Fremsat den 23. marts 2017 af Rune Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ansættelse af 1.000 ekstra
årsværk til kontrolarbejdet i SKAT
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge en plan for at ansætte 1.000 ekstra
årsværk til kontrolarbejdet i SKAT.
Bemærkninger til forslaget
I august 2016 fremlagde skatteminister Karsten
Lauritzen genopretningsplanen for SKAT »Et nyt
skattevæsen« (folketingsåret 2015-16, SAU alm.
del - bilag 266). Det er en plan, der vil tilføre 1.000 nye
medarbejdere til skattevæsenet, herunder SKAT. Planen
betyder, at skattevæsenet i alt vil bestå af ca. 8.000
medarbejdere i 2020 (folketingsåret 2016-17, svar på
SAU alm. del - spørgsmål 222). Genopretningsplanen var
og er et klart skridt i den rigtige retning. Ikke mindst fordi den
er et brud med årtiers nedskæringer i SKAT. For
første gang i mange år diskuterer Folketinget nu,
hvordan vi kan investere i SKAT frem for hele tiden at vedtage og
gennemføre katastrofale nedskæringer.
»Et nyt skattevæsen« styrker
en lang række vigtige områder, som er bundne opgaver
for skat, f.eks. i forhold til etableringen af et nyt
ejendomsvurderingssystem. Men planen er stadig ikke god nok. For et
helt afgørende område i SKAT er ikke blevet styrket
med genopretningsplanen, nemlig kontrolarbejdet i SKATs afdeling
Indsats. Der findes ingen ordentlig genopretning af SKAT,
før der er vedtaget en genopretning af SKATs arbejde
på kontrolområdet lige fra snyd i skattely til moms.
Det er helt uholdbart, at penge, der for længst burde have
ligget i fælleskassen, ikke bliver inddrevet, fordi
kontrolarbejdet i SKAT fortsat lider under de voldsomme
nedskæringer af SKATs budgetter. Det er derfor
afgørende, at SKAT Indsats styrkes, ved at der
gennemføres en plan for, hvordan der kan ansættes
flere kontrolmedarbejdere. Konkret mener forslagsstillerne, at der
skal ansættes 1.000 ekstra årsværk.
Finansiering - dygtige
skattemedarbejdere tjener sig selv ind
Det er forslagsstillernes klare opfattelse, at
det er endt med at blive meget dyrt for danskerne, at SKAT er
blevet sparet i stykker siden 2005. Samlet set er en investering i
et velfungerende SKAT en overskudsforretning for samfundet. Det er
også nødvendigt at investere i SKAT for at genoprette
tilliden til SKAT hos danskerne. De senere år har vist, at
Danmark ganske enkelt ikke har råd til, at der ikke er nok
ansatte og ressourcer i SKAT.
FTF og Dansk Told & Skatteforbund har
tidligere offentliggjort beregninger, der viser, at det vil
være økonomisk rentabelt at ansætte flere
medarbejdere i SKAT. FTF konkluderede på baggrund af en
undersøgelse fra 2012, at ansatte i SKAT kan tjene deres
løn ind op til 35 gange. Dansk Told & Skatteforbund har
ligeledes udtalt, at ansatte i SKAT kan tjene deres løn ind
fem gange (»Organisation: Skat-ansat tjener egen løn
hjem fem gange«, Jens Nymark, Børsen, den 11. februar
2012).
Regeringen har desuden selv i forhold til
flere kontrolprojekter oplyst, at medarbejderne, alt
afhængigt af det konkrete kontrolprojekt, kan tjene deres
løn ind adskillige gange. Et eksempel på dette er en
opgørelse fra skatteministeren, der viser, at hver
medarbejder, der arbejdede i udbetalingskontrollen
vedrørende negativ moms fra januar til september 2016, i
gennemsnit sikrede penge i statskassen på lidt over 42 mio.
kr. i perioden. Dette skal sammenlignes med, at årsudgiften
for en ansat i denne opgørelse anslås til 600.000 kr.
(folketingsåret 2016-17, svar på SAU alm. del -
spørgsmål 80).
Forslagsstillerne mener på baggrund af
ovenstående, at der er akut behov for at tilføre SKAT
ekstra ressourcer. De 1.000 ekstra årsværk, der som
beskrevet ovenfor forventes at tjene deres løn hjem og mere
til, finansieres via råderummet.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ansættelse af 1.000 ekstra årsværk til
kontrolarbejdet i SKAT.
(Beslutningsforslag nr. B 97)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.