Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 14. marts 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 10
ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 9 og 10, og
finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2017 og var til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 17. oktober 2016 dette udkast til
udvalget, jf. UFO alm. del - bilag 9. Den 14. december 2016 sendte
finansministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til finansministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et samråd den 28.
februar 2017.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 6-8 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Radikale Venstre glæder sig over, at
det efter mange års radikal kamp endelig er lykkedes at
indføre den samme pensionsalder for politikere som for alle
andre danskere. I det hele taget får politikere nu et
pensionssystem, der i langt højere grad er sammenligneligt
med en almindelig arbejdsmarkedspension, også selv om
Radikale Venstre gerne havde set et politisk flertal
gennemføre flere af de anbefalinger, som
Vederlagskommissionen afgav. Nærværende lovgivning er
dog et markant skridt i den rigtige retning og udtryk for det
flertal, der i øjeblikket kan findes for en progressiv
ændring af pensionsreglerne for politikerne.
Radikale Venstre stemmer derfor for
finansministerens ændringsforslag, der er loyale over for den
indgåede aftale, og stemmer imod Enhedslistens
ændringsforslag, der ville indebære et brud med
forliget og i visse tilfælde medføre
ekspropriationslignende tiltag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme hverken
for eller imod lovforslaget.
Enhedslisten har i mange år arbejdet
for at normalisere politikeres pensionsforhold, sådan at de i
højere grad flugter med resten af befolkningens. Det er
derfor positivt, at der med lovforslaget tages enkelte skridt, der
begrænser de ublu privilegier, som politikere er omfattet af.
Lovforslaget er dog helt utilstrækkeligt og risikerer faktisk
på visse områder at stille politikere mere fordelagtigt
end med de gældende regler.
Når det gælder pensionen, har
partierne bag den aftale, der ligger til grund for lovforslaget,
desværre valgt ikke at følge Vederlagskommissionens
forslag om en bidragsbestemt pension, der flugter med de
arbejdsmarkedspensioner, som andre lønmodtagere er omfattet
af. I stedet har man fastholdt den nuværende langt mere
lukrative tjenestemandslignende pensionsordning. Hertil kommer, at
man har indført en ny ret til såkaldt
førtidspensionering, der som følge af den meget
lukrative pension vil betyde, at politikere også fremover kan
trække sig tilbage med en høj pension 5 år
før folkepensionsalderen og tilmed kan få pensionen
udbetalt, samtidig med at de arbejder og har en høj
indtægt.
Retten til den såkaldte
førtidspensionering vil trods de fradrag, som følger
af at vælge førtidspensioneringen, indebære, at
det kan være økonomisk lukrativt at vælge at
førtidspensionere sig, idet man afhængigt af levetiden
samlet set kan få udbetalt et højere beløb i
pension.
Endelig er det et stort problem, at
ændringen af pensionsreglerne kun gælder fremadrettet
og dermed ikke omfatter den del af pensionen, som nuværende
og tidligere ministre allerede har optjent. Det betyder, at de
ministre, der stod i spidsen for at øge befolkningens
pensionsalder, selv vil kunne hæve deres pension mange
år før folkepensionsalderen.
Enhedslisten har stillet en række
ændringsforslag til lovforslaget, som, hvis de vedtages, vil
bidrage til en mere vidtgående normalisering af politikernes
pensionsforhold, og som følger Vederlagskommissionens
anbefalinger.
Når det gælder ministres
vederlag og eftervederlag, er der også problemer i forslaget.
Tidligere ministre vil også fremover kunne få udbetalt
ministerpension, samtidig med at de modtager løn eller
vederlag fra andre politiske hverv, således at de reelt
får en dobbelt skatteyderbetalt indkomst.
Endelig bortfalder den reduktion af
ministerlønnen på 5 pct., som blev vedtaget i
forbindelse med genopretningspakken i 2010. Pakkens øvrige
elementer som forkortelsen af dagpengene må danskerne stadig
lide under, og derfor virker det hverken logisk eller rimeligt, at
ministre skal genvinde den løn, de havde før
genopretningspakken.
Enhedslisten har stillet
ændringsforslag, der fastholder ministres nuværende
lønforhold og fjerner muligheden for at få udbetalt
ministerpension, samtidig med at man får løn eller
vederlag for et andet politisk hverv.
Socialistisk Folkeparti mener
grundlæggende, at det er positivt, at der nu ændres ved
ministres løn- og pensionsvilkår. Socialistisk
Folkeparti har længe argumenteret for, at der bør ske
en ligestilling af ministres og resten af befolkningens
pensionsalder. Derfor mener Socialistisk Folkeparti, at det er
positivt, at ministre fremover først kan modtage pension,
når de når folkepensionsalderen, ligesom det er
positivt, at minimumsgrænsen for eftervederlag bliver
sænket til 6 måneder, og at ministres lønninger
fremover vil følge lønudviklingen i den offentlige
sektor. Socialistisk Folkeparti finder det dog problematisk, at
alle ministre ikke overgår til en bidragsbaseret pension
ligesom resten af arbejdsmarkedet, ligesom det er urimeligt, at
lovforslaget ikke har effekt på de nuværende ministres
allerede optjente pension. Endelig er Socialistisk Folkeparti
skeptisk over for muligheden for førtidspensionering for
ministre.
Lovforslaget indeholder en række
forbedringer, men også en række problematikker, som dog
i vidt omfang imødegås af Enhedslistens
ændringsforslag. Socialistisk Folkeparti vil derfor stemme
for lovforslaget, hvis disse ændringsforslag vedtages, men
hverken for eller imod lovforslaget, hvis de forkastes.
Et tredje
mindetal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de under nr. 5-9 stillede
ændringsforslag og imod de øvrige
ændringsforslag.
Med Vederlagskommissionen havde Folketinget
en unik mulighed for at skabe rimelige og gennemsigtige
lønninger for politikerne i kraft af det arbejde, som den
uafhængige kommission havde udført. Alternativet
så helst, at Vederlagskommissionens anbefalinger blev fuldt
implementeret, dog med det forbehold, at der skulle ske fuld
modregning af alle indtægter i eftervederlag. Derfor synes
Alternativet også, det er ærgerligt, at dette
lovforslag kun implementerer en meget lille del af
Vederlagskommissionens anbefalinger.
Det er positivt, at ministrenes vederlag
kommer til at følge lønudviklingen på det
øvrige arbejdsmarked, at pensionsalderen hæves til
folkepensionsalderen, og at perioden for ministres eftervederlag
sættes ned. Dog er det ærgerligt, at perioden for
eftervederlag ikke kommer til at følge
Vederlagskommissionens anbefalinger. Mest ærgerligt er det
dog, at Vederlagskommissionens anbefalinger om en øget
gennemsigtighed i lønningerne kombineret med en
omlægning af pensionen fra tjenestemandslignende pension til
arbejdsmarkedslignende pension ikke bliver gennemført. Det
ville have gjort lønningerne lettere at sammenligne med
andre offentligt ansattes og dermed have skabt større
gennemsigtighed.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Grundvederlaget til ministre
udgør 1.185.966 kr. i årligt grundbeløb (31.
marts 2017-niveau).««
[Permanentgørelse af den
reduktion på 5 pct. i ministres vederlag, der efter de
gældende regler udløber den 31. december 2019]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 1, stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk.
2-4.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
3) Nr. 3
udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
4)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Egenpension efter stk. 1, 2. pkt., udbetales ikke, såfremt en
forhenværende minister modtager vederlag eller eftervederlag
fra Europa-Parlamentet, Folketinget, en region, en kommune eller
politisk udpegede hverv i internationale organisationer.
Egenpension udbetales ved ophør af de i 1. pkt. nævnte
indtægter.««
[Standsning af udbetaling af
egenpension for en forhenværende minister, der modtager
indtægter fra nærmere opregnede politiske hverv eller
fra politisk udpegede hverv i internationale organisationer]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT og SF):
5)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Der indbetales
25 pct. af grundvederlaget efter § 1, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
til en arbejdsmarkedspensionsordning, der opfylder de krav til
ydelsessammensætning m.v., som gælder for ansatte i
staten. Finansministeren fastsætter nærmere regler
herom.««
[Etablering af en
bidragsfinansieret pensionsordning for ministre]
Til § 2
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres »1.
april« til: »1. maj«.
[Ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 4, har virkning fra den 1. april 2017.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Virkningstidspunkt for regulering
af vederlag]
8) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»1. januar 2007-31. marts 2017« til: »1. januar
2007-30. april 2017«.
[Udvidelse af periode for
overgangsbestemmelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT og SF):
9) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 02, har virkning for funktionstid som minister fra og
med den 1. april 2017. For funktionstid fra og med den dato
optjenes ingen ret til pension efter §§ 4 og 5 i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre. For udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og med
den 31. marts 2017 finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse
vedrørende bidragsdefineret ?pensionsordning for
ministre]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
10)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
Finansministeren fremsætter i
folketingsåret 2017-18 forslag til revision af loven med
hensyn til virkningstidspunktet for § 1, nr. 10, jf. § 2,
stk. 3.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler
udløber reduktionen på 5 pct. i ministres
grundvederlag den 31. december 2019.
Med ændringsforslaget gøres
den nuværende nedsættelse af ministres grundvederlag
med 5 pct. permanent.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget vil en
forhenværende minister ikke have ret til at oppebære
egenpension, hvis den pågældende samtidig modtager
vederlag eller eftervederlag fra et hverv i Europa-Parlamentet,
Folketinget, en region, en kommune eller politisk udpegede hverv i
internationale organisationer, eksempelvis som medlem af
Europa-Kommissionen eller generalsekretær for NATO.
En forhenværende minister, der har
ministerpension i udbetaling, og som indtræder i hverv i
Europa-Parlamentet, Folketinget, en region eller en kommune eller
politisk udpegede hverv i internationale organisationer, vil med
ændringsforslaget få standset udbetalingen af
ministerpension med virkning fra udgangen af den måned, hvori
vedkommende tiltræder hvervet.
Ved ophør af hverv i
Europa-Parlamentet, Folketinget, en region eller en kommune eller
politisk udpegede hverv i internationale organisationer vil den
forhenværende ministers egenpension blive udbetalt eller
genoptaget fra den 1. i måneden efter den måned, hvori
indtægten fra hvervet ophører. Hvis den
forhenværende minister modtager eftervederlag fra hvervet,
vil egenpensionen således blive udbetalt eller genoptaget fra
den 1. i måneden efter den måned, hvori
eftervederlagsperioden ophører.
Til nr. 5 og 9
Ændringsforslagene indebærer en
overgang til en ordning med bidragsbestemt pension for tidligere
ministre som foreslået af Vederlagskommissionen frem for, som
det fremsatte lovforslag indebærer, at fortsætte med en
ordning med ministerpension, der svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49.
Det foreslås, at der af
grundvederlaget sker indbetaling af et pensionsbidrag på 25
pct. svarende til den bidragsprocent, som Vederlagskommissionen har
anbefalet.
Pensionsbidrag skal indbetales til en
arbejdsmarkedspensionsordning, der opfylder de generelle krav til
ydelsessammensætning og tilbagekøb, der gælder
for bidragsfinansierede pensionsordninger for overenskomstansatte i
staten. Den enkelte minister vil selv kunne vælge, hvilket
pensionsinstitut, der skal modtage bidragene, dog således at
pensionsordningen skal opfylde de gældende krav til
ydelsessammensætningen m.v.
Ved ydelsessammensætningen
forstås, at pensionsordningen skal indeholde en livsvarig
alderspension, en invalidedækning og en
børnepension.
Finansministeren vil fastsætte
nærmere regler om ordningen, herunder om ministres valg af
pensionsinstitut m.v.
Det foreslås med hensyn til
ikrafttræden og overgangsbestemmelser, at den ændrede
pensionsordning skal have virkning for funktionstid som minister
fra den 1. april 2017, og at der for funktionstid efter den dato
ikke optjenes ret til pension efter §§ 4 og 5 i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre, mens de hidtil
gældende regler skal finde anvendelse for udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og med
den 31. marts 2017. Det vil indebære, at der først med
virkning fra den 1. april 2017 skal ske indbetaling af
pensionsbidraget på 25 pct. af grundvederlaget, mens der
indtil da optjenes pensionsrettigheder efter de nuværende
regler.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. maj 2017.
Ændringen af ikrafttrædelsestidspunktet skyldes, at
lovforslaget på nuværende tidspunkt ikke kan nå
at blive vedtaget til ikrafttræden den 1. april 2017.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget sikres det, at
den årlige regulering af vederlag første gang sker den
1. april 2017, selv om loven først træder i kraft den
1. maj 2017, jf. ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget udvides
perioden for overgangsordningen om allerede optjent ministerpension
i lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter lovforslagets § 1,
nr. 10, om udbetaling af ministerpension ved den
pågældendes ? folkepensionsalder, ikke finder
anvendelse for funktionstid som minister i perioden fra den 1.
januar 2007 til den 30. april 2017. Det vil således
være ministerpension optjent fra den 1. maj 2017, der
først kan udbetales ved den pågældendes
folkepensionsalder.
Til nr. 10
Det foreslås, at finansministeren i
folketingsåret 2017-18 fremsætter forslag til revision
af loven med hensyn til virkningstidspunktet for § 1, nr. 10,
jf. § 2, stk. 3.
I forbindelse med revisionen vil der skulle
tages stilling til, hvorvidt det reelt er en retlig
nødvendighed, at forhøjelsen af ministres
pensionsalder alene gives virkning for pension optjent efter
ændringslovens ikrafttræden. Det forventes, at
finansministeren til brug for denne vurdering indhenter en uvildig
juridisk redegørelse, dvs. en redegørelse fra andre
end regeringens jurister, om spørgsmålet i forhold til
grundlovens § 73 og fremsender redegørelsen til
Udvalget for Forretningsordenen, således at sagen kan
bedømmes på det bedst mulige oplysningsgrundlag.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura
Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine
Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Pelle
Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) Martin Lidegaard (RV) Jacob Mark
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
100
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren |
2 | Udkast til tidsplan |
3 | Tidsplan |
4 | Udkast til betænkning |
5 | Revideret tidsplan |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Ændringsforslag, fra
finansministeren. |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 100
|
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om teknisk bistand til et
lovforslag, som sikrer, at den ændrede pensionsalder vil
gælde for alle ministre fremover, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så der indføres
bidragsfinansieret pension, som Vederlagskommissionen foreslog det,
til finansministeren, og ministerens svar herpå. |
3 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der medfører fuld modregning i
eftervederlaget for lønindkomst, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der ophæver muligheden for at modtage
ministerpension, mens man modtager løn, vederlag eller
eftervederlag fra politiske hverv, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der medfører en
permanentgørelse af den reduktion på 5 pct. i
ministres lønninger, der er gældende indtil den 31.
december 2019, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så muligheden for førtidig
pensionering for ministre udgår, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om oversendelse af talepapir fra det
åbne samråd den 28. februar 2017, til finansministeren,
og ministerens svar herpå |
8 | MFU spm. om oversendelse af et notat, hvori
der nærmere redegøres for den foreslåede
mulighed for, at tidligere ministre selv kan vælge en
»førtidspensionering«, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | MFU spm. om, hvordan ministre vil
være stillet set i forhold modtagere af tjenestemandspension
og almindelige arbejdsmarkedspensioner, til finansministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | MFU spm. om en ny vurdering fra
Justitsministeriet om spørgsmål om mulig
ekspropriation, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | MFU spm. om indhentelse af en uvildig
juridisk vurdering af spørgsmål om mulig
ekspropriation, til finansministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvorvidt ændringsforslag nr.
4 til lovforslaget vil kunne udgøre ekspropriation, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 100
|
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om mulighed for
tidligere pension for politikere, til finansministeren |