Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 17. marts 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar
2016 og var til 1. behandling den 28. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 18. september 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 43 (folketingsåret
2014-15, 2. samling). Den 26. januar 2016 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra
Skatteministeriet har den 9. februar 2016 over for udvalget
foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget og implementeringen
af forordning om EU-toldkodeksen generelt.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske
Speditører.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Alternativets og
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at de i
udgangspunktet støtter implementeringen af en fælles
EU-toldkodeks, som vil sikre fælles regler på
toldområdet på tværs af EU's medlemslande.
Partierne støtter således dette lovforslag, som er
første del af implementeringen af EU-toldkodeksen.
Socialdemokratiet, Alternativet og Radikale
Venstre tager dog forbehold for deres støtte til
implementeringen af den fulde toldkodeks, da der fortsat
udestår stor usikkerhed om konsekvenserne af
implementeringen, herunder særligt de økonomiske og
administrative konsekvenser for såvel det offentlige som
erhvervslivet.
Skatteministeren har ved den tekniske
gennemgang af indførelsen af EU-toldkodeksen og i svar
på spørgsmål 1 oplyst, at den fulde
implementering vil betyde, at SKAT skal udvikle et nyt it-system,
som foreløbig og med betydelig usikkerhed er estimeret til
at koste 1-1,5 mia. kr. At skatteministeren ikke har oplyst det i
selve lovforslaget, hvor det oplyses, at der for hverken det
offentlige eller erhvervslivet er økonomiske konsekvenser,
finder Socialdemokratiet, Alternativet og Radikale Venstre
kritisabelt, når lovforslaget skal ses i sammenhæng med
indførelsen af den samlede EU-toldkodeks, og at
skatteministeren i svar på spørgsmål 14 oplyser,
at de dele af EU-forordningen, der træder i kraft den 1. maj
2016, vil betyde ekstra udgifter i SKAT på ca. 66 mio. kr. i
forbindelse med ændring af administrative procedurer og
tilretning af et it-system samt medføre et mindreprovenu for
staten på knap 5 mio. kr. årligt.
Skatteministeren har til udvalget oplyst,
at konsekvenserne vil blive afdækket i forbindelse med en
analyse, som Skatteministeriet har igangsat, og som forventes
færdig inden sommeren 2016. Socialdemokratiets, Alternativets
og Radikale Venstres stillingtagen til den fremadrettede
implementering af EU-toldkodeksen vil afvente resultaterne af
Skatteministeriets analyse, herunder forslag til, hvor regeringen
vil finde finansiering til implementeringen, hvilket ministeren
endnu ikke har kunnet anskueliggøre.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
de støtter lovforslaget og den oprindelige idé om og
intentionerne bag EU-toldkodeksen, men er overordentlig bekymrede
for den stramme tidsplan og i særdeleshed omkostningerne for
EU's medlemsstater, samt hvorvidt det i praksis er muligt at
udvikle den nødvendige it-understøttelse, der kan
»tale sammen« på tværs af alle EU's
medlemsstater.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti støtter, at Danmark
- vil insistere
på, at den tidsplan, der opereres med, er realistisk, og ser
i den sammenhæng ikke 2020 som en ultimativ deadline,
- til stadighed
vil forfølge, at implementeringen sker på en for
erhvervslivet og toldmyndighederne enkel og håndterbar
måde,
- ved enhver
passende lejlighed vil fremføre ovenstående
synspunkter og søge samarbejde med alle de medlemsstater,
der deler den danske dagsorden.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder det meget problematisk, at
medlemsstaterne først har kunnet få overblik over de
detaljerede ændringer af toldsystemer og -processer ved
vedtagelsen af de supplerende forordninger, og det derfor
først nu - længe efter vedtagelsen af EU-toldkodeksen
- er muligt at lave kvalificerede skøn over de
økonomiske konsekvenser for medlemsstaternes budgetter.
Partierne er i den sammenhæng ærgerlige over, at der
ikke blev udarbejdet en ny »impact assesment« fra
Europa-Kommissionens side i forbindelse med forslaget om
EU-toldkodeksen.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det positivt, at der implementeres fælles toldregler i
EU, da det gør, at varehandel kan ske mere gnidningsfrit. DF
vil endvidere finde det positivt, hvis reglerne gøres mere
tidssvarende, så de sikrer en mere effektiv toldkontrol.
Udfordringen med implementeringen af den nye EU-toldkodeks er dog,
at det ikke fremgår af lovforslaget, hvad de
økonomiske og administrative konsekvenser er, hvilket heller
ikke er blevet klart i løbet af udvalgsbehandlingen,
på trods af at der er stillet flere spørgsmål om
netop dette.
Dansk Folkeparti finder det helt
afgørende, at Folketinget er oplyst om de økonomiske
konsekvenser af lovforslag, før de vedtages, og også
hvordan regeringen tænker at omkostningerne til
implementeringen skal finansieres. Begge dele har det ikke
været muligt at få klarlagt under udvalgsbehandlingen
af lovforslaget.
I forbindelse med implementeringen af EU's
toldkodeks skal der udvikles et nyt it-system, som i første
omgang blev estimeret til at koste 165 mio. kr. De forventede
omkostninger til dette system er senere blevet opjusteret til nu at
koste 1-1,5 mia. kr. Estimatet er dog behæftet med så
stor usikkerhed, at man ikke kan fastlægge det nærmere.
Det er efter Dansk Folkepartis mening uholdbart, at man ikke kan
komme det nærmere på nuværende tidspunkt, og DF
frygter, at SKAT går endnu en dyr it-skandale i møde.
DF bemærker endvidere, at estimatet alene gælder de
økonomiske konsekvenser for staten, og at Skatteministeriet
derved ikke har et estimat over, hvilke økonomiske eller
administrative konsekvenser implementeringen vil have for
erhvervslivet.
Der er med EU's toldkodeks tale om en
totalharmonisering af reglerne, og derfor kan det også undre,
at hver enkelt EU-medlemsstat skal udvikle hvert deres system til
håndtering af reglerne, og at der ikke - som tidligere - er
plads til nationale afvigelsesmuligheder.
Dansk Folkeparti støtter
fælles toldregler, men i og med at det ikke har været
muligt at få klarlagt de økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet, vælger DF
at stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget skal
implementere en EU-bestemt toldkodeks, hvilket der kan være
meget fornuft i, således at der er ensartede regler mellem de
forskellige medlemslande. Dette er tilfældet, på trods
af at der kan argumenteres for, at det danske toldsystem fungerer
ret uproblematisk.
Ser man på de enkelte elementer i
lovforslaget, er der intet til hinder for, at Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti kunne stemme for forslaget. Derfor stemmer
EL og SF også for de stillede ændringsforslag. Der
udestår dog et stort problem - regningen for et nyt it-system
til håndtering indførelsen af den samlede
EU-toldkodeks, der estimeres at koste mellem 1-1,5 mia. kr.
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
finder det stærkt kritisabelt, at man i lovforslaget ikke
tydeliggør disse store omkostninger ved den samlede
implementering af EU-toldkodeksen, men at Folketinget skal
genbesøge tidligere fremsendte notater for at finde de
estimerede omkostninger. I lovforslaget står der, at
lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser for det
offentlige. EL og SF finder, at de foreløbige estimerede
omkostninger ved den samlede implementering burde fremgå af
lovforslaget, som udgør første del af
implementeringen af den samlede EU-toldkodeks.
Udvalget har i svar på
spørgsmål 13 fået oplyst, at: »For
så vidt angår finansiering af de nødvendige
ændringer, er der ikke taget stilling til, hvordan
ændringerne skal finansieres, herunder eventuelle
konsekvenser for SKATs budget på øvrige
områder.« Det er uacceptabelt, at skatteministeren ikke
kan anskueliggøre, hvor finansieringen skal komme fra. EL og
SF frygter, at SKAT selv skal afholde disse omkostninger. Hvis
dette er tilfældet, så er det helt uacceptabelt, da
SKAT i forvejen mangler ressourcer. Hvis SKAT skal finde et
milliardbeløb til at opbygge et it-system til
håndtering af EU-toldkodeksen, vil det være endnu et
hårdt slag til en i forvejen trængt institution. En
anden mulighed er, at finansieringen findes andet sted. Det vil EL
og SF være mere positive overfor, hvis EL og SF kan acceptere
finansieringskilden. Men da EL og SF ikke kan få at vide,
hvor finansieringen af it-systemet skal komme fra, kan EL og SF
ikke støtte dette lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I overskriften til kapitel 2 og i § 2,
1. pkt., og § 31
ændres »EF's toldkodeks« til:
»EU-toldkodeksen«.«
[Der foretages en præcis
henvisning til bestemmelserne i toldloven i stedet for at bruge
henvisningen »overalt i loven«]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
2, stk. 1, 1. pkt., ændres »EF's
retsakter« til: »EU's retsakter«.«
[Konsekvensændring, som
følge af at der er overlap mellem lovforslagets § 1,
nr. 1 og 3]
3)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»01. I §
30, stk. 4, indsættes før 1. pkt. som nyt
punktum:
»Skatteministeren kan fastsætte regler
om, at varemodtagere og -afsendere skal opfylde nærmere
angivne betingelser for at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning.«
02. I
§ 30, stk. 4, 1. pkt., der bliver
2. pkt., indsættes efter »kan«:
»derudover«, og »varemodtagere«
ændres til: »varemodtagere og
-afsendere«.«
[Skatteministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler om SKATs sikkerhedsstillelsesordning
udvides]
4) I
den under nr. 20 foreslåede
affattelse af § 41, stk. 1,
ændres »EU-toldkodeksens kapitel 3, afdeling 3«
til: »EU-toldkodeksens afsnit VII, kapitel 3, afdeling
3«.
[Præcisering af henvisningen
til EU-toldkodeksen]
5)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
76, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 13, stk. 2,
nr. 2« til: »§ 13, 2. pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 5]
Til § 2
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
11 a udgår », på et frilager«, og
»afgiftsoplag,« ændres til:
»afgiftsoplag«.«
[Korrektion af kommafejl]
Til § 3
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 16 c, stk.
1.« til: »§ 16 c, stk. 1 og 2.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er kun tre steder i loven, at
»EF's toldkodeks« skal ændres til
»EU-toldkodeksen«, og med ændringsforslaget
foreslås det derfor, at der foretages en præcis
henvisning til de tre bestemmelser i loven, hvor ændringen
skal foretages, i stedet for at der anføres, at
ændringen foretages overalt i loven.
Til nr. 2
Der er overlap mellem lovforslagets §
1, nr. 1 og 3, da »EF's toldkodeks« i toldlovens §
2, stk. 1, 1. pkt., ændres en gang til
»EU-toldkodeksen« i nr. 1 og en gang til »EU's
toldkodeks« i nr. 3. Med ændringsforslaget
foreslås derfor, at lovforslagets § 1, nr. 3, kun
ændrer »EF's retsakter« til »EU's
retsakter«.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 9, udvides
SKATs sikkerhedsstillelsesordning til også at omfatte
potentiel toldskyld.
I bemærkningerne til lovforslaget er
der samtidig lagt op til, at der i
toldbehandlingsbekendtgørelsen skal fastsættes regler
om, hvordan sikkerhedsstillelsesordningen skal indrettes for at
kunne dække potentiel toldskyld.
Skatteministeren har i toldlovens §
30, stk. 4, bemyndigelse til at fastsætte regler om SKATs
sikkerhedsstillelsesordning, herunder størrelsen af det
bidrag, der skal betales af varemodtagere, der deltager i
ordningen. Det er med ordlyden i loven ikke klart, i hvilket omfang
skatteministeren kan fastsætte betingelser for at kunne
deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Der er i udkast til ændring af
toldbehandlingsbekendtgørelsen imidlertid lagt op til, at
tilladelse til at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld skal ske efter ansøgning hos SKAT, og at
tilladelse kun gives under forudsætning af, at
ansøgeren har positiv egenkapital og ikke har gæld for
told, afgifter eller skatter. Bemyndigelsen til at fastsætte
regler for indretningen af SKATs sikkerhedsstillelsesordning i
toldlovens § 30, stk. 4, foreslås derfor udvidet,
så det tydeligt fremgår af loven, at der er hjemmel til
at udstede en bekendtgørelse, hvoraf det fremgår, at
nærmere angivne betingelser skal være opfyldt for at
kunne deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Med formuleringen i
ændringsforslagets § 1, nr. 3, får
skatteministeren derfor bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at varemodtagere og -afsendere skal opfylde nærmere
angivne betingelser for at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning.
Baggrunden for, at en deltagelse i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
forudsætter, at ansøgeren har positiv egenkapital og
ikke har gæld for told, afgifter eller skatter, er, at det
vil formindske risikoen for tab på SKATs
sikkerhedsstillelsesordning. Såfremt der er tab på
ordningen, vil den danske stat skulle afregne det manglende
beløb over for EU.
En udvidelse af bemyndigelsen til, at der
også kan fastsættes nærmere angivne betingelser
for at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld, skal ses i lyset af, at promillesatsen for at deltage i
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
foreløbig vil blive fastsat til 0 i
toldbehandlingsbekendtgørelsen.
Baggrunden for, at promillesatsen
fastsættes til 0, er, at der ikke for nuværende
foreligger tilstrækkelige data til at beregne, hvad
promillesatsen skal være for at dække et eventuelt tab
på SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld.
Hensigten er, at promillesatsen skal
reguleres pr. 1. januar 2017, da det forventes, at der i de
kommende 6 til 8 måneder vil kunne indsamles
tilstrækkelig med data til at fastlægge en
promillesats, der vil dække et eventuelt tab på SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Til nr. 4
EU-toldkodeksen er delt op i afsnit,
kapitler og afdelinger. Med ændringsforslaget
præciseres henvisningen til det specifikke afsnit i
EU-toldkodeksen.
Til nr. 5
Konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 5. I toldlovens § 76, stk. 1, nr.
4, henvises der til § 13, stk. 2, 2. pkt. I lovforslaget
ophæves § 13, stk. 1, imidlertid, og der skal derfor
være en henvisning til § 13, 2. pkt., i stedet for.
Til nr. 6
Korrektion af kommafejl.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslås i toldlovens § 30 a, stk. 3, at toldskyld
fremover skal forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. Der er imidlertid ikke foreslået en
konsekvensændring i opkrævningslovens § 8, stk. 1,
nr. 4, hvoraf det fremgår, at SKAT kan fritage for betaling
af renter. Det er hensigten, at SKAT også skal kunne fritage
for renter for toldskyld. Med ændringsforslaget
indsættes der derfor en henvisning til § 16 c, stk. 2, i
opkrævningslovens § 8, stk. 1, nr. 4, således at
SKAT også kan fritage for betaling af renter for
toldskyld.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Anne Sina (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S)
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 99
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Notat vedrørende
Europa-Kommissionens delegerede forordning (EU) af 17/12-15 til
supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser
i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu
ikke er operationelle, og om ændring af delegeret forordning
(EU) 2015/2446 (intet KOM-nummer) | 4 | Henvendelse af 3/2-16 fra Danske
Speditører | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | Ændringsforslag og notat om SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra
skatteministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Notat vedrørende forslag til
Kommissionens gennemførelsesforordning om etablering af et
arbejdsprogram til udvikling og ibrugtagning af de elektroniske
systemer i EU-toldkodeksen | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil redegøre for
de økonomiske og administrative konsekvenser for henholdsvis
det offentlige og erhvervslivet ved indførelsen af
EU-toldkodeksen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre for
de provenumæssige konsekvenser af lovforslaget, herunder
særlig den foreslåede ændrede rentesats, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om Skatteministeriet i forbindelse
med den kommende udvikling af et it-system, der skal
understøtte indførelsen af EU-toldkodeksen, har
været i dialog med andre EU-medlemsstater om en eventuel
fælles udvikling af et it-system, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil oplyse begrundelsen
for, at hver enkel EU-medlemsstat skal udvikle hvert sit it-system,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvad risikoprofilen er på det nye it-system, der skal
understøtte indførelsen af EU-toldkodeksen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke dele af EU-toldkodeksen der
giver færre omkostninger for erhvervslivet og
størrelsen på den forventede besparelse for
erhvervslivet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil oplyse, om
ændringen af regler for beregning af morarenter betyder, at
det bliver dyrere for erhvervslivet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke dele af EU-toldkodeksen der
træder i kraft den 1. maj 2016, men for hvilke der ikke
eksisterer en it-understøttelse, og hvordan SKAT og
virksomhederne skal håndtere dette, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt virksomheder der på
vegne af en kunde driver lagerbygninger og andre faciliteter, hvor
der er midlertidige toldoplag, efter indførelsen af
EU-toldkodeksen skal søge bevilling til dette, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at oversende referater fra
møder afholdt i Toldkontaktudvalget, hvor EU-toldkodeksen
har været på dagsordenen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/2-16 fra Danske Speditører, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at tilsende udvalget
præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang
for udvalget den 9/2-16, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om pengene skal findes inden for
SKATs nuværende budget, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om at oplyse, om de dele af
forordningen, der træder i kraft den 1. maj 2016, og som er
årsagen til justeringen af dansk lovgivning, får
administrative og økonomiske konsekvenser for det
offentlige, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|