Fremsat den 30. marts 2017 af Af Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Karsten Hønge (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om tiltag for fremme af elbiler
Folketinget pålægger regeringen at
fremme vilkårene for elbilmarkedet gennem følgende
tiltag:
1) Etablering af en
ordning, så private borgere kan prøve en elbil i 1
måned for 500 kr.
2) Sænkning
af beskatningen på firmaelbiler og ydelse af tilskud til
ladestandere på arbejdspladser, der vælger elbiler som
firmabiler.
3) Udskydelse af
tredje og fjerde trin af indfasningen af registreringsafgiften
på elbiler og pluginhybridbiler og af den trinvise indfasning
af registreringsafgiften på brændselscelledrevne biler
med 1 år.
4) Indgåelse
af en offentlig indkøbsaftale for elbiler til brug i det
offentlige sammen med KL og Danske Regioner.
5)
Nedsættelse af elafgiften på elbusser i den kollektive
transport, så den pr. energienhed svarer til afgiften
på diesel.
Bemærkninger til forslaget
Siden regeringen vedtog den gradvise
indførelse af registreringsafgiften på elbiler
(folketingsåret 2015-16, lovforslag nr. L 61), er salget
gået helt i stå. Samtidig er registreringsafgiften
på benzin- og dieselbiler blevet sænket
(folketingsåret 2015-16, lovforslag nr. L 69) og
grænsen for, hvornår den højeste afgiftssats
skal betales, blevet forhøjet (folketingsåret 2016-17,
lovforslag nr. L 93). Det er ganske enkelt at føre en
uambitiøs grøn politik, særlig når
nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150
pct. vurderes at øge den årlige CO2-udledning med 30.000 t årligt
(folketingsåret 2015-16, lovforslag nr. L 69, svar på
spørgsmål 1).
Den daværende Venstreregering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre aftalte i
oktober 2015 at indføre registreringsafgift på elbiler
med en indfasningsperiode på kun 4 år, hvorimod
Socialistisk Folkeparti flere gange har foreslået en
længere indfasningsperiode.
Hvor der i 2015 blev solgt 4.523 elbiler, er
der i 2016 kun solgt 1.262. Og tallet for 2017 er indtil videre
langt fra regeringens salgsprognoser, som i bemærkningerne
til lovforslag nr. L 61 (folketingsåret 2015-16) blev opgjort
til 3.100 solgte elbiler i 2017. Således blev der kun solgt
seks elbiler i januar 2017 (statistik fra Dansk Elbil Alliances
hjemmeside). Hvis vi skal indfri vores mål og ambitioner
på klimaområdet, kræver det, at vi yder en aktiv
indsats for at fremskynde udviklingen på
transportområdet, så køretøjer drevet af
fossile brændstoffer på sigt erstattes af det
klimavenlige alternativ.
Givet, at der ligger et politisk forlig om
indfasning af registreringsafgiften på elbiler,
foreslår Socialistisk Folkeparti en række tiltag, der
skal sikre, at flere borgere får erfaring med at køre
en elbil, og tilskynde til, at langt flere virksomheder
vælger elbiler til deres medarbejdere, og at det offentlige
går foran i brugen af elbiler og -busser.
Ad nr. 1: Etablering af en ordning,
så private borgere kan prøve en elbil i 1 måned
for 500 kr.
På trods af at elbilen i langt de fleste
tilfælde dækker danskernes kørselsbehov, er det
kun hver femte dansker, der har prøvekørt en elbil.
Derfor foreslås det, at regeringen pålægges at
lave et udbud, hvor en eller flere virksomheder betales for at give
borgerne et tilbud om at leje en elbil i 1 måned. Elbilerne
udlejes for 500 kr. for 1 måned, hertil kommer egenbetaling
for strøm. Elbilen skal erstatte lejerens nuværende
bil i lejeperioden. Det foreslås, at ordningen skal vare i 3
år.
Ad nr. 2: Sænkning af beskatningen
på firmaelbiler og ydelse af tilskud til ladestandere
på arbejdspladser, der vælger elbiler som
firmabiler
Vejene i Danmark er fyldt med firmabiler, som
kører mange kilometer og er store CO2-udledere. Endvidere er mange af de
brugte biler, der handles i dag, tidligere firmabiler. En naturlig
følge af, at flere benzin- og dielseldrevne firmabiler
bliver erstattet af elbiler, vil derfor på sigt være,
at der opbygges et bedre marked for brugte elbiler og derved
også større tilgængelighed for
brugtbilskøbere. Dette vil øge antallet af elbiler
betydeligt.
Socialistisk Folkeparti foreslår
således, at regeringen pålægges at indføre
en særlig lav beskatning af eldrevne firmabiler. I dag
beskattes brugeren af en firmabil af et beløb, der svarer
til 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. af
resten af værdien. SF foreslår en sats på 20 pct.
af værdien af en elbil - gældende i en
årrække. Som finansiering foreslås det at fjerne
rabatten på firmabiler, der kører på benzin og
diesel, og som har en nypris på over 300.000 kr. Endvidere
foreslår SF, at der indføres et tilskud på
20.000 kr. til ladestandere til arbejdspladsen - dog maksimum 50
pct. af anskaffelsesudgiften. Det forslås, at der for hver
firmaelbil kan opnås tilskud til en ladestander. Ordningen
foreslås at vare i 3 år.
Ad nr. 3: Udskydelse af tredje og fjerde
trin af indfasningen af registreringsafgiften på elbiler og
pluginhybridbiler og af den trinvise indfasning af
registreringsafgiften på brændselscelledrevne biler med
1 år
I 2015 vedtog Folketinget at indfase
registreringsafgiften på elbiler og pluginhybridbiler over en
4-årig periode fra 2016 til 2019 (folketingsåret
2015-16, lovforslag nr. L 61). Det har efterfølgende vist
sig, at indfasningen af registreringsafgiften på elbiler har
medført et markant fald i antallet af solgte elbiler.
Socialistisk Folkeparti ønskede i 2015 en indfasning over 8
år og foreslog i november 2016 en udskydelse af andet trin af
indfasningen med 2 år (folketingsåret 2016-17,
lovforslag nr. L 93, Skatteudvalgets betænkning,
ændringsforslag nr. 1-6), hvilket dog ikke blev vedtaget.
Derfor foreslår SF nu - mere moderat - at regeringen
pålægges at udskyde tredje og fjerde trin af
indfasningen af registreringsafgiften på elbiler og
pluginhybridbiler med 1 år, så den fulde indfasning er
gennemført i 2020. Ligeledes foreslås det, at
regeringen pålægges at udskyde indfasningen af
registreringsafgiften på brændselscelledrevne biler med
1 år, således at den trinvise indfasning vil starte i
år 2020.
Ad nr. 4: Indgåelse af en offentlig
indkøbsaftale for elbiler til brug i det offentlige sammen
med KL og Danske Regioner
Samtidig med at elbilerne bredes ud til
private og virksomheder, er det vigtigt, at det offentlige
også sætter en høj standard på
området, går forrest i kampen for den grønne
omstilling og benytter sig af eldrevne køretøjer,
hvor det er muligt. Det kan f.eks. være til brug i
forbindelse med kørselsopgaver i hjemmehjælpen og den
offentlige bustransport.
Socialistisk Folkeparti foreslår derfor,
at regeringen pålægges - i samarbejde med KL og Danske
Regioner - at lave en fælles indkøbsaftale efter
udbud, hvor man forpligter sig til at købe et vist antal
elbiler de kommende 4 år. Der afsættes 200 mio. kr. i
alt over 10 år til at sikre en hurtigere indfasning af
elbiler i det offentlige.
Ad nr. 5: Nedsættelse af elafgiften
på elbusser i den kollektive transport, så den pr.
energienhed svarer til afgiften på diesel
Socialistisk Folkeparti foreslår, at
regeringen pålægges at nedsætte elafgiften
på elbusser, så den pr. energienhed svarer til afgiften
på diesel. Sammen med afskaffelsen af PSO-afgiften vil det
reducere merudgiften ved elbusser med op til 60 pct. ved
bykørsel. Endvidere foreslås det, at det aftales med
trafikselskaberne, at halvdelen af de egnede busruter skal betjenes
af elbusser i 2020.
Finansiering
Som finansiering af forslagene foreslår
Socialistisk Folkeparti, ud over at fjerne skatterabatten for dyre
firmabiler, der ikke er elbiler, at ændre reglerne for
miljørabat og merafgift for benzin- og dieselbilers
registreringsafgift på følgende vis:
-
Registreringsafgiftens tillæg for benzin- og dieselbiler, der
kører mindre end 16 henholdsvis 18 km/l, forøges til
5.000 kr. pr. manglende kilometer.
- Rabatten for
benzin- og dieselbiler, der kører mindre end 19 henholdsvis
21 km/l, bortfalder med den begrundelse, at disse biler ikke
længere kan siges at være miljøvenlige.
Grænsen for bortfald af rabatten reguleres årligt i
takt med den teknologiske udvikling.
Det skønnes, at det samlede forslag
dermed vil være provenuneutralt. Dette skøn er dog
forbundet med betydelig usikkerhed, da det er usikkert, hvor meget
de enkelte elementer vil påvirke bilsalg og -valg.
Skriftlig fremsættelse
Af :Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om tiltag
for fremme af elbiler.
(Beslutningsforslag nr. B 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.