Fremsat den 7. april 2017 af Karina Adsbøl (DF),
Pernille Bendixen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Morten Marinus (DF),
Karin Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket kommunal sagsbehandling på
handicapområdet
Folketinget pålægger regeringen at
styrke den kommunale sagsbehandling på handicapområdet.
Dette skal konkret ske ved senest den 1. januar 2018:
1) At
fremsætte lovforslag, der kan bemyndige Ankestyrelsen til at
kunne forpligte en kommune med en høj
omgørelsesprocent i handicapsager til at indgå i
kortere eller længere udviklings- eller
rådgivningsforløb ved taskforcen på
handicapområdet.
2) At have udviklet
metodiske redskaber, hvormed det vil være muligt at
måle kvaliteten af sagsbehandlingen på
handicapområdet i alle landets 98 kommuner.
Bemærkninger til forslaget
Tal fra Ankestyrelsen viser, at der i stigende
grad sker fejl i kommunernes sagsbehandling på social- og
beskæftigelsesområdet. Den såkaldte
omgørelsesprocent er steget fra 21 pct. i 2013 til 29 pct. i
2016. Det betyder, at Ankestyrelsen i tæt på hver
tredje sag på beskæftigelses- eller socialområdet
i 2016 vurderede, at kommunerne enten havde truffet en forkert
afgørelse, eller at der var væsentlige oplysninger,
som kommunen ikke havde med i sin vurdering af sagen. De mange
fejlbehæftede sagsbehandlingsforløb går bl.a. ud
over mange handicappede borgere (»Borgere mister oftere
støtten, fordi kommunen læser loven forkert«,
dr.dk, den 22. marts 2017).
Børne- og socialminister Mai Mercado
har til dr.dk den 22. marts 2017 i artiklen »Minister om
flere fejl i kommunerne: Det er meget bekymrende«
understreget, at loven skal holdes, og at det er meget, meget
bekymrende, hvis vi pludselig ser, at antallet af omgørelser
hos Ankestyrelsen stiger, for det er et tegn på, at
kommunerne ikke er grundige nok. I samme artikel har lektor John
Klausen fra Juridisk Institut på Aalborg Universitet udtalt,
at han frygter, at stigningen i fejl kan skyldes, at kommunerne
nogle steder tager mere hensyn til kommunekassen end til de
mennesker, der har brug for støtten. Hertil har Nina Von
Hielmcrone, jurist og ekstern lektor med speciale i socialret
på Aalborg Universitet, udtalt, at selv om flere borgere
ender med at få ret i Ankestyrelsen, når de klager, er
det et problem, at kommunen i første omgang ikke traf den
rigtige beslutning, idet sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen kan
være lang, og borgerne får dermed ikke den hjælp
og støtte, de ifølge loven har ret til, i ventetiden
(»Borgere mister oftere støtten, fordi kommunen
læser loven forkert«, dr.dk, den 22. marts 2017).
For mennesker med handicap får dette
ofte store konsekvenser, f.eks. hvis man som handicappet borger har
fået et uberettiget afslag på en handicapbil eller et
andet hjælpemiddel, som man må undvære, mens
Ankestyrelsen behandler klagesagen. Dertil kommer de borgere, som
ikke får klaget og derfor må leve med forkerte
afgørelser. I en praksisundersøgelse fra 2015
undersøgte Ankestyrelsen 98 sager fra 24 kommuner om
hjælp eller afslag på hjælp efter serviceloven
til borgere over 18 år med sjældne diagnoser og borgere
med kompleks erhvervet hjerneskade (»Kommunernes visitation
til tilbud efter serviceloven til borgere med sjældne
handicap og erhvervet hjerneskade«, Ankestyrelsen, 2015).
Undersøgelsen viste bl.a., at 40 pct. af de
undersøgte sager var i strid med regler og praksis. Disse
sager ville enten være blevet ændret eller hjemvist,
hvis der havde været tale om klagesager.
Denne uheldige udvikling, hvor kommunerne i
stigende grad laver fejl i sagsbehandlingen, skal vendes. Kommuner
med høje omgørelsesprocenter på
handicapområdet skal have hjælp til at styrke
kvaliteten i sagsbehandlingen med henblik på at træffe
den korrekte afgørelse første gang. I dag eksisterer
der den mulighed, at en kommune kan søge om
rådgivnings-, analyse- og udviklingsforløb fra
taskforcen på handicapområdet. Taskforcen er et
samarbejde mellem Ankestyrelsen og Socialstyrelsen netop med det
formål at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i
sagsbehandlingen. Taskforcen blev etableret med satspuljeaftalen
for 2014, og erfaringerne fra de første år er rigtig
gode (»Task Force på handicapområdet viser gode
resultater«, artikel på sl.dk, den 24. september
2015).
I dag er taskforcen på
handicapområdet altså et tilbud, som kommunerne
frivilligt kan opsøge og ansøge om at blive en del
af. Formålet med beslutningsforslaget er at gøre
taskforceforløbene forpligtende for de kommuner, som
tydeligt har brug for at forbedre kvaliteten af deres
sagsbehandling. Derfor skal Ankestyrelsen have mulighed for at
pålægge en kommune med en høj
omgørelsesprocent i handicapsager et kortere eller
længere forløb ved taskforcen. Derudover er
formålet med beslutningsforslaget at sikre, at der udarbejdes
metodiske redskaber, som gør det muligt at måle
kvaliteten af sagsbehandlingen på handicapområdet i
alle landets 98 kommuner. Med sådanne metodiske redskaber vil
det blive lettere løbende at identificere de kommuner, hvor
der særligt er problemer med sagsbehandlingen.
Finansieringen af beslutningsforslaget,
herunder den øgede brug af taskforcen, skal drøftes
af partierne, der stod bag etableringen af taskforcen i 2014.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrket kommunal sagsbehandling på handicapområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 149)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.