Fremsat den 14. oktober 2016 af Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af et ekspertudvalg med
henblik på forbedring af de økonomiske modeller
Folketinget finder, at der er brug for et
bedre beslutningsgrundlag for den økonomiske politik, for
så vidt angår virkningen af ændringer i den
offentlige service, og opfordrer derfor regeringen til at
nedsætte et bredt sammensat ekspertudvalg med et
uafhængigt sekretariat, der skal komme med forslag til,
hvordan virkninger af ændringer i den offentlige service kan
indgå på bedst mulig vis i de økonomiske
modeller, som Finansministeriet og andre bruger.
Bemærkninger til forslaget
Økonomiske politiske beslutninger tages
i høj grad på grundlag af beregninger i og af
Finansministeriet, ofte på grundlag af økonomiske
modeller som ADAM og DREAM. Det er essentielt for kvaliteten af
disse beslutninger, at beregningerne er så retvisende som
muligt. Ellers stiger risikoen for, at der f.eks. træffes
beslutninger, som skader dansk økonomi, eller at der ikke
bliver truffet beslutninger, som gavner dansk økonomi.
Forslagsstillerne finder, at
Finansministeriets beregninger og modeller bør forbedres
på en række punkter, men vil med dette forslag
koncentrere sig om én vigtig, systematisk fejl, nemlig at
man som hovedregel ikke indregner
»adfærdseffekter« af bedre offentlig service -
det kunne f.eks. være, at småbørnsforældre
arbejder mere, når de trygt kan sende deres børn i
børnehave, og på længere sigt, at god kvalitet i
børnehaverne fører til, at flere af
børnehavebørnene får en god uddannelse, et godt
job og dermed færre perioder på
overførselsindkomst. Dette er vigtigt for den
økonomiske holdbarhed.
Finansministeriet erkender selv, at det er en
mangel: »Udover uddannelsesmålsætningerne har der
i praksis sjældent været indregnet
adfærdsvirkninger af offentligt forbrug og investeringer.
Dette skyldes ikke et grundlæggende princip, men derimod at
der kun sjældent har været anledning til at
skønne over adfærdsvirkninger af konkrete tiltag,
eller at der ikke har været tilstrækkeligt empirisk
grundlag til at skønne over mulige virkninger.«
(»Regneprincipper og modelanvendelse i
Finansministeriet«, side 9. Ses på Finansministeriets
hjemmeside, www.fm.dk.
Denne mangel har efter forslagsstillernes
opfattelse helt afgørende betydning for de økonomiske
politiske beslutninger i Danmark. Finansministeriet har nemlig
valgt den modsatte tilgang, når det gælder
adfærdsvirkninger af skatteændringer, som vurderes til
at være positive. Dette valg betyder, at - bortset fra
uddannnelsesmålsætningerne og de i citatet nævnte
sjældne tilfælde - konklusionen er givet på
forhånd, når Finansministeriet skal regne på
effekten af lavere skat og færre penge til velfærd,
nemlig at der samlet set vil være en positiv
adfærdseffekt. Men netop fordi denne konklusion er givet
på forhånd, alene som følge af de
regneprincipper Finansministeriet har valgt at bruge, er
konklusionen værdiløs.
Det er klart, at det ikke er enkelt at regne
på adfærdseffekter af bedre offentlig service - ligesom
der heller ikke er enighed om størrelsen af
adfærdseffekterne at skatteændringer. Det lægger
op til et valg, som Finansministeriet synes at være bevidst
om:
»Valget står imidlertid mellem
enten helt at udelade (ofte tilsigtede)
adfærdsændringer - og dermed tillade en systematisk
skævhed (bias) i vurderingen - eller at tilstræbe
så retvisende skøn som muligt, selv om disse
skøn er forbundet med usikkerhed om de faktiske
virkninger.« (»Regneprincipper og modelanvendelse i
Finansministeriet«, side 6. Ses på Finansministeriets
hjemmeside, www.fm.dk.
Finansministeriet har altså, når
det gælder adfærdsvirkninger af den offentlige service
med nævnte undtagelser valgt at »tillade en systematisk
skævhed« i modellerne. Som nævnt forstærkes
denne systematiske skævhed, i og med at man har truffet det
modsatte valg, når det gælder skatteændringer.
Denne sætten sig mellem to stole betyder, at skøn over
virkningen af økonomiske politiske pakker, der kombinerer
ændringer i skat og offentlig service, hverken er retvisende
eller ikkeskæve. Man har fået den værste af begge
verdener i forhold til at skaffe politikerne et godt
beslutningsgrundlag.
Det bør der rettes op på.
Forslagsstillerne anerkender, at det er en større opgave, og
at der er brug for at tilvejebringe et systematisk videngrundlag og
udvikle regnemetoder. Derfor foreslås nedsat et bredt
sammensat ekspertudvalg, der ud over økonomer bør
omfatte fagpersoner med viden inden for centrale
velfærdsområder som sundhed, ældre, uddannelse,
indsats i forhold til (små) børn, arbejdsmiljø
m.v. Der kan også være grund til at inddrage
udenlandske eksperter. Udvalget skal komme med forslag til, hvordan
en bedre offentlig service kan modelleres på grundlag af
eksisterende viden, og hvordan man gennem forskning m.v. kan skaffe
sig yderligere relevant viden. Udvalgets resultater vil ikke alene
kunne bruges til at forbedre regnemetoderne i Finansministeriet og
centraladministrationen i øvrigt, men vil også kunne
bruges til at forbedre indsatsen på en række
velfærdsområder.
Forslagsstillerne mener, at Finansministeriet,
der har stor viden om modellering af andre økonomiske
sammenhænge, bør være repræsenteret i
udvalget, men at det skal være sammen med andre
økonomiske eksperter og eksperter på andre relevante
områder, og lægger samtidig vægt på, at der
er brug for et uafhængigt sekretariat, så udvalgets
arbejde frigøres fra institutionelle interesser og
vaner.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af et ekspertudvalg med henblik på
forbedring af de økonomiske modeller.
(Beslutningsforslag nr. B 14)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.