Fremsat den 23. marts 2017 af René Gade (ALT),
Rasmus Nordqvist (ALT),
Christian Poll (ALT) og Pernille Schnoor (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om lavere momssats for frugt og grønt
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om halvering af momssatsen på
frugt og grønt fra 25 til 12,5 pct. pr. 1. januar 2018.
Bemærkninger til forslaget
Frugt og grønt er både sundere
for den enkelte og bedre for klimaet end animalske
fødevarer. Derfor ønsker Alternativet at gøre
det billigere at købe frugt og grønt.
Alternativet ønsker at nedsætte
momsen på frugt og grønt til den lavest mulige sats,
der er i overensstemmelse med EU's regler. Ifølge
Forebyggelseskommissionens rapport fra 2009 kan momssatsen minimalt
reduceres til 12,5 pct.
Et højt indtag af frugt og grønt
kan bidrage til en sundere livsstil, da en stor del af kroppens
behov for næringsstoffer dækkes gennem indtaget af
frugt og grønt. Specifikt anbefaler
Fødevarestyrelsen, at voksne dagligt spiser 600 g frugt og
grønt. Ifølge Sundhedsstyrelsen havde 46,2 pct. af
mænd og 18,6 pct. af kvinder et for lavt indtag af frugt,
mens 38,4 pct. af mænd og 18 pct. af kvinder havde et for
lavt indtag af grøntsager i 2011-2013.
Forskning peger på, at indtaget af frugt
og grønt medfører en risikoreduktion i
totaldødeligheden og samtidig kan være med til at
forebygge visse kræftformer og mindske forekomsten af
hjerte-kar-sygdomme, mens indtaget af slik og sukkervarer kan
øge risikoen for udvikling af kræft. For lidt frugt og
grønt indebærer ifølge
Forebyggelseskommissionen et tab af middellevetid på knap 5
måneder for mænd og 4 måneder for kvinder.
Tallene er baseret på data fra 1997-2001, og eftersom
danskernes indtag af frugt og grønt er steget siden,
forventer Forebyggelseskommissionen således, at effekten
på levetid er overvurderet.
Forebyggelseskommissionen forventer, at en
momsnedsættelse i gennemsnit vil få hver dansker til at
spise 5,5 kg ekstra frugt og grønt om året. Det vil
betyde, at det samlede danske forbrug af frugt og grønt vil
stige med 31.500 t om året, og at vi om 10 år har
vundet over 5.000 leveår.
Som det er i dag, er der samtidig en tendens
til, at andelen af befolkningen med et sundt kostmønster
øges med stigende uddannelsesniveau. En momssænkelse
på frugt og grønt kan således hjælpe til
at gøre det billigere for hele befolkningen uanset
socioøkonomisk position at få adgang til de positive
helbredseffekter, der følger af et øget indtag af
frugt og grønt.
Ud over de positive afsmitninger et
ændret forbrug vil have på helbredet, vil et
ændret forbrugsmønster samtidig kunne medvirke til at
reducere klimabelastningen fra en gennemsnitsdanskers kost.
Forebyggelseskommissionen påpeger, at forbruget af kød
må forventes at falde som konsekvens af en lavere pris
på frugt og grønt. Da klimaaftrykket fra frugt og
grønt er væsentlig lavere end klimaaftrykket fra
animalske produkter, forventes momsnedsættelsen også at
have en positiv afsmitning på miljø og klima.
Ifølge EU-lovgivningen skal en
differentieret momssats være relateret til varen og ikke
produktionsformen. Beslutningsforslaget omfatter således
frisk frugt og grønt samt tørrede, frosne og let
forarbejdede varer inden for samme kategori.
Med udgangspunkt i Forebyggelseskommissionens
beregninger forventes momsnedsættelsen at give et
årligt mindreprovenu på 1,8 mia. kr. om året.
Dertil kommer øgede omkostninger på 17 mio. kr.
årligt vedrørende administration i SKAT. Tiltaget er
finansieret i Alternativets finanslovsforslag, »TAL - til et
bedre samfund«.
Skriftlig fremsættelse
René Gade
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om lavere
momssats for frugt og grønt.
(Beslutningsforslag nr. B 96)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.