Mange tak, formand.
Og tak til ordførerkredsen for bemærkningerne til lovforslaget.
Som flere har været inde på, er det en anden runde, for det er netop som konsekvens af den lov, Folketinget vedtog i december, at registrede alternative behandlere nu får mulighed for med minimum 250 timers uddannelse i manuel behandling at få ret til at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Regeringen og aftalepartierne bag den her aftale – og det er jo som nævnt her også alle partierne undtagen Socialdemokratiet – har fundet det rigtigt og nødvendigt at gøre det tilladt for bl.a.
de tidligere nævnte registrede alternative behandlere at udføre den her form for manipulationsbehandling, og dermed sikrede man, at behandlingerne ikke længere var forbeholdt læger og kiropraktorer, hvad de i øvrigt heller ikke er i andre lande og heller ikke var i Danmark før 1991, hvor kiropraktorerne blev autoriserede sundhedspersoner.
Det er et krav, at eventuelle skader, som måtte følge af behandlingen, er dækket af en ansvarsforsikring, og så var det så således med loven fra december, at det i lovbemærkningerne blev forudsat, at borgere, som får en skade efter manipulation af rygsøjlen hos en registreret alternativ behandler, skulle sidestilles med borgere, som bliver behandlet hos en autoriseret sundhedsperson, f.eks.
en kiropraktor, så der ved vurderingen af, om borgeren er berettiget til erstatning, altså ville skulle lægges de samme principper til grund, som anvendes ved vurderingen af erstatningssager ved Patienterstatningen.
Og det er, som nævnt af flere ordførere, i den situation, der nu er opstået, at det faktisk har vist sig, at der ikke var meget, der tydede på, at et forsikringsselskab ville være villig til at udbyde en forsikring til registrerede alternative behandlere på vilkår, hvor man bruger principperne fra patienterstatningsordningen, uden at skaderne lægges helt ind under selve patienterstatningsordningen.
Partierne bag den politiske aftale har derfor aftalt at ophæve kravet, som blev beskrevet i lovbemærkningerne til loven af december 2016, om, at brugere af alternativ behandling skal sidestilles med patienter, som kommer til skade i det offentlige sundhedssystem.
Og det skal bemærkes, at kravet til en ansvarsforsikring, som dækker skader påført af registrerede alternative behandlere, er en del af den politiske aftale, hvilket også fremgår af aftaleteksten, men det fremgår til gengæld ikke af aftalen, at brugere skal sidestilles med patienter i det offentlige system, ligesom det krav heller ikke fremgår af selve lovteksten, men altså udelukkende var noget, der fremkom af lovbemærkningerne til loven.
Derfor er det så, som flere ordførere har været inde på – og kald det et punktum eller en krølle, men det er hvert fald derfor – at Folketinget i dag førstebehandler en korrektion, men dog et lovforslag, som vil sikre de lovbemærkninger til loven, der var dengang, men det er jo ikke en ændring af den oprindelige politiske aftale, som jo stadig væk med det her lovforslag efterleves.
Så regeringen foreslår altså nu i enighed med partierne bag aftalen, at vi ophæver kravet om, at brugere af alternativ behandling skal sidestilles med patienter, der kommer til skade i sundhedsvæsenet, hvis de får en skade efter manipulationsbehandling af rygsøjlen.
I stedet foreslås det, at eventuelt opståede skader vurderes efter dansk rets almindelige erstatningsregler, altså culpanormen.
Det giver rigtig god mening, og det har flere ordførere også været inde på, fordi netop brugere af alternativ behandling ikke er patienter i det danske sundhedsvæsen.
De er selvbetalende klienter hos en privat behandler, som de selv har valgt, og hvor en eventuel behandlingsskade skal dækkes efter reglerne i det privaretlige regi og derfor også afgøres i et privatretligt regi.
Det er selvfølgelig vigtigt, at man som bruger er klar over den her forskel, og det er også derfor, at vi med det her lovforslag lægger op til, at registrerede alternative behandlere skal skilte med, at de ikke er omfattet af den offentlige patienterstatningsordning, men i stedet for har tegnet en privat ansvarsforsikring, som dækker eventuelle behandlingsskader, for så kan klienten træffe et frivilligt valg på et klart oplyst grundlag.
Og både behandlere og forsikringsselskaber får pligt til at indberette eventuelle anmeldte skader til Sundhedsstyrelsen, som så årligt vil opgøre antallet.
Når vi, som aftalt med de politiske partier bag aftalen, så mødes igen i aftalekredsen om 3 år, har vi et konkret sammenligningsgrundlag for antallet af anmeldte og anerkendte skader som følge af manipulationsbehandling, uanset om de så er opstået hos en offentlig sundhedsperson eller hos en privat behandler.
Så på regeringens vegne glæder jeg mig over, at vi nu, lader det til, kommer i mål med den her meget brede politiske aftale, som giver danskerne fri mulighed for på et oplyst grundlag lovligt at vælge den manuelle behandling af deres egen krop, som de måtte ønske, uanset om det er hos en kiropraktor, en fysioterapeut eller en registreret alternativ behandler, som har minimum 250 timers undervisning i manuel behandling, og som samtidig lever op til de forsikringskrav, som vi med lovforslaget i dag altså lægger op til at beslutte.
Så med de bemærkninger vil jeg sige, at jeg ser frem til en god udvalgsbehandling, og at sundhedsministeren naturligvis vil være klar til at svare på de spørgsmål, som udvalget måtte have undervejs.