Fremsat den 21. marts 2017 af Søren Søndergaard (EL),
Nikolaj Villumsen (EL),
Rasmus Nordqvist (ALT) og Christian Poll (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afholde vejledende folkeafstemning om
Danmarks tiltrædelse af den samlede økonomi- og
handelsaftale mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater på den ene side og Canada på den anden
side (CETA)
Folketinget pålægger regeringen at
udskrive en vejledende folkeafstemning om, hvorvidt Danmark skal
tiltræde den samlede økonomi- og frihandelsaftale
mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på
den ene side og Canada på den anden side (CETA).
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende
beslutningsforslag er at sikre, at den danske befolkning får
mulighed for at tage stilling til, om Danmark skal tiltræde
den samlede økonomi- og frihandelsaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side
og Canada på den anden side (CETA), gennem en vejledende
folkeafstemning, som skal afholdes, inden Folketinget beslutter, om
Danmark skal tilslutte sig aftalen.
I CETA-aftalen introduceres en ny form for
investeringsbeskyttelse, hvor den tidligere ad
hoc-voldgiftsprocedure,
investor-til-stat-tvistbilæggelsesmekanismen, erstattes af et
mere domstolslignende organ. Dette nye domstolslignende organ,
Investment Court System (ICS), opererer uden for det danske
nationale retssystem og uden for EU-domstolen.
Dette risikerer at få vidtrækkende
konsekvenser for Danmark, idet ICS vil kunne give multinationale
selskaber, der investerer igennem et selskab i Canada, mulighed for
at anlægge sag mod Danmark og EU, hvis det danske Folketing
eller EU vedtager ny lovgivning, som begrænser et selskabs
forventede indtjening. Alene sagsomkostningerne kan blive en
væsentlig byrde for den danske statskasse. En
opgørelse fra FN's konference for handel og udvikling
(UNCTAD) viste i 2013, at alene sagsomkostningerne i ISDS-sager i
gennemsnit overstiger 50 millioner kroner pr. sag (»Reform of
investor-state dispute settlement: In search of a roadmap«,
UNCTAD, IIA Issue Note, 2013, nr. 2, side 4).
En såkaldt »sunset clause« i
CETA betyder desuden, at investeringsbeskyttelsen i aftalen kun kan
opsiges med 20 års varsel. Tiltræder Danmark CETA, vil
det således binde mange fremtidige folketingsflertal.
Advokater fra advokatselskabet LETT kom i et
notat af 11. august 2016 frem til, at
tvistløsningsbestemmelsen (ICS), som er indeholdt i
CETA-aftalen, indebærer overgivelse af suverænitet i
henhold til grundlovens § 20, fordi der er tale om overgivelse
af dømmende myndighed med direkte virkning i Danmark
(»Notat om, hvorvidt CETA-aftalen med Canada vil indeholde
suverænitetsafgivelse i grundlovens forstand«, Georg
Lett, 2016, jf. folketingsåret 20151, Europaudvalget, KOM
(2016) 0470, bilag 1).
I en sag, som kan få så
vidtgående demokratiske såvel som statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, og idet der kan være tale om
afgivelse af suverænitet, bør Folketinget høre
befolkningen ved en vejledende folkeafstemning, før Danmark
eventuelt tiltræder frihandelsaftalen CETA.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør
Justitsministeriet udarbejde en egentlig
suverænitetsredegørelse om CETA inden 2. behandling af
beslutningsforslag nr. B 74. Såfremt denne redegørelse
konkluderer, at der er tale om suverænitetsafgivelse i
henhold til grundlovens paragraf 20, således at CETA skal
godkendes ved fem sjettedeles flertal i Folketinget eller
folkeafstemning, bortfalder dette beslutningsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afholde vejledende folkeafstemning om Danmarks tiltrædelse af
den samlede økonomi- og handelsaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side
og Canada på den anden side (CETA).
(Beslutningsforslag nr. B 88)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.