Fremsat den 31. marts 2017 af Christian Juhl (EL),
Stine Brix (EL), Finn Sørensen (EL),
Nikolaj Villumsen (EL) og Karsten Hønge (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling mellem fysisk og psykisk
arbejdsmiljø
Folketinget pålægger regeringen
senest den 31. december 2017 at fremsætte lovforslag, hvorved
psykisk og fysisk arbejdsmiljø ligestilles og der efter
svensk forbillede skabes hjemmel til, at der udarbejdes en
bekendtgørelse om organisatorisk og socialt
arbejdsmiljø.
Bemærkninger til forslaget
Det organisatoriske og sociale
arbejdsmiljø (tidligere benævnt psykisk
arbejdsmiljø) udvikler sig i en forkert retning på det
danske arbejdsmarked. Antallet af ansatte, som dagligt er sygemeldt
på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø, er
på 35.000, mens ti gange så mange føler, at de
er stressede. Udviklingen i antallet af anmeldte arbejdsskader
på grund af det organisatoriske og sociale
arbejdsmiljø er eksploderet gennem de senere år. (Der
henvises til Arbejdstilsynets årsopgørelser af
arbejdsskader).
De, som rammes af et dårligt
organisatorisk og socialt arbejdsmiljø, betaler en
høj personlig pris med længerevarende sygdom og kan
ende helt uden for arbejdsmarkedet. Det koster samtidig også
samfundet mange milliarder kroner i tabt produktion og ekstra
udgifter til sundhedsvæsenet. Der henvises til artiklen
»Nye tal: Akut brug for mere forebyggelse på jobbet og
stærkere Arbejdstilsyn« (FTF Analyse, Jens Peter
Kildevang, den 9. september 2015), hvoraf det fremgår, at
depresion og angst årligt koster 11,7 mia. kr. i tabt
produktion som følge af sygdomsfravær og
førtidspensionering. Problemet er særlig stort i den
offentlige sektor, hvor sygefraværet er dobbelt så
stort som i det private. Det skyldes ikke bare, at offentligt
ansatte har et psykisk belastende arbejde, men i lige så
høj grad en øget arbejdsmængde.
Statsrevisorerne afgav i 2015 Beretning nr.
9/2014 om tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø, som
konkluderede, at »Statsrevisorerne finder, at
Beskæftigelsesministeriet ikke i tilstrækkelig grad har
sikret sig, at rammerne for Arbejdstilsynets tilsyn med det
psykiske arbejdsmiljø er hensigtsmæssige. Der er
således risiko for, at tilsynet hviler på et
forældet og mindre effektivt grundlag.«
Arbejdstilsynets udgangspunkt er mere end 20
år gammelt og helt ude af trit med et moderne og
højproduktivt arbejdsmarked. Der er behov for at skabe en
retstilstand, hvor det organisatoriske og sociale
arbejdsmiljø (psykiske arbejdsmiljø) ligestilles med
det fysiske arbejdsmiljø.
I Sverige har man løst opgaven. Her har
Arbetsmiljöverket i 2015 lavet en bekendtgørelse med
bindende regler for »Organisatorisk och social
arbetsmiljö« (Arbetsmiljöverkets
författningssamling 2015:4). Det har haft en positiv effekt,
der anerkendes af både fagbevægelsen og
arbejdsgiversiden, fordi der er kommet fokus på det psykiske
arbejdsmiljø, og ikke mindst har det svenske Arbejdstilsyn
fået konkrete redskaber, fordi det psykiske og fysiske
arbejdsmiljø er ligestillet. For svenske erfaringer med den
nye bekendtgørelse se »Stress och belastning bakom
varje tredje krav«, Du&Jobbet, den 9. februar 2017.
Skriftlig fremsættelse
Christian Juhl
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ligestilling mellem fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
(Beslutningsforslag nr. B 115)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.