Fremsat den 14. marts 2017 af Stine Brix (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om sundhedsvæsenets behandlingstilbud til
transkønnede
I forlængelse af Folketingets beslutning
om at fjerne transkønnede fra diagnoselisten over
psykiatriske diagnoser pålægger Folketinget regeringen
at sikre, at transkønnede reelt flyttes fra psykiatrien, og
at transkønnede får adgang til behandling på
baggrund af informeret samtykke. Regeringen skal således
sikre,
- at behandlingen
af transkønnede flyttes fra den kliniske sexologi til
specialer med relevans for den konkrete behandling, f.eks
endokrinologi, gynækologi og plastikkirurgi,
- at det ikke er et
krav for at få adgang til behandling, at transkønnede
skal igennem en udredning af psykiatrisk karakter, og
- at den
behandlingsansvarlige ikke bør være en psykiater.
Bemærkninger til forslaget
Folketinget vedtog den 11. juni 2014
lovforslag nr. L 182 om ændring af lov om Det Centrale
Personregister (Tildeling af nyt personnummer til personer, der
oplever sig som tilhørende det andet køn
(folketingsåret 2013-14). Loven muliggjorde, at personer, som
oplever et misforhold mellem det køn, de er tildelt ved
fødslen, og det køn, som de reelt oplever at
tilhøre og identificerer sig med, kan opnå juridisk
kønsskifte. Juridisk kønsskifte var tidligere
betinget af hormonel behandling, og at den transkønnede fik
foretaget en kastration - dvs. fik fjernet penis og testikler eller
livmoderen og æggestokkene, men L 182 ændrede denne
mangeårige diskriminerende praksis. Forslagsstillerne hilste
denne ændring meget velkommen.
Den 26. maj 2016 vedtog Folketinget i samme
positive ånd at fjerne »transseksualisme« fra
sundhedsvæsenets klassifikationssystem, så det ikke
længere kategoriseres som en psykiatrisk diagnose. Danmark
forpligtede sig også til at arbejde aktivt for at fjerne
diagnosekoderne F64 og F65 fra WHO's sygdomsklassifikation, jf.
beslutningsforslag nr. 7 - bilag 10, folketingsåret
2015-16.
Forslagsstillerne noterer sig med tilfredshed,
at Danmark med de ovenstående vedtagelser således
stiller sig i spidsen som et foregangsland for en generel
bevægelse væk fra at betragte transkønnethed som
en psykisk sygdom og dermed baner vej for en inkluderende,
anerkendende og respektfuld tilgang til mennesker, som ikke
identificerer sig med det køn, de blev tildelt ved
fødslen.
I beretningen til B 7, Forslag til
folketingsbeslutning om fjernelse af transseksualisme fra
sygdomsliste, står der bl.a., at det er »udvalgets
forventning, at man som transkønnet i Danmark skal opleve et
hensynsfuldt udredningsforløb og tilbydes en værdig og
afklarende indsats i forbindelse med et eventuelt
kønsskifte«, jf. beslutningsforslag nr. 7 - bilag 10,
folketingsåret 2015-16. Forslagsstillerne ønsker med
nærværende forslag at præcisere, hvad dette
konkret indebærer - nemlig, at der bør være
overensstemmelse mellem den gældende lovgivning og
sundhedsvæsenets behandlingspraksis.
Behandlingspraksis
På trods af at transkønnethed fra
2017 ikke længere figurerer som en psykiatrisk lidelse, er
det fortsat således, at Sundhedsstyrelsens faglige vejledning
vurderer det som nødvendigt for transkønnede personer
at modtage psykiatrisk udredning og »højt
specialiseret behandling«, jf. »Vejledning om udredning
og behandling af transkønnede«, Sundhedsstyrelsen,
vejledning nr. 10353 af 19. december 2014. I forlængelse
heraf er behandlingen placeret i psykiatrien, i praksis under
Region Hovedstadens Psykiatri via Sexologisk Klinik,
Rigshospitalet.
Det synes imidlertid modstridende, at der
fortsat skal foretages psykiatrisk udredning, når det at
være transkønnet ikke længerer figurerer
på listen over psykiske lidelser. Den psykiatriske udredning,
som i praksis alene udføres af Sexologisk Klinik ved
Rigshospitalet, er i dag en forudsætning for eller led i en
kropskorrigerende behandling og kirurgi. Denne udredning
indebærer bl.a. en række af test, interview og
samtaler, som er krænkende, grænseoverskridende og
irrelevante, hvilket er grundigt dokumenteret af bl.a.
menneskerettighedsorganisationen Amnesty International, jf.
rapporten »The State decides who I am«, Amnesty
International, 2014 og opfølgende rapport om danske forhold,
jf. Amnestys briefing, 2016, »Transkønnedes adgang til
sundhed i Danmark«.
Ligeledes betød Sundhedsstyrelsens
revision af den faglig vejledning fra 2014 en stramning af
transkønnedes muligheder for hormonbehandling. Tidligere
blev hormonbehandling opstartet og vedligeholdt hos
privatpraktiserende speciallæger, hvilket var en
populær og uproblematisk behandlingspraksis ifølge
både transkønnede og speciallæger. Der henvises
til artiklen »Kritikere slår alarm«: Flere
transkønnede tager ulovlige hormoner, Information, den 12.
oktober 2015, samt pressemeddelelse fra Amnesty,
»Transkønnede venter længere på
behandling«, den 14. august 2015.
Opsummerende kan det derfor konstateres, at
der aktuelt ingen muligheder er for igangsættelse af
kropskorrigerende tiltag under nogen form uden om den kliniske
sexologi og psykiatrien. Alt i alt vurderer forslagsstillerne den
aktuelle behandlingspraksis som direkte modstridende med den netop
vedtagne lovgivning, idet man i praksis fortsat fastholder et syn
på transkønnede som psykisk syge mennesker, hvis
udredning og behandling derfor skal forankres i psykiatrien.
Forslagsstillerne ønsker derfor gennem vedtagelsen af dette
forslag at bringe sundhedsvæsenets behandlingspraksis i
overensstemmelse med linjen i den nyligt vedtagne lovgivning, hvor
en persons selvoplevede kønsidentitet netop ikke ses som en medicinsk eller
psykiatrisk tilstand.
Nyt behandlingsparadigme
Et nyt behandlingsparadigme skal basere sig
på en grundlæggende anden tilgang til behandling af
transkønnede end den, som er gældende i dag. Ligesom
en persons kønsidentitet ikke skal helbredes eller
undertrykkes, skal tilstanden heller ikke behandles, medmindre den
enkelte har et aktivt og særskilt ønske herom. I
så fald skal behandlingen tilrettelægges og
iværksættes på individets præmisser inden
for rammerne af informeret samtykke og selvbestemmelse,
således som i resten af sundhedsvæsenet. Det er
altså ikke sundhedsvæsenets rolle at afgøre, om
den enkelte transkønnede må eller skal i behandling,
hvilket er tilfældet i den nuværende
behandlingsmodel.
Behandlingen af transkønnede skal ikke
høre under den kliniske sexologi og psykiatrien, hvilket
følger i forlængelse af, at diagnosen ikke betragtes
som en psykiatrisk lidelse. Det indebærer, at
specialefunktionen ikke bør høre under psykiatrien,
at behandlingen ikke skal foregå på en afdeling under
psykiatrien, at den behandlingsansvarlige ikke skal være en
psykiater, og endelig at det ikke skal være et krav at
gennemgå en udredning af psykiatrisk karakter for at kunne
få behandling.
Der er ingen grund til at udrede alle
transkønnede for psykiske lidelser. Der er talrige eksempler
af irreversible medicinske og kirurgiske behandlinger, der bliver
tilbudt i sundhedsvæsnet, uden at patienten skal igennem en
psykiatrisk udredning forinden. Udredning for psykiske lidelser er
kun relevant, hvis der er mistanke om psykisk lidelse hos den
enkelte person. Sådan en udredning bør desuden ikke
påvirke den relevante behandling i forhold til
kønsidentitet.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at der den 1. marts 2017 er blevet offentliggjort en
revideret specialeplan 2017, som træder i kraft 1. juni 2017.
Den reviderede specialeplan betyder, at behandlingen af
transkønnede fortsat er placeret som
højtspecialiseret behandling. Det følger af
forslaget, at specialeplanen i forhold til behandling af
transkønnede bør revideres. Praktiserende
gynækologer og endokrinologer med særlig viden inden
for området skal kunne træffe beslutning om
hormonbehandling til transkønnede, ligesom det også
bør være muligt at få topoperationer, uden at
det er på højtspecialiseret niveau.
Det bør overvejes, at
transkønnede, ud over den medicinske behandling, tilbydes,
ikke pålægges, en henvisning til psykologsamtaler.
Mange transkønnede døjer med psykiske udfordringer,
ikke som direkte følge af deres kønsidentitet, men
fordi det kan være psykisk belastende at leve i et
transfobisk samfund og belastende at gå igennem en fysisk
transition.
Kravet om et andet behandlingsregime bakkes op
af Amnesty International (jf. anbefalingerne i Amnestys briefing,
2016, »Transkønnedes adgang til sundhed«, som
gentagne gange har dokumenteret og kritiseret den eksisterende
diskriminerende behandlingspraksis, samt en række
rettighedshavere, LGBTI-organisationer og transpolitiske
organisationer, som har protesteret mod den årelange
behandlingspraksis.
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sundhedsvæsenets behandlingstilbud til
transkønnede.
(Beslutningsforslag nr. B 83)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.