Fremsat den 16. december 2016 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et nedskæringsstop i ældreplejen
og økonomisk kompensation til kommunerne for væksten i
antallet af ældre borgere
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om et nedskæringsstop i
ældreplejen med virkning fra 2018 og frem til 2021. Foruden
et nedskæringsstop, der medfører, at der ikke
skæres yderligere i de offentlige budgetter til
ældrepleje, foreslås det, at kommunerne skal
kompenseres økonomisk i forhold til væksten i antallet
af ældre pr. kommune, under forudsætning af at
kommunerne rent faktisk øger deres udgifter på
ældreområdet. Pengene fordeles efter antallet af
ældre pr. kommune, og eventuelle overskydende penge, der ikke
anvendes af kommuner, som enten ikke har søgt om at blive
kompenseret økonomisk eller har fået afslag,
eksempelvis fordi de ikke har øget udgifterne, i takt med
antallet af ældre i befolkningen er steget, disponeres af
ældreministeren efter samråd med partierne bag aftalen
om et nedskæringsstop til andre initiativer, der kan styrke
ældreplejen.
Bemærkninger til forslaget
I de senere år har vi set, at flere
ældre kan klare sig længere helt uden eller med
begrænset hjælp fra kommunen. Det er en glædelig
udvikling, men den er desværre også blevet misbrugt til
at gennemføre nedskæringer, som også har ramt
ældre, der har brug for mere og bedre hjælp.
Med forslaget om et nedskæringsstop i
ældreplejen vil SF sætte en stopper for disse
nedskæringer. Det vil skabe tryghed for den enkelte
ældre, at vide, at der ikke fjernes penge pr. ældre i
kommunen, og at nedskæringsstoppet betyder, at der ikke sker
yderligere forringelser på ældreområdet.
Forslaget skal samtidig sikre, at den økonomiske gevinst ved
»sund aldring« ikke går til at finansiere
nedskæringer, men til løbende forbedringer for de
ældre, der har brug for hjælp af høj kvalitet og
med mere valgfrihed.
Med forslaget vil SF derfor sætte en
stopper for nedskæringer i ældreplejen idet der er i de
senere år blevet skåret ned i ældreplejen i mange
kommuner. Ældremilliarden fra finansloven for 2014 og
værdighedsmilliarden fra finansloven for 2016 har kun delvis
rettet op på dette. Det kan ikke fortsætte, især
fordi der vil komme en markant vækst i antallet af
ældre. Fra 2017 til 2021 forventes der således en
vækst i antallet af ældre over 65 år på ca.
86.000, hvilket svarer til en stigning på knap 8 pct. i
perioden. Lavvækst i det offentlige forbrug i perioden vil
yderligere udhule den kommunale ældrepleje set i forhold til
behovet. Det skaber utryghed og forringer de ældres
livsvilkår.
Nedskæringsstoppet i ældreplejen
foreslås gennemført ved at der ikke skæres
yderligere i de offentlige budgetter til ældreplejen og at
der herudover afsættes et ekstra beløb svarende til
den forventede vækst i antallet af ældre, dog under
hensyntagen til, at f.eks. en 85-årig i gennemsnit har brug
for mere hjælp end f.eks. en 70-årig.
I forhold til kompensationen til kommunerne
foreslås det, at der tages udgangspunkt i det budget, der
ligger, for udgifter til ældreplejen i 2017. SF forestiller
sig, at det samlede beløb til kompensation af kommunerne er
i størrelsesordenen ca. 5,6 mia. kr. SF foreslår, at
pengene fordeles til den enkelte kommune efter antallet af
ældre i kommunen, men at pengene kun udbetales, hvis kommunen
rent faktisk øger sine udgifter til ældre i forhold
til 2017-budgettet. Det vil dermed set fra kommunens side
være gratis at forbedre forholdene for kommunes ældre
borgere.
Beslutningsforslaget pålægger
Sundheds- og Ældreministeriet at udarbejde en beregningsmodel
til beregning af fordelingen af pengene til kommunerne, hvor der
tages hensyn til antallet af ældre, aldersfordelingen og til,
at kommunerne skal bruge et beløb mindst svarende til deres
tildelte »ældreservicetilskud« for at få
udbetalt det fulde tilskud. Bruger de mindre, får de
tilsvarende mindre i tilskud.
Vælger den enkelte kommune ikke at
anvende pengene, skal de partier, der vil være med til et
nedskæringsstop i ældreplejen og et løft af
ældreområdet, tage stilling til, hvordan de på
anden vis kan komme de ældre til gode. Det kan f.eks.
være i form af en højere ældrecheck,
forbedringer på sundhedsområdet af særlig
betydning for ældre og/eller særlige projekter eller
tiltag på det kommunale område.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
nedskæringsstop i ældreplejen og økonomisk
kompensation til kommunerne for væksten i antallet af
ældre borgere.
(Beslutningsforslag nr. B 39)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.