Skriftlig fremsættelse (14. december
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
personskatteloven og lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter (Forhøjelse
af bundskatten og det skrå skatteloft samt reduktion af den
grønne check til finansiering af afskaffelsen af
PSO-afgiften m.v.)
(Lovforslag nr. L 101)
Det er en bunden opgave at finde en
langsigtet løsning, der omlægger PSO-systemet og
sikrer holdbar finansiering af den grønne omstilling. Den
løsning har V-regeringen fundet sammen med et bredt flertal
af Folketingets partier bestående af Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti med indgåelse af
aftalen af 17. november 2016 om afskaffelse af PSO-afgiften.
Med aftalen afskaffes PSO-afgiften på
en måde, der langtidssikrer den grønne omstilling,
styrker erhvervslivets konkurrenceevne og samlet set giver de
danske husholdninger en økonomisk gevinst. Borgerne
får allerede fra 2017 en lavere elregning, mens der fra 2018
og frem til 2025 sker beskedne forhøjelser af bundskatten og
det skrå skatteloft samt reduktion af den grønne
check. Den samlede afgiftslettelse for borgere og virksomheder er
væsentligt større end merprovenuet ved
forhøjelsen af bundskatten og reduktionen af den
grønne check.
Dette lovforslag udmønter to
elementer i aftalen af 17. november 2016 om afskaffelse af
PSO-afgiften. For det første foreslås det at
forhøje bundskattesatsen med 0,05 pct.-point i 2018 stigende
til 0,09 pct.-point i 2022 og frem. Det skrå skatteloft for
personlig indkomst forhøjes parallelt. For det andet
foreslås det at reducere grøn check med 165 kr. i 2018
stigende til 350 kr. i 2025. Den supplerende grønne check
reduceres tilsvarende forholdsmæssigt. Den grønne
check reduceres ikke for folkepensionister og
førtidspensionister.
Samlet skønnes lovforslaget at
medføre et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 800 mio. kr. i 2018 stigende til ca.
1.400 mio. kr. i 2025. Den varige virkning skønnes til ca.
930 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes at øge
arbejdsudbuddet svarende til knap 400 personer i 2025.
Lovforslaget har en tæt
sammenhæng med finansloven for 2017, hvorfor det
fremsættes i tidsmæssig tilknytning til de lovforslag,
der udmønter finanslovsaftalen for 2017. Henset til
aftaletidspunktet har det således ikke været muligt at
sende lovforslaget i 4 ugers høring forud for
fremsættelsen. Lovforslaget er sendt i høring den 9.
december 2016 med høringsfrist den 9. januar 2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.