Fremsat den 31. marts 2017 af Alex Ahrendtsen (DF),
Tilde Bork (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket håndhævelse af
immaterielle rettigheder (IP-rettigheder)
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at tage de nødvendige initiativer til
at styrke håndhævelsen af immaterielle rettigheder
(IP-rettigheder) på internettet, herunder skal indsatsen mod
krænkelser af immaterielle rettigheder bl.a. i form af
ulovlig fildeling skærpes, og mulighederne for at oprette en
særlig taskforce med speciale i at bekæmpe
krænkelser af immaterielle rettigheder på internettet
skal undersøges.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en let revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 18,
folketingsåret 2013-14, der blev behandlet i efteråret
2013. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende
2013-14, sektion A, B 18 som fremsat og sektion F, møde 32
kl. 10.25.
Mulighederne for og konsekvenserne af at
oprette en særlig taskforce med speciale i at bekæmpe
krænkelser af rettighedshaveres immaterielle rettigheder
(IP-kriminalitet) skal undersøges nærmere.
Undersøgelsen skal afdække, i hvilket omfang en
centralt og nationalt koordinerende taskforce kan bidrage til en
mere effektiv bekæmpelse af IP-kriminalitet.
Samtidig skal undersøgelsen anvise,
hvordan taskforcen kan etableres i praksis, herunder hvorledes en
sådan enhed kan oprettes inden for rammerne af politiforliget
og de gældende økonomiske vilkår. Det er
afgørende, at den nuværende retsforfølgelse af
IP-kriminaliteten optimeres, idet realiteten i dag er, at
rettighedshaverne rammes økonomisk af IP-kriminaliteten
bl.a. på grund af stigende udgifter til overvågning og
retsforfølgelse i forbindelse hermed. Endvidere fører
krænkelser af IP-rettigheder til en dårligere
forbrugersikkerhed, mindre innovation og tab af arbejdspladser,
hvorfor der i sidste ende er tale om et generelt
samfundsproblem.
I dag er det meget svært at
retsforfølge de kriminelle, der opererer på
internettet, fordi vores retssystem er skræddersyet til en
verden uden et internet - og kun meget langsomt er ved at tilpasse
sig den digitale verden. De digitale kriminelle udnytter dygtigt
alle de åbne flanker, vi har i vores retssystem, og udvikler
konstant nye måder og metoder til at benytte internettets
kilder til berigelse.
Sandsynligheden for, at den kriminelles
handlinger bliver stoppet eller opdaget, før det er for
sent, er forsvindende lille. Og selv om det er blevet opdaget, er
sandsynligheden for, at de kriminelle bliver forhindret i at
fortsætte med deres kriminelle aktiviteter eller straffet,
endnu mindre.
Digitale IP-kriminelle tjener mange penge
på at distribuere indholdsprodukter som film og musik
på internettet, men også møbler, designgenstande
og frembringelser til industrien bliver kopieret og solgt ulovligt
på internettet. Derfor er den digitale kriminalitet i hastig
vækst.
De ulovlige tjenester, der samler
populært indhold, tiltrækker millioner af danske
brugere, som ved at være på disse platforme
udsætter sig for risiko for virus, spyware, identitetstyveri
og meget andet. Pengestrømmene bag disse netværk er
samtidig ifølge Interpol en katalysator for andre alvorlige
kriminalitetsformer, der udvikles og organiseres på det
lukkede, kriminelle »ulovlige internet«.
Rigsadvokaten har over de seneste år
iværksat forskellige initiativer, der skal styrke
retsforfølgelsen af digital IP-kriminalitet. Desværre
har initiativerne ikke haft en mærkbar effekt på
kriminaliteten, og der er nu et presserende behov for, at
myndighederne udvikler tilgang og rammer for digital
håndhævelse og udfylder den grundlæggende
samfundsregulerende funktion ved at være synlige i
kommunikationen med holdninger og handlinger, der vider, at
IP-krænkelser er alvorlige og ulovlige.
Oprettelsen af en taskforce vil klart
signalere, at krænkelser af IP-rettigheder er et alvorligt
samfundsmæssigt problem, som medvirker til omfattende
organiseret kriminalitet, som der fra politisk hold ses med stor
alvor på. Det er vigtigt at markere, at internettet er en del
af det eksisterende samfund og dermed også underlagt det
samme norm- og regelsæt, som gælder for resten af
samfundet.
Når man som borger derimod oplever, at
politi og retsvæsen i større eller mindre grad er
ikkefungerende på internettet, ser vi en normalisering af
kriminel adfærd og selvjustits, som er med til at skabe
vækst i den organiserede cyberkriminalitet.
Folketingets Retsudvalg afholdt den 1. marts
2017 en høring om krænkelser af ophavsrettigheder
på internettet. Høringens formål var at belyse,
hvilke barrierer der gør håndhævelse på
internettet svært for politiet og anklagemyndigheden,
særlig i forbindelse med IP-kriminalitet. På
høringen deltog oplægsholdere fra EU's Kontor for
Intellektuel Ejendomsret (EUIPO), Europol, Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK), Teleindustrien, svensk og engelsk politi samt
RettighedsAlliancen. Høringen tydeliggjorde de store
udfordringer, der er i forbindelse med bekæmpelse af
IP-kriminalitet.
Høringen var en foreløbig
kulmination på Rigsadvokatens initiativer, der blev igangsat
i 2013 som svar på gentagne tilbagevendende evalueringer fra
rettighedshaverne på den manglende IP-håndhævelse
i Danmark.
Det samme gjorde sig gældende for det
oprindelige beslutningsforslag nr. B 18, folketingsåret
2013-14, som dengang blev stemt ned med henvisning til netop
Rigsadvokatens initiativer, fordi man ville vente og se, hvilken
effekt de ville få, for derved at vurdere, om initiativerne
var tilstrækkelige til at løse problemet.
Vi kan nu 4 år efter se, at
Rigsadvokatens initiativer ikke har haft den ønskede effekt.
Der er nu et endnu mere presserende behov for en mere
målrettet, effektiv og kompetent indsats, f.eks. i form af en
taskforce.
Forslagsstillerne vurderer, at den
nuværende håndtering af den digitale kriminalitet
vedrørende immaterielle rettigheder indebærer, at
politiet og anklagemyndigheden ofte er uden de nødvendige
kompetencer til at håndtere problemerne. Det medfører
langtrukne sagsforløb eller frafaldne retssager, uden at der
sættes en effektiv stopper for krænkelserne af
ophavsretten.
Forslagsstillerne mener, at den
nuværende håndtering af IP-kriminalitet indeholder
følgende problemer:
For det første, at politiet og
anklagemyndigheden ikke har de nødvendige
værktøjer og kompetencer til at udføre
arbejdet:
-
Anklagemyndighedens praksis, der forudsætter dansk
jurisdiktion og ansvarssubjekt, forhindrer håndhævelse
af IP-kriminalitet.
-
Anklagemyndighedens praksis, der forudsætter en dom,
før de kan udtale sig om, hvad der anses som lovligt eller
ulovligt på internettet, er en barriere for at guide, vejlede
og uddanne danske borgere til at blive gode digitale borgere.
-
Anklagemyndighedens praksis, der forudsætter et
ansvarssubjekt, der kan stoppes eller straffes, forhindrer
effektive interventioner i form af obstruktioner, der primært
fokuserer på at obstruere en krænkelse.
- Retssager
trækker ud i adskillige år, uden at krænkelserne
ophører.
- Fejl og mangler
medfører, at sager frafaldes og/eller forældes.
- Flere sager
igangsættes ikke, på grund af at arbejdet er for
komplekst og tidskrævende.
For det andet, at byrden vedrørende
ophavsrettighedskrænkelser i dag ligger hos
rettighedshaverne:
- Rettighedshaverne
har hverken de økonomiske eller tidsmæssige ressourcer
til at løfte opgaven.
- Virksomheder og
kunstnere skaber størst værdi for det danske samfund,
når de bruger deres ressourcer på udvikling og
produktion frem for håndhævelse af ophavsretten.
Forslagsstillerne mener, at dette kan
resultere i:
- En voldsom
vækst i IP-kriminalitet, der er blevet en integreret del af
cyberkrimineliteten, bl.a. som en nem måde at finansiere
andre former for kriminalitet på f.eks. hvidvaskning af
penge, terror etc.
- Et stigende
økonomisk pres på rettighedshaverne og stigende
omkostninger til håndhævelse af ophavsretten f.eks. i
forbindelse med retssager, overvågning m.m.
- At beskyttelsen
af rettighedshavernes produkter i praksis er uden værdi.
Forslagsstillerne efterlyser i stedet en
national koordineret indsats over for IP-kriminalitet, der kan
agere nationalt, uden at der er krav om et ansvarssubjekt, og som
er kompetent til at udvikle en praksis med udgangspunkt i den
digitale virkelighed, i form af f.eks. obstruktionsstrategier, og
anfører en række fordele herved:
- Det virker
effektivt at obstruere den kriminelles forretning ved at
ødelægge forretningsgrundlaget.
- Aktuelle
såvel som relaterede sager vil kunne imødegås
med større effekt, idet IP-kriminalitet m.v. ofte er en del
af større netværk med forbindelser til organiseret
kriminalitet.
- Erfaringer fra
udlandet, bl.a. England og Sverige, viser, at der kan spares
ressourcer ved en national koordineret indsats, idet den
nuværende praksis indebærer et stort ressourceforbrug
for de enkelte politikredse, hvad angår IPR-sager.
- Som en
specialiseret enhed vil taskforcen være i stand til at
hjælpe og rådgive de enkelte politikredse.
Forslagsstillerne vurderer, at dette kan
bidrage til, at flere af de kriminelle bagmænd vil opleve det
som mindre attraktivt at tjene penge på IP-kriminalitet.
Samtidig vil det styrke fremtidsudsigterne for danske virksomheder
og kunstnere samt andre rettighedshavere i forhold til immaterielle
rettigheder og overgangen til en digital platform.
Endelig vil en taskforce til bekæmpelse
af ophavsrettighedskrænkelser have en betydelig
signalværdi i forhold til samfundets syn på
IP-kriminalitet, reducere antallet af forældelsessager og
styrke håndterings- og efterforskningsarbejde og dermed
fremme opklaringsprocenten.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrket håndhævelse af immaterielle rettigheder
(IP-rettigheder).
(Beslutningsforslag nr. B 136)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.