Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 13. januar 2017
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til
beslutningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26.
oktober 2016 og var til 1. behandling den 8. december 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
grundlæggende af den opfattelse, at Tyrkiet aldrig bør
blive medlem af EU. Det skyldes, at Tyrkiet som et stort muslimsk
land, der for størstedelens vedkommende ikke geografisk er
beliggende i Europa, falder uden for EU's naturlige medlemskreds.
Dansk Folkeparti bemærker, at den seneste udvikling i landet,
hvor frihedsrettighederne gradvis indskrænkes, hvor
oppositionspolitikere arresteres, og hvor landet ikke lever op til
basale krav som f.eks. at medvirke til udleveringen af den mand,
der er mistænkt for attentatet mod Lars Hedegaard, har
placeret landet i en situation, hvor medlemskab af EU synes
fuldkommen udelukket. Dansk Folkeparti finder det naturligt, at
Folketinget følger op på den beslutning, som
Europa-Parlamentet har taget med bred politisk opbakning om at
signalere, at forhandlingerne med Tyrkiet om optagelse i EU
bør indstilles midlertidigt.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte det oprindelig fremsatte forslag fra DF, da det
vil styrke præsident Erdogan og dermed ramme den demokratiske
opposition endnu hårdere. DF's forslag er en gentagelse af en
evig sang om permanent at stoppe optagelsesforhandlingerne, hvilket
vil være en gave til Erdogan. Enhedslisten har derfor sammen
med DF stillet 2 ændringsforslag, der foreslår en
midlertidig suspension af forhandlingerne, indtil de demokratiske
rettigheder er sikret. Dette vil kunne lægge et
nødvendigt pres på præsident Erdogan og er i
tråd med vedtagelsen i Europa-Parlamentet og den tilsvarende
i det østrigske parlament.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at den seneste tids udvikling i Tyrkiet med
voldsomme overgreb på menneskerettigheder, ytringsfrihed,
demokrati og religiøse mindretal kræver international
fordømmelse. Alternativet bemærker, at en fastfrysning
af forhandlingerne om EU-medlemskab blot er et af flere mulige
redskaber, som Danmark og EU har til at lægge pres på
Tyrkiet. Alternativet bemærker, at EU og Danmark bør
gentænke flygtningeaftalen med Tyrkiet, der tilfører
milliarder af kroner til Tyrkiet og giver præsident Erdogan
et redskab til at presse EU-landene til stiltiende at acceptere
udviklingen i Tyrkiet og den manglende respekt for
menneskerettighederne.
Alternativet mener ikke, at forhandlingerne
om EU-medlemskab til Tyrkiet skal stoppes endegyldigt.
Forhandlingerne kan - og har - fungeret som en vigtig drivkraft og
motivation for at øge respekten for menneskerettigheder og
demokratiske værdier i Tyrkiet. Derfor mener Alternativet, at
det er vigtigt at holde muligheden for at genoptage forhandlingerne
åben, sådan som ændringsforslaget foreskriver.
ALT mener dog, at retsstatsprincipper og respekten for
menneskerettighederne skal på rette spor, før
forhandlingerne kan fortsætte. Når
undtagelsestilstanden i Tyrkiet er ophørt, vil ALT revurdere
denne position på linje med Europa-Parlamentets
beslutning.
Et andet mindretal (SF) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (DF
og EL), tiltrådt af ALT:
1)
Ordet »standses« ændres
til: »midlertidigt suspenderes, indtil de demokratiske
rettigheder er sikret.«
[Præcisering af forslagets
titel]
Til teksten
2)
Ordet »standses« ændres
til: »midlertidigt suspenderes, indtil de demokratiske
rettigheder er sikret.«
[Præcisering af hensyn til
Europa-Parlamentets beslutning af 24. november 2016 om
forbindelserne mellem EU og Tyrkiet (2016/2993(RSP))]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Europa-Parlamentet har den 24. november
2016 truffet beslutning om at opfordre Kommissionen og
medlemsstaterne til at tage skridt til en midlertidig suspension af
de igangværende tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet.
I samme beslutning fordømmer Europa-Parlamentet på det
kraftigste de uforholdsmæssige undertrykkende
foranstaltninger, som Tyrkiet har truffet siden det fejlslagne
militære kupforsøg i juli 2016, og tilkendegiver, at
Europa-Parlamentet er indstillet på at fastholde Tyrkiets
tilknytning til EU. Europa-Parlamentet forpligter sig endvidere til
at revidere sin holdning, når de uforholdsmæssige
foranstaltninger under undtagelsestilstanden i Tyrkiet er
ophævet, vil basere sin revision på, hvorvidt
retsstatsprincippet og menneskerettighederne atter respekteres i
hele landet, og mener, at det rigtige tidspunkt at påbegynde
en sådan revision vil være, når
undtagelsestilstanden er ophævet.
Beslutningsforslaget skal ændres
således, at folketingsbeslutningen vil flugte med
Europa-Parlamentets beslutning af 24. november 2016 om
forbindelserne mellem EU og Tyrkiet, således at det bliver et
forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen tilkendegiver
over for EU, at forhandlingerne om Tyrkiets optagelse i Den
Europæiske Union midlertidigt suspenderes, indtil de
demokratiske rettigheder er sikret. Endvidere bør regeringen
ligesom Europa-Parlamentet revidere sin holdning, når de
uforholdsmæssige foranstaltninger under undtagelsestilstanden
i Tyrkiet er ophævet, og basere sin revision på,
hvorvidt retsstatsprincippet og menneskerettighederne atter
respekteres i hele landet. Som for Europa-Parlamentet vil det
rigtige tidspunkt at påbegynde en sådan revision
være, når undtagelsestilstanden er ophævet.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd. Peter Kofod Poulsen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Karina Due (DF) Jan E. Jørgensen (V) Marcus Knuth (V)
Erling Bonnesen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Thomas Danielsen (V) Christina Egelund (LA) Villum Christensen (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kaare
Dybvad (S) Erik Christensen (S) fmd. Mette Reissmann (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Karin Gaardsted (S) Søren
Søndergaard (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Finn Sørensen
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Zenia Stampe (RV)
Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende B 20
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|