Fremsat den 30. marts 2017 af Trine Torp (SF),
Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om sorgorlov til fædre og
medmødre
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der ligestiller begge
forældre, så de får adgang til 14 ugers sorgorlov
i forbindelse med spædbarnsdød. Lovforslaget
bør tillige tage stilling til adoptanters rettigheder ved
spædbarnsdød. Reglerne bør have virkning fra
den 1. januar 2018.
Bemærkninger til forslaget
Der er tale om en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 51, folketingsåret 2014-15, 1.
samling, med opdateringer i bemærkningerne. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling,
sektion A, B 51 som fremsat, side 1, og sektion F, møde 55,
kl. 15.59.
Det sker hvert år for ca. 400 danske
forældrepar, at de mister et spædbarn inden den 32. uge
efter fødslen. Der er ingen tvivl om, at det at miste et
barn for begge forældre er en livsomvæltende situation,
der for mange vil give anledning til stor og langvarig sorg.
Den gældende lovgivning
vedrørende spædbarnsdød anerkender dette i
forhold til den ene part, nemlig moderen. Som reglerne er i dag,
har moderen til et dødfødt barn eller et barn, der
dør inden den 32. uge efter fødslen, ret til 14 ugers
fravær, mens faderen eller medmoderen alene bevarer den
almindelige ret til 2 sammenhængende ugers fravær efter
fødslen. Fædre og medmødre, der mister et barn,
bliver lige så hårdt ramt af sorg som moderen til
barnet, og det mener forslagsstillerne at barselsloven bør
tage højde for.
Moderen og faderen/medmoderen er
forældre på lige fod, både i de glædeligste
øjeblikke, og når sorgen er tungest at bære. I
dag overser lovgivningen, at den sorg, det er at miste et barn, i
høj grad er en sorg, man oplever og gennemgår som
familie. Forældre, der mister et barn, har behov for tid og
ro sammen til at bearbejde sorgen. Virkeligheden i dag er
desværre, at moderen efter 14 dage sidder hjemme med sin
sorg, mens faderen eller medmoderen er tvunget tilbage på
arbejde. Det er hårdt for den forælder, som skal starte
på arbejde igen, men det kan i lige så høj grad
være forbundet med store udfordringer at være den
forælder, som efterlades derhjemme uden sin partner.
For forslagsstillerne er en lovændring
på området for det første et
spørgsmål om øget ligestilling mellem
kønnene. Men det er også et forsøg på at
tage et opgør med en forståelse af sorg som en
individuel proces. Mennesker reagerer på omgivelsernes
forventninger, og omgivelserne har i dag en tendens til at
forvente, at sorg er noget, man kan komme over, og at det er noget,
der bør og kan ske hurtigt. Som barselslovgivningen er
indrettet i dag, finder forslagsstillerne, at der dels ligger en
klar og entydig forventning om, at sorgen er noget, den ene
forælder skal kunne komme sig over hurtigere end den anden,
og dels en forventning om, at sorgen er en proces, som
forældrene ikke nødvendigvis har behov for at
bearbejde i fællesskab. Det mener forslagsstillerne er et
meget uheldigt og alvorligt signal at sende.
Forslagsstillerne finder, at den
nuværende lovgivning er udtryk for en urimelig
forskelsbehandling og en manglende anerkendelse af og
forståelse for fædres og medmødres sorg samt
familiens behov for sammen at komme igennem en meget tung og
svær periode. Forslagsstillerne pålægger derfor
regeringen snarest at fremsætte et lovforslag, der
ligestiller forældre i forbindelse med
spædbarnsdød og indfører 14 ugers sorgorlov til
fædre og medmødre. Lovforslaget bør tillige
tage stilling til adoptanters rettigheder ved
spædbarnsdød.
Flere foreninger på området har
tidligere været positivt indstillede over for en
regelændring på området. Landsforeningen
Spædbarnsdøds sekretariatschef, Michael Esmann, har i
Berlingske den 8. februar 2015 for eksempel udtalt: »Der er
et stort behov for at ændre reglerne. Vi taler hver dag med
par, som sidder i den situation, at den ene skal starte langt
tidligere på arbejde igen end den anden. Og der er mange
komplikationer. Det kan både være for den, der skal
starte på arbejde igen, men det kan også være for
den, der bliver efterladt derhjemme«. Herudover har andre
fagfolk, bl.a. chefpsykologer fra Aarhus Universitetshospital,
Rigshospitalet og Jordemoderforeningen talt for en ligestilling af
mødre og fædre på området, jf.
»Sørgende fædre må klare sig selv«,
Berlingske den 26. juni 2014.
Beskæftigelsesministeren har ved
besvarelsen af LIU alm. del - spm. 36 (folketingsåret
2013-14) og LIU alm. del - spm. 10 (folketingsåret 2014-15,
1. samling) skønnet, at de udgifter, der vil være
forbundet med at ligestille forældre i forhold til sorgorlov,
vil udgøre ca. 24 mio. kr. årligt. Det er ud fra en
forudsætning om, at ordningen udnyttes 100 pct., og at der
ikke med de nuværende regler er sygefravær for de
berørte fædre. Udgiften er derfor givetvis noget
overvurderet. Forslagsstillerne foreslår, at der blandt
satspuljepartierne opnås tilslutning til at indføre
ordningen fra 2018 med finansiering fra satspuljen, men er
også villige til at drøfte anden finansiering.
I forbindelse med behandlingen af B 51 i
folketingsåret 2014-15, 1. samling, var der enighed i
udvalget om behovet for at se på reglerne, der
forskelsbehandler mødre og fædre/medmødre. Et
mindretal i udvalget fandt, at der ud over sorgorlov i forbindelse
med spædbarnsdød også var behov for at se mere
bredt på mulighederne for orlov i forbindelse med
dødsfald og sygdom blandt nærtstående.
Forslagsstillerne indgår gerne i en bredere drøftelse
heraf med Folketingets øvrige partier, men finder samtidig,
at den manglende ligestilling, som dette forslag vedrører,
er en isoleret problemstilling, som der skal gøres op med
snarest muligt.
Skriftlig fremsættelse
Trine Torp
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sorgorlov til fædre og medmødre.
(Beslutningsforslag nr. B 108)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.