Tillægsbetænkning afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 3. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er under den fornyede udvalgsbehandling
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1,
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 5, og finansministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3 og 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2016 og var til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen. Udvalget afgav betænkning den 14. marts
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. marts 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3
møder.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 3 og 4 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og SF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 2-5 stillede ændringsforslag og imod det under nr.
1 stillede ændringsforslag.
Alternativets medlem af udvalget udtaler,
at med Vederlagskommissionen havde Folketinget en unik mulighed for
at skabe rimelige og gennemsigtige lønninger for politikerne
i kraft af det arbejde, som den uafhængige
Vederlagskommission havde udført. Alternativet så
helst, at Vederlagskommissionens anbefalinger blev fuldt
implementeret, dog med det forbehold, at der skulle ske fuld
modregning af alle indtægter i eftervederlag. Derfor synes
Alternativet også, det er ærgerligt, at dette
lovforslag kun implementerer en meget lille del af
Vederlagskommissionens anbefalinger. Det er positivt, at
ministrenes vederlag kommer til at følge
lønudviklingen på det øvrige arbejdsmarked, at
pensionsalderen hæves til folkepensionsalderen, og at
perioden for ministres eftervederlag sættes ned. Dog er det
ærgerligt, at perioden for eftervederlag ikke kommer til at
følge Vederlagskommissions anbefalinger. Mest
ærgerligt er det dog, at Vederlagskommissionens anbefalinger
om en øget gennemsigtighed i lønningerne kombineret
med en omlægning af pensionen fra tjenestemandslignende
pension til arbejdsmarkedslignende pension ikke bliver
gennemført. Det ville have gjort lønningerne lettere
at sammenligne med andre offentligt ansattes og dermed have skabt
større gennemsigtighed.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
1) Nr.
12 og 13 udgår.
[Muligheden for
førtidspension på grund af alder udgår af
lovforslaget]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, EL og ALT):
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Der indbetales
25 pct. af grundvederlaget efter § 1, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
til en arbejdsmarkedspensionsordning, der opfylder de krav til
ydelsessammensætning m.v., som gælder for ansatte i
staten. Finansministeren fastsætter nærmere regler
herom.««
[Etablering af en
bidragsfinansieret pensionsordning for ministre]
Til § 2
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1 ændres »1.
maj« til: »1. juni«.
[Ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt]
4) I
stk. 4 ændres »30.
april« til: »31. maj«.
[Udvidelse af periode for
overgangsbestemmelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
3]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, EL og ALT):
5) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 01, har virkning for funktionstid som minister fra og
med den 1. maj 2017. For funktionstid fra og med den dato optjenes
ingen ret til pension efter §§ 4 og 5 i lov om vederlag
og pension m.v. for ministre. For udbetaling af egenpension optjent
på grundlag af medlemsperioder til og med den 30. april 2017
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse
vedrørende bidragsdefineret pensionsordning for
ministre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget vil
forhenværende ministre ikke have mulighed for at få
førtidspension før folkepensionsalderen mod et
livsvarigt førtidspensionsfradrag i den samlede optjente
pension.
En forhenværende minister vil med
ændringsforslaget derfor få udbetalt sin
ministerpension afhængigt af, hvornår den er
optjent.
Ministerpension optjent i perioden fra den
1. januar 2000 til den 31. december 2006 vil blive udbetalt,
når den forhenværende minister fylder 60.
Ministerpension optjent i perioden fra den
1. januar 2007 til den 30. april 2017 vil blive udbetalt, når
den forhenværende minister når
efterlønsalderen.
Ministerpension optjent fra den 1. maj 2017
vil blive udbetalt, når den forhenværende minister
når folkepensionsalderen.
Til nr. 2 og 5
Ændringsforslagene indebærer en
overgang til en ordning med bidragsbestemt pension for tidligere
ministre som foreslået af Vederlagskommissionen frem for, som
det fremsatte lovforslag indebærer, at fortsætte med en
ordning med ministerpension, der svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49.
Det foreslås, at der af
grundvederlaget sker indbetaling af et pensionsbidrag på 25
pct. svarende til den bidragsprocent, som Vederlagskommissionen har
anbefalet.
Pensionsbidrag skal indbetales til en
arbejdsmarkedspensionsordning, der opfylder de generelle krav til
ydelsessammensætning og tilbagekøb, der gælder
for bidragsfinansierede pensionsordninger for overenskomstansatte i
staten. Den enkelte minister vil selv kunne vælge, hvilket
pensionsinstitut der skal modtage bidragene, dog således at
pensionsordningen skal opfylde de gældende krav til
ydelsessammensætningen m.v.
Ved ydelsessammensætningen
forstås, at pensionsordningen skal indeholde en livsvarig
alderspension, en invalidedækning og en
børnepension.
Finansministeren vil fastsætte
nærmere regler om ordningen, herunder om ministres valg af
pensionsinstitut m.v.
Det foreslås med hensyn til
ikrafttræden og overgangsbestemmelser, at den ændrede
pensionsordning skal have virkning for funktionstid som minister
fra den 1. maj 2017, og at der for funktionstid efter den dato ikke
optjenes ret til pension efter §§ 4 og 5 i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre, mens de hidtil
gældende regler skal finde anvendelse for udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og med
den 30. april 2017. Det vil indebære, at der først med
virkning fra den 1. april 2017 skal ske indbetaling af
pensionsbidraget på 25 pct. af grundvederlaget, mens der
indtil da optjenes pensionsrettigheder efter de nuværende
regler.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juni 2017.
Ændringen af ikrafttrædelsestidspunktet skyldes, at
lovforslaget på nuværende tidspunkt ikke kan nå
at blive vedtaget til ikrafttræden den 1. maj 2017.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget udvides
perioden for overgangsordningen om allerede optjent ministerpension
i lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter lovforslagets § 1,
nr. 10, om udbetaling af ministerpension ved den
pågældendes folkepensionsalder, ikke finder anvendelse
for funktionstid som minister i perioden fra den 1. januar 2007 til
den 31. maj 2017. Det vil således være ministerpension
optjent fra den 1. juni 2017, der først kan udbetales ved
den pågældendes folkepensionsalder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura
Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine
Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Pelle
Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) Andreas Steenberg (RV) Jacob
Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 100
Bilagsnr. | Titel | 8 | Notat om ekspropriation ved ændring
af pensionsalder for optjent pensionsret | 9 | Udkast til
tillægsbetænkning | 10 | Ændringsforslag fra
finansministeren | 11 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | 12 | Betænkning |
|