Tak for det.
Som udgangspunkt finder Enhedslisten egentlig, at det kan være en rigtig god idé, at et lovforslag underkastes en vurdering af, hvad det har af konsekvenser for vores landdistrikter og yderområder.
Man skal selvfølgelig holde sig for øje, at det jo ikke bliver, hvad skal man sige, mindre besværligt at udarbejde et lovforslag eller mindre besværligt at håndtere et lovforslag.
Det bliver ikke mindre bureaukratisk i virkeligheden, fordi der så til hvert lovforslag skal tilføjes bemærkninger om væsentlige konsekvenser for landdistrikter og yderområder.
Men vi synes faktisk, at det jo er en meget god øvelse for embedsmænd, hvad enten de er økonomer eller jurister eller alt mulig andet af uddannelse, som jo for langt de flestes vedkommende er bosat i hovedstadsområdet, og som for det meste vel ikke rigtig har øje for virkeligheden vest for Valby Bakke.
Vi synes faktisk, det kunne være en rigtig god øvelse.
Det vil jeg da også sige til fru Mette Hjermind Dencker, nemlig at det at tvinge embedsmænd til at tænke landdistrikterne ind, det vil sige netop at indhente information, udsagn osv.
fra de rigtige eksperter på det her område, dem, som bor og lever i yderområderne eller i vores landdistrikter, altså de organisationer, som er baseret derude, tror vi faktisk der kunne være en værdi i.
Vi tror dog ikke, det er nok.
Det er jo ikke ligegyldigt, når et lovforslag udformes og udarbejdes, altså inden vi politikere får det, hvem der så har haft det i hænderne.
Vi ved jo alle sammen, når vi sidder med lovforslag, hvor svært det også kan være at ændre på lovforslag, fordi de så én gang er udarbejdet.
Derfor tror vi, at det kan være rigtig, rigtig nyttigt – og det er jo det, SF foreslår – at vi, hvad skal man sige, i skabelsesprocessen har den her vinkel helt tænkt ind, ligesom vi har andre vinkler tænkt ind.
Så vil jeg sige, at sådan en konsekvensanalyse selvfølgelig er et rigtig godt redskab, som jeg har redegjort for, men det er det jo så ikke i sig selv; det gør det ikke alene, vil jeg påstå.
Det fritager bestemt ikke os politikere på Christiansborg for ansvar.
Vi burde jo i virkeligheden – valgt, som vi jo er for manges vedkommende, i netop de områder, som er ramt af afvandring og afvikling – være de fremmeste til at tale yderområdernes sag.
Danmark på Vippen har jo på et tidspunkt påpeget, at det bliver mest til snak og spin.
Og man kan sige, at ikke mindst Venstre og Dansk Folkeparti jo slår sig op på at være yderområdernes bedste venner, men det var jo ikke desto mindre de partier, som var de bærende kræfter i de store centraliseringsreformer i 00'erne – kommunalreform, domstolsreform, politireform m.m.
– som forstærkede den centralisering, der betød nedlæggelse af regionale og statslige arbejdspladser, forstærket afvandring, betød indskrænkninger eller nedlæggelse af den kollektive trafik, nedlæggelse af folkeskoler i landsbyerne og så meget andet.
Vi må jo sige, at den politik er blevet fortsat under både den tidligere V-regering og nu også den nye VLAK-regering med 2 pct.
besparelse på uddannelsesområdet, som betyder, at uddannelsesinstitutioner i yderområderne er i fare for at blive lukket.
Vi har set politiforliget om manglende ressourcer i det hele taget hos politiet, som har betydet nedlæggelse af stillinger og stationer i yderområderne, endda faktisk også i pænt store byer i yderområderne, f.eks.
i Nordjylland og på Fyn; for slet ikke at tale om det jerngreb, som regeringen holder, og som også den tidligere S-R-SF-regering jo holdt kommuner og regioner i, og som betyder, at der jo rationaliseres og effektiviseres til den helt store guldmedalje.
Det betyder jo – og jeg citerer her borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen, fra en artikel i Fyens Stiftstidende helt tilbage i april 2015 – at kommunerne jo bliver tvunget til at centralisere og gøre skoler, børnehaver og plejehjem til større enheder.
Det rammer landdistrikterne.
Folk vil ikke flytte derud, hvis der f.eks.
er 12 km til skolen.
Det er fuldstændig korrekt, det har Søren Steen Andersen jo helt ret i.
Vi synes derfor også, at det at imødegå centraliseringen og afviklingen af visse landdistrikter og yderområder i høj grad er en kommunal og regional opgave.
Man kan undre sig over, hvorfor KL og Danske Regioner ikke sætter fokus på det i de årlige økonomiforhandlinger med staten og regeringen.
Her kan man så se endnu et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt, at man har det her fokus på landdistrikterne hele tiden.
Men herfra bestemt en tilslutning til konsekvensanalyser på det her område, det vil vi gerne give vores støtte til.
Vi håber også, at ordføreren for SF senere vil bekræfte, at han holder fast i sit forslag.