Fremsat den 31. marts 2017 af Christian Poll (ALT),
Rasmus Nordqvist (ALT) og Ulla Sandbæk (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske bidrag til en omkostningseffektiv
forebyggelse af klimaændringer gennem bevarelse af
regnskov
Folketinget pålægger regeringen at
afsætte en årlig ramme på 180 mio. kr. fra og med
2018 til et konkret program, hvormed Danmark bidrager til at bevare
og beskytte regnskovsområder, der potentielt kan binde
kulstof svarende til den danske økonomis årlige
udledninger på 104,9 mio. t CO2-ækvivalenter.
Bemærkninger til forslaget
I forlængelse af Danmarks tilslutning
til Parisaftalen og ambitionen om at holde os under 1,5 eller vel
under 2 graders global opvarmning er det afgørende, at alle
lande og sektorer biddrager med at reducere drivhusgasudledningen
på omkostningseffektive måder. I tillæg til, hvad
Danmark bidrager til hjemme, skal Danmark bidrage med
ambitiøse internationale klimaløsninger, der
støtter reelt op om
1,5-2-gradermålsætningen.
At bevare skovene er en dokumenteret
omkostningseffektiv måde at modvirke klimaforandringer
på, der samtidig sikrer biodiversitet og mindsker fattigdom.
Det er derfor et redskab, der er helt oplagt at tage i brug,
når Danmark skal bidrage til at implementere Parisaftalen og
FN's verdensmål for bæredygtig udvikling.
Intergovernmental Panel on Climate Change
(IPCC 2017) opgør, at 24 pct. af de globale udledninger
stammer fra landbrug, skove og arealforvaltning (IPCC 2017). Heraf
står skovrydning for ca. 10 pct. af de globale menneskeskabte
CO2-udledninger - hvilket svarer
omtrent til udledningerne fra hele EU. Af samme grund står
skovenes betydning for at reducere CO2-udledningerne centralt i Parisaftalen
fra 2015.
Den danske økonomi udleder ca. 104,9
mio. t CO2-ækvivalenter
(Danmarks Statistik 2015). Det svarer til bevaring og beskyttelse
af ca. 30 mio. ha ved en årlig afskovningsrate på 0,6
pct. (udregninger foretaget af miljøorganisationen Verdens
Skove i 2017), hvilket ikke er urealistisk, men er afhængigt
af land og det konkrete område. Dette beslutningsforslag har
i første omgang fokus på Bolivia, Colombia, Etiopien,
Honduras, Nicaragua og Panama, hvor formålet er at mindske
CO2-udledningerne via investeringer
i skabelsen af alternative udviklingsmuligheder i
regnskovsområder igennem bæredygtig
territorieforvaltning, herunder kommercialisering af skovprodukter,
der skal give de oprindelige folk, der lever i og af skoven,
mulighed for en bæredygtig udnyttelse af skoven.
Ifølge beregninger med udgangspunkt i konkrete erfaringer
fra Bolivia, Panama, Nicaragua og Honduras vil det beløbe
sig til en årlig ramme på 180 mio. kr. (Udregninger
foretaget af Verdens Skove i 2017. Analysen understøttes af
beregninger foretaget af WRI i 2016: »CLIMATE BENEFITS,
TENURE COSTS - The Economic Case For Securing Indigenous Land
Rights in the Amazon«, af Helen Ding et al.)
Oprindelige og lokale folk er allerede kendt
som de bedste beskyttere af skove, og mange studier viser, at skove
er bedst og mest omkostningsfrit bevaret i områder, hvor det
sker i samarbejde med lokale og oprindelige folk, der bliver
skovenes kustoder.
Det forudsættes, at programmet, der vil
skulle udvikles på basis af folketingsbeslutningen, vil
arbejde med kendte nationale partnere på baggrund af
eksisterende og verificerbare baselineværdier over
eksisterende CO2 bundet i skoven,
gældende presfaktorer og grundige estimater over forventede
udledninger ved »business as usual« og ved
intervention. Dette vil give Danmarks klimaindsats i Syd et
ordentligt løft, i tæt samarbejde med de lokale og
danske ngo'er og virksomheder, som vil implementere indsatsen.
Baggrundsinformation angående udgift
til bevarelse af regnskov
FAO opregner afskovningsraten i Bolivia til at
være 0,52 pct. pr. år »FAO National Forest
Ressource Report for Bolivia, 2010«. Med den nuværende
førte politik i Bolivia, der har til formål at
øge afskovningen med henblik på konvertering til
landbrugsarealer, er dette et realistisk scenarie, og f.eks. i
Monte Verde-territoriet på knap 1 mio. ha har man kunnet se,
at afskovningsraten er fordoblet i årene 2010 til 2013 i
forhold til i årene 2000-2010 (med over 0,5 mio. t CO2 pr. år) og frygtes at stige
yderligere som følge af regeringens politik og manglen
på alternative og bæredygtige udviklingsmuligheder.
Hvis den generelle afskovningsrate
overføres på de oprindelige folks territorier i
Bolivia, svarer det til en årlig udledning på 0,0052 x
8,3 t CO2 = 43 mio. t CO2. Dertil kommer konvertering af andre
naturtyper til f. eks. kvæggræsning, der også
fører til en netto-CO2-udledning.
I det bolivianske territorium Monte Verde, der
ejes kollektivt af Chiquitanofolket, er der i øjeblikket en
afskovningsrate på 0,40 pct. om året. På baggrund
af miljøorganisationen Verdens Skoves erfaringer fra
området vurderes det, at det vil koste ca. 6 kr. pr. ha om
året at få afskovningsraten ned på 0,1 pct. om
året, der betragtes som det lavest mulige niveau. Det
vurderes ligeledes, at omkostningen er nogenlunde
repræsentativ for tilsvarende områder i Bolivia.
Monte Verde-territoriet er stort, og de
oprindelige folk, der ejer territoriet, er relativt velorganiserede
og har modtaget støtte i mange år. Derfor forventes
det at blive billigere at nedbringe skovrydningen her end i mindre
områder og områder i lande som Panama og Colombia, hvor
prisniveauet og omkostningerne er noget højere.
Størrelsen har betydning, fordi der er en række
omkostninger, som er relativt faste uafhængigt af
områdets størrelse, f.eks. administrative udgifter og
til dels personale- og rådgivningsomkostninger.
Dernæst har organiseringen og antallet
af familier og landsbyer en stor betydning for, hvor nemt det er at
arbejde i et område, og dermed også betydning for
både omkostningen pr. år, og hvor hurtigt
afskovningsraten kan nedbringes.
Derfor er det svært at sætte et
præcist tal på, hvor meget det vil koste at nedbringe
udledningen fra afskovning svarende til Danmarks årlige
CO2-udledning, men baseret på
Verdens Skoves erfaringer fra Bolivia og Honduras vil en
gennemsnitlig pris på 6 kr. pr. ha pr. år
afhængigt af de lokale forhold være realistisk, men
yderligere undersøgelser er nødvendige for at kunne
regne en præcis omkostning ud.
Selv om en indsats i forhold til at beskytte
regnskoven er yderst påkrævet af hensyn til såvel
klima- og biodiversitet som oprindelige folk, har den danske
støtte til bæredygtig forvaltning af regnskove og
andre tropiske og subtropiske skove været kraftigt
nedadgående igennem de seneste år, hvor den i dag er
næsten ikkeeksisterende i den danske udviklingsbistand. Dette
skyldes udfasningen af landeprogrammer i Mozambique og Bolivia og
af regionale programmer i f.eks. Mellemamerika og den faldende
støtte igennem multilaterale organisationer, herunder
UNREDD. Denne tendens kommer også til udtryk i støtten
til oprindelige folk.
Finansieringen skal ske med nye ekstra
additionelle midler og således ikke tages fra eksisterende
udviklingsrammer. Forslagsstillerne forestiller sig, at forslaget
kan finansieres med grønne afgifter - f.eks. ved at
hæve afgifterne på fossile brændsler, jf.
Alternativets udspil »Tal til et bedre samfund«.
Forslaget er finansieret i form af klimabistand til
udviklingslandene i Alternativets udspil »Tal til et bedre
samfund«, hvor der i perioden 2017-2020 afsættes 10
mia. kr.
Skriftlig fremsættelse
Christian Poll
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
bidrag til en omkostningseffektiv forebyggelse af
klimaændringer gennem bevarelse af regnskov.
(Beslutningsforslag nr. B 131)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.