Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. februar 2017
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16.
november 2016 og var til 1. behandling den 7. december 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at en afgift på finansielle transaktioner vil
medføre øgede omkostninger for forbrugere af de
finansielle ydelser og vil begrænse husholdningers og
virksomheders muligheder for at investere og spare op. Det skyldes,
at de finansielle institutioner må forventes at
overvælte byrden ved afgiften på forbrugerne. For
virksomhederne betyder det, at deres låneomkostninger stiger
og mulighederne for at skaffe kapital til nye investeringer
indskrænkes. For boligejerne vil FTT'en føre til
højere låneomkostninger, når de køber
bolig og omlægger lån. Ligeledes øges
handelsomkostningerne for pensionsselskaberne m.v., når de
handler værdipapirer og søger risikoafdækning,
hvilket med tiden må forventes overvæltet på
pensionsopsparerne i form af lavere pensionsudbetalinger.
Der må altså forventes at
være en række skadelige effekter og risici forbundet
med en FTT. Derudover vil det være svært at forhindre
udflytning af finansiel aktivitet til lande uden for EU. Med
risikoen for udflytning følger også risiko for en
forholdsvis stor reduktion i den økonomiske aktivitet i
EU.
DF, V, LA og KF kan ikke se argumenterne
for en FTT, mens ulemperne derimod er til at tage og føle
på. Derudover er de potentielt skadelige effekter for
væksten efter partiernes mening et klart signal om, at man
med en FTT bevæger sig i en forkert retning. Europa har brug
for tiltag, der øger væksten - ikke det modsatte.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV ikke har nogen ideologisk modstand mod en
fælleseuropæisk afgift på finansielle
transaktioner, idet en sådan afgift teoretisk set kunne have
en fornuftig regulerende effekt, ligesom et eventuelt afkast kunne
anvendes til at nedsætte andre afgifter med store forvridende
effekter eller indkomstskatten.
I den øjeblikkelige situation anser
RV det imidlertid ikke for realistisk at konstruere en sådan
skat for en delmængde af lande i EU's indre marked for
finansielle ydelser. Især er RV ikke blevet overbevist om, at
der kan findes en model, der ikke samtidig går ud over sunde
investeringer, ligesom situationen med Brexit ikke kalder på
at udfordre de finansielle markeder i EU27. RV kan derfor ikke
støtte beslutningsforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter beslutningsforslaget, da partiet ønsker at
begrænse hurtige spekulative handler, der ikke skaber nogen
værdi i realøkonomien. Derfor ønsker S at
pålægge regeringen, at man via EU begrænser
udbredelsen af High Frequency Trading (HFT), der i særlig
grad motiverer til spekulative, kortsigtede kapitalbevægelser
uden værdi.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at Folketinget i maj 2013 havde en
forespørgselsdebat om samme emne (F 39, folketingsåret
2012-13). Det var en forespørgselsdebat, som Enhedslisten
havde anmeldt, og til den forespørgselsdebat fremsatte
Enhedslisten følgende forslag til vedtagelse (V 74):
»Regeringen skal arbejde for en skat på finansielle
transaktioner omfattende flest mulige lande, herunder støtte
det initiativ, der i dag er i gang i EU.« Det var
desværre kun Enhedslisten, der stemte for dengang. Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti stemte
imod. Det var ærgerligt i 2013 at være alene i
spørgsmålet. Enhedslisten kan konstatere, at partiet
har fået flere allierede i spørgsmålet siden hen
og er glade for, at SF fremsætter et forslag om sagen, som
Enhedslisten selvfølgelig kan støtte. Det er dejligt
at kunne konstatere, at både EL, SF, S - og Alternativet som
nyt parti i Folketinget - nu står bag ønsket om en
indførsel af skat på finansielle transaktioner i
EU.
Enhedslisten har længe argumenteret
for en form for skat eller afgift på finansielle
transaktioner. Finanssektoren bør også være med
til at bidrage mere til de samfund, som den er en del af,
især set i lyset af de kæmpe regninger, som dens egen
spekulative adfærd i forbindelse med finanskrisen har
påført resten af verdenssamfundet.
Der er ikke fastlagt en endelig model, og
der er diskussioner om, hvordan en sådan model for en skat
præcis skal udformes. Enhedslisten mener i den forbindelse,
at skatteindtægterne skal tilfalde de enkelte EU-lande,
sådan at det ikke bliver en ny EU-skat.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 24
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af beslutningsforslaget | 3 | Udkast til revideret tidsplan over
udvalgets behandling af beslutningsforslaget | 4 | Fastsat revideret tidsplan over udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 24
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan man kan komme usunde
højfrekvente aktiehandler til livs på andre
måder end ved indførelse af en skat på
finansielle transaktioner, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvad indførsel af en afgift
på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan
betyde for danske boligejere, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvad indførsel af en afgift
på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan
betyde for danskernes pensionsopsparing på kort og lang sigt,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|