Fremsat den 16. november 2016 af Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Pia Olsen Dyhr (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk tilslutning til det forstærkede
samarbejde i EU om en afgift på finansielle transaktioner
Folketinget pålægger regeringen at
meddele Europa-Kommissionen, at Danmark tilslutter sig det
forstærkede samarbejde i EU, der sigter på at
indføre en afgift på finansielle transaktioner.
Bemærkninger til forslaget
Ti EU-medlemsstater er i gang med at etablere
et forstærket samarbejde om at indføre en afgift
på finansielle transaktioner, den såkaldte Financial
Transaction Tax (FTT). Disse bestræbelser har fået ny
fremdrift i EU, og en aftale mellem de ti medlemsstater kan
være på vej sidst på året.
Forslaget fra Europa-Kommissionen går i
hovedtræk ud på at indføre en afgift på
finansielle transaktioner med generelt alle værdipapirer og
andre finansielle instrumenter. Det gælder f.eks.
transaktioner med aktier, obligationer, investeringsbeviser og
derivater. Ifølge forslaget skal afgiften efter to
beskatningsprincipper - etableringsprincippet og
udstedelsesprincippet - pålægges finansielle
transaktioner, hvor mindst én af deltagerne i transaktionen
er en finansiel institution m.v., der anses for etableret i et
land, der deltager i det forstærkede samarbejde
(Europa-Kommissionens forslag KOM (2013) 0071 af 14. februar 2013).
Der er dog endnu ikke opnået enighed om den endelige
model.
Danmark har ikke tilsluttet sig det
forstærkede samarbejde. Det vil imidlertid være en klar
fordel for Danmark at tilslutte sig, mens der vil være
omkostninger ved at stå udenfor. Derfor foreslås det
med beslutningsforslaget, at Danmark tilslutter sig
samarbejdet.
Hvis alle EU-medlemsstater indfører
FTT'en, vil det ud fra Europa-Kommissionens tidligere skøn
kunne antages, at det vil indbringe ca. 7 mia. kr. årligt i
ekstra indtægter til den danske statskasse. Dette
beløb kan anvendes til vækstfremmende investeringer,
mere og bedre uddannelse, skattelettelser eller andet.
Afhængigt af hvordan pengene bruges, vil der være en
lille positiv eller lille negativ effekt på BNP, når
der benyttes traditionelle regnemetoder (folketingsåret
2011-12, Europaudvalget, EU-note 33).
Hvis Danmark derimod ikke indfører
FTT'en, vil danske virksomheder og borgere alligevel skulle bidrage
til FTT'en i det omfang, der er tale om transaktioner med de lande,
der deltager. Eftersom Danmark ikke får del i dette provenu,
vil det belaste de offentlige finanser.
Indførelsen af FTT vil have flere
fordele:
For det første vil det dæmpe
omfanget af rent spekulative, kortsigtede kapitalbevægelser.
Der argumenteres undertiden med, at en høj omsætning
på kapitalmarkedet sikrer en høj grad af likviditet.
Det er rigtigt, men kun til et vist punkt, som for længst er
nået og overskredet. Handelen med værdipapirer har i
dag et omfang, som risikerer at destabilisere fremfor at
stabilisere markederne.
For det andet vil afgiften øge ligheden
i samfundet. Det er de rigeste, der ejer langt de fleste
værdipapirer og også dem, der oftest handler dem.
Dermed kommer de til at betale en stor del af afgiften. Der vil
også være almindelige mennesker, der kommer til at
betale, f.eks. i forbindelse med boligfinansiering eller gennem
deres pensionsopsparing, men det vil være mindre
beløb, som vil kunne kompenseres gennem lettelser af
indkomstskatten el.lign. Kortsigtede spekulative handler er desuden
dårlige for stabiliteten på markedet, og det
påvirker også mennesker med almindelige indkomster, som
det i ekstrem grad sås ved den seneste finanskrise. Det vil
endvidere kunne give anledning til et paradigmeskifte hos f.eks.
bankerne, der i dag i alt for høj grad lægger op til,
at private skal handle værdipapirer hyppigt - ganske enkelt
fordi bankerne tjener godt på det.
For det tredje vil afgiften som et biprodukt
sikre registrering af finansielle transaktioner, som vil kunne
bruges til at begrænse en række forskellige former for
skatteunddragelse. Det er f.eks. meget tænkeligt, at
milliardskandalen om uretmæssig refusion af udbytteskat kunne
have været undgået, hvis disse oplysninger havde
været til rådighed.
Der er kort sagt en række gode grund
til, at Danmark tilslutter sig EU's forstærkede samarbejde om
at indføre en afgift på finansielle transaktioner.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om dansk
tilslutning til det forstærkede samarbejde i EU om en afgift
på finansielle transaktioner.
(Beslutningsforslag nr. B 24)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.