Fremsat den 16. december 2016 af Sofie Carsten Nielsen (RV),
Marianne Jelved (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om et socialt tilsyn på asylcentre, hvor
der bor børn, samt en præcisering af
asylansøgeres og udlændinges retsstilling i forhold
til serviceloven
Folketinget pålægger regeringen
snarest muligt og inden udgangen af indeværende
folketingsår at fremsætte de nødvendige
lovforslag og foretage de fornødne administrative
ændringer, således
- at det sikres, at
Udlændingestyrelsen eller anden egnet myndighed får
hjemmel til at foretage et socialt tilsyn på asylcentrene i
henhold til serviceloven,
- at servicelovens
anvendelsesområde i forhold til asylbørn og
børn med ulovligt ophold i Danmark samt grundlaget for at
yde hjælp og iværksætte sociale foranstaltninger
over for disse bliver præciseret, så der ikke
opstår tvivl hos kommunerne, udlændingemyndighederne
eller den enkelte om dennes retsstilling.
Derudover pålægges regeringen at
fremlægge forslag til en ny tilsynsmodel i forhold til
indkvarteringsoperatører og præsentere dette for
Folketinget senest i februar 2017 med henblik på
efterfølgende forhandlinger med Folketingets partier om det
endelige indhold af en kommende tilsynsmodel.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Forslagsstillerne mener, at asylbørn og
børn, der på andet grundlag opholder sig i Danmark,
naturligvis skal sikres samme rettigheder og beskyttelse som andre
børn i Danmark, der er anbragt på institutioner.
Derfor er det efter forslagsstillernes opfattelse helt oplagt, at
servicelovens regler for anbragte børn og unge på lige
fod skal gælde for asylbørn og unge på danske
asylcentre. Ved at asylcentrene underlægges et tilsvarende
tilsyn som institutioner for anbragte børn og unge, sikres
det at der foretages en socialfaglig vurdering af, om rammerne og
forholdene for asylbørnenes hverdag er de rette.
Forslagsstillerne mener derudover, at børn, der måtte
opholde sig i Danmark på anden vis, f.eks. børn i
udsendelsesposition, også skal sikres tilsvarende
beskyttelse, herunder at der føres et tilsyn med forholdene
på f.eks. udsendelsescentrene.
Mange asylbørn kommer til Danmark med
en bagage af oplevelser fra deres liv med krig, flugt og
ødelæggelser. Internationale undersøgelser
dokumenterer, at sådanne oplevelser som krig, vold og flugt
er forbundet med øget sårbarhed hos børn og
øget risiko for at udvikle f.eks. depression, PTSD og angst.
Derfor kan det være afgørende for disse børns
udvikling, at de på de danske asylcentre mødes med den
rette og fornødne ekspertise, ikke mindst for de
børn, som kommer alene til Danmark. Det er dokumenteret, at
en tidlig og virksom indsats på asylcentrene
understøtter mulighederne for en vellykket integration. Der
henvises til artiklen »Flygtningebørn bør
beskyttes«, Jyllands Posten den 1. december 2016.
Der er i den seneste tid kommet en række
historier frem i pressen om myndighedssvigt, omsorgssvigt, overfald
og misbrug af børn og unge på danske
børneasylcentre. Se bl.a. artiklen »Minister skal
forklare myndighedssvigt af asylbørn« fra Radio 24/7
den 2. december 2016. Sagerne fra Langelands Kommune og
udlændinge- og integrationsministerens besvarelse af UUI alm.
del - samrådsspm. M-N om forholdene på
børneasylcentre og ministerens besvarelse af
samrådsspm. T-X om Udlændingestyrelsens
tilsynsforpligtelse med Langelands Kommune understreger behovet for
at få klarlagt, hvilke myndigheder der har
tilsynsforpligtelsen på det socialfaglige område
på de danske asylcentre, hvordan ansvarsfordelingen er mellem
udlændingemyndighederne og indkvarteringsoperatørerne,
samt hvilke myndigheder der har mulighed for at føre tilsyn
i de tilfælde, hvor kommunen svigter sin tilsynsopgave.
Derudover har der løbende været
tvivl om retsgrundlaget for asylbørn og børn med
ulovligt ophold i Danmark, f.eks. afviste asylbørn, i
forhold til serviceloven sammenholdt med udlændingeloven, og
det har i praksis gjort det vanskeligt at administrere efter
gældende regler, når kommunerne f.eks. skal
iværksætte sociale foranstaltninger i forhold til disse
børn.
Socialt tilsyn med
asylcentre
Udlændingestyrelsen indgår
årligt kontakter med indkvarteringsoperatørerne,
hvorved styrelsen bestiller operatøren til at udføre
den opgave, som Udlændingestyrelsen har ansvaret for.
Udlændingestyrelsen fører alene et kontraktligt tilsyn
med, om indkvarteringsoperatørerne løser opgaverne i
overensstemmelse med kontrakten indgået mellem
Udlændingestyrelsen og operatørerne. Udgangspunktet
er, at det kontraktlige tilsyn gennemføres som et skriftligt
tilsyn, men hvis forholdene tilsiger det, kan der
gennemføres kontraktlige tilsyn på asylcentrene, jf.
UUI alm. del - svar på spørgsmål 106.
Efter forslagsstillernes opfattelse er det dog
fortsat uklart, hvornår Udlændingestyrelsen finder, at
forholdene tilsiger et tilsyn på det enkelte asylcenter.
Derudover foretager Udlændingestyrelsen alene et
driftsmæssigt tilsyn med fokus på levering af
kontraktmæssige ydelser, økonomisk og
bygningsmæssigt tilsyn. Udlændingestyrelsen kan
således ikke efter de nuværende regler føre et
socialt tilsyn med varetagelse af de pædagogiske og
omsorgsmæssige opgaver på asylcentrene.
Der har som bekendt den seneste tid
været eksempler på, at kommunen har svigtet sin
tilsynspligt. Eftersom Udlændingestyrelsen efter de
nuværende regler ikke kan foretage et socialt tilsyn, er der
således efterladt et tilsynsmæssigt tomrum, hvor der er
risiko for, at der reelt ikke føres tilsyn med, hvorvidt
asylbørn udsættes for omsorgssvigt, misbrug m.v.,
såfremt kommunen måtte svigte sin tilsynspligt. Og det
er efter forslagsstillernes opfattelse helt uacceptabelt.
Forslagsstillerne mener derfor, at der snarest
bør ændres på den nuværende tilsynsmodel,
således at det sikres, at Udlændingestyrelsen eller en
anden egnet myndighed kan og skal føre et socialt tilsyn -
og ikke alene et driftsmæssigt tilsyn - på
asylcentrene, så det dermed sikres, at der er andre
myndigheder end kommunen, som har beføjelser og pligt til at
føre sådanne tilsyn på asylcentrene og dermed
imødekomme risikoen for myndighedssvigt.
Regeringen pålægges på den
baggrund at udarbejde forslag til en ny tilsynsmodel, der bl.a.
tager højde for, at Udlændingestyrelsen eller en anden
egnet myndighed får beføjelser og pligt til at
føre et tilsyn i henhold til serviceloven. Regeringen skal
senest i februar 2017 præsentere Folketinget for forslag til
en ny tilsynsmodel med henblik på efterfølgende
forhandlinger med Folketingets partier.
Servicelovens
anvendelsesområde tydeliggøres
Det følger af serviceloven, at enhver,
der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp
efter denne lov. Der har imidlertid løbende været
skiftende tilkendegivelser, forskellige fortolkning og
udlægninger af retsgrundlaget fra myndighederne og dermed
tvivl om servicelovens anvendelsesområde i forhold til
asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold, f.eks.
afviste asylansøgers retsstilling i henhold til
serviceloven.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at Social- og Indenrigsministeriet i foråret 2016 -
som følge af at der i praksis har været tvivl om
reglerne - har udarbejdet en analyse vedrørende samspillet
mellem udlændingelovens regler om forsørgelsespligt og
reglerne om sociale foranstaltninger i serviceloven, herunder
servicelovens anvendelsesområde, jf. UUI alm. del - bilag 219
(folketingsåret 2015-16).
Forslagsstillerne finder dog ikke, at denne
analyse og meddelelse til kommunerne i forlængelse af
analysearbejdet i tilstrækkelig grad har klargjort
retsstillingen i forhold til asylansøgere og
udlændinge med ulovligt ophold. Derimod finder
forslagsstillerne, at der fortsat er behov for tydeligt at få
klarlagt servicelovens anvendelsesområde, herunder samspillet
mellem serviceloven og udlændingeloven, samt grundlaget for
at yde hjælp og iværksætte sociale
foranstaltninger med det formål at sikre et klart og
utvetydigt retsgrundlag og dermed imødegå, at der
fremover opstår tvivl hos kommunerne,
udlændingemyndighederne om den enkeltes retsstillingen.
Forslagsstillerne mener, at det er i særdeleshed er relevant
at sikre et klart retsgrundlag i forhold til børn, der
opholder sig i Danmark uanset opholdsgrundlaget.
Skriftlig fremsættelse
Sofie Carsten
Nielsen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
socialt tilsyn på asylcentre, hvor der bor børn, samt
en præcisering af asylansøgeres og udlændinges
retsstilling i forhold til serviceloven.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.