Fremsat den 31. marts 2017 af Torsten Gejl (ALT),
Rasmus Nordqvist (ALT),
Finn Sørensen (EL) og Pelle Dragsted (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om førtidspension som en permanent
rettighed, der ikke efterfølgende kan fratages
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der inden udgangen af 2017 skal sikre,
at tildeling af førtidspension bliver en permanent
rettighed, som kommunerne ikke senere kan frakende. Loven skal
gælde med tilbagevirkende kraft med virkning fra 2003.
Bemærkninger til forslaget
For nogle borgere giver en tilkendelse af
førtidspension lige præcis den ro og tryghed, der kan
sætte gang i såvel en fysisk som en psykisk bedring, og
med tiden får nogle førtidspensionister fysisk og
psysisk overskud til at prøve kræfter med
arbejdsmarkedet igen. Det skal der selvfølgelig være
mulighed for.
Derfor kan kommunerne i dag beslutte, at en
tilkendt førtidspension kan gøres hvilende, hvilket
vil sige, at pensionsudbetalingen ophører, men at der er
adgang til at få pensi?onsudbetalingen genoptaget ved
henvendelse til kommunen.
Det kan for eksempel ske, hvis det viser sig,
at forudsætningerne om erhvervsindtægtens
størrelse ikke holder. Der skal i så fald ikke
søges om og tilkendes pension på ny.
På Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings (STAR) hjemmeside forklares hensigten med reglen
således:
»Reglen er en
beskyttelsesforanstaltning, der har til formål at
støtte pensionistens forsøg på at gå i
arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt
forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på, hvis
bestræbelserne mislykkes« (»Frakendelse og
hvilende pension - førtidspension (ny ordning)«,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 9. december
2016).
Det er en rigtig god hensigt, som
forslagsstillerne kun kan bakke op om. Problemet er bare, at
førtidspensionister, der har fået tilkendt deres
pension pr. 1. januar 2003 og fremefter kan få deres
førtidspension frakendt igen, hvis kommunen finder, at der
er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som
medfører, at pensionisten vedvarende kan være
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Den usikkerhed, der dermed er indsat i loven
vedrørende førtidspensioner, der er tildelt
førtidspension pr. 1. januar 2003 og frem, har
desværre den effekt, at mange førtidspensionister slet
ikke tør prøve kræfter med en mere aktiv
hverdag og herunder beskæftigelse. Især mange
højtuddannede er bange for at få frakendt deres
førtidspension ved selv få timers beskæftigelse,
og det kan betyde, at de vælger at arbejde mindre, end de
ellers ville have gjort, at arbejde sort eller slet ikke at arbejde
overhovedet.
Lovgivningen giver myndighederne stor
fortolkningsfrihed med risiko for, at den enkelte bliver behandlet
forskelligt, alt efter kommunernes sagsbehandlingspraksis. Dels er
det uklart, hvornår man kan vurderes at have genvundet sin
arbejdsevne, men særlig spørgsmålet om varighed
står hen i det uvisse. Hvornår er arbejdsevnen varigt
forbedret? Og hvornår tjener man nok til at kunne betragtes
som selvforsørgende?
Fortolkningsfriheden skaber stor usikkerhed og
gør det svært for mange førtidspensionister at
navigere i reglerne og træffe beslutninger. Derfor er det
oplevelsen for mange førtidspensionister, at det vil
være mest trygt og derfor bedst blot at lade være med
at arbejde.
En eventuel frakendelse af
førtidspensionen kræver, at kommunen starter en
længere sagsbehandlingsproces og fører en omfattende
kontrol med førtidspensionisten.
Meget få personer ender i dag med at
få frakendt førtidspension mod deres vilje, og den
økonomiske gevinst for kommunen udhules af mange
omkostninger og et stort og omfattende bureaukrati. En eventuel
frakendelse har således både store
samfundsøkonomiske og menneskelige omkostninger.
For førtidspensionisten vil processen
skabe stor usikkerhed og utryghed. At søge om tilkendelse af
førtidspension er nemlig for mange
førtidspensionister forbundet med en lang og sej tid i det
offentlige system, der ifølge 3F's analyse i gennemsnit
tager 3 år og 4 måneder og mange tilfælde
længere, jf. »Lang proces: Kronisk syge venter i snit
mere end tre år på førtidspension«,
Avisen.dk den 9. maj 2016. Derfor er mange mennesker
grundlæggende meget bange for at skulle igennem denne proces
igen, hvilket afholder dem fra at tage et job med risiko for at
få frakendt førtidspension og senere få
tilbagefald.
For den store gruppe af
førtidspensionister, der har fået tilkendt
førtidspension efter 2003, og som derfor risikerer at
få frakendt deres førtidspension, er bestemmelsen
samlet set kontraproduktiv - flere ville selv have sat deres
førtidspension på hvile, hvis denne bestemmelse i
lovgivningen ikke havde været der. Der er mange, som
ønsker at afprøve deres arbejdsevne, men frygter for
deres førtidspension. Uden at have vished for, at de ikke
skal igennem en ny ansøgning, hvis de igen skulle komme i
målgruppen for at få førtidspension,
forsøger de aldrig, og de forlader derfor aldrig frivilligt
deres førtidspension - også selv om de måske har
muligheden.
Det er med andre ord en brist i lovgivningen,
der sikkert har haft gode intentioner, men i realiteten har store
negative konsekvenser, både for samfundet og den enkelte
borger.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
førtidspension som en permanent rettighed, der ikke
efterfølgende kan fratages.
(Beslutningsforslag nr. B 114)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.