Skriftlig fremsættelse (20. april
2017)
Udenrigsministeren
(Anders Samuelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
dansk militært bidrag til NATOs fremskudte
tilstedeværelse i Baltikum og Polen
(Beslutningsforslag nr. B 150)
Regeringen
anmoder om Folketingets samtykke til, at et dansk militært
bidrag stilles til rådighed for NATOs fremskudte
tilstedeværelse i de baltiske lande og Polen. Beslutningen om
etablering af NATOs fremskudte tilstedeværelse blev truffet
på NATO-topmødet i juli 2016.
Den fremskudte
tilstedeværelse består af en multinational bataljon i
hvert af de baltiske lande og Polen, som er anført af en
rammenation. Den fremskudte tilstedeværelse vil utvetydigt
demonstrere NATO-landenes alliancesolidaritet og understrege viljen
til at beskytte NATOs befolkning og territorium mod enhver
aggression, idet et angreb på NATOs fremskudte
tilstedeværelse vil udgøre en aggression mod flere
allierede. Det har været vurderet nødvendigt at
etablere den fremskudte tilstedeværelse i lyset af den
usikkerhed, som er afstedkommet af bl.a. Ruslands ulovlige
annektering af Krim-halvøen, handlinger i Østukraine
samt udviklingen i det generelt mere komplekse sikkerhedsbillede,
som Alliancen står overfor mod øst. Således har
særligt de baltiske lande og Polen oplevet en stigende
militær aktivitet i deres østlige
nærområde. Den fremskudte tilstedeværelse er en
defensiv og proportionel reaktion på dette mere komplekse
sikkerhedsbillede i regionen og følger af alliancelandenes
bestemmelser.
Regeringen
ønsker, at Danmark skal bidrage til troværdigheden af
NATOs artikel 5 i Washington-traktaten og sende et klart signal om
alliancesolidaritet. Som følge heraf ønsker
regeringen at indgå i den fremskudte tilstedeværelse
med et bidrag i Estland, hvor Storbritannien er rammenation.
Det samlede
danske bidrag vil bestå af op til ca. 200 personer i form af
en enhed af kompagnistørrelse med nødvendige
støttefunktioner, som udsendes for en periode på ca.
tolv måneder fra omkring årsskiftet 2017/2018. Der er
ikke truffet beslutning om forlængelse eller fornyet
udsendelse, idet dette kan blive relevant på et senere
tidspunkt, jf. afsnit VI i beslutningsforslaget. Hertil skal
bemærkes, at der i NATO på nuværende tidspunkt
ikke er taget stilling til spørgsmålet om varigheden
af den fremskudte tilstedeværelse, men der er forventning om
en flerårig tilstedeværelse. Forud for udsendelsen og
som en del af styrkebidraget vil op til ca. ti stabsofficerer blive
udsendt til Estland til det britiske og estiske hovedkvarter. Ved
udsendelsen af det danske styrkebidrag vil den
øverstkommanderende danske stabsofficer, den såkaldte
red card holder, få til opgave at
sikre, at indsættelsen af det danske styrkebidrag sker i
overensstemmelse med Folketingets samtykke. Cyberkapaciteter vil
endvidere kunne indgå i det danske militære bidrag.
Under
tilstedeværelsen skal det danske styrkebidrag, inden for
rammerne af NATOs direktiver og retningslinjer, gennemføre
aktiviteter som led i den fremskudte tilstedeværelse,
herunder indgå i trænings- og øvelsesaktiviteter
i koordination med de respektive rammenationer og på
tværs af modtagenationerne.
Det danske
bidrag vil i forbindelse med udsendelsen være tillagt
beføjelser i henhold til adgangen til udvidet selvforsvar af
egne og allierede styrker. Det danske styrkebidrag vil være
under operativ kontrol af NATOs øverstkommanderende i
Europa, der samtidig gives bemyndigelse til - såfremt det af
hensyn til den samlede opgaveløsning måtte findes
formålstjenstligt - at delegere operativ kontrol til chefen
for den britisk-ledede bataljonskampgruppe i Estland. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando i hele udsendelsesperioden.
Det
folkeretlige grundlag for det danske militære bidrag er et
samtykke fra de baltiske lande og Polen. Under NATO-topmødet
i Warszawa i juli 2016 besluttede stats- og regeringscheferne,
herunder fra de baltiske lande og Polen, enstemmigt etableringen af
den fremskudte tilstedeværelse. Såfremt der
opstår en situation, hvor de baltiske lande eller Polen
bliver udsat for væbnet angreb, er der i henhold til
FN-pagtens artikel 51 en adgang til individuelt og kollektivt
selvforsvar. FN-pagtens artikel 51 vil derfor være det
folkeretlige grundlag for et dansk militært bidrags adgang
til at anvende magt i kollektivt selvforsvar af de baltiske lande
og Polen.
Den fremskudte
tilstedeværelse er en defensiv og proportionel reaktion
på et komplekst sikkerhedsbillede i Central- og
Østeuropa. Det kan dog ikke udelukkes, at der opstår
behov for anvendelse af militære magtmidler i
overensstemmelse med mandatet til udvidet selvforsvar. På
baggrund af mandatet til udvidet selvforsvar samt
bevæggrunden og omstændighederne, der knytter sig til
etableringen af NATOs fremskudte tilstedeværelse,
forelægges sagen for Folketinget med henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2. Folketinget anmodes om at meddele
sit samtykke til, at et dansk styrkebidrag indgår i den
fremskudte tilstedeværelse, som beskrevet ovenfor i afsnit I
og II.
Såfremt
et medlemsland i NATO-alliancen får krænket sin
territoriale integritet, og Det Nordatlantiske Råd på
den baggrund beslutter, at der er tale om en artikel-5 situation i
medfør af Washington-traktaten, vil Folketinget blive
inddraget på ny.
Regeringen vil
løbende vurdere det danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre en effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere
eller forlænge bidraget væsentligt, eller såfremt
der skulle ske en væsentlig ændring i forhold til de i
afsnit I og II beskrevne opgaver, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.