Fremsat den 5. april 2017 af Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at styrke justitsområdet i
Grønland
Folketinget pålægger regeringen at
tage de nødvendige lovgivningsinitiativer, herunder at sikre
de fornødne ressourcer til at lovenes hensigt efterleves,
med henblik på at Grønland er underlagt de samme
standarder som Danmark på justitsområdet.
Bemærkninger til forslaget
Et stærkt justitsvæsen er en
forudsætning for et velfungerende samfund. I tråd med
selvstyreloven skal justitsområdet i Grønland styrkes
og tilpasses et moderne samfunds behov. Justitsområdet i
Grønland er formelt og finansielt et dansk
ansvarsområde, men samtidig er et velfungerende
justitsområde afhængigt af velfungerende
grønlandske myndigheder på f.eks. socialområdet.
Derfor er et tæt samarbejde mellem danske og
grønlandske myndigheder, herunder på social- og
sundhedsområdet, en forudsætning for et moderne og
trygt retssamfund. Rammerne for justitsområdet skal afspejle
det grønlandske samfunds udvikling, herunder indsatsen for
at øge uddannelsesniveauet og dermed
professionaliseringen.
Justitsområdet dækker politiet,
kriminalforsorgen og retsvæsenet. Resocialisering,
gerningsmandsprincippet og nærhedsprincippet er alle centrale
begreber i retsplejeloven og kriminalloven i Grønland. Disse
er folketingslove, som understreger, at justitsområdet i
Grønland i sin opbygning adskiller sig væsentligt fra
det danske justitsområde. Principperne nyder opbakning i det
grønlandske samfund, og området skal ikke laves
grundlæggende om, men det udelukker selvfølgelig ikke,
at justitsområdet ikke kan løftes.
Selvstyreloven fra 2009 udgår fra et
ønske om at fremme ligeværdighed og gensidig respekt i
partnerskabet mellem Danmark og Grønland. I
Selvstyrekommissionens betænkning fra 2008, der ligger til
grund for selvstyreloven, anføres, »at staten
løbende og frem til selvstyrets overtagelse af et
sagsområde sikrer en standard i Grønland på det
pågældende sagsområde, som svarer til standarden
i Danmark.« I den danske regerings regeringsgrundlag fra
november 2016 gentages denne intention.
I Grønland er der 226 indsatte pr.
100.000 indbyggere - i Danmark er tallet 59. Hver fjerde
domsfældelse i Grønland sker på baggrund af
personfarlig kriminalitet - i Danmark er det hver tyvende. I
Grønland anmeldes der ti gange så mange
sædelighedsforbrydelser som i Danmark, tre en halv gange
så mange voldsanmeldelser og ti gange så mange mord og
mordforsøg. Uddannelsesniveauet og lønniveauet for
anstaltsbetjente sammenlignet med danske fængselsbetjente er
langt lavere. Uddannelsesniveauet for dommere i Danmark og
kredsdommere i Grønland er heller ikke sammenligneligt. For
tiden er der ikke den samme standard på justitsområdet
i Grønland som i Danmark.
For at få en standard i Grønland
på justitsområdet, som svarer til standarden i Danmark,
kræves der et løft, og at der tilføres flere
ressourcer til kompetenceløft, tidssvarende bygningsmasse og
øget digitalisering.
Inden for retsvæsenet skal en
højnelse af kompetenceniveauet sikre lige kompetente
forsvarere, anklagere og kredsdommere, hvilket vil sikre, at lovene
efterleves efter hensigten. Kredsdommerne bør have en
juridisk uddannelse, og de autoriserede forsvarere skal sikres
bedre arbejdsvilkår. En højnelse af kompetenceniveauet
vil sikre en større grad af ensartethed, bedre retssikkerhed
og et mere effektivt justitsvæsen. Mulighederne for
foranstaltninger skal udvides, og konfliktråd og en offerfond
bør etableres. Der skal sikres tidssvarende it-systemer, og
der skal udarbejdes en domsdatabase og en grønlandsk
retsinformation med gældende lovgivning på
grønlandsk og dansk. Generelt bør der
udfærdiges folketingslove, i stedet for at lovene
sættes i kraft via kongelige anordninger, så der sikres
bemærkninger til loven. Effektiviseringer skal ske igennem
mulighederne for straksdomme og en efterlevelse af
vidnepligten.
Inden for politiet bør lønnen
afspejle, at politibetjente får en uddannelse på samme
niveau i Grønland som i Danmark. Det skal sikres, at der er
tilstedeværelse af en politimyndighed ved alle byer og
bygder. De fysiske rammer for politiets arbejde, herunder
bygningsmassen og arresthuslignende forhold, skal gøres
tidssvarende.
Inden for kriminalforsorgen skal
uddannelsesmulighederne for anstaltsbetjente forbedres. Den
voldsommere og mere komplekse kriminalitet fordrer, at
anstaltsbetjentene får flere kompetencer, ligesom en kommende
anstalt i Nuuk med lukket afdeling kræver øgede
kompetencer. De fysiske rammer skal gøres tidssvarende, og
principperne for resocialisering skal efterleves. Behandlings- og
aktivitetsmuligheder for indsatte, herunder en bedre overgang fra
indsat til prøveløsladt, skal sikre redskaber til at
undgå tilbagefald til kriminalitet.
De økonomiske omkostninger ved dette
forslag beregnes af Justitsministeriet.
Skriftlig fremsættelse
Aaja Chemnitz
Larsen (IA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
styrke justitsområdet i Grønland.
(Beslutningsforslag nr. B 148)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.