Fremsat den 25. oktober 2016 af Holger K.
Nielsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kommuners indkvartering af flygtninge i andre
kommuner
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af januar 2017 at fremsætte lovforslag der
sikrer, at kommuner udelukkende kan indkvartere deres af
Udlændingestyrelsen tildelte flygtninge i midlertidige
opholdssteder i en anden kommune, såfremt denne er
indforstået hermed og dermed godkender placeringen af den
midlertidige indkvartering.
Bemærkninger til forslaget
Når flygtninge får asyl i Danmark,
placeres de af Udlændingestyrelsen i en af de 98 kommuner,
hvor flygtningen efterfølgende skal være bosat de 3
første år af flygtningens ophold i Danmark. Det er den
pågældende kommune, som således anviser bolig,
sørger for sprogskole og ellers afholder afgifterne
forbundet med flygtningens treårige integrationsprogram.
Flygtningen kan i denne periode ikke skifte bopælskommune,
medmindre det godkendes af tilflytningskommunen. Denne fordeling af
flygtningene fra Udlændingestyrelsens side sikrer en mere
ligelig fordeling af flygtninge og indvandrere blandt de danske
kommuner og dermed en ligelig fordeling af ansvaret kommunerne
imellem. Samtidig modvirker fordelingen dannelse af ghettoer, og
derved sikres bedre forudsætninger for integration af
flygtningene.
På trods heraf har der vist sig huller i
loven, idet mindst én kommune har valgt at placere
flygtninge i en nabokommune uden at inddrage den berørte
kommune. Det drejer sig om Frederiksberg Kommune, som har planlagt
at placere ca. 112 flygtninge på Centerparken ved Kulbanevej
i Valby. Placeringen skaber bekymring i lokalområdet, idet
Valby i forvejen huser Københavns modtagecenter. For det
andet er Centerparken et meget udsat område med meget
få ressourcer og ingen umiddelbare aktivitetsmuligheder.
Københavns Kommune har ifølge Valby Lokaludvalg brugt
mange ressourcer i modtagecenteret på Ottiliavej. Hvis de
boliger, som Frederiksberg Kommune planlægger at huse de ca.
112 flygtninge i, har lavere standard end de øvrige boliger
i København og de her husede flygtninge fra Frederiksberg af
en eller anden grund skulle skabe problemer, kommer det til at
gå ud over alle flygtninge i Valby og København, ifald
der bliver dårlige oplevelser og lokal modstand.
Frederiksberg Kommune kan med andre ord gennem sin beslutning
være skyld i, at et ellers velfungerende integrationsarbejde
i nabokommunen København ødelægges.
Som borgmester Frank Jensen udtrykker det i et
åbent brev til borgmester Jørgen Glenthøj, er
det et udtryk for manglende solidaritet, at Frederiksberg Kommune
planlægger at huse ca. 112 af kommunens flygtninge i
midlertidige boliger i nabokommunen København. Frederiksberg
Kommunes planer om at indkvartere flygtninge i midlertidige
opholdssteder i nabokommunen modtages ikke positivt af den
pågældende kommune Københavns Kommune.
For at sætte en stopper for denne
integrationsødelæggende og for så vidt
også usolidariske politik foreslår forslagsstillerne
derfor, at kommuner udelukkende kan indkvartere deres af
Udlændingestyrelsen tildelte flygtninge i midlertidige
opholdssteder i en anden kommune, såfremt denne er
indforstået hermed og dermed godkender placeringen af den
midlertidige indkvartering.
Skriftlig fremsættelse
Holger
K. Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kommuners indkvartering af flygtninge i andre kommuner.
(Beslutningsforslag nr. B 19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.