Fremsat den 31. marts 2017 af Jakob Sølvhøj (EL),
Christian Juhl (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Finn Sørensen (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om fastlæggelse af loft for
forældrebetaling i skolefritidsordninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at fremlægge lovforslag om
fastsættelse af et loft for forældrebetaling til
skolefritidsordninger svarende til loftet for
forældrebetaling til fritidshjem.
Bemærkninger til forslaget
Mens der i dagtilbudsloven § 57, stk. 2,
er fastlagt et loft for forældres egenbetaling for en
fritidshjemsplads på højst 30 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter, er der intet loft for forældres
egenbetaling for en plads i en skolefritidsordning.
Denne forskel er en væsentlig
årsag til, at der over en årrække er sket en
kraftig stigning i forældres egenbetaling for en plads i en
skolefritidsordning. Det er sket i takt med afviklingen af
fritidshjem til fordel for skolefritidsordninger i hovedparten af
landets kommuner, idet de fleste kommuner ved overgangen til
skolefritidsordninger har udnyttet det manglende loft over
forældres egenbetaling til at hæve den til over 30 pct.
af bruttoudgifterne. Gennemsnitsegenbetalingen for en plads i en
skolefritidsordning var i år 2000 ifølge rapporten
»Prisen på pasning 2010« udarbejdet af
konsulentbureauet Bureau 2000 1.006 kroner om måneden, mens
prisen for en fritidshjemsplads lød på 876 kroner. 15
år senere var prisen på en SFO-plads vokset til 1.441
kr. om måneden, mens forældrene i gennemsnit betalte
994 kr. for en fritidshjemsplads, jf. rapporten »SFO og
dagtilbud. Pris og kvalitet 2015«, Bureau 2000 i 2015.
Den høje forældrebetaling har
særlig efter skolereformens ikrafttræden påvirket
skolefritidsordningernes dækningsgrad. Med reformen er
skoledagen for de yngste børn, der er målgruppen for
skolefritidsordningerne, blevet forlænget, mens
skolefritidsordningernes åbningstid er blevet tilsvarende
reduceret. Fra skoleåret 2013-14 til skoleåret 2014-15,
hvor folkeskolereformen trådte i kraft, skete der
således ifølge den omtalte rapport fra
konsulentbureauet Bureau 2000 en reduktion i
skolefritidsordningernes åbningstid på gennemsnitligt 1
time og 8 minutter om dagen.
Selv om den kortere åbningstid blev
ledsaget af en mindre reduktion i forældres egenbetaling, jf.
»Notat om forældrebetaling 2017« fra Bureau 2000,
har kombinationen af kortere åbningstid og høj
forældrebetaling resulteret i, at forældre til
tusindvis af børn har valgt skolefritidsordningen fra.
Enhedslisten ønsker med forslaget at
gennemføre en betydelig reduktion i forældrebetalingen
for en plads i en skolefritidsordning og dermed skabe bedre
muligheder for, at skolefritidsordningerne kan være et tilbud
for det store flertal af de yngste skolebørn.
Det forudsættes med forslaget, at
kommunerne under ét kompenseres for reduktionen i
forældrebetalingen. Ved beregning af kommunernes merudgift
må der tages højde for, at en sænkning af
forældrebetalingen for en plads i skolefritidsordninger i den
foreslåede størrelsesorden vil medføre en
betydelig forøgelse af efterspørgslen efter
skolefritidsordningspladser. I en beregning foretaget af
konsulentbureauet Bureau 2000, der har indregnet en udvidet
efterspørgsel på 10 pct., anslås
nettoomkostningen at beløbe sig til omkring 1,2 mia. kr.,
der foreslås finansieret gennem en del af de indtægter,
der fremkommer ved at ansætte yderligere 1.000
kontrolmedarbejdere i SKAT, som er en del af Enhedslistens plan for
en genopretning af SKAT.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fastlæggelse af loft for forældrebetaling i
skolefritidsordninger.
(Beslutningsforslag nr. B 143)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.