Fremsat den 31. marts 2017 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om faste teams i den kommunale hjemmepleje
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag senest i november 2017, der
indeholder en indfasning af mere faste teams i den kommunale
hjemmepleje, således at kommunen for de enkelte
hjemmehjælpsmodtagerne skal vurdere, hvor mange
hjemmehjælpsbesøg der skal varetages af borgerens
faste hjælpere.
Formålet er dels, at borgerne skal
opleve højere kvalitet og sammenhæng i den kommunale
hjemmehjælp, og dels at sikre, at især sårbare
ældre så vidt muligt altid får besøg af
hjælpere fra samme team.
Bemærkninger til forslaget
En god hjemmepleje kræver tætte
relationer mellem hjælper og borger. Derfor kan det skabe
utryghed og utilfredshed hos den borger, der modtager hjælp,
hvis der på en måned kommer op til 40 forskellige
social- og sundhedshjælpere, -assistenter og ufaglærte,
jf. artiklen »40 forskellige hjælpere er altså
for mange«, Berlingske, den 28. juli 2014.
I undersøgelsen »Værdighed
for mennesker, der modtager ældrepleje« foretaget af
Ældre Sagen i 2016 blandt hjemmehjælpsmodtagere i
alderen 71-99 år påvises det, hvor stor en betydning
hjemmeplejen har for de ældre.
Det er social- og sundhedshjælperne, der
skaber de nødvendige forudsætninger for, at de
ældre fortsat kan opretholde deres sociale liv. Derfor er det
vigtigt, at de ældre kender deres hjælpere, og der
så vidt muligt er en kontinuitet i den hjælp, de
modtager. Hvis der kommer mange forskellige hjælpere i
borgerens hjem, kan det være med til dels at skabe utryghed
og afmagt hos en del hjemmehjælpsmodtagerne, dels føre
til mindre kontinuitet i plejen og omsorgen.
Konsekvensen vil ofte være, at borgerne
skifter til private leverandører, der tilbyder fast
hjælp, eller allerværst måske helt undlader at
få besøg af hjemmeplejen, fordi de ikke føler,
de kan få indflydelse på hjælpens omfang og
tilrettelæggelse. Der henvises til artiklerne »Vi er
mere tilfredse med privat end offentlig velfærd«,
Ugebrevet A4, den 26. april 2016, samt »Ringe indflydelse
på hjemmehjælp«, Ældre Sagen, februar
2017.
Herudover kan det være vanskeligt for
ufaglærte, vikarer og skiftende hjælpere at
håndtere særligt skrøbelige
hjemmehjælpsmodtagere som f.eks. demensramte ældre.
Derfor anbefaler Ældre Sagen også, at der bør
være mindst mulig udskiftning af personale i
ældreplejen. Et fast team af faglærte og større
viden inden for demensområdet vil langt bedre kunne
hjælpe særligt skrøbelige borgere og i
øvrigt spotte tidlige tegn på demens som påpeget
af bl.a. Alzheimerforeningen. Der henvises til artiklen »Nu
skal hjemmehjælpere spotte tegn på demens«,
Politiken, den 8. november 2016.
I Gladsaxe Kommune begyndte man i 2014 at
arbejde med fast teams i ældreplejen, således at 9 ud
af 10 borgere, der kun modtog lidt hjælp til
rengøring, højst ville få besøg af tre
forskellige hjælpere over en periode på 3
måneder, jf. artiklen »Borgerne skal møde flere
kendte ansigter i hjemmeplejen«, Gladsaxe Kommunes
hjemmeside, og at en borger, der fik mere end 240 besøg i
kvartalet fra både social- og sundhedshjælperne og
-assistenter, i 90 pct. af tilfældene over en
3-månedersperiode ville få besøg af en
hjemmehjælper fra et fast team, der i det tilfælde vil
bestå af 12 social- og sundhedshjælperne og 12 social-
og sundhedsassistenter.
Socialistisk Folkeparti forestiller sig ikke,
at »Gladsaxemodellen« skal pålægges alle
landets kommuner, men kommunerne skal forpligtes til langt mere
offensivt at vurdere, hvor mange hjemmehjælpsbesøg der
skal foretages af borgerens faste hjælpere, og til inden for
de tildelte ressourcer så vidt muligt at arbejde med faste
teams i ældreplejen. Som følge heraf forestiller
Socialistisk Folkeparti sig heller ikke, at forslaget vil
være udgiftsdrivende, med mindre regeringen fortsat
sætter kommunerne under pres på
velfærdsområdet.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om faste
teams i den kommunale hjemmepleje.
(Beslutningsforslag nr. B 139)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.