Tak, formand, og tak for spørgsmålet.
Regeringen har et ønske om udvikling i hele landet.
Derfor er det nye pligtige mål om øget regionalt vidensamarbejde indført, så små og mellemstore virksomheder får lettere adgang til viden fra de videregående uddannelsesinstitutioner.
Det er en vigtig forudsætning for at fastholde, skabe og udvikle jobmuligheder i hele Danmark.
Med det nye mål har jeg ønsket at understrege, at de videregående uddannelsesinstitutioner har en forpligtelse til at medvirke til, at den viden, institutionerne har, kommer ud, så institutionsmurene ikke er en hæmsko, og at den bliver bragt i anvendelse i samfundet.
Jeg har derfor valgt at prioritere det nye pligtige mål om øget regionalt vidensamarbejde over det pligtige mål om social mobilitet.
For mig er det vigtigt, at uddannelsessystemet som helhed bidrager til at skabe mest mulig social mobilitet for den enkelte.
Det er igennem uddannelse, at den enkelte skaber de bedste forudsætninger for at klare sig godt i livet, men vi skal ikke føre socialpolitik ved indgangsdøren til det videregående uddannelsessystem.
Nye studerende skal ikke have en label på sig, når de starter på en videregående uddannelse, hvor der står, hvilken social baggrund de kommer med.
Udgangspunktet for nye studerende er, at de har bestået en adgangsgivende eksamen, f.eks.
en studentereksamen, og de er for manges vedkommende optaget på baggrund af deres karaktergennemsnit fra deres adgangsgivende eksamen.
I den forbindelse vil jeg i øvrigt nævne, at Danmarks Evalueringsinstitut i en rapport fra sidste år i december har påpeget, at gymnasiale karakterer som optagelseskriterium kan give et mere lige optag med hensyn til social baggrund end alternative optageformer.
Institutionerne har mange opgaver, også ud over dem, vi kan prioritere fra politisk hold i kontrakterne.
Institutionerne kan naturligvis arbejde videre med de initiativer, de er gået i gang med i forhold til social mobilitet, men det er ikke længere et kontraktligt, pligtigt mål.