Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. februar 2017
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
december 2016 og var til 1. behandling den 7. februar 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Folketingets
Ombudsmand.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til forkastelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
fremhæver, at der skal være orden i vores værdier
i Danmark, også på asylcentrene. De vigtigste
værdier, vi overhovedet har, er børnenes
rettigheder.
Socialdemokratiet mener ikke, at en
16-årig kvindelig barnebrud skal kunne indkvarteres sammen
med en voksen mand på et asylcenter. Målet må
være at sikre en praksis, hvor børn ikke sover sammen
med voksne. Det ville være grotesk, hvis det skulle
være bestemmelser i den europæiske
menneskerettighedskonvention, og endnu mere grotesk, hvis det
skulle være FN´s børnekonvention, der reelt
skulle beskytte manden, der begår overgreb, og ikke
barnet.
Samtidig anerkender Socialdemokratiet, at
der kan være helt særlige tilfælde, hvor
barnebruden og den voksne mand skal bo tæt på hinanden
af hensyn til deres fælles småbørn. I de helt
særlige tilfælde mener Socialdemokratiet imidlertid, at
den voksne mand må kunne bo et andet sted på
asylcenteret, eller at myndighederne kan sikre, at relationen til
mor og barn foregår offentligt og uden tvang og overgreb. Den
nyfødte kan have behov for kontakt til begge forældre,
men vi skal også beskytte den mindreårige mor, der ikke
skal føle sig presset til at sove sammen med en voksen
mand.
Det er Socialdemokratiets vurdering, at
denne model godt kan sikres inden for den nuværende
lovgivning og de gældende konventioner, og vi ser derfor ikke
nogen grund til at ændre lovgivningen, medmindre regeringen
gør gældende, at denne model ikke kan
gennemføres inden for den gældende lovgivning.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
| |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
38
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Henvendelse af 6/2-17 fra Folketingets
Ombudsmand |
2 | 1. udkast til betænkning |
|