B 103 Forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social dumping i transportsektoren.

Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2016-17
Status: Beretning afgivet

Afgivet: 28-09-2017

Afgivet: 28-09-2017

Beretning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 28. september 2017

20161_b103_beretning.pdf
Html-version

Beretning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 28. september 2017

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. marts 2017 og var til 1. behandling den 24. maj 2017. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra DI Transport.

Transport-, bygnings- og boligministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, EL, ALT og SF) konstaterer, at der i dag eksisterer omfattende problemer med social dumping i transportsektoren.

Flertallet er enige om at arbejde videre med følgende tiltag i folketingsåret 2017-18:

1. Indførelse af permanente nummerpladescannere ved grænsen og på udvalgte transportknudepunkter.

2. Højere bøder til speditører og vognmænd for deres chaufførers overtrædelser af køre-hvile-tidsbestemmelserne, dog inden for ret og rimelighed og under hensyn til L 158 (forslag til ændring af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet m.v.)).

3. Indførelse af tidsbegrænset parkering på rastepladser.

Flertallet konstaterer endvidere, at der i dag er en udfordring i transportsektoren med udenlandske vognmænd eller speditører, der efter udstedelse af bøde rekvirerer en ny trækker uden at betale bøden.

Flertallet vil derfor se nærmere på muligheden for at gøre udlæg i hele vogntog, så både trækker og trailer/anhænger kun udleveres, når bøden er betalt eller uregelmæssigheden er bragt i orden.

Flertallet opfordrer endvidere regeringen til i EU-regi, herunder ved forhandlingerne om EU's vejpakke at arbejde for en mere præcis definition af cabotagekørsel, der samtidig indskrænker adgangen til cabotagekørsel eller sikrer, at den foregår på danske løn- og arbejdsvilkår, samt for, at en pligt til RUT-registrering af udenlandske transportører muliggøres, og at smuthullet i form af Rådets direktiv 92/106/EØF (kombi-direktivet) lukkes.

P.u.v.

Lennart Damsbo-Andersen

formand

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 103

Bilagsnr.
Titel
1
Henvendelse af 15/5-17 fra DI Transport
2
1. udkast til beretning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 103

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/5-17 fra DI Transport, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå