Fremsat den 4. april 2017 af Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af børnefattigdommen
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag senest den 1. november 2017, der
- afskaffer
kontanthjælpsloftet, integrationsydelsen og
225-timersreglen,
- forhøjer
det særlige beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere med 50 pct. og
- gør det
obligatorisk, at børn fra fattige familier tilbydes et
fritidsklippekort, og det skal være obligatorisk for
kommunerne at sikre en aktiv indsats for at få disse
børn med i fritidslivet.
Bemærkninger til forslaget
Det er på tide at gøre op med
regeringens fattigdomsskabende politik, som er direkte årsag
til, at børn i Danmark vokser op i fattigdom.
V-regeringen har afskaffet den officielle
fattigdomsgrænse (»En dansk fattigdomsgrænse -
analyser og forslag til opgørelsesmetoder«, SOU alm.
del - bilag 263 2012-13), som den tidligere regering
bestående af Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre indførte. Men en prognose fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (»Danmark
på fattigdomskurs - Fordeling & Levevilkår
2016«, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2016)
viser, at der er blevet markant flere fattige børn i denne
regeringsperiode - baseret på de kriterier, regeringen
altså behændigt har afskaffet.
Det skyldes især de såkaldte
fattigdomsydelser: Kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen
(lov nr. 296 af 22. marts 2016) og integrationsydelsen (lov nr.
1000 af 30. august 2015 med senere ændringer).
Regeringens nedskæringer rammer ikke
alene de ledige, men også deres børn. Ifølge
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd bliver 7.000 flere
børn fattige som en direkte konsekvens af regeringens
politik, jf. nedenstående figur.
Det bemærkes, at tallet for 2017 er AE's
prognose. Det omfatter ikke effekten af 225-timersreglen, der
må antages at øge antallet af fattige børn
yderligere.
Fattigdommen for børn er et problem
både på kort og lang sigt også for samfundet.
Risikoen, for at børnene ikke får en uddannelse senere
i livet, og at de på et tidspunkt kommer til at modtage
offentlige ydelser, stiger for hvert år, de er tvunget til at
leve i fattigdom.
Forslagsstillerne ønsker at
gennemføre følgende tiltag:
1) Afskaffelse af
fattigdomsydelserne. Det vil betyde, at ca. 7.000 færre
børn i Danmark skal vokse op i fattigdom.
2)
Forhøjelse af det særlige beskæftigelsesfradrag
for enlige forsørgere med 50 pct., jf. lov nr. 920 af 18.
september 2012. Det vil give enlige forsørgere i job op til
3.000 kr. mere om måneden.
3) Alle børn
skal have mulighed for at deltage i sport og andre
fritidsaktiviteter sammen med deres kammerater. Det sikrer flere
kommuner allerede i dag med et fritidsklippekort. SF foreslår
at gøre det obligatorisk, at børn fra fattige
familier skal tilbydes et fritidsklippekort. Samtidig skal det
være obligatorisk for kommunerne at sikre en aktiv indsats
for at få disse børn med i fritidslivet.
SF's mål er klart. Børnefattigdom
skal udryddes. Som delmål ønsker SF en halvering af
børnefattigdommen i løbet af 4 år.
Forslaget vurderes at koste 1.393 mio. kr.,
jf. nedenstående tabel, hvoraf langt størstedelen
skyldes afskaffelse af fattigdomsydelserne. Finansieringen skal
findes ved at aflyse de skattelettelser, som fattigdomsydelserne
skulle finansiere, og samtidig skal skatterabatten til rige
virksomhedsarvinger annulleres. Regeringen er i gang med at lempe
arveafgiften for personer, der arver en virksomhed. Det koster 1
mia. kr. i 2020 og lidt mindre i 2018 og 2019.
Tabellen er baseret på følgende
kilder:
1) Afskaffelse af
fattigdomsydelserne: Tallet følger af »Aftale om
finanslov for 2016«, Finansministeriet den 19. november 2015,
hvor provenuet afsættes som en reserve på finansloven,
jf. punkt 4.
2) Højere
beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere:
»Aftale om skattereform«, Finansministeriet den 4. juni
2012. Provenuet er beregnet som halvdelen af provenuet ved
vedtagelsen af fradraget opregnet til 2018-lønniveau.
3)
Fritidsklippekort for fattige børn m.v.: Eget
skøn.
4)
Finanslovsreserve fra fattigdomsydelser til skattelettelser:
Finanslov 2017, § 35.11.39. reserve til JobReform fase 2.
5) Annullering af
skatterabat til rige virksomhedsarvinger, del af provenu:
»Faktaark - Bedre vilkår ved generationsskifte af
erhvervsvirksomheder«, Skatteministeriet 2017.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af børnefattigdommen.
(Beslutningsforslag nr. B 146)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.