Jeg vil gerne starte med at takke ordførerne for den positive modtagelse af lovforslaget.
Og det er jo rigtigt, som det er blevet sagt, at lovforslaget har to formål.
For det første skal forslaget sikre, at erhvervsdrivende har mulighed for at få dispensation til at få langsomtkørende motordrevne køretøjer over en fast forbindelse med motorvej.
Og for det andet skal forslaget sikre, at Vejdirektoratet får adgang til at fjerne efterladte køretøjer fra statsvejnettet.
Visse køretøjer må kun fremføres med så lav hastighed, at de ikke må køre på motorvej.
Det kan f.eks.
være landbrugsmaskiner og store entreprenørmaskiner.
I dag har politiet kun mulighed for at tillade kørsel med sådanne langsomme køretøjer på motorveje over Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Og jeg tror, de fleste kan huske, at i forbindelse med vejarbejde på den gamle Lillebæltsbro tidligere på året blev broen delvis afspærret, og på grund af de regler, der er i færdselsloven i dag, var det derfor ikke muligt at give f.eks.
landbrugsmaskiner dispensation til at benytte den nye Lillebæltsbro.
Det var altså ikke mangel på vilje, men det var ikke muligt.
Det medførte nogle helt urimelige problemer for erhvervslivet, som vi selvfølgelig skal sørge for ikke gentager sig, og som vi i øvrigt også tog hånd om, da de opstod i sommer.
Men for at det ikke skal ske igen, foreslår vi at udvide politiets dispensationsadgang, så den kan gives på alle faste forbindelser, dvs.
broer og tunneller og herunder også den nye Lillebæltsbro.
I forhold til det andet punkt, der er med, nemlig fjernelse af køretøjer på statsvejnettet, er det jo i dag kun politiet, der har adgang til at fjerne sådanne efterladte køretøjer.
Typisk er der tale om efterladte biler i nødsporet på motorvejene.
Og selv om disse efterladte køretøjer ikke er akut trafikfarlige, udgør de stadig et færdselssikkerhedsmæssigt problem, f.eks.
fordi redningskøretøjer ikke kan komme frem i nødsporene.
For den sags skyld tror jeg også, mange har oplevet, at det også påvirker kørslen på motorvejene, når der pludselig står biler inde i nødsporet.
Vejdirektoratet fører tilsyn med statsvejene, og der foregår derfor allerede i dag et samarbejde mellem politiet og Vejdirektoratet om at fjerne disse køretøjer.
Det samarbejde formaliserer vi nu med lovforslaget, så Vejdirektoratet også kan fjerne køretøjer, der er efterladt i nødsporet.
Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget, og jeg står naturligvis til rådighed for besvarelse af de spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse, og kommer også gerne i udvalget, som jeg plejer, for jeg synes, vi altid har en god debat, hvor vi konstruktivt får diskuteret de ting, der måtte være.
Så opstår der noget, vil jeg opfordre udvalget til, at man, som man plejer, selvfølgelig bare inviterer mig over.
Så kan vi tage snakken om det.