Fremsat den 25. oktober 2016 af Christian Langballe (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Martin Henriksen (DF), Marie Krarup (DF),
Merete Dea Larsen (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om den europæiske
menneskerettighedskonvention
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende kalenderår at
ophæve inkorporeringsloven til den europæiske
menneskerettighedskonvention samt at tage initiativ til, at Danmark
får et forbehold over for den europæiske
menneskerettighedskonvention, som sikrer, at den danske regering
fremover kan føre den udlændingepolitik, der er
flertal for i Folketinget
Bemærkninger til forslaget
Den europæiske
menneskerettighedskonvention (EMRK) blev vedtaget af
Europarådet i 1950 af ti nationer. Danmark var blandt disse.
Flere nationer har efterfølgende tilsluttet sig
konventionen. I dag er 47 nationer forpligtet af konven?ti???onen,
som trådte i kraft i 1953. Formålet med konventi?onen
er at beskytte menneskerettigheder og fundamentale
frihedsrettigheder. Det officielle navn er således også
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder (Kilde:
www.echr.coe.int/Documents/Convention_DAN. pdf).
EMRK blev til som følge af de
grusomheder, der blev begået under anden verdenskrig. Men
situationen i dag er en helt anden, end den var for over 60
år siden. Meget har ændret sig siden konventionens
vedtagelse, og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
praksis har udviklet konventi?onen på en måde, som er
ude af trit med de europæiske befolkningers ønske.
Konventionen imødekommer således ikke de udfordringer,
vi står over for i dag, såsom international terrorisme,
massiv immigration fra ikke-vestlige lande osv. Helt konkret
forhindrer konventionen Danmark i at føre den
udlændingepolitik, som der ellers er et flertal for i
Folketinget. Et eksempel er et bredt politisk flertals ønske
om, at det skal være nemmere at udvise dybt kriminelle
udlændinge. Dette forhindres ofte på grund af
konventionens artikel 8 om ret til respekt for privat- og
familieliv.
Menneskerettighedskonventionens artikel 8
lyder således:
»1. Enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance.
2. Ingen offentlig myndighed kan gøre
indgreb i udøvelsen af denne ret, undtagen for så vidt
det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd,
for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og
frihed.« (Kilde: www.echr.coe.int/Documents/Convention_DAN.
pdf).
Det er bl.a. andet artikel 8, der gang
på gang får Danmarks Højesteret til at
omstøde udvisningsdomme af hærdede kriminelle. Det er
selvsagt uacceptabelt, at hensynet til dybt kriminelle
udlændinges familieliv skal stå over hensynet til
danskernes almene sikkerhed. En af de mest kendte og absurde sager,
hvor Højesteret har afvist at udvise en dybt kriminel
udlænding, er den såkaldte Levakovic-sag. Sagen drejer
sig om den kriminelle Gimi Levakovic, som gennem sin kriminelle
karriere sammenlagt har 23 domme, og som samlet er idømt 10
års fængsel. Sidste år blev han idømt 18
måneders fængsel for trusler og besiddelse af en
pistol. I højesteretsdommen, som blev afsagt den 12. maj
2016, afviste retten således at udvise Levakovic med
henvisning til EMRK artikel 8 (Kilde:
www.hoejesteret.dk/hoejesteret/nyheder/Afgorelser/Documents/258-15.pdf).
Retten i Næstved var den 6. august 2015
nået frem til, at Levakovic godt kunne udvises. Det land, som
Levakovic skulle have været udvist til, såfremt
Højesteret var nået frem til samme resultat som
byretten, var Kroatien. Det virker helt forkert, at en EU-borger
ikke kan udvises til et andet EU-land. Demokratiet er de facto sat
ud af kraft, for ingen almindelige danskere forstår jo
rimeligheden i, at en person med så mange kriminelle forhold
bag sig ikke kan udvises af Danmark på grund af en eller
anden menneskerettighedskonvention. Det var aldrig medlemsstaternes
hensigt, at retten til respekt for privat- og familieliv skulle
lægge bånd på landenes ret til selv at bestemme,
hvem som kan opholde sig i landet. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har derfor udvidet konventionens
anvendelse, således at der er sket en skævvridning
mellem medlemsstaternes oprindelige hensigt og domstolens
fortolkning af konventionen.
Et flertal af Folketingets partier har ytret
ønske om en modernisering af konventionen. Således har
Liberal Alliances Christina Egelund udtalt: »Der er et
stærkt behov for at få moderniseret og revideret Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, og formandskabet er
en fin anledning for Danmark til at stille sig i spidsen for det
arbejde, for vi har en stærk internationale stemme på
området« (Berlingske Tidende, den 15. juli 2016:
»Konventionen hindrer Danmark i at føre den
ønskede udlændingepolitik«). Og om
ændringer af konventionen har De Konservatives Mette
Abildgaard således udtalt: »Det bør være
højt på den europæiske dagsorden« (ibid.).
Også Socialdemokraterne har ytret ønske om en
modernisering. Ane Halsboe-Jørgensen udtaler således:
»Vi synes, det giver mening med fælles spilleregler,
men de spilleregler skal også følge med tiden og
afspejle de udfordringer, vi står med i dag. Det er en
politisk opgave, og så kan det godt give mening at se
på, om de skal justeres.« (ibid.). Og Venstres Marcus
Knuth har udtalt: »Vi mener, at konventionen på et
tidspunkt skal moderniseres og især den del, der handler om
at kunne udvise kriminelle udlændinge« (ibid.). Ingen
lovgivning eller konvention er urørlig, og det er
Folketinget, der vedtager og ændrer love. Det er klart, at
når Folketinget har underskrevet en konvention, så
respekterer og overholder Folketinget konventionen. Men
befolkningen forventer, at Folketinget ligeledes kan handle i
forhold til særlige situationer, hvor kriminelle
udlændinge gemmer sig bag konventioner
(www.b.dk/nationalt/alle-undtagen-hoejesteret-og-lisbeth-zornig-oensker-levankovic-udvist).
F.eks. kan den, der dømmes for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom frakendes sin danske
indfødsret (Bekendtgørelse af lov nr. 422 af 7. juni
2004 om dansk indfødsret § 8 B,
www.retsinformation.dk/forms/r0710. aspx? id=28974). EMRK
trådte i kraft for mere end 60 år siden. For at sikre
retsfølelsen samt indfri borgernes forventninger om, at EMRK
fortsat er i »sync« med den måde, resten af
samfundet har udviklet sig på, er det nødvendigt at
ændre og modernisere EMRK og sikre, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis igen kommer til at følge
medlemslandenes ønsker. EMRK har en særstatus i dansk
ret, da EMRK som den eneste menneskeretlige konvention er
inkorporeret i dansk ret og derfor har en stærkere
retskildeværdi end andre konventioner.
En model til at ændre og modernisere
EMRK kunne være, at Folketinget pålægger
regeringen at opsige EMRK, jf. konventionens artikel 58, og
derefter genindtræder i konventionen med et forbehold om, at
Danmark ikke anser sig forpligtet af EMRK artikel 8 i forbindelse
med udvisning af udlændinge, jf. artikel 57. Desuden kan
Folketinget »træde et skridt tilbage« og
ophæve inkorporeringsloven (Lov nr. 750 af 19. oktober 1998
om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention),
således at EMRK blot er ratificeret på niveau med
øvrige menneskeretlige konventioner. Ratifikation betyder,
at et land tiltræder en international aftale og forpligter
sig juridisk over for de øvrige medlemslande til en
konvention. Modsat en inkorporeret konvention har en ratificeret en
begrænset retskildeværdi i dansk ret, da den ikke kan
påberåbes direkte over for en privat person.
Danmark har tiltrådt en række
yderligere konventioner, som også indeholder en beskyttelse
af retten til respekt for privat- og familieliv. Hvis det i praksis
viser sig, at disse konventioner forhindrer, at Danmark
fører en ønsket udlændingepolitik, vil Dansk
Folkeparti efterfølgende stille forslag om, at et lignende
forbehold tages i forhold til FN's konvention om borgerlige og
politiske rettigheder, FN's børnekonvention og FN's
handicapkonvention, eller at regeringen tager initiativ til at
ændre EU's charter om grundlæggende rettigheder.
Med indeværende forslag ønsker
forslagsstillerne således at sikre, at den danske regering
tager initiativ til, at Danmark får et forbehold over for
EMRK artikel 8, således at Danmark fremover kan føre
den udlændingepolitik, der er flertal for i Folketinget. I
2017 overtager Danmark formandsskabet for Europarådets
Ministerkomité, og det er en glimrende chance for at
få sat gang i en modernisering af konventionen. Men der er
ingen grund til at vente så længe. Regeringen
bør allerede nu begynde at forberede initiativer til
ændringer af konventionen.
Skriftlig fremsættelse
Christian
Langballe (DF)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om den
europæiske menneskerettighedskonvention.
(Beslutningsforslag nr. B 18)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.