Fremsat den 29. marts 2017 af Karsten Hønge (SF),
Jacob Mark (SF),
Kim Christiansen (DF) og Claus Kvist Hansen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bekæmpelse af social dumping i
transportsektoren
Folketinget pålægger regeringen at
gennemføre følgende initiativer for at sikre danske
løn- og arbejdsvilkår i transportsektoren:
- Stramning af
kravene til at opnå ret til cabotagekørsel i
Danmark.
- Indførelse
af permanente nummerpladescannere ved grænsen og på
udvalgte transportknudepunkter.
- Højere
bøder til speditører og vognmænd for deres
chaufførers overtrædelser af køre- og
hviletidsbestemmelserne.
- Indførelse
af tidsbegrænset parkering på højst 25 timer
på rastepladser.
- Klampning af hele
det pågældende vogntog, så trækker og
trailer/anhænger kun udleveres, når bøden er
betalt eller uregelmæssigheden er bragt i orden.
- Registrering i
RUT-registeret af alle udenlandske transportører som
transporterer gods i Danmark.
- Ophævelse
af Rådets direktiv 92/106/EØF om indførelse af
fælles regler for visse former for kombineret godstransport
mellem medlemsstaterne - det såkaldte kombi-direktiv -
så kørsel til og fra havn/station på hjemlandets
løn- og arbejdsvilkår fjernes.
Bemærkninger til forslaget
Transportbranchen er særlig udsat for
social dumping fra bl.a. udenlandske chauffører, der
kører rundt til langt ringere arbejds- og
lønvilkår end danske chauffører. Danske
chauffører bliver dermed udkonkurreret på
arbejdsmarkedet gennem ulige konkurrencevilkår. Hvis ikke der
handles politisk og sættes ind over for social dumping i
transportsektoren, vil danske vognmænd blive
udkonkurreret.
Fra 2008 til 2012 blev antallet af danske
lastbilchauffører reduceret med 4.000. Godskørslen er
efterfølgende vokset igen og er tilbage på niveauet
før krisen, men antallet af chauffører er ikke fulgt
med og er fortsat på næsten samme niveau som lige
før finanskrisen (Danmarks Statistik, Statistikbanken,
RAS300: Beskæftigede (ultimo november) efter branche (DB07),
socioøkonomisk status, alder og køn, (49003)
fragtvognmænd og rørtransport).
Bekæmpelse af social dumping i et marked
med varernes frie bevægelighed er vigtig for at sikre
konkurrence på lige vilkår. Derfor er det
nødvendigt at styrke kontrollen, skærpe sanktionerne
for overtrædelser og præcisere reglerne. SF og DF
foreslår derfor at pålægge regeringen at
gennemføre følgende:
Mere præcis definition af
cabotagekørsel
Udenlandske chauffører må ikke
kunne køre over grænsen med et par tomme paller eller
blomsterbure og opnå ret til at køre ture i Danmark.
De nuværende regler giver mulighed for systematisk misbrug af
cabotagereglerne. Vi skal derfor fra dansk side stramme reglerne
om, hvornår en kørsel giver adgang til at køre
i Danmark, således at en udenlandsk lastbil, som krydser
grænsen uden at transportere reelle varer, ikke får
adgang til cabotagekørsel. Regeringen bør
prøve sagen ved EU-Domstolen om nødvendigt.
Permanente nummerpladescannere ved grænser og
udvalgte transportknudepunkter
Nummerpladescannere skal gøres til et
permanent redskab ved de danske grænser og ved udvalgte
trafikknudepunkter for at kontrollere udenlandske lastbiler.
Systemet vil kunne anvendes til at kontrollere ulovlig
cabotagekørsel, forhindre systematisk misbrug af
cabotagereglerne og sikre, at udenlandske lastbiler betaler den
lovpligtige vejafgift - den såkaldte Eurovignette.
Høje bøder for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne og indførelse af
tidsbegrænset parkering på højst 25 timer
på rastepladser
Politiet skal kontrollere, hvorvidt
overnattende udenlandske lastbiler på veje og rastepladser
overholder køre- og hviletidsbestemmelserne, idet alene
daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider må
finde sted i køretøjerne (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 561/2006). I dag er problemet, at
lastbiler med udenlandske nummerplader opholder sig i dagevis
på rastepladser, som kun er beregnede til korte ophold. Der
skal indføres bøder for overtrædelse af
reglerne på niveau med bøderne i Frankrig og Belgien
på op til 30.000 euro til de speditører og
vognmænd, som er ansvarlige for, at chaufføren
overtræder reglerne. Indtægter fra bøderne skal
bruges til at finansiere øget kontrol med, at reglerne
overholdes.
Pligt til registrering i RUT-registeret
Udenlandske transportører af gods eller
passagerer bør ikke være undtaget fra at skulle
registrere sig i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT),
hvis de foretager kørsel i Danmark. En registrering i
RUT-registeret vil kunne spille sammen med den øvrige
kontrol af cabotagekørslen, herunder brugen af
nummerpladescannere, og således bidrage til at sikre, at
ulovlig cabotagekørsel lettere opdages.
Øget brug af klampning med tilbageholdelse af
trækker og trailer/anhænger, til bøden er
betalt
Tilbageholdelse af lastbilens trækker og
trailer/anhænger, som kan plomberes for at forhindre adgang
til lasten, skal bruges langt oftere, således at udenlandske
vognmænd ikke blot sætter lasten ind i en ny lastbil
uden at betale bøden. Trækkeren m.v. skal herefter
først udleveres, når den pågældende
bøde er betalt, eller når uregelmæssighederne er
bragt i orden. Det er et effektivt tiltag, som også vil
presse modtageren af varerne til at tage ansvar for at handle med
lovlydige og ordentlige leverandører.
Elektroniske fragtbreve
Elektroniske fragtbreve skal fremover kunne
anvendes af politiet og toldmyndighederne til vejsidekontrol af
tunge køretøjer og cabotagekørsel.
Elektroniske fragtbreve skal dermed ikke kun bruges til at regulere
en række elementer i retsforholdet mellem parterne i en
fragtaftale. Anvendelse af elektronisk fragtbrev til vejsidekontrol
vil gøre det lettere at afsløre svindel med
fragtbreve og vil dermed være af central betydning for
kontrollen med, om en landevejstransport er lovlig.
Ophævelse af Rådets direktiv
92/106/EØF (kombi-direktivet)
Den type af lastbiltransport som kaldes
kombineret trafik, og som har hjemmel i kombi-direktivet, er ikke
underlagt markedsmæssige begrænsninger, hvilket
betyder, at sådanne lastbiltransporter i ubegrænset
omfang kan foregå internt i et EU-medlemsland, uden at der
eksempelvis er krav om danske løn- og arbejdsvilkår.
Kombineret trafik udgør derfor et smuthul uden om
cabotagereglerne for lastbiltransport. Regeringen
pålægges at arbejde for i EU-regi at få lukket
dette smuthul ved at ophæve kombi-direktivet.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
bekæmpelse af social dumping i transportsektoren.
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.