Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 30. maj 2017
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 3.
marts 2017 og var til 1. behandling den 21. april 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
enige om, at konkurser blandt private leverandører i
ældreplejen er et problem. Konkurserne kan have negative
konsekvenser for de berørte borgere og medarbejdere, ligesom
konkurser kan medføre uforudsete meromkostninger for
kommunerne og dermed for skatteborgerne.
Partierne konstaterer, at en række af
områdets parter har udarbejdet fælles anbefalinger, som
kommunerne kan gøre brug af som værktøjer til
at forebygge og håndtere konkurser. Blandt disse anbefalinger
indgår bl.a. garantistillelse, krav til leverandørens
økonomiske soliditet og beredskabsplaner i kommunerne til
håndtering af en privat leverandørs konkurs.
Partierne finder det positivt, at
regeringen ultimo februar 2017 har igangsat en undersøgelse
af omfanget af konkurser i ældreplejen, hvori bl.a.
kommunernes brug af anbefalingerne fra områdets parter
også vil blive afdækket.
Partierne noterer sig, at regeringen,
når undersøgelsen afsluttes i sommeren 2017, vil
indkalde Folketingets partier til drøftelser af
området. DF, V, LA og KF forventer i forlængelse heraf,
at undersøgelsens resultater vil danne baggrund for en
konstruktiv dialog mellem partierne i forhold til mulige tiltag,
der kan medvirke til at forebygge konkurser i ældreplejen
fremadrettet, så der skabes større tryghed for borgere
og ansatte.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er
enige om, at vi har en alvorlig udfordring med konkurser blandt
private leverandører i ældreplejen. Siden 2011 er i
alt 43 private plejefirmaer gået konkurs, og mere end 6.000
borgere er blevet berørt. Konkurserne skaber utryghed for de
ældre og går ud over de medarbejdere, der mister deres
arbejde. Også kommunerne lider store tab, når den
kommunale hjemmepleje ofte med meget kort varsel skal tage over
efter de konkursramte firmaer, og mange velfærdskroner
går således tabt.
S konstaterer, at en række af
områdets parter har udarbejdet fælles anbefalinger, som
kommunerne kan gøre brug af som værktøjer til
at forebygge og håndtere konkurser. Blandt disse anbefalinger
indgår bl.a. garantistillelse, krav til leverandørens
økonomiske soliditet og beredskabsplaner i kommunerne til
håndtering af en privat leverandørs konkurs. Det har
imidlertid ikke bremset konkurserne, og derfor er der behov for at
sætte ind med nye tiltag.
S finder det positivt, at regeringen har
fulgt ønsket fra et flertal i Folketinget om en
undersøgelse af omfanget af konkurser i
ældreplejen.
S forventer, at regeringen, når
undersøgelsen afsluttes i sommeren 2017, vil indkalde
Folketingets partier til forhandlinger om nye tiltag, der kan
forebygge konkurser, med det formål at skabe tryghed for
ældre, der vælger private leverandører af
hjemmehjælp.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at der
siden beslutningsforslaget blev førstebehandlet af
Folketinget har fundet yderligere tre konkurser sted i
hjemmeplejen. Partierne bag beslutningsforslaget mener derfor, at
det haster med at regulere området med henblik på at
minimere antallet af konkurser til gavn for borgere, medarbejdere
og kommuner.
Beslutningsforslaget består af to
hovedelementer. For det første skal kommunerne fremover have
frihed til at beslutte, om private aktører skal indgå
i opgaveløsningen i hjemmeplejen. For det andet skal
kommunerne, såfremt private leverandører indgår
i hjemmeplejen, sikre, at den enkelte leverandør lever op
til en række krav, som vil minimere risikoen for konkurs,
sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for
medarbejderne og sikre, at de private leverandører bidrager
til uddannelse på lige fod med den kommunale hjemmepleje.
Forslagsstillerne noterer sig endvidere, at
regeringen har igangsat et arbejde med henblik på at vurdere,
om der er behov for at ændre reglerne for hjemmeplejen for at
undgå konkurser, men at regeringen ikke ønsker at
indgå i en dialog med Folketingets partier om udarbejdelsen
af denne undersøgelse. Det finder forslagsstillerne
ærgerligt, da det ville være en mulighed for at
kvalificere arbejdet. EL, ALT og SF stiller sig naturligvis til
rådighed for videre forhandlinger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Klaus Markussen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 78
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|