
udgør procenten 4,15. For indkomståret 2019
udgør procenten 4,18. For indkomstårene 2020 og 2021
udgør procenten 4,19. For indkomståret 2022 og
eftefølgende indkomstår udgør procenten
4,20.« | | | | § 19. Hvis
summen af skatteprocenterne efter §§ 6, 7 og 8 tillagt
den skattepligtiges kommunale indkomstskatteprocent henholdsvis
skatteprocenten efter § 8 c overstiger den procent, der er
anført i 2.-4. pkt., beregnes et nedslag i statsskatten
svarende til, at skatteprocenten ved beregningen af skatten efter
§ 7, stk. 3 og 7, blev nedsat med de overskydende procenter.
For indkomstårene 2015-2017 udgør procenten 51,95. For
indkomstårene 2018 og 2019 udgør procenten 51,97. For
indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 51,98. Stk. 2.
--- | | 3. I § 19, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2.-4. pkt.« til: »2.-6. pkt.« 4. §
19, stk. 1, 3. og 4. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes: »For indkomståret 2018
udgør procenten 52,02. For indkomståret 2019
udgør procenten 52,05. For indkomstårene 2020 og 2021
udgør procenten 52,06. For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
52,07.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 944 af 5. august 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Der ydes
en skattefri kompensation på det beløb, der er
anført i 2.-7. pkt., til personer, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år, og som er
skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller omfattet af
kildeskattelovens afsnit I A den første dag i
indkomståret. For indkomståret 2015 udgør
beløbet 955 kr. For indkomståret 2016 udgør
beløbet 950 kr. For indkomståret 2017 udgør
beløbet 940 kr. For indkomståret 2018 udgør
beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør
beløbet 900 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
875 kr. Stk. 2. Til
personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1
eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første
dag i indkomståret, og som har barn eller børn, der
ved indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år,
ydes i overensstemmelse med de bestemmelser, som følger af
§ 5, stk. 1-6, en supplerende skattefri kompensation på
det beløb, der er anført i 2.-5. pkt., hvis barnet
den første dag i indkomståret faktisk opholder sig her
i landet, ikke har indgået ægteskab, ikke er anbragt
uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en
indehaver af forældremyndigheden er optaget i en
døgnforanstaltning efter lov om social service eller i
øvrigt forsørges af offentlige midler. For
indkomstårene 2015 og 2016 udgør beløbet 220
kr. pr. barn, dog maksimalt 440 kr. For indkomstårene 2017 og
2018 udgør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt
430 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet 210
kr. pr. barn, dog maksimalt 420 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400 kr. Stk. 3. Opholder
barnet sig den første dag i indkomståret i udlandet,
skal betingelsen i stk. 2, nr. 1, anses for opfyldt, hvis der er
tale om et kortvarigt ophold, eller hvis der er tale om et
midlertidigt ophold som led i et uddannelsesforløb med
henblik på at forbedre barnets muligheder for at klare sig
under fortsat ophold her i landet. Stk. 4 og 5. --- | | 1. I § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2.-7. pkt.« til: »2.-16. pkt.« 2. § 1, stk. 1, 5.-7. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: »For indkomståret 2018
udgør beløbet 765 kr. For indkomståret 2019
udgør beløbet 630 kr. For indkomståret 2020
udgør beløbet 600 kr. For indkomståret 2021
udgør beløbet 595 kr. For indkomståret 2022
udgør beløbet 550 kr. For indkomståret 2023
udgør beløbet 545 kr. For indkomståret 2024
udgør beløbet 535 kr. For indkomståret 2025 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
525 kr. For personer, der ved indkomstårets udløb har
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, eller modtager eller får forskud på
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v., ydes kompensation med det
beløb, der er anført i 14.-16. pkt. For
indkomståret 2018 udgør beløbet 930 kr. For
indkomståret 2019 udgør beløbet 900 kr. For
indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår
udgør beløbet 875 kr.« 3. I § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2.-5. pkt.« til: »2.-13. pkt.« 4. § 1, stk. 2, 3.-5. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: »For indkomståret 2017
udgør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr.
For indkomståret 2018 udgør beløbet 175 kr. pr.
barn, dog maksimalt 350 kr. For indkomståret 2019
udgør beløbet 145 kr. pr. barn, dog maksimalt 290 kr.
For indkomståret 2020 udgør beløbet 140 kr. pr.
barn, dog maksimalt 280 kr. For indkomståret 2021
udgør beløbet 135 kr. pr. barn, dog maksimalt 270 kr.
For indkomstårene 2022-2024 udgør beløbet 125
kr. pr. barn, dog maksimalt 250 kr. For indkomståret 2025 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
120 kr. pr. barn, dog maksimalt 240 kr. For personer, der ved
indkomstårets udløb har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, eller
modtager eller får forskud på førtidspension
efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig eller almindelig førtidspension
m.v., ydes kompensation med det beløb, der er anført
i 11.-13. pkt. For indkomståret 2018 udgør
beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr. For
indkomståret 2019 udgør beløbet 210 kr. pr.
barn, dog maksimalt 420 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400 kr.« | | | | | | 5. I § 1, stk. 3, ændres
»betingelsen i stk. 2, nr. 1,« til:
»opholdsbetingelsen i stk. 2, 1. pkt.,«. | § 2.
--- | | | Stk. 2. Den
supplerende kompensation, som er nævnt i § 1, stk. 2,
nedsættes med 7,5 pct. af grundlaget for topskat efter
personskattelovens § 7, stk. 1 og 6, i det omfang
topskattegrundlaget overstiger bundfradraget efter stk. 1 med
tillæg af det beløb, der er anført i 2.-7. pkt.
For indkomståret 2015 udgør beløbet 12.733 kr.
For indkomståret 2016 udgør beløbet 12.667 kr.
For indkomståret 2017 udgør beløbet 12.533 kr.
For indkomståret 2018 udgør beløbet 12.400 kr.
For indkomståret 2019 udgør beløbet 12.000 kr.
For indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår udgør beløbet 11.667 kr. Stk. 3-5.
--- | | 6. I § 2, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2.-7. pkt.« til: »2.-16. pkt.« 7. § 2, stk. 2, 5.-7. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes: »For indkomståret 2018
udgør beløbet 10.200 kr. For indkomståret 2019
udgør beløbet 8.400 kr. For indkomståret 2020
udgør beløbet 8.000 kr. For indkomståret 2021
udgør beløbet 7.933. For indkomståret 2022
udgør beløbet 7.333 kr. For indkomståret 2023
udgør beløbet 7.267 kr. For indkomståret 2024
udgør beløbet 7.133 kr. For indkomståret 2025
og efterfølgende indkomstår udgør
beløbet 7.000 kr. For personer, der ved indkomstårets
udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, eller modtager eller får forskud
på førtidspension efter lov om social pension eller
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v., udgør tillægget
efter 1. pkt. det beløb, der er anført i 14.-16. pkt.
For indkomståret 2018 udgør beløbet 12.400 kr.
For indkomståret 2019 udgør beløbet 12.000 kr.
For indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår udgør beløbet 11.667
kr.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts 2017
og har virkning fra og med indkomståret 2018. |
|