Beretning afgivet af Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget den 28. september 2017
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
marts 2017 og var til 1. behandling den 24. maj 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra DI
Transport.
Transport-, bygnings- og boligministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, EL, ALT og
SF) konstaterer, at der i dag eksisterer omfattende problemer med
social dumping i transportsektoren.
Flertallet er enige om at arbejde videre
med følgende tiltag i folketingsåret 2017-18:
1. Indførelse af permanente
nummerpladescannere ved grænsen og på udvalgte
transportknudepunkter.
2. Højere bøder til
speditører og vognmænd for deres chaufførers
overtrædelser af køre-hvile-tidsbestemmelserne, dog
inden for ret og rimelighed og under hensyn til L 158 (forslag til
ændring af færdselsloven (Ændring af sanktionerne
på køre- og hviletidsområdet m.v.)).
3. Indførelse af tidsbegrænset
parkering på rastepladser.
Flertallet konstaterer endvidere, at der i
dag er en udfordring i transportsektoren med udenlandske
vognmænd eller speditører, der efter udstedelse af
bøde rekvirerer en ny trækker uden at betale
bøden.
Flertallet vil derfor se nærmere
på muligheden for at gøre udlæg i hele vogntog,
så både trækker og trailer/anhænger kun
udleveres, når bøden er betalt eller
uregelmæssigheden er bragt i orden.
Flertallet opfordrer endvidere regeringen
til i EU-regi, herunder ved forhandlingerne om EU's vejpakke at
arbejde for en mere præcis definition af
cabotagekørsel, der samtidig indskrænker adgangen til
cabotagekørsel eller sikrer, at den foregår på
danske løn- og arbejdsvilkår, samt for, at en pligt
til RUT-registrering af udenlandske transportører
muliggøres, og at smuthullet i form af Rådets direktiv
92/106/EØF (kombi-direktivet) lukkes.
P.u.v.
Lennart Damsbo-Andersen
formand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 103
Bilagsnr. | Titel | 1 | Henvendelse af 15/5-17 fra DI
Transport | 2 | 1. udkast til beretning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 103
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/5-17 fra DI Transport, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
|