Fremsat den 14. december 2016 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vederlag og
pension m.v. for ministre
(Ændring af ministres
vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning
på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
§ 1
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som
ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, lov
nr. 704 af 25. juni 2010, lov nr. 480 af 30. maj 2012, lov nr. 743
af 1. juni 2015 og § 17 i lov nr. 628 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»1.212.164 kr.« til: »1.248.386 kr.«, og
»31. marts 2012-niveau« ændres til: »31.
marts 2017-niveau«.
2. § 1,
stk. 2, 1. pkt., ophæves.
3. I
§ 1, stk. 2, 2. pkt., der bliver
1. pkt., ændres »1.151.555 kr.« til:
»1.185.966 kr.«, og »31. marts 2012-niveau«
ændres til: »31. marts 2017-niveau«.
4. § 1,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Vederlag efter stk. 1 og 2 reguleres én gang årligt
pr. 1. april med en reguleringsprocent, der beregnes på
baggrund af lønudviklingen på det offentlige
arbejdsmarked. Finansministeren fastsætter årligt
reguleringsprocenten.«
5. I
§ 1, stk. 4, udgår »og
godtgørelse for boligudgifter m.v.«.
6. I
§ 1 indsættes som stk. 6-11:
»Stk. 6.
En minister, der ikke er medlem af Folketinget, og som har
bopæl uden for det sjællandske område, kan
få dækket udgifter til hotelovernatninger i
Københavnsområdet i forbindelse med sit hverv som
minister. I stedet for dækning af udgifter til
hotelovernatninger efter 1. pkt. kan en minister, der ikke er
medlem af Folketinget, og som har bopæl uden for det
sjællandske område, vælge at modtage
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet. Godtgørelsen kan ydes i op
til 3 måneder efter fratræden som minister.
Stk. 7. Den
samlede godtgørelse efter stk. 6 kan maksimalt udgøre
75.698 kr. pr. år i oktober 2015-niveau og udbetales mod
dokumentation til dækning af egentlige boligudgifter.
Beløbet i 1. pkt. reguleres efter reglerne i § 109 a,
stk. 12, i lov om valg til Folketinget.
Stk. 8. Der kan
uden dokumentation ydes godtgørelse for dobbelt
husførelse til en minister, der efter stk. 6 får
dækning af hoteludgifter eller godtgørelse for en fast
supplerende bolig. Godtgørelsen udgør 30.208 kr. pr.
år i oktober 2015-niveau og reguleres efter reglerne i §
109 a, stk. 12, i lov om valg til Folketinget.
Stk. 9. En
minister kan i et kalenderår få dækket udgifterne
til op til 12 overnatninger på hotel i Danmark i forbindelse
med varetagelsen af sit hverv som minister. Der ydes dog ikke
dækning til ministre, der modtager godtgørelse efter
stk. 6 og 8, såfremt der er tale om hotelovernatning i
Københavnsområdet.
Stk. 10.
Værdien af hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 6,
1. pkt., og stk. 9, godtgørelse for fast supplerende bolig
efter stk. 6, 2. pkt., jf. stk. 7, og godtgørelse for
dobbelt husførelse efter stk. 8, indgår ikke i den
skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for udgifter, der er forbundet med hvervet
som minister, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v.
Stk. 11.
Finansministeren fastsætter nærmere regler om udgifter
til hotelovernatning efter stk. 6, 1. pkt., om godtgørelse
for boligudgifter efter stk. 6, 2. pkt., om godtgørelse af
egentlige boligudgifter efter medlemskabets ophør efter stk.
6, 3. pkt., om krav til dokumentation for egentlige boligudgifter
og om beregning af udgifter til ejerbolig og lign. efter stk. 7, om
dækning af udgifter til dobbelt husførelse efter stk.
8, om dækning af udgifter til hotelovernatning efter stk. 9
og om hotelovernatning i forbindelse med udtræden af
Folketinget. Finansministeren fastsætter endvidere regler om
adgang til ydelser efter stk. 6-9 under orlov og om adgangen til at
bevare sådanne ydelser efter en flytning.«
7. I
§ 2, stk. 2, udgår »og
godtgørelse for boligudgifter m.v.«, og to steder
ændres »de« til: »det«.
8. I
§ 3, stk. 1, 3. pkt., ændres
»18 måneder« til: »6
måneder«.
9. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Finansministeren fastsætter nærmere regler om beregning
af eftervederlagsperioden efter stk. 1, om nedsættelse af
ministereftervederlaget efter stk. 3 og om administration af
ministereftervederlaget.«
10. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension.«
11. I
§ 4, stk. 1, 3. pkt., ændres
»Helbredsnævnet« til: »Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager.«
12. I
§ 4 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
En forhenværende minister, der ikke er omfattet af
overgangsordninger om pensionsudbetalingstidspunkter, kan
vælge at få pensionen udbetalt før
folkepensionsalderen, dog tidligst fra pensionsudbetalingsalderen
mod et førtidspensionsfradrag efter de regler, der
gælder for tjenestemænd i staten. Hvis en
forhenværende minister, der er omfattet af overgangsordninger
med hensyn til pensionsudbetalingstidspunkt, tillige har optjent
ministerpension, der skal udbetales fra folkepensionsalderen,
vælger førtidsalderspensionering, beregnes det
førtidspensionsfradrag, der er nævnt i 1. pkt., af den
samlede pension fra det første
pensionsudbetalingstidspunkt.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
13. I
§ 4, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Stk. 2, nr. 3« til: »Stk. 3, nr.
3«.
14. I
§ 9, 2. pkt., ændres
»§ 7« til: »§ 8, stk. 1,«, og
»§ 7, stk. 1« ændres til: »§ 8,
stk. 1«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2017.
Stk. 2. § 1, nr. 8,
har virkning for personer, der virker som ministre efter
førstkommende valg til Folketinget. Træder ministeriet
tilbage som et resultat af førstkommende valg til
Folketinget, har § 1, nr. 8, dog ikke virkning for personer,
der fungerer som ministre, indtil et nyt ministerium er
udnævnt.
Stk. 3. § 1, nr.
10, finder ikke anvendelse for funktionstid som minister i perioden
1. januar 2007-31. marts 2017. For denne funktionstid finder de
hidtil gældende regler om udbetaling af egenpension
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | | 2.1. | Vederlagskommissionen | | 2.2. | Vederlagskommissionens anbefalinger | | 2.3. | Finansministeriets overvejelser | | 2.4. | Stemmeaftalen om ændring af
fuldtidspolitikeres vederlæggelse | | | 2.4.1. | Vederlag | | | 2.4.2. | Eftervederlag | | | 2.4.3. | Pension | | | 2.4.4. | Ikrafttræden | | 2.5. | Implementering af stemmeaftalen for
så vidt angår borgmestre og
regionsrådsformænd | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Regulering af vederlag på baggrund af
den faktiske lønudvikling i den offentlige sektor | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning | | 3.2. | Ændring af mindsteperioden for
eftervederlag | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning | | 3.3. | Ændring af pensionsalderen | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning | | 3.4. | Boliggodtgørelse m.v. for ministre,
der ikke er medlemmer af Folketinget | | | 3.4.1. Gældende ret | | | 3.4.2. Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den daværende regering (Venstre) indgik
den 3. oktober 2016 en stemmeaftale med Socialdemokratiet, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om
ændring af fuldtidspolitikeres vederlæggelse som
opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger.
Lovforslaget udmønter den del af
stemmeaftalen, der angår ministre. Det foreslås at
ændre reguleringen af ministervederlag og eftervederlag,
sådan at reguleringen sker i takt med lønudviklingen i
den offentlige sektor med virkning fra den 1. april 2017. Det
foreslås også at ændre mindsteperioden for
ministereftervederlag fra 18 måneder til 6 måneder.
Endvidere foreslås en ændring af pensionsalderen,
sådan at ministerpension optjent ved funktion som minister
fra den 1. april 2017 og fremefter først kan udbetales ved
personens folkepensionsalder. Endelig foreslås det at
præcisere reglerne om boliggodtgørelse m.v. til
ministre, som ikke er medlemmer af Folketinget.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af lov om valg
til Folketinget, der udmønter den del af stemmeaftalen, der
angår medlemmer af Folketinget.
Den del af stemmeaftalen, der angår
borgmestre og regionsrådsformænd, udmøntes af
økonomi- og indenrigsministeren ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2014 om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv, som
er udstedt i medfør af lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni 2015, og ved en
ændring af bekendtgørelse nr. 794 af 25. juni 2014 om
vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelse af regionale
hverv, som er udstedt i medfør af regionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 770 af 9. juni 2015.
2. Lovforslagets
baggrund
2.1. Vederlagskommissionen
I marts 2014 indgik den daværende
regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) en politisk aftale
med Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om en mere tidssvarende vederlæggelse af politikere. Aftalen
indebar bl.a. en ændring i niveauet for det faste vederlag
til menige kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer samt
en ændret reguleringsform af det faste vederlag. Aftalen
indebar ikke nogen ændringer i forhold til
vederlæggelsen af borgmestre og
regionsrådsformænd, hvis hverv adskiller sig fra de
menige kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer ved at
være fuldtidshverv på linje med hvervet som
folketingsmedlem og minister.
Med aftalen forpligtede aftaleparterne sig til
at fremsætte forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en kommission, der på baggrund af det
kommissorium, der indgik som bilag til aftalen, skulle have til
opgave at udarbejde et forslag til, hvordan den samlede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre fremadrettet skulle være.
Med folketingsbeslutning af 20. maj 2014 om
udmøntning af politisk aftale om en mere tidssvarende og
gennemsigtig vederlæggelse af politikere opfordrede
Folketinget bl.a. regeringen til at nedsætte en kommission
vedrørende den samlede vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre.
Vederlagskommissionen blev nedsat i sommeren
2014 og afgav sin rapport den 18. januar 2016.
2.2. Vederlagskommissionens anbefalinger
Vederlagskommissionens rapport baserede sig
på principper om afspejling af ligheder med andre
ansvarsfulde poster i respekt for de politiske hvervs særlige
karakter, fastholdelse af kendte rationaler for
vederlæggelsen, tilpasning i forhold til udviklingen på
det offentlige arbejdsmarked, en gennemsigtig og tidssvarende
vederlæggelse, nutidsvederlæggelse frem for
fremtidshonorering samt en tilbageholdenhed med anbefalinger, hvor
der ligger andre hensyn bag reglerne.
Rapporten indeholder en række
anbefalinger om den fremtidige vederlæggelse af politikere om
vederlag, om ny regulering af vederlag, om eftervederlag og om
pension.
Om vederlag anbefaler et flertal af
kommissionens medlemmer, at vederlaget for fuldtidspolitikere
forhøjes, at omkostningstillæg afskaffes, og at
vederlag til borgmestre og regionsrådsformænd
nedsættes, hvis de modtager vederlag for en række
politiske hverv.
Om en ny og ensartet reguleringsordning for
alle politiske hverv anbefaler kommissionen, at vederlagene
årligt reguleres svarende til forrige års
lønudvikling på det statslige, regionale og kommunale
arbejdsmarked.
Om eftervederlag anbefaler et flertal af
kommissionens medlemmer nedsættelse af eftervederlagsperioden
samt nedsættelse af mindsteperioden for eftervederlag uanset
funktionstiden som politiker.
Om pension foreslår kommissionen en
fuldstændig omlægning af politikernes pensionsordning
til en bidragsdefineret pensionsordning.
Der henvises til sammenfatningen af forslag og
anbefalinger i Vederlagskommissionens rapport, kapitel 2, (side 10
ff.).
2.3. Finansministeriets overvejelser
Vederlagskommissionens rapport er udtryk for
en omfattende og grundig analyse af fuldtidspolitikernes
vederlæggelse.
I forlængelse af
offentliggørelsen af Vederlagskommissionens anbefalinger og
i kølvandet på den store offentlige debat, der har
været om emnet, herunder navnlig i forhold til kommissionens
anbefalinger om et højere vederlagsniveau for
fuldtidspolitikere, indledte finansministeren politiske
forhandlinger med Folketingets partier om en model for den
fremtidige vederlæggelse af fuldtidspolitikere. I
forhandlingerne indgik også overvejelser af anbefalinger fra
Vederlagskommissionens mindretal.
De politiske forhandlinger viste, at der ikke
kunne findes flertal for at gennemføre alle de anbefalinger,
som (et flertal af) Vederlagskommissionen fremsatte. Partierne
tilkendegav dog hver især, at de gerne så forskellige
ændringer i politikernes vederlæggelse
gennemført, bl.a. i forhold til eftervederlag og
pension.
Det har under forhandlingerne været
vigtigt, at politikernes vederlagsforhold samlet set er rimelige.
Men enkeltvis skal elementerne også kunne forsvares. Nogle af
de sager om politikernes vederlæggelse, som har skabt
opmærksomhed i pressen m.v., har netop drejet sig om
uhensigtsmæssigheder, der er en følge af, at
regelværket ikke altid har været tænkt som en
helhed.
Det har også været vigtigt at tage
hensyn til de formål, der lå bag nedsættelsen af
Vederlagskommissionen. Der skulle sikres en mere tidssvarende
vederlæggelse af politikerne. I den forbindelse skulle der
tages højde for den udvikling, der over de senere år
har været i politikernes arbejdsvilkår, herunder i
forhold til kompleksiteten i arbejdsopgaverne samt i forhold til
politikernes ansvar og arbejdsbyrde. Der skulle også tages
højde for hensyn til gennemsigtighed, åbenhed og en
indbyrdes sammenhæng mellem vilkårene for de
forskellige typer af politiske hverv, hvor det var relevant.
Elementerne i stemmeaftalen er både
samlet og enkeltvis et udtryk for en rimelig fremtidig
vederlæggelse af politikernes vederlagsforhold i
overensstemmelse med de formål, der lå bag
nedsættelsen af Vederlagskommissionen.
Der henvises for så vidt angår
ministre til gennemgangen nedenfor under lovforslagets hovedpunkter
(punkt 3) om forslag til regulering af den faktiske
lønudvikling i den offentlige sektor (punkt 3.1.), forslag
om ændring af mindsteperioden for eftervederlag (punkt 3.2.),
forslag om ændring af pensionsalderen (punkt 3.3).
2.4. Stemmeaftalen
om ændring af fuldtidspolitikeres
vederlæggelse
Den daværende regering (Venstre) indgik
den 3. oktober 2016 en stemmeaftale med Socialdemokratiet, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om
ændring af fuldtidspolitikeres vederlæggelse som
opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger.
Stemmeaftalen lægger op til en
række ændringer i fuldtidspolitikeres vederlag,
eftervederlag og pension, jf. punkt 2.4.1-2.4.4 nedenfor.
2.4.1. Vederlag
Stemmeaftalen vil indebære, at
folketingsmedlemmer og ministre beholder deres nuværende
vederlagsniveau, men at den midlertidige nedsættelse af
ministervederlaget på 5 pct., som løber til og med den
31. december 2019, ikke forlænges. Vederlaget til borgmestre
og regionsrådsformænd foreslås hævet med
31,4 pct. svarende til forskellen mellem udviklingen i vederlagene
siden 1994 og den faktiske lønudvikling på det
kommunale og regionale arbejdsmarked (4. kvartal 2015-niveau).
Vederlaget til de menige kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer blev hævet efter tilsvarende
principper i 2014.
Stemmeaftalen vil også indebære,
at borgmestres, regionsrådsformænds,
folketingsmedlemmers og ministres vederlag reguleres årligt
på baggrund af den faktiske lønudvikling i den
offentlige sektor. Aftalen vil indebære, at politikernes
vederlag hvert år vil blive reguleret med et uvægtet
gennemsnit af den statslige og den kommunale/regionale
lønudvikling i stedet for de forskellige
reguleringsordninger, som findes i dag.
2.4.2. Eftervederlag
Stemmeaftalen vil indebære, at
mindsteperioden for eftervederlag til ministre nedsættes fra
18 måneder til 6 måneder, og mindsteperioden for
eftervederlag til folketingsmedlemmer nedsættes fra 12
måneder til 6 måneder. Aftalen vil desuden
indebære, at man fremadrettet ikke skal kunne få
eftervederlag fra sit tidligere hverv som borgmester eller
regionsrådsformand, hvis man samtidig modtager vederlag som
minister eller folketingsmedlem.
2.4.3. Pension
Stemmeaftalen vil indebære, at
borgmestres, regionsrådsformænds, folketingsmedlemmers
og ministres pensionsalder hæves fra efterlønsalderen
til folkepensionsalderen med mulighed for
førtidspensionering mod en livsvarig reduktion i pensionen.
Som overgangsordning er det forudsat, at pension, optjent
før ændringernes ikrafttræden, følger de
hidtil gældende regler om pensionsudbetalingstidspunkt.
2.4.4. Ikrafttræden
Stemmeaftalen vil indebære, at
ændringen af folketingsmedlemmers og ministres
pensionsordning træder i kraft den 1. april 2017, og at
ændringen af folketingsmedlemmers og ministres
eftervederlagsordning skal have virkning efter førstkommende
folketingsvalg, efter loven er trådt i kraft.
Niveaujusteringen af borgmester- og
regionsrådsformandsvederlaget, ændringen af deres
eftervederlagsordning og pensionsordning vil træde i kraft
den 1. januar 2017. Regulering af vederlagene på baggrund af
den faktiske lønudvikling i den offentlige sektor for
borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre, vil blive anvendt ved regulering af vederlag og
eftervederlag fra den 1. april 2017.
2.5. Implementering
af stemmeaftalen for så vidt angår borgmestre og
regionsrådsformænd
Det er som nævnt i punkt 1 hensigten, at
den del af stemmeaftalen, der angår borgmestre og
regionsrådsformænd, udmøntes af økonomi-
og indenrigsministeren ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2014 om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv, som
er udstedt i medfør af lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni 2015, og ved en
ændring af bekendtgørelse nr. 794 af 25. juni 2014 om
vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelse af regionale
hverv, som er udstedt i medfør af regionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 770 af 9. juni 2015.
Reglerne om vederlag til borgmestre og
regionsrådsformænd forventes at blive ændret,
således at vederlaget hæves med 31,4 pct. svarende til
forskellen mellem udviklingen i vederlagene siden 1994 og den
faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked (4. kvartal 2015-niveau). Endvidere forventes
reglerne om den fremadrettede regulering af vederlaget til
borgmestre og regionsrådsformænd at blive ændret,
således at borgmestres og regionsformænds vederlag
reguleres årligt på baggrund af den faktiske
lønudvikling i den offentlige sektor med et uvægtet
gennemsnit af den statslige og den kommunale/regionale
lønudvikling. Den fremadrettede regulering af vederlaget til
borgmestre og regionsrådsformænd vil svare til de
foreslåede regler for ministre og folketingsmedlemmer. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Reglerne om eftervederlag (efterløn)
til borgmestre og regionsrådsformænd forventes at blive
ændret, således at der ikke ydes eftervederlag
(efterløn), hvis en fratrådt borgmester eller
regionsrådsformand tiltræder som medlem af Folketinget
eller som minister.
Endelig vil reglerne om borgmestres og
regionsrådsformænds pensionsalder blive ændret,
således at borgmestres og regionsrådsformænds
pensionsalder hæves fra efterlønsalderen til
folkepensionsalderen for pension optjent efter, ændringen
træder kraft. Reglerne for borgmestres og
regionsrådsformænds pensionsalder vil svare til de
foreslåede regler for ministre og folketingsmedlemmer, der
for ministre og folketingsmedlemmer vil træde i kraft den 1.
april 2017. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10. Der
vil ligeledes blive indført regler om mulighed for tidlig
pensionering, som vil svare til de foreslåede regler for
ministre og folketingsmedlemmer. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 12.
De nye regler vedrørende vederlag,
eftervederlag (efterløn) og pension til borgmestre og
regionsrådsformænd forventes at træde i kraft den
1. januar 2017.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Regulering af
vederlag på baggrund af den faktiske lønudvikling i
den offentlige sektor
3.1.1 Gældende ret
Grundvederlag til ministre reguleres på
samme måde som tjenestemandslønninger, jf. § 1,
stk. 2, i lov om vederlag og pension m.v. for ministre. Regulering
af tjenestemandslønninger aftales i forbindelse med
overenskomstforhandlingerne på det statslige område,
typisk med en regulering en gang om året.
3.1.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Vederlagskommissionen har anbefalet, at
reguleringen af vederlag for varetagelsen af de forskellige
politiske hverv (ministre, folketingsmedlemmer, borgmestre og
regionsrådsformænd) bliver ens, således at der
ikke over tid sker en forskydning af forholdet mellem vederlagene,
og kommissionen finder det mest rigtigt, at reguleringen tager sit
udgangspunkt i lønudviklingen på det offentlige
arbejdsmarked, og politikernes vederlag vil således ikke
stige mere end offentligt ansattes lønninger under
lavkonjunkturer præget af løntilbageholdenhed og i
øvrigt følge almindelige lønreguleringer under
højkonjunkturer.
Med stemmeaftalen af 3. oktober 2016 er der
enighed om en ensartet regulering for alle politikerhverv i
overensstemmelse med Vederlagskommissionens anbefaling.
Med lovforslaget vil ministres vederlag blive
reguleret årligt med virkning fra den 1. april 2017 på
baggrund af den faktiske lønudvikling i den offentlige
sektor.
Det vil indebære, at ministres vederlag
hvert år vil blive reguleret med et uvægtet gennemsnit
af den statslige og den kommunale henholdsvis regionale
lønudvikling.
Den foreslåede ændring har
baggrund i en anbefaling fra Vederlagskommissionen, og
Vederlagskommissionens rapport, kapitel 6 (side 158ff).
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1, 3 og 4.
3.2. Ændring
af mindsteperioden for eftervederlag
3.2.1. Gældende ret
Når en minister fratræder som
minister, har vedkommende ret til eftervederlag. Den
fratrådte minister modtager eftervederlag i en periode, der
svarer til halvdelen af det antal hele måneder, som
vedkommende senest har været minister, dog mindst 18
måneder og højst 36 måneder, jf. § 3, stk.
1, i lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
Eftervederlagets størrelse svarer til
det ministervederlag, vedkommende senest fik som minister. En
række indtægter fører til nedsættelse af
eftervederlag, jf. lovens § 3, stk. 2 og 3.
Der henvises Vederlagskommissionens rapport,
kapitel 4, punkt 4.5.2.4 (s. 119) for en beskrivelse af de
gældende regler om eftervederlag.
3.2.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Et flertal af Vederlagskommissionens medlemmer
har bl.a. anbefalet, at borgmestre, regionsrådsformænd
og folketingsmedlemmer højest kan modtage eftervederlag
svarende til 1 års vederlag, mens ministre højest kan
modtage eftervederlag svarende til 2 års vederlag.
Kommissionen anbefaler videre, at der som minimum ydes
eftervederlag svarende til 6 måneders vederlag. Yderligere
ret til eftervederlag optjenes forholdsmæssigt ved
varetagelse af det politiske hverv inden for en 4-årig
periode. Som udgangspunkt bør der efter
Vederlagskommissionens opfattelse indføres en ensartet
ordning for alle politikere.
Vederlagskommissionen lægger vægt
på, at den anbefalede ordning er baseret på et hensyn
til gennemsigtighed og åbenhed. Kommissionen lægger
endvidere vægt på, at de elementer, der indgår
ordningen, i et vist omfang kan spejles i gældende regler og
praksis for opsigelsesvarsler, kontraktophævelse m.v.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2, (side 21), og kapitel 7, (side 160ff).
I stemmeaftalen indgår et punkt om
nedsættelse af mindsteperioden for ministereftervederlag fra
18 måneder til 6 måneder. Aftalen indebærer
videre, at en person fremadrettet ikke kan få eftervederlag
fra tidligere hverv som borgmester eller regionsrådsformand,
samtidig med vederlag som minister eller folketingsmedlem.
Med lovforslaget vil mindsteperioden for
eftervederlag til ministre blive nedsat fra 18 måneder til 6
måneder, jf. punkt 3.2.2. med virkning for ministre, der
indtræder i en ny regering efter førstkommende
folketingsvalg
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 8.
3.3. Ændring
af pensionsalderen
3.3.1. Gældende ret
Ministerpension, der er optjent fra den 1.
januar 2007, kan udbetales efter, at den pågældende har
nået efterlønsalderen, jf. § 4, stk. 1, 2. pkt.,
i lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
Efterlønsalderen følger af
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, og varierer
afhængigt af den pågældendes
fødselsår.
Ministerpension, der er optjent ved
funktionstid i perioden den 1. januar 2000-31. december 2006, kan
udbetales fra den 1. i måneden efter, at vedkommende er fyldt
60 år, jf. § 19, stk. 7, i lov nr. 1587 af 20. december
2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som
følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og
folkepensionsalderen m.v.).
Ministerpension, der er optjent ved
funktionstid før den 1. januar 2000, kan udbetales fra den
1. i måneden efter at den pågældende
forhenværende minister ikke længere er berettiget til
ministereftervederlag, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1095 af 29.
december 1999 om ændring af lov om vederlag og pension m.v.
for ministre (Ændring vedrørende vederlag,
eftervederlag og egenpension m.v.).
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 4, punkt 4.5.2.5 (s. 120f) for en yderligere
beskrivelse af de gældende regler om eftervederlag.
3.3.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Vederlagskommissionen har for alle
fuldtidspolitikere anbefalet, at de nuværende pensionsregler,
som bygger på tjenestemandspensionssystemet, forlades til
fordel for bidragsdefinerede arbejdsmarkedspensionssystemer med
overordnede rammer som for offentligt ansatte.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2, punkt 2.3.5 (side 22) og kapitel 8 (side
174ff)
Stemmeaftalen vil indebære, at de
nuværende pensionsordninger for politikere fastholdes i deres
grundlæggende struktur, men at pensionsalderen hæves
til folkepensionsalderen med mulighed for
førtidspensionering mod en livslang reduktion i pensionen.
Politikeres pensionsalder vil fremover følge den for den
enkelte persons til enhver tid gældende folkepensionsalder i
stedet for som hidtil at følge efterlønsalderen.
Med lovforslaget vil ministres pensionsalder
blive hævet fra efterlønsalderen til
folkepensionsalderen, for så vidt angår pension optjent
fra den 1. april 2017. Der vil være mulighed for, at den
forhenværende minister kan vælge pensionsudbetaling
forud for folkepensionsalderen mod reduktion af den livsvarige
pension.
I forbindelse med den foreslåede
overgangsordning, jf. punkt 2.4.4. ovenfor, foreslås det, at
pension optjent før den 1. april 2017 følger de
hidtil gældende regler. Hvis en forhenværende minister,
der er omfattet af denne overgangsordning med hensyn til
udbetalingstidspunktet, tillige har optjent ministerpension, der
skal udbetales fra folkepensionsalderen, vælger
førtidsalderspensionering, beregnes
førtidspensionsfradraget af den samlede pension fra det
første udbetalingstidspunkt.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 10 og 12, samt
§ 2, stk. 3.
3.4. Boliggodtgørelse m.v. for ministre, der ikke
er medlemmer af Folketinget.
3.4.1 Gældende ret
Efter § 1, stk. 4, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre ydes der til ministre
omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter tilsvarende regler, som efter lov om valg til
Folketinget gælder for medlemmer af Folketinget. Det
følger af lovens § 2, stk. 2, at for en minister, som
modtager omkostningstillæg og godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter lov om valg til Folketinget,
nedsættes de i § 1, stk. 4, anførte tillæg
med et beløb, der svarer til de af Folketinget ydede
tillæg.
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har
i § 109 a, stk. 13, i lov om valg til Folketinget hjemmel til
at fastsætte nærmere regler om bl.a. godtgørelse
for boligudgifter m.v., dækning af udgifter til dobbelt
husførelse og dækning af udgifter til
hotelovernatninger.
Ved administration af reglerne om
eftervederlag følger Finansministeriet Folketingets
retningslinjer og praksis. Der er ikke i den gældende lov om
vederlag og pension m.v. for ministre hjemmel for finansministeren
til at fastsætte nærmere regler herom.
3.4.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget vil finansministeren få
hjemmel til at fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse om dækning af udgifter til
hotelovernatninger, godtgørelse for fast supplerende bolig
samt godtgørelse for dobbelt husførelse, der ydes til
de ministre, der ikke er medlemmer af Folketinget. Det
foreslås også, at finansministeren vil få hjemmel
til at kunne fastsætte nærmere regler om dækning
af sådanne udgifter.
Det foreslås endelig, at
finansministeren vil få hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om beregning af eftervederlagsperioden, om
nedsættelse af eftervederlag og om administration af
eftervederlag.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 5-7 og 9.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede nedsættelse af
mindsteperioden for eftervederlag til ministre fra 18 måneder
til 6 måneder kan betyde en mindreudgift til
ministereftervederlag, i det omfang en regerings medlemmer
fratræder ministerhvervet, før de har været
ministre i en sammenhængende periode på 3 år. Den
foreslåede udskydelse af udbetalingstidspunktet for pension
fra efterlønsalderen til folkepensionsalderen kan på
længere sigt betyde en mindreudgift til pension. De
økonomiske konsekvenser af den foreslåede
ændring af reguleringen af ministervederlag og
ministereftervederlag til at følge et uvægtet
gennemsnit af lønudviklingen for offentligt ansatte i stedet
for den centrale statslige regulering vil afhænge af den
fremtidige lønudvikling på de nævnte
områder og kan derfor ikke opgøres præcist. Det
er lagt til grund, at relationen mellem den centrale statslige
regulering og et uvægtet gennemsnit af den faktiske
lønudvikling i staten henholdsvis kommuner og regioner i
perioden 2017-2020 vil være den samme som i årene
2012-2016. Under denne forudsætning vil merudgifterne
forbundet med den ændrede regulering stige med ca. 0,2 mio.
kr. om året.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 17. oktober 2016 til den 14. november 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Datatilsynet, Folketingets Administration, Rigsrevisionen og
Udbetaling Danmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgift for staten vedrørende
den ændrede mindsteperiode for eftervederlag og det
ændrede udbetalingstidspunkt for egenpension | Merudgift for staten vedrørende
vederlag og eftervederlag for så vidt angår den
ændrede regulering | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser |
|
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 1, stk. 1, i lov om vederlag og
pension m.v. til ministre udgør grundvederlaget til ministre
pr. 31. marts 2012 1.212.164 kr. i årligt grundbeløb
før den midlertidige nedsættelse af ministres vederlag
med 5 pct., jf. lovens § 1, stk. 2.
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt., at
grundvederlaget nulstilles pr. 31. marts 2017 på den
måde, at ministrenes grundvederlag på 1.212.164 kr.
årligt før den midlertidige nedsættelse (31.
marts 2012-niveau) opreguleres med den hidtil gældende
lønreguleringsprocent pr. 1. april 2016 på 2,9882
pct., således at grundvederlaget pr. 31. marts 2017
udgør 1.1.248.386 kr. årligt. En sådan opregning
til nyt grundvederlag er en forudsætning for den nye
fremtidige regulering, der er foreslået i lovforslagets
§ 1, nr. 4, om regulering på grundlag af den faktiske
offentlige lønudvikling.
Til nr.
2
Det foreslås, at § 1, stk. 2, 1.
pkt., i lov om vederlag og pension m.v. til ministre, som
fastsætter ministervederlaget i perioden den 1. januar
2011-31. marts 2012, ophæves, da denne vederlagsperiode er
udløbet.
Til nr.
3
Efter § 1, stk. 2, 2. pkt., i lov om
vederlag og pension m.v. til ministre er ministervederlaget
midlertidigt nedsat med 5 pct. i perioden den 1. januar 2012-31.
december 2019. Grundvederlaget til ministre udgør derfor i
denne periode 1.151.555 kr. årligt (31. marts
2012-niveau).
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 1, stk. 2, 2. pkt., at
grundvederlaget nulstilles pr. 31. marts 2017 på den
måde, at ministrenes grundvederlag på 1.151.555 kr.
årligt opreguleres med den hidtil gældende
lønreguleringsprocent pr. 1. april 2016 på 2,9882
pct., således at grundvederlaget pr. 31. marts 2017
udgør 1.185.966 kr. årligt. En sådan opregning
til nyt grundvederlag er en forudsætning for den nye
fremtidige regulering, der er foreslået i lovforslagets
§ 1, nr. 4, om regulering på grundlag af den faktiske
offentlige lønudvikling.
Det følger endvidere af lovens §
1, stk. 2, 2. pkt., der bliver 1. pkt., at den midlertidige
nedsættelse af grundvederlaget på 5 pct. ophører
pr. 31. december 2019. Fra 1. januar 2020 vil ministre få
udbetalt det i § 1, nr. 1, anførte grundvederlag
på 1.248.386 kr. årligt (31. marts 2017-niveau),
opreguleret med den reguleringsprocent, der beregnes på
baggrund af lønudviklingen på det offentlige
arbejdsmarked, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr.
4
Efter § 1, stk. 3, i lov om vederlag og
pension m.v. til ministre reguleres ministervederlaget på
samme måde som tjenestemandslønninger, som beskrevet i
de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1. Regulering af
tjenestemandslønninger aftales i forbindelse
overenskomstforhandlingerne på det statslige område,
typisk med en regulering en gang om året.
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 1, stk. 3, at
ministervederlaget med virkning fra den 1. april 2017 vil blive
reguleret én gang årligt pr. 1. april med en
reguleringsprocent, der vil blive beregnet på baggrund af den
faktiske lønudvikling i den offentlige sektor.
Finansministeren fastsætter reguleringsprocenten på
grundlag af Danmarks Statistiks Lønindeks for henholdsvis
den statslige sektor (ILON22) og for ansatte i kommuner og regioner
(ILON32) efter branche. Der vil blive beregnet et uvægtet
gennemsnit af stigningerne i de 2 lønindekser fra 4. kvartal
i det foregående år til 4. kvartal i året
før beregningssåret.
Til illustration kan opstilles følgende
beregningseksempel:
Hvis stigningstakten fra 4. kvartal i år
0 til 4. kvartal i år 1 er opgjort til 1,9716 procentpoint
for den statslige sektor og 0,8607 procentpoint for den
kommunale/regionale sektor, vil det uvægtede gennemsnit
udgøre 1,4162 pct., som vil være den
reguleringsprocent, som grundvederlaget skal reguleres med pr. 1.
april i år 2.
Hvis stigningen fra 4. kvartal i år 1
til 4. kvartal i år 2 opgøres til 1,7015 procentpoint
for den statslige sektor og 0,7758 procentpoint for den
kommunale/regionale sektor, vil det uvægtede gennemsnit
udgøre 1,2386 pct. Stigningen i reguleringsprocenten
beregnes herefter således: 101,4162 + (101,4162 x 1,2386) =
102,6723. Grundvederlaget skal herefter pr. 1. april i år 3
reguleres med 2,6723 pct.
Til nr.
5
Efter § 1, stk. 4, i lov om vederlag og
pension m.v. til ministre ydes der til ministre
omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter tilsvarende regler, som efter lov om valg til
Folketinget gælder for medlemmer af Folketinget.
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 1, stk. 4, at der til
ministre fortsat vil blive ydet omkostningstillæg efter
tilsvarende regler, som efter lov om valg til Folketinget
gælder for medlemmer af Folketinget, men at der for så
vidt angår godtgørelse for boligudgifter m.v. ikke vil
blive henvist til lov om valg til Folketinget.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6, om godtgørelse
for boligudgifter m.v.
Til nr.
6
Efter § 1, stk. 4, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre ydes der til ministre
omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter tilsvarende regler, som efter lov om valg til
Folketinget gælder for medlemmer af Folketinget. Ministre,
der ikke er medlem af Folketinget, og som ikke har fast bopæl
i det sjællandske område, har efter de gældende
regler ret til godtgørelse for boligudgifter m.v. efter
tilsvarende regler, som efter lov om valg til Folketinget
gælder for medlemmer af Folketinget.
Siden 2009 har det været hovedreglen, at
Folketinget stiller en af sine medlemsboliger i København
vederlagsfrit til rådighed for et ordinært medlem af
Folketinget, der har fast bopæl uden for det
sjællandske område. Hvis Folketinget ikke havde
mulighed for at stille en bolig til rådighed for et
sådant medlem, var ordningen oprindeligt sådan, at
medlemmet i stedet kunne modtage godtgørelse for en fast
supplerende bolig i Københavnsområdet, som den
pågældende selv tilvejebragte. Herudover kunne det
pågældende medlem få dækket udgifter i
forbindelse med dobbelt husførelse. En minister, der ikke
var medlem af Folketinget, og som ikke havde fast bopæl
på det sjællandske område, kunne få
boliggodtgørelse samt godtgørelse for dobbelt
husførelse efter de regler, som gjaldt for medlemmer af
Folketinget.
Reglerne i lov om valg til Folketinget er
efterfølgende ændret ad flere omgange med henblik
på at sikre en bedre udnyttelse af Folketingets
medlemsboliger, efterhånden som Folketinget fik mulighed for
at tilbyde alle berettigede medlemmer en medlemsbolig.
Retstilstanden er således nu, at hvis Folketinget ikke kan
stille en medlemsbolig til rådighed for et berettiget medlem,
kan den pågældende som hovedregel alene få
dækket sine udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet. Herved kan den
pågældende hurtigt og uden f.eks. først at
skulle sige et lejemål op tage en medlemsbolig i brug,
så snart den bliver tilgængelig. Herefter kan et
folketingsmedlem kun tilbydes boliggodtgørelse i ganske
særlige tilfælde, hvis den pågældende
ellers vil være henvist til at benytte hotel i en urimeligt
lang periode, eller hvis den pågældendes forhold,
herunder navnlig helbredsmæssige forhold, taler for det.
Da Finansministeriet ikke har mulighed for at
stille en bolig til rådighed for ministre, der ikke er medlem
af Folketinget, er det ikke længere muligt at henvise til
reglerne i lov om valg til Folketinget, og det forslås
derfor, at der i lov om vederlag og pension m.v. for ministre
indsættes regler herom.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 6, at en minister, der
ikke er medlem af Folketinget, og som har bopæl uden for det
sjællandske område, under visse betingelser vil kunne
få dækket udgifter til hotelovernatninger i
Københavnsområdet i forbindelse med varetagelsen af
sit hverv som minister, eller at pågældende kan modtage
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet.
Det er en betingelse for at få
godtgørelse for fast supplerende bolig og for at få
dækket udgifter til hotelovernatninger i
Københavnsområdet efter stk. 6, at den
pågældende minister har fast bopæl uden for det
sjællandske område. Det sjællandske område
udgøres af øerne Sjælland, Amager og
småøer med broforbindelse til Sjælland.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 7, at godtgørelse
for fast supplerende bolig og dækning af udgifter til
hotelovernatninger efter stk. 6 maksimalt kan udgøre et
grundbeløb på 75.698 kr. pr. år i oktober
2015-niveau og udgør pr. 1. oktober 2016 75.924 kr. pr.
år. Godtgørelse efter stk. 6 udbetales mod
dokumentation til dækning af egentlige boligudgifter.
En minister, der efter det foreslåede
§ 1, stk. 6, inden for samme kalenderår både
får dækket udgifter til hotelovernatninger og modtager
godtgørelse for fast supplerende bopæl, kan inden for
samme år sammenlagt højst modtage 75.924 kr. (sats pr.
1. oktober 2016).
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 8, at der uden
dokumentation kan ydes godtgørelse for dobbelt
husførelse, når en minister modtager
godtgørelse for fast supplerende bolig og dækning af
udgifter til hotelovernatninger efter stk. 6. Godtgørelsen
for dobbelt husførelse udgør 30.280 kr. pr. år
i oktober 2015-niveau. Pr. 1. oktober 2016 udgør
beløbet for dobbelt husførelse 30.370 kr.
årligt.
Beløbene i de foreslåede stk. 7
og 8 følger reguleringen af de tilsvarende beløb i
lov om valg til Folketinget, der ifølge lovens § 109 a,
stk. 12, reguleres 1. april og 1. oktober i takt den procentvise
ændring i det samlede forbrugerprisindeks henholdsvis
forbrugerprisindeksets boligpost i forhold til oktober 2015.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 9, at en minister i et
kalenderår kan få dækket udgifter til op til 12
overnatninger på hotel i Danmark i forbindelse med
varetagelsen af hvervet som minister. Dette gælder dog ikke
for de ministre, der modtager godtgørelse efter stk. 6 og 8
hvis hotelovernatningen foregår i
Københavnsområdet. For disse hotelovernatninger finder
Finansministeriets satser for hoteldispositionsbeløb
anvendelse.
I § 1, stk.
10, er foreslået indsat en bestemmelse om de
beskatningsmæssige forhold
Efter lov om vederlag og pension m.v. for
ministre modtager ministre en skattefri godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter tilsvarende regler som det, der
gælder for folketingsmedlemmer efter lov om valg til
Folketinget. Efter § 109 a, stk. 11, i lov om valg til
Folketinget, indgår godtgørelse for boligudgifter m.v.
ikke i den skattepligtige indkomst.
Som følge af de foreslåede §
1, stk. 6-9, hvorefter der etableres direkte hjemmel for
dækning af udgifter til hotelovernatninger,
godtgørelse for fast supplerende bolig samt
godtgørelse for dobbelt husførelse, der ydes til
ministre, der ikke er medlemmer af Folketinget, foreslås
indsat en skattefritagelsesbestemmelse, der med de
nødvendige justeringer svarer til den, der gælder for
medlemmer af Folketinget, jf. § 109 a, stk. 11, i lov om valg
til Folketinget.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 10, at værdien af
hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 6, 1. pkt., og stk.
9, godtgørelse for fast supplerende bolig efter stk. 6, 2.
pkt., og stk. 7 og godtgørelse for dobbelt husførelse
efter stk. 8, ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Der
kan ikke foretages fradrag i den skattepligtige indkomst for
udgifter, der er forbundet med hvervet som minister, herunder
boligudgifter, indenlandsk befordring m.v.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 11, at finansministeren
vil få hjemmel til at fastsætte nærmere regler i
en bekendtgørelse om dækning af udgifter til
hotelovernatninger og godtgørelse for en fast supplerende
bolig, jf. stk. 6, dokumentation for egentlige boligudgifter, jf.
stk. 7, godtgørelse for dobbelt husførelse, jf. stk.
8, og dækning af udgifter til op til 12 hotelovernatninger,
jf. stk. 9.
Der vil blive fastsat mere udførlige
regler om de nærmere betingelser for nævnte
godtgørelser m.v, om dokumentationskravet i stk. 6, om
regulering af beløbene i stk. 7 og 8, om nærmere
regler om type bolig (lejebolig, ejerbolig, andelsbolig og andre
boligformer), om de nærmere regler om udbetalingen af de
nævnte godtgørelser m.v. herunder ved hvervets
ophør, samt om adgangen til at bevare ydelser ved orlov og
efter en flytning.
Der vil i en bekendtgørelse blive
fastsat regler om, at godtgørelse for en fast supplerende
bolig i Københavnsområdet efter stk. 6
forudsætter, at boligen er beliggende i Region Hovedstaden,
at dækning af udgifter til hotelovernatninger efter stk. 6,
er betinget af, at hotellet er beliggende i Region Hovedstaden, og
at der fremlægges dokumentation for de afholdte udgifter samt
at hoteludgiften efter stk. 6 og 9, inklusive eventuel morgenmad,
ikke overstiger Finansministeriets satser for
hoteldispositionsbeløb.
Til nr.
7
Efter § 2, stk. 2, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre skal der for en minister, som modtager
omkostningstillæg og godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter lov om valg til Folketinget, ske nedsættelse med
de i § 1, stk. 4, anførte tillæg med et
beløb svarende til de af Folketinget ydede tillæg.
Da det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 6, at en minister, der ikke er medlem af
Folketinget, kan få dækket udgifter til
hotelovernatninger i Københavnsområdet eller kan
modtage godtgørelse for fast supplerende bolig i
Københavnsområdet, foreslås det som en
konsekvens heraf, at § 2, stk. 2, i lov om vederlag og pension
m.v. for ministre bliver ændret, sådan at bestemmelsen
alene omhandler situationer, hvor en minister, som modtager
omkostningstillæg efter lov om valg til Folketinget,
får nedsat det i § 1, stk. 4, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre anførte omkostningstillæg
med et beløb svarende til det af Folketinget ydede
omkostningstillæg.
Til nr.
8
Efter § 3, stk. 1, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre har en minister ved afgang fra sin
ministerstilling uden umiddelbar overgang til en anden
ministerstilling ret til eftervederlag. Eftervederlaget ydes i en
periode, der udgør halvdelen af det antal hele måneder
i en sammenhængende periode, hvori vedkommende senest har
været minister. Dog ydes der eftervederlag i mindst 18
måneder og højst 36 måneder.
Eftervederlagsperioden kan ikke udløbe på et tidligere
tidspunkt end udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden
fra en tidligere ministerperiode. Eftervederlag kan ikke ydes
samtidig med vederlag efter § 1, stk. 1 og 2.
Eftervederlagets størrelse svarer til
det ministervederlag, vedkommende senest fik som minister. En
række indtægter fører til nedsættelse af
eftervederlag, jf. lovens § 3, stk. 3.
Det følger af den foreslåede
ændring af § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre, at mindsteperioden for eftervederlag til
ministre ændres fra 18 måneder til 6 måneder.
Ændringen vil have virkning for personer, der fungerer som
ministre efter førstkommende valg til Folketinget, jf. de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, stk.
2.
Ændringen vil få betydning for
ministre, hvis seneste sammenhængende funktionsperiode som
minister er under 3 år. En minister, der fratræder som
minister, og hvis seneste sammenhængende funktionsperiode som
minister er 4 år, 11 måneder og 12 dage, har en
funktionstid på 59 hele måneder. Halvdelen heraf
udgør 29,5 måneder. Der rundes herefter op til
nærmeste antal hele måneder. Pågældende er
derfor berettiget til ministereftervederlag i 30 måneder.
Til nr.
9
Finansministeriet følger regler
svarende til Folketingets bekendtgørelse nr. 1081 af 6.
oktober 2014 om eftervederlag og dækning af udgifter til
uddannelser m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget med hensyn
til opgørelse af indtægtsgrundlaget for eventuel
nedsættelse af ministereftervederlaget, hvorefter
eftervederlaget bliver opgjort i perioder på 12
måneder. Det kan indebære, at allerede udbetalt
ministereftervederlag skal tilbagebetales ved udløb af
eftervederlagsperioden på 12 måneder.
Det følger af det foreslåede
§ 3, stk. 4, i lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
at finansministeren får hjemmel til at fastsætte
nærmere regler i en bekendtgørelse om administration
af eftervederlagsordningen, herunder om nedsættelsen af
eftervederlaget på grundlag af en forhenværende
ministers øvrige indtægter, bl.a. fordi der kan
være en tidsmæssig forskydning i udbetaling og
efterregulering af eftervederlagsbeløbene.
Det vil fremgå af
bekendtgørelsen, at Finansministeriet ved opgørelse
af den personlige indkomst lægger skattemyndighedernes
definition af løn, vederlag, overskud, pension m.v. til
grund. En forhenværende minister vil skulle afgive
erklæring om sine indkomstforhold.
Den skattemæssige værdi af
personalegoder vil blive medregnet i de indtægter, der
medfører nedsættelse af ministereftervederlaget efter
§ 3, stk. 3. Bidrag til pensionsordninger omfattet af afsnit I
i pensionsbeskatningsloven medregnes ikke i de indtægter, der
medfører nedsættelse af ministereftervederlaget efter
§ 3, stk. 3.
De indtægter, der medfører
nedsættelse af ministereftervederlaget efter § 3, stk.
3, gøres op. Såfremt der ikke er sammenfald mellem en
indtægtsoptjeningsperiode og udbetalingsperioden, vil
retserhvervelsestidspunktet som udgangspunkt blive lagt til grund.
Såfremt omstændighederne taler herfor, kan
udbetalingstidspunktet dog lægges til grund.
Hvis en indtægt vedrører en
periode, der kun delvis falder inden for eftervederlagsperioden,
henføres en forholdsmæssig del af indtægten til
eftervederlagsperioden svarende til eftervederlagsperiodens andel
af den periode, som indtægten vedrører.
Eftervederlag til en forhenværende
minister udbetales fra måneden efter den sidste måned
med udbetaling af ministervederlag.
Til nr.
10
Efter § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om
vederlag og pension m.v. til ministre kan ministerpension, der er
optjent ved funktionstid fra den 1. januar 2007, udbetales efter,
at den pågældende har nået
efterlønsalderen. Efterlønsalderen følger af
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, og varierer
afhængigt af den pågældendes
fødselsår.
Ministerpension, der er optjent ved
funktionstid i perioden den 1. januar 2000-31. december 2006, kan
udbetales fra den 1. i måneden efter, at vedkommende er fyldt
60 år, jf. § 19, stk. 7, i lov nr. 1587 af 20. december
2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som
følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og
folkepensionsalderen m.v.).
Ministerpension, der er optjent ved
funktionstid før den 1. januar 2000, kan udbetales fra den
1. i måneden efter den pågældende
forhenværende minister ikke længere er berettiget til
ministereftervederlag, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1095 af 29.
december 1999 om ændring af lov om vederlag og pension m.v.
for ministre (Ændring vedrørende vederlag,
eftervederlag og egenpension m.v.).
Disse pensionsudbetalingstidspunkter vil
fortsat gælde for pension optjent ved funktionstid som
minister henholdsvis før den 1. januar 2000 og før
den 1. januar 2007.
Den foreslåede ændring af §
4, stk. 1, 2. pkt., vil indebære, at ministerpension optjent
fra den 1. april 2017 først kan udbetales ved den
pågældendes folkepensionsalder. Folkepensionsalderen er
bestemt af den forhenværende ministers
fødselsår. Dette følger af § 1 a i lov om
social pension, hvorefter folkepensionsalderen i 2015 og herefter
hvert 5. år efter nærmere regler reguleres på
grundlag af udviklingen i den gennemsnitlige levetid for
60-årige. I 2015 er folkepensionsalderen reguleret til 68
år for personer født i 1963 og senere.
Til nr.
11
Efter § 4, stk. 1, 3. pkt., i lov om
vederlag og pension m.v. til ministre kan finansministeren efter
indhentet udtalelse fra Helbredsnævnet bestemme,
såfremt en forhenværende ministers erhvervsevne er
nedsat til halvdelen eller derunder på grund af
helbredsmæssige forhold, at pensionen udbetales fra den 1. i
måneden efter, at sag herom er rejst over for
finansministeren. Egenpensionen udbetales dog tidligst fra det
tidsrum, hvori vedkommende har ret til eftervederlag efter lovens
§ 3, stk. 1.
»Helbredsnævnet«
ændres til »Nævnet for Helbredsbedømmelser
i Tjenestemandssager«, der er nævnets navn, jf. §
31, stk. 2, i lov om tjenestemandspension.
Til nr.
12.
Med den foreslåede indførelse af
folkepensionsalderen som tidspunkt for udbetaling af
ministerpensionen følger det af det foreslåede §
4, stk. 2, at en forhenværende minister vil kunne vælge
at få udbetalt ministerpensionen før
folkepensionsalder mod et livsvarigt fradrag i pensionen
(førtidspensionsfradrag). En sådan fremrykket
udbetaling af alderspensionen mod reduktion af den livsvarige
pension kendes fra arbejdsmarkedspensioner i øvrigt,
herunder tjenestemandspensioner. Alderspensionen kan tidligst
udbetales fra pensionsudbetalingsalderen, som ligger 5 år
før folkepensionsalderen.
Det foreslås, at
førtidspensionsfradraget skal følge de for
tjenestemænd fra den 1. januar 2019 gældende regler om
førtidspensionsfradrag, som angivet i pkt. 3.2.1. i
cirkulære nr. 9159 af 26. marts 2015 om
førtidspensionsfradrag.
Førtidspensionsfradragets
størrelse er bestemt af tidspunktet for pensionering, idet
fradraget er højere, jo tidligere pensionen kommer til
udbetaling før folkepensionsalderen. Fradraget udgør
17 pct., hvis pensionen vælges udbetalt fra
pensionsudbetalingsalderen, som er 5 år før
folkepensionsalderen, og 4 pct. ved udbetaling 1 år
før folkepensionsalderen. Ved førtidspensionering 5
eller 4 år før folkepensionsalderen halveres det
kronetillæg til pensionen, der ydes, indtil den
pågældende får folkepension.
Hvis en forhenværende minister, der er
omfattet af overgangsordningen med hensyn til udbetalingstidspunkt,
og som tillige har optjent ministerpension, der udbetales fra
folkepensionsalderen, måtte vælge
førtidspensionering, vil den i § 4, stk. 1, 3. pkt.,
nævnte førtidsreduktion blive beregnet af den samlede
pension.
Til nr.
13
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr.
14
Ved § 1, nr. 10, i lov nr. 577 af 19.
december 1969 om ændring af lov om vederlag og pension m.v.
for ministre blev de daværende §§ 7-9 ændret
til §§ 8-10. I den forbindelse blev der ved en fejl ikke
foretaget konsekvensændringer i § 9, 2. pkt., af
henvisningerne til § 7, som blev til § 8. Med
lovforslagets § 1, nr. 14, bliver konsekvensændringerne
foretaget.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. april 2017.
Det foreslås i stk.
2, at § 1, nr. 8, har virkning for personer, der er
ministre i regeringen efter førstkommende valg til
Folketinget. Træder ministeriet tilbage som et resultat af
førstkommende valg til Folketinget, vil de gældende
regler om ministereftervederlag finde anvendelse for personer, der
fungerer som ministre, indtil et nyt ministerium er udnævnt.
Såfremt det nuværende ministerium fortsætter
efter førstkommende valg til Folketinget, eller et nyt
ministerium tiltræder i forbindelse med førstkommende
valg til Folketinget, vil disse ministre blive omfattet af de nye
regler. Herefter vil mindsteperioden for ministereftervederlag
være 6 måneder.
I stk. 3
foreslås en overgangsbestemmelse, som gælder for
allerede optjent ministerpension, sådan at § 1, nr. 10,
ikke finder anvendelse for funktionstid som minister i perioden den
1. januar 2007-31. marts 2017. For denne funktionstid anvendes de
hidtil gældende regler om udbetaling af egenpension, det vil
sige at pension optjent i denne periode udbetales fra den 1. i
måneden efter, at vedkommende har nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. For pension optjent i
funktionsperioder som minister før den 1. januar 2000
gælder bestemmelserne i § 2, stk. 2 og 3 i lov nr. 1095
af 29. december 1999. For pension optjent i funktionsperioder som
minister i perioden den 1. januar 2000-31. december 2006
gælder bestemmelsen i § 19, stk. 7, i lov nr. 1587 af
20. december 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vederlag og pension m.v. for
ministre, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004,
som ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
lov nr. 704 af 25. juni 2010, lov nr. 480 af 30. maj 2012, lov nr.
743 af 1. juni 2015 og § 17 i lov nr. 628 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Grundvederlaget til ministre udgør 1.212.164 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2012-niveau), jf. dog
stk. 2. Vederlaget til statsministeren udgør 125 pct. af
grundvederlaget, og vederlaget til udenrigsministeren og
finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, udgør 110 pct. af
grundvederlaget. Ingen minister kan oppebære mere end
ét vederlag efter denne bestemmelse. | | 1. I § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»1.212.164 kr.« til: »1.248.386 kr.«, og
»31. marts 2012-niveau« ændres til: »31.
marts 2017-niveau«. | Stk. 2. I
perioden 1. januar 2011 - 31. marts 2012 udgør
grundvederlaget 878.607 kr. i årligt grundbeløb (1.
oktober 1997-niveau). I perioden 1. april 2012 - 31. december 2019
udgør grundvederlaget 1.151.555 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau). | | 2. § 1, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves. 3. I § 1, stk. 2, 2. pkt., der bliver 1. pkt., ændres
»1.151.555 kr.« til: »1.185.966 kr.«, og
»31. marts 2012-niveau« ændres til: »31.
marts 2017-niveau«. | Stk. 3. Vederlag
efter stk. 1 og 2 reguleres på samme måde som
tjenestemandslønninger. Stk. 4. Til
ministre ydes omkostningstillæg og godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter tilsvarende regler, som efter lov om valg
til Folketinget gælder for medlemmer af Folketinget. Stk. 5. Vederlag
og tillæg m.v. udbetales med 1/12 månedlig forud fra
den første dag i den efter udnævnelsen følgende
måned og til udgangen af den måned, i hvilken afgangen
fra ministerstillingen finder sted. | | 4. § 1, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Vederlag efter stk. 1 og 2 reguleres én gang årligt
pr. 1. april med en reguleringsprocent, der beregnes på
baggrund af lønudviklingen på det offentlige
arbejdsmarked. Finansministeren fastsætter årligt
reguleringsprocenten.« 5. I § 1, stk. 4, udgår »og
godtgørelse for boligudgifter m.v.«. | | | | | | 6. I § 1 indsættes som stk. 6-11: »Stk. 6.
En minister, der ikke er medlem af Folketinget, og som har
bopæl uden for det sjællandske område, kan
få dækket udgifter til hotelovernatninger i
Københavnsområdet i forbindelse med sit hverv som
minister. I stedet for dækning af udgifter til
hotelovernatninger efter 1. pkt. kan en minister, der ikke er
medlem af Folketinget, og som har bopæl uden for det
sjællandske område, vælge at modtage
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet. Godtgørelsen kan ydes i op
til 3 måneder efter fratræden som minister. Stk. 7. Den
samlede godtgørelse efter stk. 6 kan maksimalt udgøre
75.698 kr. pr. år i oktober 2015-niveau og udbetales mod
dokumentation til dækning af egentlige boligudgifter.
Beløbet i 1. pkt. reguleres efter reglerne i § 109 a,
stk. 12, i lov om valg til Folketinget. Stk. 8. Der kan
uden dokumentation ydes godtgørelse for dobbelt
husførelse til en minister, der efter stk. 6 får
dækning af hoteludgifter eller godtgørelse for en fast
supplerende bolig. Godtgørelsen udgør 30.280 kr. pr.
år i oktober 2015-niveau og reguleres efter reglerne i §
109 a, stk. 12, i lov om valg til Folketinget. Stk. 9. En
minister kan i et kalenderår få dækket udgifterne
til op til 12 overnatninger på hotel i Danmark i forbindelse
med varetagelsen af sit hverv som minister. Der ydes dog ikke
dækning til ministre, der modtager godtgørelse efter
stk. 6 eller 8, såfremt der er tale om hotelovernatning i
Københavnsområdet. Stk. 10.
Værdien af hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 6,
1. pkt. og stk. 9, godtgørelse for fast supplerende bolig
efter stk. 6, 2. pkt., jf. stk. 7, og godtgørelse for
dobbelt husførelse efter stk. 8 indgår ikke i den
skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for udgifter, der er forbundet med hvervet
som minister, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v. Stk. 11.
Finansministeren fastsætter nærmere regler om udgifter
til hotelovernatning efter stk. 6, 1.pkt., om godtgørelse
for boligudgifter m.v. efter stk. 6, 2.pkt., om godtgørelse
af egentlige boligudgifter efter medlemskabets ophør efter
stk. 6, 3.pkt., om krav til dokumentation for egentlige
boligudgifter og om beregning af udgifter til ejerbolig og lign.,
efter stk. 7, om dækning af udgifter til dobbelt
husførelse efter stk. 8, om dækning af udgifter til
hotelovernatning efter stk. 9 og om hotelovernatning i forbindelse
med udtræden af Folketinget. Finansministeren
fastsætter endvidere regler om adgang til ydelser efter stk.
6-9 under orlov og om adgangen til at bevare sådanne ydelser
efter en flytning. | | | | §
2… | | | Stk. 2. For en
minister, som modtager omkostningstillæg og
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter lov om valg til
Folketinget, nedsættes de i § 1, stk. 4, anførte
tillæg med et beløb, der svarer til de af Folketinget
ydede tillæg. | | 7. I § 2, stk. 2, udgår »og
godtgørelse for boligudgifter m.v.«, og to steder
ændres »de« til: »det«. | | | | § 3. Ved
afgang fra en ministerstilling uden umiddelbar overgang til en
anden ministerstilling har en minister ret til eftervederlag.
Eftervederlag ydes i en periode, der udgør halvdelen af det
antal hele måneder, hvori vedkommende senest har været
minister. Dog ydes der eftervederlag i mindst 18 måneder og
højst 36 måneder. Eftervederlagsperioden kan ikke
udløbe på et tidligere tidspunkt end
udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden fra en
tidligere ministerperiode. Eftervederlag kan ikke ydes samtidig med
vederlag efter § 1, stk. 1 og 2. Stk.2-3.
--- | | 8. I § 3, stk. 1, 3. pkt., ændres
»18 måneder« til: »6
måneder«. | | | | | | 9. I § 3 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Finansministeren fastsætter nærmere regler om beregning
af eftervederlagsperioden efter stk. 1, om nedsættelse af
ministereftervederlaget efter stk. 3 og om administration af
ministereftervederlaget.« | | | | § 4. En
minister, som har haft mindst 1 års funktionstid som
minister, er berettiget til egenpension. Egenpensionen udbetales
fra den 1. i måneden efter, at vedkommende har nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Såfremt den
pågældendes erhvervsevne er nedsat til halvdelen eller
derunder på grund af helbredsmæssige forhold, kan
finansministeren dog efter indhentet udtalelse fra
Helbredsnævnet bestemme, at pensionen udbetales fra den 1. i
måneden efter, at sag herom er rejst over for
finansministeren. Egenpension udbetales dog tidligst fra
udløbet af det tidsrum, hvori vedkommende har ret til
eftervederlag efter § 3, stk. 1. | | 10. I § 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension.« 11. I § 4, stk. 1, 3. pkt., ændres
»Helbredsnævnet« til: »Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager.« | Stk. 2.
--- Stk. 3. Stk. 2,
nr. 3, finder ikke anvendelse, hvis dødsfaldet skyldes et
ulykkestilfælde eller en akut infektionssygdom indtruffet
efter ægteskabets indgåelse. Stk. 4-5.
--- | | 12. I § 4 indsættes som nyt
stykke: »Stk. 2.
En forhenværende minister, der ikke er omfattet af
overgangsordninger om pensionsudbetalingstidspunkter, kan
vælge at få pensionen udbetalt før
folkepensionsalderen, dog tidligst fra pensionsudbetalingsalderen
mod et førtidspensionsfradrag efter de regler, der
gælder for tjenestemænd i staten. Hvis en
forhenværende minister, der er omfattet af overgangsordninger
med hensyn til pensionsudbetalingstidspunkt, tillige har optjent
ministerpension, der skal udbetales fra folkepensionsalderen,
vælger førtidsalderspensionering, beregnes det
førtidspensionsfradrag, der er nævnt i 1. pkt., af den
samlede pension fra det første
udbetalingstidspunkt.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | | | | 13. I § 4, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Stk. 2, nr. 3« til: »Stk. 3, nr.
3«. | | | | § 9.
Udnævnes en tjenestemand til minister, kan den af ham hidtil
beklædte tjenestemandsstilling holdes besat ved konstitution
for hans funktionstid, hvis det skønnes forsvarligt af
hensyn til stillingens tarv, og for så vidt og så
længe konstitution i stillingen overhovedet er tilladt.
Statsministeren skal herom give meddelelse til det i § 7
nævnte udvalg, hvorefter der forholdes i overensstemmelse med
§ 7, stk. 1. | | 14. I § 9, 2. pkt., ændres »§ 7« til:
»§ 8, stk. 1,«, og »§ 7, stk. 1«
ændres til: »§ 8, stk. 1«. | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2017. | | | Stk. 2. §
1, nr. 8, har virkning for personer, der virker som ministre efter
førstkommende valg til Folketinget. Træder ministeriet
tilbage som et resultat af førstkommende valg til
Folketinget, har § 1, nr. 8, dog ikke virkning for personer,
der fungerer som ministre, indtil et nyt ministerium er
udnævnt. | | | Stk. 3. §
1, nr. 10, finder ikke anvendelse for funktionstid som minister i
perioden 1. januar 2007-31. marts 2017. For denne funktionstid
finder de hidtil gældende regler om udbetaling af egenpension
anvendelse. |
|