Tak for det, formand.
Jeg synes alligevel, det er flot, at Liberal Alliance lader hr.
Henrik Dahls personlige erfaringer bestemme, hvad man siger til et beslutningsforslag.
I Alternativet spørger vi vores 11.000 medlemmer, hvis der er noget, vi i folketingsgruppen er i tvivl om.
Den debat, der er foregået i salen nu her, handler jo meget om tid.
Der bliver talt om, at der skal foregå en evaluering, og så bliver der talt om en kommission, og så er der et eller andet tidsaspekt her – hvornår kommer hvad, og hvad kommer først?
Jeg synes, der er flere ting i det.
Én ting er, at selvfølgelig burde man jo på en eller anden måde lægge de to ting sammen.
Det ville selvfølgelig være mærkeligt at nedsætte en kommission, før man har nogle resultater af en evaluering.
Men vi glemmer også at spørge os selv:
Hvad er det egentlig for nogle spørgsmål, den evaluering skal stille?
Altså, det har jeg lidt svært ved at se for mig.
Skal de spørge:
Fungerer 7-trinsskalaen?
Hvem skal svare på det?
Vi ved jo allerede, at der er mange ting, der ikke fungerer – det tror jeg alle har anerkendt heroppe fra talerstolen.
Så jeg synes egentlig, vi fortjener fra ministeriet at få nogle ret klare svar på:
Hvad ligger der i den her evaluering?
Hvad er det egentlig, den skal svare på?
Når jeg siger det, er det jo også, fordi der, lige meget om man taler evaluering eller kommission, og hvad der er i de to forskellige begreber, jo er flere ting i det end kun at kigge på, hvilken skala vi skal have.
Der er jo også det i det at kigge på:
Hvad er egentlig formålet med at give karakterer i Danmark?
Tidligere lavede man den gamle 13-skala om, for at vi bedre kunne sammenligne os med udlandet.
Det kan være et formål, og det er jo legitimt nok.
Men hvad er ellers formålet med at give karakterer?
Det spørgsmål bør vi jo også stille som en del af hele det her med at kigge på, hvilken skala vi skal have.
Det synes jeg ikke vi har adresseret, og det synes jeg er lige så vigtigt som at diskutere, hvordan skalaen skal se ud.
Jeg er fuldstændig enig i indvendingerne fra Dansk Folkeparti og også Liberal Alliance om, at der er nogle uhensigtsmæssigheder i de spring, som der er, i 7-trinsskalaen.
Jeg har børn, der får karakterer, og jeg ved godt, hvordan det er at få et 7-tal, hvordan det er at få et 10-tal, og forskellen mellem det.
Så vi støtter intentionen om at nedsætte en kommission.
Vi synes, det skal ses i forbindelse med en given evaluering.
Men vi vil også meget gerne have nogle svar på, hvad der ligger i den evaluering.
For det kan også lidt lyde som en eller anden form for, at vi nu sparker noget til hjørne.
Men vi støtter helt klart behovet for at kigge på, om vi skal have en anden skala, men også på, hvad det er, den skala skal.
Og hvor meget skal vi egentlig give karakterer i det her land?
Det var så det andet spørgsmål.
Det er fint, at vi har en karakterskala, men hvad skal den anvendes til?
Det grundlæggende problem med karakterer i dag er, at de bliver brugt som et styringsinstrument frem for det pædagogiske redskab, som egentlig var formålet med karakterer.
Så længe man bruger karakterer som et pædagogisk redskab, bakker vi fuldt op om det, men i dag bruger man dem som et styringsredskab og til at få eleverne ud på erhvervsskolerne og gymnasierne og videre på universiteterne.
Og der skal vi da også spørge os selv:
Kunne man gøre det på andre måder?
For jeg tror ikke kun skalaen er det, der har været med til at lægge det pres, der er i forhold til det karakterræs, som vi ser i dag.
Jeg tror også, det er andre ting.
Jeg tror også, at det er os politikere, der på en eller anden måde får talt op, at det er så vigtigt at få en høj karakter, fordi det skal få dig videre på din færd.
Så alle de dimensioner synes jeg vi skal have med i det, når vi diskuterer en karakterskala – også alt det, der ligger rundt om den, altså hvordan den skal bruges, og hvordan den kan ses i sammenhæng med de signaler og budskaber, som vi kommer med til vores unge mennesker.
Så det var nogle elementer, som jeg gerne ville have med heroppe fra talerstolen.
Jeg vil gerne henvise til Hanne Leth Andersens model.
Hun er rektor på RUC og er kommet med et forslag til en skala, som er et ganske fornuftigt, kan man sige, udkast til en skala, som stadig væk er en 7-skala, så vi har mulighed for at sammenligne med udlandet, men som har et spring på 2 imellem alle tal.
Den går fra 0 til 12, og så er der 12+, som netop giver muligheden for den gamle honorering af den udmærkede, selvstændige opgave.
Og det synes Alternativet også er ganske fornuftigt, altså at vi gentænker, hvordan vi kan honorere de elever, der udmærker sig.
Det er bestemt ikke, fordi vi har noget som helst imod det.
Så det er en opfordring til, at vi breder det ud.
Vi vil gerne have en kommission, og vi siger også ja tak til en evaluering, men vi vil gerne se, hvad der er hvad.
Men lad os brede det ud, så vi også får taget en mere grundlæggende snak om, hvad det egentlig er, der er formålet med at give karakterer i Danmark.
Tak.