I følge § 1, nr. 14 kan ministeren yderligere fastsætte regler, der muliggør udpegning af udviklingsområder i kystnærhedszonen, hvis udviklingsområderne ikke omfatter arealer med særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser. Endvidere kan ministeren fastsætte regler, der giver kommunalbestyrelserne mulighed for ved lokalplan at udlægge nye sommerhusområder i kystnærhedszonen og tilbageføre eksisterende ubebyggede sommerhusområder i kystnærhedszonen til landzone. Udpegning af udviklingsområder i kystnærhedszonen vil ske gennem et landsplandirektiv, og igangsættes første gang i forbindelse med lovens ikrafttrædelse. Ifølge bemærkningerne skal udviklingsområderne åbne mulighed for udvikling af kommunens byer og landsbyer, samt landzonetilladelse til virksomheder og anlæg, svarende i øvrigt til i landzone. Udviklingsområderne vil som udgangspunkt ikke ligge helt ude ved kysten, men der åbnes mulighed for udvikling af områder tæt ved kysten omkring byerne og de små øer, hvor der ikke er særlige landskabs-, natur- og miljøinteresser.
a. Vil vurderingen af, hvad en kommunalbestyrelse definerer som særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser, kunne påklages?
b. Mener ministeren, at det gennem en lokalplan kan sikres, at de fysiske projekter bliver arkitektonisk indpasset og opført under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet?
c. Vil kommunalbestyrelsen blive forpligtet til at indkalde ideer og forslag jf. § 23 c forud for ansøgningen?
d. Kan ministeren give eksempler på størrelsesordenen af sådanne virksomheder og anlæg, der åbnes mulighed for gennem landzonetilladelse?
e. Kan ministeren give eksempler på områder tæt ved kysten på små øer, hvor der ikke er særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser og samtidigt er behov for udvikling af byer og landsbyer eller for etablering af virksomheder og anlæg?
Dato: 14-03-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne:
fysisk planlægning