Skriftlig fremsættelse (13. januar
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
toldloven, momsloven, opkrævningsloven og lov om anvendelse
af Det Europæiske Fællesskabs forordning om
toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes
for at krænke visse intellektuelle
ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som
skal træffes over for varer, der krænker
sådanne rettigheder (Ændringer som
følge af forordning om EU-toldkodeksen)
(Lovforslag nr. L 99)
Formålet med lovforslaget er at
tilrette toldloven og en række andre love som følge
af, at der er vedtaget nye EU-toldregler i form af Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013
(EU-toldkodeksen).
I takt med den øgede samhandel med
tredjelande, er der opstået behov for en hurtigere og mere
ensartet håndtering af tolden fra toldmyndighedernes side
på tværs af EU-landene til gavn for erhvervslivet.
EU-toldkodeksen indeholder en modernisering af EU's toldregler, der
er nødvendig for, at import og eksport kan forløbe
gnidningsfrit, for at virksomhederne i EU opererer med et ensartet
regelsæt, og for at virksomheder i EU har lige
konkurrence.
Med lovforslaget ændres toldloven
m.v. med de ændringer, der er nødvendige som
følge af de dele af EU-toldkodeksen, der træder i
kraft pr. 1. maj 2016. Dette indebærer, at en række
bestemmelser ændres eller ophæves. Lovforslaget
indeholder bl.a. følgende forslag til ændringer:
- Reglerne om, hvordan morarenter beregnes
for toldskyld, ændres. Dette er i dag en national fastsat
bestemmelse, men med EU-toldkodeksen skal en sådan morarente
beregnes ens i EU, uanset hvilket land toldskylden er opstået
i.
- Reglen om begæring af
godtgørelse eller regulering ændres. SKAT skal sende
et forslag til afgørelse om godtgørelse i
høring, såfremt der ikke gives fuldt ud medhold i
begæringen om godtgørelse. Høringsfristen vil
ifølge EU-toldlovgivningen fremadrettet være 30 dage
mod 15 dage i dag.
- Reglerne om sikkerhedsstillelse udvides
til, at sikkerhedsstillelsen også skal kunne omfatte
potentiel toldskyld.
- Begrebet »frilagre«
ophæves, da begrebet afskaffes med den nye EU-toldkodeks.
EU-toldkodeksen er en forordning, som efter
EU-traktaten finder direkte anvendelse i dansk ret. Derfor er det
nødvendigt at foretage en række ændringer og
justeringer i national lovgivning, så det klart
fremgår, hvad der gælder pr. 1. maj 2016. Ellers vil
der være uoverensstemmelse mellem ordlyden af national dansk
lovgivning og gældende ret efter EU-toldkodeksen, hvilket for
virksomhederne kan medføre tvivl om, hvad der er
gældende ret.
Med lovforlaget bringes toldloven i
overensstemmelse med EU-toldkodeksen, hvilket vil styrke
retssikkerheden.
Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser, idet de ændringer, der er
omfattet af forslaget, er direkte konsekvensændringer som
følge af, at EU's nye toldkodeks finder direkte anvendelse i
dansk ret. De økonomiske konsekvenser, der følger af
indførelsen af EU-toldkodeksen, er endnu ikke fastlagt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.