Fremsat den 14. marts 2017 af Trine Torp (SF),
Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV),
Maria Reumert Gjerding (EL) og Christian Poll (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om en effektiv indsats mod plastforurening
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en handlingsplan, der skal forhindre, at plast i alle
former og størrelser spredes i miljøet. Samtidig
pålægges regeringen at udarbejde et
overvågningsprogram, så man kan følge, om
målene nås.
Regeringen skal inddrage kommuner,
civilsamfund, ngo'er og erhverv i arbejdet. I forlængelse af
de nævnte initiativer skal Danmarks internationale indsats i
EU, FN, Norden og de regionale havmiljøkonventioner
forstærkes.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 94, folketingsåret 2015-16. Der
henvises til www.folketingstidende.dk.,
Folketingstidende 2015-16, sektion A, B 94 som fremsat den 17.
marts 2016.
Plastforurening er med ordene fra en
FN-rapport (2016) en »Common Concern for Mankind«.
FN vedtog i 2015 17 globale
udviklingsmål. Særlig målene 12 (Sikre at forbrug
og produktionssystemer er bæredygtige), 14 (Fremme
bæredygtigt brug af havene og af havressourcer for at bevare
verdenshavene) og 15 (Beskytte og fremme økosystemer og
naturressourcer på en bæredygtig måde) er vigtige
i forhold til plastproblematikken. Danmark har også
tilsluttet sig udviklingsma°lene og skal derfor arbejde for at
løse dem.
En dansk plastpolitik skal indhente det
reguleringsmæssige efterslæb, vi har opbygget ,med
hensyn til at regulere plastforurening af dansk og global natur. En
række lande vinder markeder, fordi de har sat en regulering i
gang. På den måde handler denne politik også om
at skabe grobund for at vinde danske arbejdspladser. Danmark er
førende inden for eksport af vandteknologi. Krav til
udledning af plast fra rensningsanlæg kan være den
tilskyndelse, der sikrer, at danske firmaer som Grundfos, Alfa
Laval og Krüger vinder ordrer på amerikanske
rensningsanlæg. I USA er der en høj bevidsthed om
mikroplast.
En dansk plastpolitik skal sikre stordrift i
den fremtidige økonomi i genanvendelse. Det danske fokus
på at »energi-udnytte« plasten i
forbrændingsanlæg har fjernet fokus fra materialets
langsigtede egenskaber i en cirkulær økonomi.
Plastaffald hører ikke hjemme i
naturen - hverken i havmiljøet eller på
land
Plast er et værdifuldt materiale, og
når plasten bliver til affald, står vi med en
ressource, som det giver god økonomisk og
miljømæssig mening at genanvende. Der er behov for en
samlet strategi for, hvordan man bevarer fordelene ved plast og
samtidig får stoppet udledningen af plast i naturen.
Forslagsstillerne mener, at vejen frem
går gennem den cirkulære økonomi. Hvis vi
sætter rammerne for at fremme cirkulære
forretningsmodeller både nationalt og globalt, hvor der
skabes incitament til at indsamle det anvendte plast, så der
dannes »closed loops«, vil vi på længere
sigt ikke have så diffus en spredning af anvendt plast til
miljøet.
I den cirkulære økonomi skal vi
have hele værdikæden fra råvare, design og
produktion af produkter til forbrug og genbrug/genanvendelse med i
tænkningen af, hvad fremtidens forbrug er. De
forretningsmodeller, der er udviklet cirkulært, vil have et
indbygget incitament til at genanvende, indsamle og designe og hver
»adskillelse« er omdrejningspunktet.
Jo flere cirkulære forretningsmodeller i
en eller anden udformning, jo bedre indsamling, adskillelse og
genanvendelse af plasten og af verdens ressourcer generelt. Den
cirkulære økonomi kan derved netop skabe
»driveren« for den udvikling, som samfundet har behov
for fremadrettet, hvor vi i højere grad går væk
fra brug og smid væk-kulturen.
Baggrund for
beslutningsforslaget
I dette beslutningsforslag dækker ordet
plast over syntetiske kemiske forbindelser fra de mindste polymerer
til de største støbte plastprodukter. Plast kan
indeholde kemikalier tilført ved produktionen som
farvestoffer, stabilisatorer m.m. og være flydende eller i
fast form.
Plast anvendes overalt i det moderne samfund.
Det kan derfor ikke undre, at plast også spredes til
miljøet. Plastforureningen har nu nået et
foruroligende omfang. Det vil kræve en massiv indsats
på alle niveauer bare at stabilisere det antal ton, der hvert
år frigives til miljøet. Da antallet af plaststykker
og deres størrelse med stor sandsynlighed spiller en
hovedrolle i skadevirkningerne på organismer i alle
størrelser/alle led i fødekæderne (potentielt
også i mennesket) både på land og i vand, og
fordi store plaststykker nedbrydes til mikroplast, vil skaderne
fortsætte med at vokse, selv om vi stopper al plastforurening
i morgen. Nedbrydningen af plaststykkerne i miljøet
forstærker skaderne på organismerne, indtil plast er
helt nedbrudt om mange hundrede år. Dertil kommer, at der
hvert år tabes milliarder af plastpartikler i nano- til
mikrostørrelse til miljøet enten ved slid af
plastmaterialer eller tab fra produktionen, fordi der er tilsat
meget små stykker plast i forbrugerprodukter, eller fordi der
er tilsat plast i en proces som f.eks. spildevandsrensning, der
medfører udledninger til vandmiljøet og ofte til
jordforurening gennem spredning af spildevandsslam indeholdende
mikroplast på markerne.
I lyset af problemets omfang vil
forslagsstillerne ikke vove at påstå, at dette
beslutningsforslag indeholder et komplet katalog til løsning
af dette komplekse problem. Det gør det med sikkerhed ikke.
Til gengæld haster det med at få gjort noget ved
problemet, ikke mindst dér, hvor der er tale om bevidst
tilsætning af mikroplast, uanset at plast i f.eks.
plejeprodukter udgør promiller af de tilførte
mængder og antal mikroplastpartikler.
Vi starter heldigvis ikke fra et nulpunkt i
Danmark. Der blev afsat midler på finansloven for 2015 og
2016 til viden?sopbygning. Rådgivningsvirksomheden COWI har i
2015 for Miljøstyrelsen udarbejdet en rapport,
»Microplastics - Occurrence, effects and sources of releases
to the environment in Denmark«, som gennemgår den
eksisterende viden om forurening med mikroplast med fokus på
anvendelse og udslip af mikroplast i Danmark og spredningen i
farvandene omkring Danmark.
Problematikken beskrives i rapportens danske
resumé således:
»Problemstillingen omkring forurening af
havene med plast, og herunder mikroplast, er ikke ny, men den har
de senere år internationalt fået øget
opmærksomhed, og der er en stigende bekymring for, om
forureningen med plast på længere sigt har
større effekter på miljøet end hidtil antaget.
Bekymringen tager sit udgangspunkt i en række forhold:
- Plast, som
frigives til miljøet, kan opholde sig i miljøet i
mange hundrede år, før det endeligt nedbrydes.
- Det globale
forbrug af plast er stigende, og de globale udslip til
miljøet forudses også at være stigende med
mindre, der gribes ind over for udslippene.
- Plast, som ender
i havet, kan transporteres over store afstande, og selv de
fjerneste steder på kloden er påvirket af forurening
med plast.
- I miljøet
neddeles plaststykkerne til mindre stykker dvs. plast i
makrostørrelse nedbrydes til mikroplast, der igen nedbrydes
til plast i nanostørrelse.
- Mikroplast er
fundet i organismer på alle niveauer i den marine
fødekæde.
- Der er
resultater, der viser, at mikroplast kan have effekter på
organismer i miljøet, men vores viden om omfanget af disse
effekter er begrænset.
- Vi har stort set
ingen viden om mulige særlige partikeleffekter som
plastpartikler i nanostørrelse muligvis kan have som
konsekvens af deres størrelse.
- Mennesker kan
udsættes for mikroplast via fødevarer.
Kombinationen af fortsatte og måske
stigende udslip, at stofferne bliver i miljøet i
århundreder og over tid fragmenteres til mindre stykker, som
kan have stigende effekter på miljøet, betyder at
mikroplast-problematikken har elementer af en »tidsindstillet
bombe«, hvor effekterne af de udslip, der sker i dag,
først ses om mange år, hvor effekterne kan være
umulige at begrænse. Om det faktisk forholder sig
sådan, ved vi endnu ikke.«
Rapporten er begrænset til mikroplast i
størrelsen 1 mikrometer til 5 mm. Nærværende
beslutningsforslag omhandler alle størrelser. Rapporten
omhandler endvidere ikke den største kilde til mikroplast,
henkastet affald, særlig emballage, der med tiden nedbrydes
til mikroplast - en kilde, vi skal inddrage i den samlede vurdering
af plastens miljøskadelige effekter.
Rapporten ser heller ikke på den
luftbaserede spredning af mikroplast endsige de sundhedseffekter,
der kan følge af, at der må formodes at være
luftbåren mikroplastik, hvilket bl.a. forklarer den
høje forekomst af mikroplast på bl.a. polerne og i
visse fødevareprodukter som øl og
honningprodukter.
De vigtigste kilder til forurening med
mikroplast som defineret i rapporten er nedslidning af
bildæk, maling, vejstriber og tøj, herunder tøj
lavet af syntetiske materialer. Renseanlæg er også en
kilde til udledning af mikroplast til vandmiljøet.
Størstedelen af plasten ender i spildevandsslammet (mellem
80 og 99 pct. viser den nyeste forskning), og næsten 80 pct.
udbringes på de danske marker. Dermed sker der en
mikroplastforurening af landbrugsjorde - en forurening, som vi ikke
kender konsekvenserne af, og som ikke kan fjernes igen.
Rapporten konkluderer også, at
mikroplast tilsat plejeprodukter er en mindre kilde. Rapporten er i
høj grad skrivebordsarbejde, og de fleste estimater er
antagelser, uden at der ligger egentlige test af udslippet af
mikroplast bag. Den store mængde plast, der estimeres udledt
fra bildæk, kan således ikke verificeres ved at spore
denne til renseanlæg og vores omgivende vandmiljø. Vi
mangler med andre ord konkrete testede data for både udslip
og for, hvilke ?k?oncen?tra?tioner og typer af plastik der findes i
vores vandmiljø. Siden rapportens udgivelse er der kommet
mere forskning frem vedrørende syntetiske plastfibre, der
ser ud til at udgøre en langt større kilde end
først antaget (10-20 millioner fibre pr.
tøjvask).
Rapporten viser ligeledes, at vi ved meget
lidt om konsekvenserne af spredning af mikroplast i miljøet,
men også at der er grund til at handle uden at vente på
flere undersøgelser. Ikke mindst er det både muligt og
nødvendigt at standse forureningen, som via
renseanlæggene udledes til havet og gennem spildevandsslammet
spredes på markerne.
Rapporten anfører således ikke de
helt små plastpartikler (nanoplast) og plastpolymerer og
heller ikke makroplastforureningen. Dog anbefales det, at
regeringen undersøger nanoplastproblematikken, og at de
internationale anbefalinger om makroplast inddrages.
Der er behov for en samlet plastpolitik og
handlingsplan, ikke flere politikker og planer for forskellige
størrelser af plast. Der er behov for mange flere
undersøgelser, men der er især behov for handling
på de områder, hvor vi ved det vil gøre en
forskel, og at man tackler dette problem ved roden og ikke som
symptombehandling.
1. Miljøreduktionsmål for plast
1.1. Fastsættelse af reduktionsmål for
plastpolymerer/nanoplast, mikroplast og makroplast i miljøet
og identificere de nødvendige virkemidler
Vi ved endnu ikke tilstrækkeligt til at
kunne fastsætte et mål for, hvor meget plast
(målt som ton eller antal partikler) vi skal forhindre i at
nå miljøet, før vi kan være sikre
på, at plastens skadevirkninger på dyreliv, sundheden
eller andre forhold er »acceptable«. Ideelt set er det
nul, men det punkt er for længst forpasset. Vi ved nemlig
ikke, hvor meget der allerede er derude, og vi ved ikke, hvor det
præcist er. Vi ved ikke, hvor meget vi tilfører hver
dag. Vi kender ikke alle kilderne, og vi kender ikke effekterne.
Dertil kommer, at forskellige plasttyper kan have forskellig effekt
og forskellige tilsætningsstoffer, og at effekten
afhænger af plastens størrelse.
Indsatsen mod plastforureningen har
fællestræk med kemikalieindsatsen, men den er mere
kompleks. Den indeholder f.eks. også nødvendigheden af
en bedre affaldshåndtering.
I betragtning af det, vi ved, om omfanget af
plastforureningen, og i lyset af den store usikkerhed om effekterne
er det forslagsstillernes opfattelse, at vi ikke har råd til
at vente, til vi har mere information og mere viden - den
eksisterende viden peger i en helt klar retning: Der er brug for
handling.
Regeringen pålægges derfor
både at gå videre med viden?sopbygning og at
igangsætte tiltag, som allerede nu kan identificeres, for at
nedbringe plastforureningen. Anbefalingerne i rapporten fra
Miljøstyrelsen og nærværende beslutningsforslag
vil sammen med Folketingets behandling af forslaget og involvering
af befolkningen, ngo'er og erhverv samt det internationale arbejde,
der foregår, udgøre et godt grundlag for udarbejdelse
af den første handlingsplan mod plastforurening i
Danmark.
I de efterfølgende afsnit (1.2-1.12)
gives eksempler på, hvor der kan handles nu, hvis der er
politisk vilje, og på elementer, der bør indgå i
en handlingsplan. Regeringen pålægges med dette
beslutningsforslag at udarbejde en plastpolitik og en handlingsplan
ud fra bl.a. disse elementer og eksempler.
1.2. Indførelse af forbud mod tilsætning af
plast til forbrugerprodukter
Plast, som f.eks. tilsættes kosmetik- og
plejeprodukter, rengøringsprodukter m.m., ender for
hovedpartens vedkommende i spildevand. Det nedbrydes ikke under
spildevandsrensningen og vil derfor enten blive udledt til
vandmiljøet eller tilbageholdt i slammet.
Der findes alternativer til de funktioner, som
plasten har i kosmetik- og plejeprodukter, og det er derfor et
oplagt sted at sætte ind mod plastforureningen.
Brancheforeningen SPT anbefaler deres medlemsorganisationer
generelt at udfase mikroplast helt i deres produkter, men der er
tale om en hensigtserklæring og frivillig aftale om at
gøre dette senest i 2020 (udfasning i 2017 udskudt). Dette
bakkes op af plastindustriens brancheorganisation i Danmark. Det er
vigtigt at få alle producenter med - både ved at
belønne dem, der helt har undladt eller fjernet plasten fra
deres produkter, og ved at undgå tilsætning til
produkter og anvendelser, som producenterne og myndighederne endnu
ikke har kendskab til. (»Kosmetikproducenter om mikroplast:
Vi vidste ikke, at det var et problem«, Ingeniøren,
den 3. juni 2014).
1.3. Indførelse af forbud mod anvendelse af
plastpolymerer og mikroplast i åbne processer og direkte i
miljøet
På samme måde som plast i
produkter vil plast tilsat åbne processer som
spildevandsrensning nå havmiljøet eller blive udbragt
på landbrugsjorden med spildevandsslammet, hvorfra det kan
udvaskes til åer og søer og måske
grundvandet.
I forbindelse med efterforskning efter
skifergas i Dybvad er det kommet frem, at spildevandet fra
efterforskningsboringen indeholdt tilsat plast i form af
acrylamidforbindelser, men også at lignende
acrylamidforbindelser i forvejen tilsættes
renseanlægget i Frederikshavn, som behandlede spildevandet
fra skifergasboringen. Polymerer anvendes i renseanlæg til
slamafvanding, fortykning eller bundfældning. Disse polymerer
har bl.a. til hensigt at samle kemikalier i spildevandet, og det
kan derfor ikke udelukkes, at plasten dermed er særlig
effektiv til også at samle miljøgifte op i
spildevandet (folketingsåret 2014-15, 2. samling,
Miljø- og Fødevareudvalget, alm. del - svar på
spm. 72).
I udlandet er der eksempler på
anvendelse af mikroplast til bekæmpelse af jorderosion. Det
er et eksempel på en praksis, der ikke må tillades.
1.4. Fastsættelse af udledningskrav til
renseanlæg og industrielle udledninger
De plastproducerende virksomheder i Danmark
har etableret deres eget program for at nedbringe udledningen af
plast fra produktionen, »Operation Clean Sweep«.
Programmet har lav tilslutning (under 10 pct. af
medlemsvirksomhederne), og der er ingen ekstern kontrol af
effektiviteten. I samarbejde med industrien bør der
gennemføres kontrol med tab af plast fra produktionen,
både når det gælder transport, læsning og
forarbejdning m.m.
For spildevandsanlæg og virksomheder med
direkte udledninger bør der fastsættes udledningskrav
baseret både på vægt og antal, fordi antallet af
partikler kan være en vigtigere parameter, end hvor mange
kilogram eller ton, der tilføres miljøet.
Flere danske virksomheder og vandsektoren har
nu fokus på plast i renseanlæg. (»Vejle
Spildevand vil mikroplast til livs«, Ingeniøren, den
19. januar 2016). I projekt »Plastfrit Hav« testes
på Bjergmarken renseanlæg i Roskilde Fjord, om der kan
tilbageholdes partikler ned til 1 mikrometer.
I lyset af at dæk er en af de
største kilder, bør kravene også omfatte
anlæg til rensning af regnvand fra vejbaner.
Der udledes fortsat urenset spildevand fra
overløbsbassiner under voldsomt regnfald. En handlingsplan
for at undgå tab af plast til havmiljøet må
naturligvis omfatte denne kilde, som der i øvrigt er rigtig
mange andre miljømæssige begrundelser for at få
stoppet.
Der er en fælles europæisk
beslutning om at stoppe forureningen af miljøet med alle
farlige kemiske stoffer i 2020. Denne beslutning omtales ofte som
generationsmålet, og den stiller en klar ramme for, at
syntetiske, menneskeskabte kemikalier ikke bør
tilføres miljøet. Generationsmålet er blevet
vedtaget ved Nordsøkonferencen i Esbjerg i 1995 og ved
OSPAR-mødet i Sintra i 1998 og HELCOM-mødet i 1998.
Derudover indgår generationsmålet i
vandrammedirektivet. Folketinget var det første parlament,
der vedtog denne målsætning ud fra
forsigtighedsprincippet i februar 1990 gennem dagsordensforslag nr.
D 17, der opfordrede regeringen til at arbejde for, at ren
teknologi og affaldsreduktion prioriteres frem for bedst
tilgængelige teknologi, og for en målsætning om
principiel eliminering af miljøfremmede stoffer og
sortlistede stoffer på Pariskonventionens bilag.
1.5. Fastsættelse af miljøkvalitetskrav
baseret på forsigtighedsprincippet.for antal
mikroplaststykker og plastpolymerpartikler pr. liter havvand, i
sedimenter og i levende organismer (biota), fersk overfladevand og
grundvand.
Det følger af generationsmålet,
at miljøkvalitetskravet for syntetisk plast bør
være nær nul. Formuleringen nær nul henviser til,
at der allerede er tilført syntetisk plast til
miljøet, og at det derfor er meningsløst at
fastsætte miljøkvalitetskrav, som ikke er reelt
opnåelige. Det faktum, at antallet af plastpartikler i
miljøet vil blive ved med at stige, selv hvis alle
tilførsler af plast blev stoppet, viser, hvor alvorlig
forureningen er, og at den er på vej ud af kontrol.
Danmark kan fastsætte
miljøkvalitetskrav og behøver ikke afvente
fælles EU-lovgivning. Det er vigtigt, fordi
Miljøstyrelsens undersøgelse viser, at mikroplast
udledt fra Danmark i altovervejende grad forbliver i danske
farvande.
1.6. Fastsættelse af kvalitetskrav til
spildevandsslam og jord, hvad angår mikroplast og
plastpolymerer (antal og vægt)
På samme måde, som der for en
række miljøgifte og metaller er fastsat
grænseværdier for indholdet, bør der
fastsættes en grænse for, hvor megen plast der må
tilføres landbrugsjorden fra spildevandslam - både i
mængde og antal. Der bør fastsættes tilsvarende
miljøkvalitetskrav til jord.
1.7. Fastsættelse af krav til produkters afgivelse
af mikroplast og plastpolymerer
Plastprodukter, byggematerialer, tøj
m.m. frigiver små plaststykker under brug og slid. Regeringen
pålægges at arbejde for, at der udarbejdes standarder
for plastprodukters afgivelse af nano- og mikroplast i brugsfasen.
I dag er der grænseværdier for afsmitning af
plastpolymerer til fødevarer, som altså bør
udvides og gøres meget bredere.
Dækslitage er ifølge
Miljøstyrelsens rapport den største kilde til
spredning af mikroplast. Det er oplagt at prioritere forskning i
alternative materialer eller i, hvordan tabet kan bringes ned -
ideelt set samtidig med at dækstøj nedbringes. En
anden stor kilde er plast i tekstiler og tøj fremstillet af
plast (nylon, akryl m.m.), som afgiver små plastfibre under
vask.
1.8. Plastprodukter og affald
En stor del af det plastaffald, der ikke
genanvendes i Danmark, bortskaffes i forbrændingsanlæg,
hvilket medfører en meget begrænset
nyttiggørelse alene til varme- og el-produktion og med stor
drivhuseffekt, fordi plast i dag produceres ved brug af fossile
brændsler og materialetabet er 100 pct. Af denne årsag
er forekomsten af større plaststykker i miljøet
mindre i Danmark end i andre lande med dårligere
indsamlingssystemer og åbne lossepladser. Forbrænding
af affald hører pr. definition ikke hjemme i en
cirkulær økonomi, fordi forbrænding
medfører tab af ressourcer. Affaldsforbrænding
tilhører den gamle generation af affaldsstrategier, hvor det
handlede om at nedbringe mængderne af affald.
Europa-Kommissionen har den 6. februar 2017
offentliggjort en rapport over medlemslandenes miljøindsats.
Kommissionen fremhæver bl.a., at
»Danmark kan klare sig bedre på
områder, hvor der allerede er et godt videngrundlag og god
praksis. Dette gælder især:
Styrkelse af politikker, der skal fremme
forebyggelsen af affald og gøre genbrug og genvinding mere
økonomisk attraktivt, specielt ved at bevæge sig
væk fra forbrænding, for bedre at kunne øge
ressourceeffektiviteten.«
(http://ec.europa.eu/environment/eir/pdf/report_dk_da. pdf)
Det ideelle mål er helt at undgå,
at plastaffald opstår. Plast bliver først affald,
når det er tabt til miljøet. Optimering af
nyttiggørelse af plast som en ressource efter brug skal ske
ved at lukke dets materialecyklus mest muligt. Indsamlet plast skal
derfor håndteres som en ressource og ikke bortskaffes
på forbrændingsanlæg (eller deponeres permanent).
Særlig problematisk plast som pvc bør deponeres
midlertidigt, indtil der er tilvejebragt kapacitet til udvinding af
plastens bestanddele, f.eks. termisk forgasning. Plast, der ikke
kan materialegenvindes, eller som forurener
ressourcestrømmene, bør substitueres.
Det er en prioritet at få nedbragt
mængden af anvendt plast til engangsformål, hvilket er
den kategori, der oftest tabes til miljøet. Europa bruger
f.eks. 100 mia. plastposer om året, hvoraf 8 mia. havner i
naturen. Plast udgør 70 pct. af affaldsforureningen i flere
af de europæiske havområder.
Da Europa-Parlamentet den 28. april 2015
vedtog at begrænse forbruget af plastposer i Europa, var det
samtidig en ny måde at omgås affald på. Selv om
vi i EU har haft en affaldsstrategi siden 1970'erne med reduktion
som nummer et, er det første gang, EU faktisk beslutter at
gå den vej. (Europa-Parlamentets beslutning af 28. april
2015, T8-0101/2015, fælles beslutningsprocedure
2013/0371(COD)).
Aftalen, som SF - som medlem af den
grønne gruppe - har forhandlet i Europa-Parlamentet og med
EU's medlemsstater, vil nedbringe antallet af lette
plastbæreposer drastisk. EU's medlemsstater vil enten skulle
indføre en pris på alle plastbæreposer eller
sætte et reduktionsmål, der indebærer, at hver
indbygger højst må bruge 90 plastposer i 2019 og 40 i
2025. Hermed vil EU have nedbragt forbruget af lette
plastbæreposer med over 80 mia. årligt om 10 år.
Med den nye lov vil de økonomiske byrder blive vendt til en
gevinst. Samlet spares mere end 5 mia. kr. årligt, hvoraf
butikkerne får den største del af besparelsen ved ikke
at skulle udlevere store mængder af »gratis«
poser, og oveni tjener de 9-12 mia. kr. hvert år på
salg af poser.
Antallet af plastposer skal inden 2025
nedbringes til 20 mia. stk. (40 stk. pr. indbygger). Danmarks
forbrug ligger lige nu under 80 plastposer pr. indbygger og skal
derfor også nedbringes (se bilag 1 om cirkulær
økonomi m.m.).
Danmark har også en stor udfordring
vedrørende genanvendelse af plast. Kun 34 pct. genanvendes i
dag, mens 64 pct. bliver bortskaffet i
forbrændingsanlæg - helt slemt står det til med
plastemballage fra husholdningerne, hvor kun 10 pct. bliver
genanvendt. Kommissionen har foreslået 55 pct. i 2025.
Der er en stor belastning fra tabt plast, hvor
mennesker færdes, bl.a. fra indpakning af slik,
skruelåg til plastflasker, engangslåg, madindpakning,
cigaretskodder, hundeposer m.m. Der er behov for en indsats fra os
alle sammen, men skal det være effektivt, er det
nødvendigt at finde nogle effektive metoder, der kan
overbevise os alle om, at det er god stil ikke at smide affald.
Tilsvarende er der behov for en indsats for at
indsamle plastaffald i havnene, således at affald fra
skibsfarten og søtransporten ikke ender i havet - og,
når det er gået galt, en indsats for at samle affald op
på strandene.
1.9
Fastsættelse af krav til udledning af mikroplast fra
kunstgræsbaner
Der er mere end 100 kunstgræsbaner i
Danmark. Banerne medvirker til, at klubberne kan tilbyde
aktiviteter i vintersæsonen, men det faktum, at der hvert
år tilføres mange tons plastgranulat som følge
af tab fra banerne, bør undersøges og spredningen
stoppes. DBU og Plastic Change samarbejder allerede om dette, og
Miljøstyrelsen er inddraget. Der bør fastsættes
mål for udslippet fra banerne i fremtiden, ligesom det skal
sikres, at banerne designes, så materialerne er
genanvendelige.
1.10 Krav om
nedbringning af plastforurening fra byggesektoren
Der skal rettes fokus på de danske
byggepladser. Her anvendes under åben himmel en række
produkter, der kan medføre plastforurening. Når
flamingo skæres og forarbejdes, fører det ofte
omfattende spredning af materialet med sig. Inddækning af
stilladser fører under kraftige vindforhold til, at
større plaststykker rives løs og ender i naturen.
Praksis på byggepladserne bør gennemgåes i en
fremtidig handlingsplan for plast.
1.11
Informationskampagne om silikonebaserede kontaktlinser
De færreste danskere er klar over, at
kontaktlinser, der ender i afløbet, opløses i
renseanlæggene og ender som mikroplast, der ikke fanges i de
riste, der forrenser i renseanlæggene. En
informationskampagne i samarbejde med branchen skal sikre, at der
oplyses om, at linser altid skal i skraldespanden og ikke i
håndvasken eller toilettet.
1.12
Regulering af spredning af plast med fyrværkeri
Hvert nytår spredes plast i naturen,
når vi skyder nytåret ind. Regulering bør
reducere unødvendig brug af plast i fyrværkeri. For
eksempel kunne der til nytåret 2016/17 etableres en ordning,
hvorefter raketter m.m. købes med påmonterede
plastdødningehoveder, der tilsigtet skulle sprænges i
luften med spredning af plastfragmenter til følge.
Sådanne lavthængende frugter med hensyn til reduktion
af plast i miljøet bør høstes med det
samme.
2. Overvågningsprogram
Spildevandsslam er med stor sandsynlighed den
største kilde til jordforurening med mikroplast. Andre
kilder kan være husdyrgødning og ikke mindst
bildæk og andre af de store kilder til forurening med
mikroplast. Vi ved også, at mikroplast med stor sandsynlighed
nedbrydes meget langsomt i jord, og at der derfor sker en
ophobning.
Det er vigtigt at få fastlagt
forureningsniveauet og at få etableret et
overvågningsprogram, så vi kan følge effekten af
de tiltag, der forhåbentlig vedtages, herunder krav til
spildevandsslam og husdyrgødning.
Tilsvarende bør
overvågningsprogrammer for vandmiljøet inddrage alle
plaststørrelser.
Overvågningen af luftmiljøet
indeholder allerede en overvågning af små partikler.
Så vidt det er forslagsstillerne bekendt, indgår der
ikke specielle overvejelser om mikroplast eller andre
plastpartikler i denne overvågning. Det vides dog, at
bildæk er en kilde til partikelforurening i byerne.
Fødevarer kan indeholde mikroplast. Der
er dog behov for at få undersøgt omfanget og fastlagt
krav til indholdet af plastpartikler i fisk, skaldyr, honning,
drikkevarer m.v. og sikre, at overvågningsprogrammer
følger udviklingen. (»Undersøgelse - der er
plastik i din mad«, dr.dk/nyheder, den 24. marts 2015).
3. Inddragelse af kommuner, civilsamfundet, ngo'er og
erhverv
Regeringen opfordres til at inddrage
befolkningen mest muligt. Kommunerne har en særlig rolle at
spille i forhold til indsamling af plast fra husholdninger for at
forhindre, at affald spredes i naturen. Tilsvarende har den
markedsudsatte affaldssektor og erhvervslivet et ansvar for deres
område.
Kommunerne har tillige gennem deres
indkøbspolitik mulighed for at påvirke markedet i en
positiv retning f.eks. til fordel for produkter, der ikke afgiver
plast under brug, f.eks. plastfri klude eller tøj.
Ngo'erne og lokale foreninger kan spille en
meget stor rolle regionalt og lokalt. KIMO, kommunernes
internationale miljøorganisation, har i flere år
engageret sig i problemer med marint affald.
Villum Fonden og Velux Fonden gav i januar
2016 en bevilling på i alt 8,9 mio. kr. til »Et hav af
muligheder«, et projekt, som gennem forskellige tiltag skal
undersøge og reducere plastforureningen i havet. »Et
hav af muligheder« er et fællesprojekt med
Plastindustrien, Det Økologiske Råd og Plastic Change
som deltagere. (»Stort millionbeløb til dansk kamp
imod plast i havet«, plast.dk, pressemeddelelse, den 13.
januar 2016).
4. Forstærket indsats i EU, FN og de regionale
havmiljøkonventioner
Der er en lang række muligheder for at
stramme grebet om den danske plastforurening uden at bruge
EU-lovgivning eller vedtagelser i FN (UNEP, IMO) eller
havmiljøkonventionerne. Men det vil være en fordel for
det samlede resultat, hvis Danmark for alvor blander sig i EU og FN
og i havmiljøkonventionerne - ikke mindst hvis det skal
lykkes at få en fælles europæisk indsats mod den
regionale og globale havforurening.
Nedenfor fremgår eksempler på,
hvor regeringen kan og bør forstærke den
internationale indsats.
Et konkret eksempel på et fokuseret
europæisk samarbejde er om mikroplast i kosmetik- og
plejeprodukter. USA har delvis forbudt denne anvendelse i 2016. I
EU arbejder Sverige og Benelux-landene aktivt for, at et
sådant forbud gennemføres i hele EU. Her bør
Danmark deltage i at lægge pres på, at Kommissionen
gennemfører et sådant tiltag.
Som et led i indsatsen mod tab af plast til
miljøet bør regeringen endvidere udstationere en
eller flere eksperter i Europa-Kommissionen med henblik på at
fremme europæiske og internationale tiltag mod
plastforurening.
Kommissionens udspil om cirkulær
økonomi er en mulighed for at løfte indsatsen
på europæisk niveau, ikke mindst i forlængelse af
den planlagte plaststrategi (bilag 1).
OSPAR er et mellemstatsligt samarbejde baseret
på OSPAR-konventionen om forurening af Nordsøen og
Nordøstatlanten med 15 medlemmer inklusive Danmark. OSPAR
vedtog i 2014 en handlingsplan for at forhindre havforurening med
affald. Handlingsplanens enkelte punkter eller handlinger har et
eller flere lead countries som koordinator. Danmark er ikke lead
country eller assisterende land på nogle af punkterne. En
dansk handlingsplan bør betyde, at Danmark bidrager aktivt
til arbejdet med at forhindre plastforurening af Nordsøen og
Nordøstatlanten. (OSPAR Commission, Work Areas, Marine
Litter).
Helsingforskommissionen (HELCOM) er
Østersøens pendant til OSPAR. Der er overlap i
Kattegat mellem de to konventioner, og HELCOM dækker dermed
de indre danske farvande indtil Skagen. Ti lande inklusive Danmark
er medlem. HELCOM vedtog i 2015 »HELCOM Recommendation
36/1« om marint affald, herunder en regional
handlingsplan.
Heri forpligter landene hinanden til i 2016 at
definere »god miljøstatus« (Good Environmental
Status - GES) med tilhørende indikatorer og finde ud af,
hvordan overvågningen kan koordineres. Landene forpligter sig
til at gennemføre de grundlæggende principper i
konventionens paragraffer med hensyn til marint affald og derudover
at involvere befolkningen og interessenter, fokusere på
bæredygtigt forbrug og produktion, anvende bedst
tilgængelig viden og analysere socioøkonomisk
effektivitet, integrere marint affald i planer for fast affald og
anvendelse af affaldshierark og en økosystem tilgang.
HELCOM's handlingsplan handler om alt affald
og især makroaffald. Danmark bør involvere sig aktivt
i HELCOM's arbejde og sikre, at indsatsen også kommer til at
fokusere på nano- og mikroplast.
Bilag 1
Forslag til en EU-indsats
mod plastforurening og en dansk opfølgning af den hidtidige
praksis af forslagsstillerne
Omstillingen til en cirkulær
økonomi, hvor værdien af materialer og ressourcer
bevares i økonomien længst muligt og
affaldsproduktionen minimeres, er et væsentligt bidrag til
EU's indsats for at udvikle en bæredygtig, ressourceeffektiv
og konkurrencedygtig økonomi med en lav CO2-udledning. Den cirkulære
økonomi vil skabe nye forretningsmuligheder, mere effektive
produktions- og forbrugsmønstre samt skabe lokale
arbejdspladser. Den vil samtidig bidrage til at undgå
uoprettelige skader, som følge af at ressourcer opbruges i
et tempo, der overstiger klodens evne til at forny dem, for
så vidt angår klima og biodiversitet, luftkvalitet og
jord- og vandforurening. En indsats på EU-plan vil fremme
investeringer og skabe lige konkurrencevilkår.
Europa-Kommissionen har fremlagt en
handlingsplan for cirkulær økonomi i EU (An EU action
plan for the Circular Economy
(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?
uri=CELEX:52015DC0614)). I denne kontekst bør Danmark spille
en aktiv rolle for at få ambitiøse mål, som kan
bidrage til at reducere plastforureningen, herunder en
særskilt plaststrategi på EU-niveau.
Forebyggelse står øverst i
hierarkiet, når det gælder at komme
affaldsmængderne til livs. Dernæst kommer
genanvendelse, forbrænding og deponering.
Genanvendelsen af plast i EU er steget
støt, men mindre end 25 pct. af det indsamlede plastaffald
genanvendes, og omkring 50 pct. deponeres. Der er således
potentiale for meget mere genanvendelse, hvilket vil give
både økonomiske og miljømæssige
gevinster.
En af de hindringer, som de erhvervsdrivende
konfronteres med, når de vil anvende sekundære
råstoffer, er usikkerheden vedrørende deres kvalitet.
Da der ikke findes fælles EU-standarder, kan det være
vanskeligt at fastslå graden af urenhed i bl.a. plast. Her
bør Danmark bidrage aktivt til udviklingen af
EU-kvalitetsstandarder i samarbejde med plastindustrien. Et andet
særlig vigtigt aspekt ved udviklingen af markedet for
sekundære råstoffer er tilknytningen til lovgivningen
om kemikalier. Stadig flere kemiske stoffer viser sig at være
sundheds- eller miljøskadelige, og dette skal tænkes
ind i genanvendelsen også for plast. Her bør Danmark
ligeledes bidrage til bedre sporing af problematiske kemikalier i
produkterne.
Danmark bør på EU-niveau arbejde
for følgende:
- I konteksten af
den pågående revision af EU's affaldsdirektiver
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver
(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?
qid=1454660281787&uri=CELEX:32008L0098)) at bidrage til at
få så høje overordnede reduktionsmål og
mål for genanvendelse af affald som muligt og at fremme mere
udstrakt brug af økonomiske instrumenter.
- Aktivt at bidrage
til indsatsen for at begrænse mængden af havaffald i
forbindelse med gennemførelse af 2030-målene for
bæredygtig udvikling.
- Aktivt at bidrage
til udviklingen af kvalitetsstandarder for sekundære
råstoffer på EU-niveau, som vil pågå fra
2016 og fremefter.
- Aktivt at bidrage
til at analysere og foreslå mulige tiltag vedrørende
samspillet mellem affalds-, produkt- og kemikalielovgivningen,
herunder muligheder for at begrænse forekomsten af
problematiske kemikalier og forbedre sporingen heraf i
produkter.
- At bidrage til at
sikre, at en ambitiøs særskilt plaststrategi på
EU-niveau kan udvikles så hurtigt som muligt.
- At bidrage til
udviklingen afr overvågningen af den cirkulære
økonomi ved at stille den nødvendige data til
rådighed.
En konkret plaststrategi på
EU-niveau
Mere intelligente indsamlings- og
certificeringsordninger for indsamlere og sorteringsanlæg er
afgørende for at lede genanvendelig plast væk fra
lossepladser og forbrændingsanlæg og over til
genanvendelse. Forekomsten af farlige kemiske
tilsætningsstoffer kan volde tekniske problemer, og nye
innovative plasttyper giver anledning til nye
spørgsmål, bl.a. for så vidt angår
bionedbrydeligheden af plast. Udviklingen af nye plasttyper kan dog
også bidrage til den cirkulære økonomi ved at
sikre en bedre fødevareopbevaring, forbedre
genanvendeligheden af plast eller nedbringe vægten af de
materialer, der bruges i køretøjer. Derfor skal EU
have en konkret og særskilt plaststrategi.
I denne kontekst skal Danmark arbejde for
- væsentligt
at nedbringe mængden af havaffald,
- en EU-strategi
for at nedbringe mængden af havaffald fra skibe,
- et
ambitiøst EU-mål for genanvendelse af plastemballage
og
- at fremme den
grænseoverskridende handel med genanvendelig plast.
Opfølgning på
plastposedirektivet
Hvert år ender 8 mia. plastposer i
naturen og vandmiljøet i EU. Med det nye direktiv for
reduktion af letvægtsplastposer i EU (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om
ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske
forbruget af letvægtsplastbæreposer
(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?
qid=1454659877383&uri=CELEX:32015L0720)) er det første
gang, at vi får forebyggende lovgivning på
affaldsområdet på EU-niveau. Direktivet forpligter EU's
medlemsstater til at træffe foranstaltninger - f.eks.
prisfastsættelse - så det det årlige forbrug ikke
overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person i
år 2019 og 40 letvægtsplastbæreposer pr. person i
år 2025. Derudover må
letvægtsplastbæreposer ikke længere udleveres
gratis på salgssteder fra 2018, og der indføres
mærkningsordning for bionedbrydelige og komposterbare
plastbæreposer. Medlemsstaterne er forpligtede til at
overvåge udviklingen i forbruget og informere
Europa-Kommissionen herom i overensstemmelse med artikel 12 i
direktiv 94/62/EF.
Det vurderes, at lovgivningen allerede inden
for 5 år vil resultere i 80 pct. reduktion i forbruget af
letvægtsplastposer sammenlignet med forbruget i 2010.
Men der er stadig flere udfordringer at tage
fat på, når det gælder alle de plastposer, der
ender i naturen. Her bør den danske regering presse på
for, at vi også får reduktionsmål for de
ultralette plastposer (under 15 micron), og et forslag at der
kommer regulering af de problematiske oxo-nedbrydelige plastposer.
Det er nemlig misvisende, når sådanne poser omtales som
bionedbrydelige, idet de indeholder tilsætningsstoffer, som
får plasten til at smuldre til små partikler, som
forbliver i miljøet.
I denne kontekst skal Danmark arbejde for
-
reduktionsmål for de ultralette plastposer (under 15 micron)
og
- forbud mod de
problematiske oxo-nedbrydelige plastposer.
Bilag 2
Regeringens kommentarer til forslaget
Forslaget er en redigeret
genfremsættelse af B 94 (2015/16) som ikke blev
førstebehandlet. Ministeren har skriftligt den 27. juni 2016
(svar på spørgsmål 1, B 94) kommenteret
forslaget:
»Plastikaffald hører på
ingen måde hjemme i naturen eller vores fødevarer, og
jeg vil arbejde for at begrænse spredningen af plast mest
muligt. Plast er samtidig et globalt problem, som ikke kan
løses af Danmark alene.
Jeg støtter derfor op om
EU-Kommissionens forslag om en europæisk plaststrategi,
ligesom fastsættelse af krav til produkters afgivelse af
mikroplast er noget, som bør fastsættes på
EU-niveau.
Jeg har derfor også d. 27. april 2016
sammen med mine nordiske ministerkollegaer udsendt en fælles
udtalelse om vigtigheden af en indsats mod marint plastaffald og
mikroplast, og vi har besluttet at udarbejde et fælles brev
til EU-Kommissionen for at udtrykke vores støtte og
interesse i implementeringen af den foreslåede pakke for
cirkulær økonomi.
Vi har også besluttet at tage initiativ
til at igangsætte nordiske aktiviteter om affald i havet og
mikroplast.
Når det gælder mikroplast i
kosmetikprodukter, støtter regeringen et forbud på
EU-niveau og har bedt EU-Kommissionen om at lave et forslag til et
forbud mod mikroplast i kosmetiske produkter.
I en dansk sammenhæng har vi på
nuværende tidspunkt behov for øget viden om mikroplast
i udløb fra renseanlæg, herunder om målemetoder
og renseteknologier. På finansloven er der afsat 1 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016. Miljø- og
Fødevareministeriet har derfor igangsat en række
initiativer om mikroplast i spildevand og slam, der skal
gøre os klogere på problemstillingen og kvalificere
eventuelle beslutninger om, hvordan og hvor, der skal sættes
ind.
De danske kyster er en stor turistattraktion,
men man kan desværre ofte opleve affald på stranden
herunder også plastaffald. Derfor planlægger
Miljøstyrelsen sammen med Naturstyrelsen en kampagne i 2017
rettet mod strandgæster, turister og fiskere for at mindske
henkastet affald på stranden og i havet.
Endelig er implementeringen af
ressourcestrategierne godt i gang og indeholder allerede
initiativer, når det gælder øget genanvendelse
af plastaffald.«
Skriftlig fremsættelse
Trine Torp
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om om en
effektiv indsats mod plastforurening
(Beslutningsforslag nr. B 85)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.