Fremsat den 3. marts 2017 af Stine Brix (EL),
Pernille Schnoor (ALT) og Kirsten Normann Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring i lovgivning om frit valg i
ældreplejen
Regeringen pålægges inden den 1.
maj 2017 at fremlægge forslag til de fornødne
ændringer af relevant lovgivning vedrørende frit valg
i ældreplejen, således at det overlades til den enkelte
kommune selv at træffe afgørelse om, hvorvidt kommunen
vil inddrage private leverandører i ældreplejen.
Såfremt kommunerne vælger at
inddrage private leverandører, skal kommunerne forpligtes
til at sikre følgende:
a. At kommunen
stiller krav til de bydende virksomheders soliditet og egenkapital.
Kommunernes vurdering af virksomhedernes økonomi bør
også inddrage vurdering af overskudsgrad og
skattebetaling.
b. At der i
kontrakten med den private leverandør stilles krav om
garanti- og sikkerhedsstillelse, der svarer fuldt ud til den
samlede risiko, kommunen løber ved en konkurs eller
betalingsstandsning.
c. At kommunen i
samarbejde med den private leverandør udarbejder en
beredskabsplan, som skal træde i kraft i tilfælde af
konkurs eller en anden situation, hvor den private
leverandør ikke fortsætter som leverandør.
d. At
leverandøren og dennes eventuelle underleverandører
lever op til de krav om løn, arbejdsvilkår, kontrol og
sanktionsmuligheder, som fremgår af
Beskæftigelsesministeriets vejledning til cirkulære af
30. juni 2014 om anvendelse af arbejdsklausuler i offentlige
kontrakter.
e. At der bruges
sociale klausuler, så det sikres, at leverandøren og
dennes eventuelle underleverandører varetager en
proportional del af opgaverne omkring uddannelse af elever,
ansættelse af personer på særlige vilkår og
øvrige sociale forpligtigelser.
f. At personalets
uddannelsesniveau som minimum er det samme hos den private
leverandør og dennes eventuelle underleverandører som
hos kommunen selv. Kommunen bør også stille krav til
løbende kompetenceudvikling.
g. At
leverandøren lever op til de arbejdsmiljøkrav, der
gælder for kommunens egne arbejdspladser.
h. At der stilles
de samme krav om bæredygtighed i materialeanvendelse og
arbejdsproces til leverandører og eventuelle
underleverandører, som der gælder for kommunen.
i. At kommunen har
en plan for, hvordan den følger op på de krav, den
stiller til den private leverandør. Kommunen skal have en
tilsynspolitik, hvor ressourcer til tilsyn er beskrevet. Kommunen
skal også have en klar beskrivelse af, hvad der er
misligholdelse, og hvilke konsekvenser der er ved
misligholdelse.
j. At kommunerne
kan fravælge tilbudsgivere, der ikke lever op til de ovenfor
nævnte krav.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
ophæve den privatiseringstvang, der ligger i lov om social
service, som pålægger kommunerne at inddrage private
leverandører som led i den såkaldte fritvalgsordning i
praktisk hjælp og personlig pleje. Den foreslåede
ændring af serviceloven vil sikre, at kommunerne selv kan
vurdere og beslutte, om de vil benytte sig af private
leverandører i ældreplejen. Formålet er
også at sikre, at hvis kommunerne vælger at overdrage
opgaven til private leverandører, skal virksomhederne leve
op til en række forpligtelser, som kan begrænse
risikoen for og generne ved konkurser mest muligt.
Baggrunden for forslaget er de mange
konkurser, som ældreplejen har været udsat for de
sidste 3-4 år.
På www.konkursindeks.dk opdaterer FOA
løbende antallet af konkurser. Status pr. 1. februar 2017 er
43 konkurser, som har berørt minimum 11.648 borgere og
minimum 1.844 ansatte i cirka halvdelen af landets kommuner.
Næsten alle konkurser har fundet sted i perioden 2013-2016,
hvor kommunerne har haft mulighed for at anvende udbud i
forbindelse med den såkaldte fritvalgsordning, som den
daværende VK-regering indførte i 2003.
Regeringen er desværre ikke trods
opfordring fra Enhedslisten, jf. SOU alm. del - svar på spm.
292 (folketingsåret 2014-15) kommet med en samlet
redegørelse over omfanget af konkurser i ældreplejen
og konsekvenser for borgere og kommuner. KL offentliggjorde den 10.
august 2015 en meget summarisk redegørelse, jf.
»Undersøgelse af konkurser blandt private
leverandører af serviceydelser«, KL, den 10. juni
2014. Medierne har omtalt en lang række eksempler, der tegner
et billede af, hvad konsekvenserne kan være. I 2015 gik den
private udbyder af hjemmehjælp Idérent ApS konkurs,
hvilket medførte, at mere end 600
hjemmehjælpsmodtagere manglede hjælp påsken over.
Der henvises til artiklen »Konkurs: Ingen hjemmehjælp
til ældre odenseanere i påsken« bragt på
dr.dk den 31. marts 2015. ÆldreSagen mener da også, at
konkurserne skaber utryghed blandt de ældre. FOA's formand,
Dennis Kristensen, mener, at »hver gang er det de svageste
ældre med behov for omsorg og pleje, der bliver
tabere«, jf. indslagene »Konkursbølge i privat
hjemmepleje skal stoppes« bragt i TV 2 Nyhederne den 26.
oktober 2015 og »Kontroversielt hjemmehjælpsfirma
går konkurs« bragt i TV 2 Nyhederne den 2. oktober
2015.
Generelt gør kommunerne formentligt
meget for at afhjælpe de gener, som en pludselig konkurs
påfører hjemmehjælpsmodtagerne. Det
påfører dog kommunen ekstra omkostninger, hvis de med
kort varsel skal sikre hjemmehjælp til flere hundrede
borgere. Den hurtigste og bedste måde at sikre
hjemmehjælpen på ved en konkurs er ifølge
forslagsstillernes opfattelse, at kommunen overtager medarbejderne.
Men det anser Lønmodtagernes Garantifond for at være
en virksomhedsoverdragelse, som kan påføre kommunerne
en stor ekstra omkostning til løn, feriepenge m.m., jf.
»Ingen nemme løsninger på
plejekonkurs-sager«, bragt på dknyt den 19. august
2015. Sådanne virksomhedsoverdragelsessager er set i bl.a.
Hjørring, Aalborg og Kolding. Alene i Kolding Kommune
løb regningen op i 14 mio. kr. da Kære Pleje ApS gik
konkurs i 2014, jf. KOU alm. del - svar på spm. 77
(folketingsåret 2013-14). Derfor er mange kommuner blevet
mere forsigtige med denne løsning. Konsekvensen er, at mange
ansatte mister jobbet, når en privat leverandør af
ældreplejen går konkurs, og skal ud at søge et
nyt i stedet for at anvende deres kompetencer i den kommunale
hjemmepleje, jf. artiklen »Kommuner sortlister konkursramt
personale« bragt på www.dknyt.dk den 26. januar
2016.
Kommunerne ser mest på prisen
Der er flere årsager til den voldsomme
stigning i antallet af konkurser. I 2013 vedtog daværende
SRSF-regering med støtte fra Enhedslisten en
lovændring, som gav kommunerne større frihed til at
tilrettelægge frit valgsordningen, herunder mulighed for at
anvende udbudsmodellen i forbindelse med frit valg, jf. L 121
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(folketingsåret 2012-13). Kommunerne kunne i forvejen
udlicitere hjemmeplejen, men i forbindelse med fritvalgsordningen
skulle de benytte sig af den såkaldte godkendelsesmodel, hvor
de skulle forhåndsgodkende et stort antal
leverandører, for derefter at lade borgerne vælge
imellem dem. Med lovændringen i 2013 fik kommunerne samtidig
mulighed for at begrænse borgerens frie valg til to
leverandører, hvoraf den ene kunne være kommunen selv,
uden at kommunen af den grund behøvede at deltage i
udbudsrunden.
I februar 2016 offentliggjorde FOA en
rundspørge blandt kommunernes ældrechefer, som viste,
at 35 kommuner havde benyttet sig af udbudsmodellen, mens 51
kommuner benyttede sig af godkendelsesmodellen, jf.
»Rundspørge blandt ældrechefer om fritvalg
på ældreområdet«, FOA, den 5. februar 2016.
Rundspørgen blev besvaret af 92 ud af 98 kommuner.
Undersøgelsen viste dog, at godkendelsesmodellen ikke er
nogen garanti mod konkurser eller leverandørens opsigelse af
kontrakten før tid. Begge dele forekommer i høj grad
i forbindelse med godkendelsesmodellen, ligesom misligholdelse af
kontrakterne især foregår blandt godkendte
leverandører. Rundspørgen pegede også på,
at kun 85 pct. af kommunerne stillede krav til leverandøren
om bankgaranti, mens kun 76 pct. stillede krav til tilbudsgivernes
soliditet/egenkapital. Den egentlige årsag til de mange
konkurser er ganske enkelt, at alt for mange kommuner har
prioriteret lav pris højest, og at de ikke har benyttet sig
af lovens muligheder for at stille krav om bankgaranti, kontrol og
tilsyn, ligesom mange private leverandører har afgivet
tilbud med en urealistisk lav pris. Denne politik er blevet
understøttet af skiftende regeringers stadigt skrappere
sparekrav, og det har uden tvivl lagt et stærkt pres på
kommunerne for at spare på hjemmehjælp og
ældrepleje i det hele taget.
Privat ikke bedst og billigst
Den flittige brug af private
leverandører tyder også på, at alt for mange
kommuner har ligget under for skiftende regeringers ønske
om, at flere offentlige opgaver, herunder på
velfærdsområdet, bliver udliciteret. Det sker, på
trods af at der ikke findes videnskabeligt belæg for, at det
generelt skulle være bedre og billigere at overdrage
opgaverne til private leverandører. Det fremgår af et
større dansk forskningsprojekt fra 2014 om effekterne af
udlicitering af offentlige opgaver, herunder på
velfærdsområdet. Der henvises til forskningsprojektet
»Effekter ved udlicitering af offentlige opgaver« fra
november 2014. En KORA-analyse af godkendelsesmodellen på
hjemmehjælpsområdet tyder oven i købet på,
at den såkaldte godkendelsesmodel under frit valg er en dyr
løsning for kommunerne. Undersøgelsen viste, at jo
flere borgere der valgte en privat leverandør, jo dyrere
blev det for kommunen at levere den tilsvarende ydelse, jf.
artiklen »Hjemmehjælp. Frit valg koster i
kommuner«, KORA, den 25. december 2015. Forskningsprojektet
fra november 2014 peger samtidig rimelig entydigt på, at
udlicitering medfører forringede vilkår for
medarbejderne, hvilket ikke kan undgå at påvirke
kvaliteten i hjælpen og plejen til de ældre. At det
virkelig forholder sig sådan, underbygges af en ny
undersøgelse fra KORA, som peger på, at 32 pct. af
plejepersonalet i det offentlige »ikke rigtig« eller
»slet ikke« ønsker at modtage hjælp
på samme niveau, som borgerne bydes i dag, mens det for de
privatansatte er godt 39 pct., jf. artiklen »Ansatte i
hjemmeplejen frygter selv at få brug for hjælp«
bragt i Fagbladet FOA den 16. februar 2017. Endelig viser de mange
konkurser i sig selv, at det er yderst risikabelt at basere
ældrepleje på private leverandører. Selv om det
kan medføre lavere driftsomkostninger i en periode, så
kan der i sidste ende ligge en stor regning til kommunen, borgerne
og de ansatte.
Gode anbefalinger løser ikke
problemet
De mange konkurser har naturligt nok
affødt reaktioner fra de store aktører på
området. Det har resulteret i forskellige anbefalinger. Det
gælder fælles anbefalinger til kommunerne i 2015 fra
KL, Dansk Industri og Dansk Erhverv, jf. »Nye anbefalinger
skal forebygge konkurser«, KL den 18. august 2015. I januar
2016 udgav DI Service Kammeradvokatens »fem gode
råd« i forbindelse med udlicitering, jf. anbefalinger
og vejledning »Forebyggelse og håndtering af konkurser
på pleje- og omsorgsområdet«, udgivet af DI
Service i januar 2016. FOA har udgivet flere konkrete anbefalinger,
jf. pjecen »Fair konkurrence uden konkurser« udgivet i
oktober 2015. FOA har også opstillet 13 krav, der kan
være med til at sikre, at udbud og udlicitering kommer til at
foregå på en fair og ordentlig måde, samt en
række anbefalinger, som i højere grad vil kunne sikre,
at hvis kommunerne bruger udbudsmodellen, er det firmaer med
ordnede forhold, der bliver godkendt. Der henvises til pjecen
»Så gør det dog ordentligt! «, FOA, august
2015. Hvis alle kommuner fulgte disse anbefalinger, ville det efter
forslagsstillernes opfattelse være et skridt i den rigtige
retning. Men som udviklingen har vist, er selv de bedste
anbefalinger ikke nogen garanti imod konkurser. Der findes efter
forslagsstillernes opfattelse kun én sikker måde at
undgå konkurser i ældreplejen på: At lade
være med at overdrage opgaven til et privat firma, der - alle
gode hensigter til trods - kun er sat i verden for at udbetale
størst muligt udbytte til ejerne. Men den mulighed - at lade
være - har kommunerne ikke med den gældende lovgivning.
Her er vi ved det helt grundlæggende problem, nemlig at loven
om det såkaldte frie valg af leverandør af
ældrepleje tvinger kommunerne til at inddrage private
leverandører i den ene eller anden form. Hvis man vil give
kommunerne frihed til at undgå konkurser, bliver man derfor
nødt til at foretage en lovændring, som fjerner denne
tvang.
Forslagets indhold
Derfor foreslås det, at kommunerne
fremover selv skal bestemme, om de vil inddrage private
leverandører i ældreplejen og dermed helt undgå
de gener for borgere, ansatte og kommunen selv, som konkurser
fører med sig. Det vil samtidig spare de ressourcer og
transaktionsomkostninger, som i dag påføres kommunerne
til udfærdigelse af udbudsmateriale og kontrol med
leverandørerne-ressourcer, som kan anvendes til at forbedre
den offentlige ældrepleje, hvilket uden tvivl er
påkrævet mange steder. Men samtidig må
Folketinget sikre sig, at hvis kommunen beslutter sig for at
inddrage private leverandører, skal disse leve op til en
række krav om soliditet, garantistillelse, beredskabsplan,
løn- og arbejdsvilkår, kontrolmuligheder, uddannelse
m.m. Princippet er meget enkelt. Formålet med de
foreslåede krav er at sikre, at kommunerne holdes
økonomisk skadesløse i tilfælde af et privat
firmas konkurs, at generne for borgerne og de ansatte
begrænses mest muligt, og at de private leverandører
skal leve op til nøjagtig de samme krav til kvalitet i
ældreplejen, løn- og ansættelsesvilkår og
miljøregler, som kommunen selv.
Forslagsstillerne skønner, at forslaget
er udgiftsneutralt både for stat og kommuner. Sandsynligvis
vil det endda give en samlet gevinst for både kommunerne og
staten. Ved at begrænse brugen af private leverandører
vil kommunerne spare de ressourcer, de i dag bruger på at
sende opgaver i udbud og godkende og kontrollere
leverandørerne. De slipper for ekstra udgifter i forbindelse
med konkurser, og der vil komme øgede skatteindtægter
gennem sikring af lønvilkårene.
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring i lovgivning om frit valg i ældreplejen.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.