Fremsat den 31. marts 2017 af Christian Poll (ALT),
Roger Matthisen (ALT),
Rasmus Nordqvist (ALT) og Pernille Schnoor (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophør af brug af sprøjtegift
på offentlige arealer
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at sikre, at brug af sprøjtegift
på offentlige arealer ophører, hvor det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Bemærkninger til forslaget
I 1998 fastlagde en aftale mellem
miljø- og energiministeren, KL, Amtsrådsforeningen og
Københavns og Frederiksbergs Kommuner, at anvendelsen af
sprøjtegifte på offentlige arealer skulle være
udfaset i 2003 med enkelte undtagelser af sikkerhedsmæssig og
sundhedsmæssig karakter. Den aftale blev siden lempet i
forhold til bekæmpelse af kæmpebjørneklo i 2002,
mens en aftale mellem miljøministeren, Danske Regioner og KL
i 2007 (»Aftale om fortsat afvikling af brugen af
plantebekæmpelsesmidler på offentlige arealer,
København den 29. marts 2007«) fastholdt den
oprindelige aftales mål, men ikke satte nogen deadline for
udfasningen. Det ønsker Alternativet at lave om på med
dette beslutningsforslag, så forbruget af sprøjtegift
i det offentlige holdes på et absolut minimum og udfases
fuldstændig i alle tilfælde, hvor det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Efter en god start er udfasningen af
sprøjtegift i de senere år fortsat i væsentligt
lavere tempo end tidligere. I det offentlige er det primært
kommunerne og staten, der bruger sprøjtegift, mens
regionernes forbrug er meget begrænset. Flere kommuner er
begyndt at bruge sprøjtegift igen efter ellers at være
stoppet, fremgår det af en rapport fra Miljøstyrelsen
fra 2013, der også viser, at der særlig i nogle
få kommuner er et endog meget højt forbrug af
sprøjtegifte (»Undersøgelse af forbruget af
sprøjtemidler på arealer i 2013 Miljøprojekt
nr. 1641, 2015«).
Forbruget i kommunerne er ikke kun rettet mod
invasive arter. Ifølge Miljøstyrelsen bliver
sprøjtegifte brugt ved administrative bygninger, på
idrætsarealer og skoler, som i sagens natur besøges af
en del mennesker. Fra 2010 til 2013 er antallet af kommuner, der
bruger sprøjtegift på torve og pladser, steget med 13,
mens yderligere 12 kommuner bruger sprøjtegift ved
administrative bygninger, og henholdsvis 8 og 5 flere kommuner
bruger sprøjtegift på idrætsarealer og skoler.
Det mener Alternativet er en forkert udvikling.
Positivt er det, at 21 kommuner i 2013 slet
ikke brugte sprøjtegift, mens yderligere 42 kommuner kun
anvendte sprøjtegift på arealer med
kæmpebjørneklo eller andre invasive arter. Ligeledes
havde to regioner i 2013 helt formået at stoppe deres brug af
sprøjtegift. Det viser, at man godt kan være
såvel kommune som region uden at bruge sprøjtegift.
Dette understreges af, at kun 7 kommuner i Miljøstyrelsens
rapport fremhæver, at de mangler ressourcer til at opretholde
pesticidfri drift, eller at pesticidfri drift har medført
øgede udgifter.
Forbruget af sprøjtegift på
offentlige arealer blev ifølge Miljøstyrelsens
rapport i 2013 opgjort til 2,3 t aktivstof, hvoraf langt
hovedparten er ukrudtsgift. Dette er et markant fald set i forhold
til indsatsens start i 1990'erne. Forbruget i det offentlige
udgør en meget lille del af det samlede forbrug af
sprøjtegift i Danmark, men omvendt er signalværdien
høj. Når kommuner eller staten benytter
sprøjtegifte, sender det et signal til befolkningen,
landmænd m.fl. om, at det ikke er problematisk at bruge
sprøjtegift. Hvis det omvendte er tilfældet, vil
kommuner, regioner og stat kunne inspirere resten af landet og
være med til at udvikle og forfine alternative
bekæmpelsesmetoder, sådan som det heldigvis allerede er
tilfældet i dag.
Statens forbrug er ligesom kommunernes og
regionernes forbrug faldet. Den største forbruger var i 2013
Transportministeriet, hvor DSB og Banedanmark hører under.
Banedanmark havde i 2013 helt udfaset kosmetisk betingede
sprøjtninger, hvilket er positivt. Det fremgår dog af
Miljøstyrelsens rapport, at der i 2013 blev konstateret
områder, hvor staten sprøjter af andre hensyn end
sikkerhedsmæssige forhold, bl.a. på nogle af landets
universiteter, på golfbaner og i regi af Kulturministeriet,
hvilket er områder, hvor mange mennesker færdes. Derfor
er der også i staten brug for at intensivere indsatsen for at
udfase sprøjtegift.
Beslutningsforslaget omfatter ikke arealer,
der er bortforpagtet af det offentlige, men Alternativet opfordrer
staten, regionerne og kommunerne til i endnu højere grad end
i dag at lægge op til, at de bortforpagtede arealer ikke
sprøjtes. I 2013 var det ifølge
Miljøstyrelsens rapport sådan, at 28 kommuner havde
gjort det forbudt at anvende sprøjtemidler på
bortforpagtede arealer.
For Alternativet er det åbenlyst,
hvorfor brugen af sprøjtegift bør begrænses.
Sprøjtegift indeholder aktivstoffer, der medfører
eksempelvis store sundhedsrisici og har negativ indvirkning
på reproduktionen, ligesom giften truer vores
drikkevandsreserver i grundvandet.
Verdenssundhedsorganisationen WHO's agentur
for kræft, IARC, har flere gang advaret særligt mod
aktivstoffet glyfosat, der er indeholdt i 62 pct. af det kommunale
sprøjtegiftforbrug. Ud over de kræftfremkaldende
egenskaber peger flere studier også på, at glyfosat har
negativ indvirkning på nervesystemet, reproduktionen og
østrogenreceptorer, ligesom stoffet er mistænkt for at
påvirke børns hjerneudvikling og intelligens
negativt.
Skriftlig fremsættelse
Christian Poll
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophør af brug af sprøjtegift på offentlige
arealer.
(Beslutningsforslag nr. B 142)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.