Fremsat den 7. december 2016 af Rasmus Prehn (S),
Magnus Heunicke (S) og Lea Wermelin (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en samlet strategi for elbusser
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge en strategi for elbusser inden udgangen af 2017.
Strategien skal indeholde
1) en
ambitiøs strategi for en reduktion i antallet af
støjplagede danskere og en reduktion i bussers udledning af
NOx og andre partikler og af CO2,
2) en analyse af
mulighederne for at reducere afgiften af el til elbusser, så
el til elbusser ikke pålægges højere afgift end
diesel og el til tog og letbaner,
3) en analyse af
tilskudsmuligheder til opstilling af ladeinfrastruktur til
elbusser, på samme måde som der tidligere har
været tilskud til infrastruktur til gasbusser, og
4)
samfundsøkonomiske analyser af, hvilke alternative
drivmidler der samlet set er billigst at anvende i busdriften
på forskellige typer busruter, eksempelvis busruter i
åbent land og busruter gennem tæt trafik i de
større byer.
Bemærkninger til forslaget
Elbusser er midt i en rivende udvikling. Mange
byer i Europa har udskiftet eller er i gang med at udskifte hele
buslinjer med elbusser og opladningshybridbusser, fordi elbusser
ikke har lokal udledning af CO2,
partikler, NOx m.v., og fordi
elbusser støjer markant mindre end busser med
forbrændingsmotorer. Samtidig giver elbusser mulighed for at
forbedre servicen for passagererne, fordi busserne kan køre
helt ind i bygninger, f.eks. lufthavne og banegårde, på
samme måde som letbaner og eltog, der heller ikke har lokal
udledning af CO2 og partikler.
Analyser fra Oslo og Stockholm tyder på,
at elbusser i mange tilfælde er billigere end dieselbusser og
biogasbusser. Afgifterne på el, diesel og biogas spiller dog
en meget afgørende rolle for, hvilken teknologi der er
billigst for den enkelte busvognmand. I Danmark er afgiften
på el tre gange højere end afgiften på diesel.
Hertil kommer, at der i en periode har været omfattende
støttemuligheder for produktion af biogas og
gasoptankningsanlæg til busser, mens der ikke har været
samme støttemuligheder for ladeinfrastruktur til
elbusser.
Derfor er der behov for en samlet strategi for
elbusser, som bl.a. andet skal indeholde en
samfundsøkonomisk analyse af busdriften, herunder hvilke
alternative drivmidler der samlet set er billigst at anvende i
busdriften på forskellige typer af busruter, f.eks. busruter
i åbent land, busruter gennem tæt trafik i de
større byer. Analysen kan efterfølgende eventuelt
danne grundlag for tilpasninger af afgiftsstrukturen og eventuelle
støttemuligheder, så afgifter og støtte
så vidt muligt bliver teknologineutral.
Der er ifølge Danmarks Statistik ca.
6.500 busser i rutekørsel i Danmark. Hvis en bus
kører 60.000 km om året i gennemsnit, forbruger busser
i rutekørsel mere end 150 mio. l diesel om året og
udleder 400.000 t CO2 om året.
Dermed har elbusser potentiale til at bidrage meget
væsentligt til, at Danmark kan opfylde sine EU-forpligtelser
i forhold til reduktion af CO2-udledningen fra transporten.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
samlet strategi for elbusser.
(Beslutningsforslag nr. B 31)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.